Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

28 okt 2010, 11:46

Bedankt Reini. Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert als verwarring of twijfel. Voor mij is het zeker dat er ooit een persoon Jezus heeft bestaan. Het is voor mij ook zeker dat er politieke, economische, culturele en religieuze belangen hebben gespeeld voor het opzetten van het NT met een persoon Jezus die men settelde in een dramatisch kader. Maar het is voor mij ook zeker dat er gelijktijdig ook een gnostische leer wordt verkondigd.
Dus zeer ingewikkeld allemaal maar heel boeiend
Gast

28 okt 2010, 11:56

Talisman, een vraagje.

Vanwaar komen die bloedlijnen vandaan? Vanwaar komt de zekerheid dat die lijnen historisch juist zijn?
Gast

28 okt 2010, 12:01

armandine schreef:Bedankt Reini. Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert als verwarring of twijfel. Voor mij is het zeker dat er ooit een persoon Jezus heeft bestaan. Het is voor mij ook zeker dat er politieke, economische, culturele en religieuze belangen hebben gespeeld voor het opzetten van het NT met een persoon Jezus die men settelde in een dramatisch kader. Maar het is voor mij ook zeker dat er gelijktijdig ook een gnostische leer wordt verkondigd.
Dus zeer ingewikkeld allemaal maar heel boeiend
Ik denk ook dat men toen ook politiek en religie op één lijn plaatste. Zoiets zoals we nu kennen in landen waar een Islamitische regering de lakens uitdeeld. Net deze fundamentalistische beweging ( zeloten ) hebben de verwoesting van Jeruzalem uitgelokt. Voor de Romeinen waren dat terroristen, zoals nu de Al Qaida, maar van de kant van de religieuzen die hun leven veil hadden voor hun god JHWH, waren het de Romeinen de heidenen, de 'goddelozen'. Wat religie al niet kan vernietigen.
Gast

28 okt 2010, 12:09

armandine schreef:Talisman, een vraagje.

Vanwaar komen die bloedlijnen vandaan? Vanwaar komt de zekerheid dat die lijnen historisch juist zijn?
Met niet meer zekerheid dan alle adelijke bloedlijnen. De gegevens uit het N.T. moeten hiervoor naast de geschiedkundige gegevens gelegd worden en vergeleken. Dan nog zitten we met een theoretische stamboom,.. zoals alle stambomen. Belangrijk is dat de evangelist Matteüs een stamboom heeft opgegeven om aan te tonen dat Jezus en zijn familie van adel waren en niet een arme drommel die zijn pa een schrijnwerker was.

Klaartje

28 okt 2010, 12:11

En die adellijke Jezus leefde dan toch wel niet adellijk in die tijd zou ik denken :roll:
Zijn Koninkrijk situeerde zich duidelijk in hogere sferen !

Maar al eens nagedacht waarom al die Koningshuizen zo oplopen met al die geestelijkheden :roll: :?:
Rijkdom en macht gaan hand in hand :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

28 okt 2010, 12:16

talisman schreef:
armandine schreef:
Talisman, een vraagje.

Met niet meer zekerheid dan alle adelijke bloedlijnen
.
Wat bedoel je daarmee?
De gegevens uit het N.T. moeten hiervoor naast de geschiedkundige gegevens gelegd worden en vergeleken. Dan nog zitten we met een theoretische stamboom,.. zoals alle stambomen.

Tja en daar begint het al met theoretische stambomen. En wat bedoel je met alle stambomen?
Belangrijk is dat de evangelist Matteüs een stamboom heeft opgegeven om aan te tonen dat Jezus en zijn familie van adel waren en niet een arme drommel die zijn pa een schrijnwerker was
.
Oke maar op welke gegevens zijn die gebaseerd? Geboorteregisters, huwelijks en overlijdensregisters of mondelinge overleveringen?
En heeft alleen Marcus een bloedlijn gegeven of de anderen ook? en verschillen die dan?
Gast

28 okt 2010, 12:23

Klaartje schreef:
Maar al eens nagedacht waarom al die Koningshuizen zo oplopen met al die geestelijkheden :roll: :?:
:
Ook dat heeft zijn oorsprong, Klaartje. Er is een tijd geweest waarin geestelijke en wereldlijke leiders één waren. Men kan dat terugvinden in de Veda's.
Gast

28 okt 2010, 12:28

En die adellijke Jezus leefde dan toch wel niet adellijk in die tijd zou ik denken.
Zijn Koninkrijk situeerde zich duidelijk in hogere sferen !
Klaartje, vanwaar dat idee ? Vanuit het N.T. ? Nog steeds niet duidelijk dat er twee 'Jezus-versies' zijn, de verzonnen en de historische ? Vanwaar ook het idee dat zijn koninkrijk zich in hogere sferen situeerde ??
Gast

28 okt 2010, 13:19

:wink: Dat is uiteindelijk wat ik bedoel. Waarom alsnog de vraag waarom Matteüs en Lukas hier een stamboom opgeeft ? Dit is in context van de christelijke leer toch totaal absurt. Prachtige link.

bluevelvet

28 okt 2010, 13:34

Klaartje schreef:
:roll: schiet me nu ineens te binnen..... heeft Jezus destijds niet gezegd :
mijn Rijk is niet van deze wereld :?: Waarom zou hij dan aanspraak willen maken hebben op de troon van het joodse rijk :?:
Goede vraag Klaartje !
Uit de evangeliën kan men gemakkelijk opmaken dat Jezus geen enkele ambitie had om koning (der Joden) te worden. Integendeel anders mag men mij naar de teksten verwijzen die dat mochten stellen. Je schrijft het al : Jezus woorden tegen Pilatus zeggen genoeg.
Waarom berijdt hij een ezel voor zijn intocht in Jeruzalem, symbool van armoe en bescheidenheid en niet te vergeten : geduld ? Men zou toch anders verwachten voor iemand die het koningschap hier kwam opeisen .

Na een tijdje hadden de Farizeeën begrepen dat ze niet konden uithalen naar Jezus, en dat het gehele volk hem achterna liet. Ze zagen in feite in Jezus een bedreiging voor hun eigen status en Jezus moest verdwijnen.

De rest van het verhaal kennen we.

Nochtans heeft Jezus zich zelf, volgens de evangeliën, nooit tegen de Romeinse bezetters gekeerd. Ten eerste had hij daarvoor weinig aanleiding. Hij was werkzaam in GALILEA, dat toen GEEN Romeins grondgebied was en ook niet door de Romeinen werd bestuurd, maar een eigen landvoogd had, Herodes Antipas, zoon van....
Ten tweede, Jezus predikte het einde van de aardse machten, ook de joods en romeinse, bijgevolg had Jezus weinig interesse in politiek, hun ondergang was immers nabij daar Gods koninkrijk weldra zou aanbreken.

Men kon hem misschien beschuldigen van de openbare orde te verstoren, omdat hij een massa mensen op de been bracht, en uit vrees voor represailles hebben ze hem gevangen genomen en aan de Romeinen uitgeleverd.

Wie Jezus verwijt een oproerkraaier en rebel te zijn, moet dan maar eens zijn leer nader bestuderen en me komen verstellen wat er mis aan was :idea:
Gast

28 okt 2010, 13:44

en deze link oorsprong Christendom is ook een mooie
en deze van Paulus tot Constantijn

en deze Joodse geschiedenis
Het is een zeer interassante site waar ik al veel uit geleerd heb :lol: :wink:
Gast

28 okt 2010, 13:54

Waarom berijdt hij een ezel voor zijn intocht in Jeruzalem, symbool van armoe en bescheidenheid en niet te vergeten : geduld ? Men zou toch anders verwachten voor iemand die het koningschap hier kwam opeisen .
Weer zo' gefantaseerde uitspraak van iemand die nog nooit een boek betreft godsdienstgeschiedenis gelezen heeft en nog sterker,.. die nog eens niet weet wat er in het O.T. staat, het enige boek dat die wél zou gelezen hebben, of enkel kent via een souffleur!!
Een profeet heeft ooit georakeld dat men de messias zou herkennen als hij op een ezelin gezeten, de stad Jeruzalem zou binnenrijden. Het enige waar armoe troef is, is bij ons BV, nog maar eens.
En hier, nog zo'n goeie:
Na een tijdje hadden de Farizeeën begrepen dat ze niet konden uithalen naar Jezus, en dat het gehele volk hem achterna liet. Ze zagen in feite in Jezus een bedreiging voor hun eigen status en Jezus moest verdwijnen.
Als hij een bedreiging vormde, en terecht, was het wel voor de Sadduceeën, de stromannen van Herodus. Erg he, als ge de geschiedenis door een WC-rolletje moet bekijken.
Gast

28 okt 2010, 14:02

armandine schreef:en deze link oorsprong Christendom is ook een mooie
en deze van Paulus tot Constantijn

en deze Joodse geschiedenis
Het is een zeer interassante site waar ik al veel uit geleerd heb :lol: :wink:
En dat zijn voor mij al heel wat postings gespaard.
Gast

28 okt 2010, 14:05

bluevelvet schreef: Wie Jezus verwijt een oproerkraaier en rebel te zijn, moet dan maar eens zijn leer nader bestuderen en me komen verstellen wat er mis aan was :idea:
Vooraleer je les gaat geven over een sprookjesboek aan anderen zou je er beter aan doen om eerst eens wat te leren over de Joodse geschiedenis.

Trouwens je les kan je beter op je eigen topicje houden zodat mensen duidelijk het onderscheid zien in historische gegevens en sprookjesgegevens.

Kwestie van onkruid goed gescheiden te houden van tarwe. :evil: