IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Natuurlijk zijn we het daar over eens, ik heb niet de noodzaak historische gegevens aan te passen aan de bijbel, ik bedoel alleen maar dat men in de bijbel een zekere(niet in de betekenis van een juiste) historische achtergrond gebruikt, en voor zover ik zelf kan oordelen komt die niet, of niet helemaal overeen met de historisch verifieerbare feiten.
Nogmaals ook voor u lees alles van Bleu velvet en mij alsook enkele anderen
alleen de bijbel geeft het juist weer en komt 100 procent overeen met de
historisch verifieerbare feiten.
Nogmaals ook voor u lees alles van Bleu velvet en mij alsook enkele anderen
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik heb het nooit over ' bijbelcritici ', maar over wetenschappers op gebied van archeologie, linguïsten, numismatici e.d.dhr.antoon schreef:Wat jij hier doet is verwoorden wat Bijbel critici schrijven en dat doe je goed daarmee bedoel ik dat je hun mening juist weergeeft maar dat wil niet zeggen dat zij gelijk hebben, integendeel Bleu velvet en ik geven vaak data zonder enige aanpassing maar gewoon wat geschreven staat en historisch is onderzocht je kunt het hier nooit van winnen Talisman hoe graag je ook zou willen.
Jou data en dat van BLUEVELVET ( let op de schrijfwijze ! ) zijn constant door jullie aangepast om te passen in jullie bijbelverhaaltjes, en dat weet je verrekt zéér goed. Daarom verneuken jullie bewust de geschiedenis en noem ik jou met stip een leugenaar!
-
Idem dito.fotofant schreef: Natuurlijk zijn we het daar over eens, ik heb niet de noodzaak historische gegevens aan te passen aan de bijbel, ik bedoel alleen maar dat men in de bijbel een zekere(niet in de betekenis van een juiste) historische achtergrond gebruikt, en voor zover ik zelf kan oordelen komt die niet, of niet helemaal overeen met de historisch verifieerbare feiten. Voor mij persoonlijk maakt dat niets uit omdat mijn visie op leven en sterven niet gebaseerd is op het OT. Voor mij is het een van de vele verhalen die de ronde doen, net zoals andere oude sagen en mythen die gebruikt worden in verschillende levensvisies en in speculaties op het "hiernamaals".
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Om te beginnen werd ik verkeerd of beter niet gequote.dhr.antoon schreef:Nogmaals ook voor u lees alles van Bleu velvet en mij alsook enkele anderen
Verder stuit ik al op een probleem bij Genesis waar de onwaarschijnlijk hoge leeftijd van Noach e.a elk normaal mens de wenkbrouwen doet fronsen, en waarvoor geen historisch verifieerbaar bewijs bestaat.
En zo kom je meer dingen tegen in gans het OT.
Verder heb ik echt geen zin om hier nog tijd aan te verspillen
elk moment is belangrijk
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
@ fotofant,
Sorry hé ! Ik vind dat je voorbeeld met die olifant en de blinden niet opgaat voor wat kennis hebben van de bijbel betreft. Mensen die de bijbel onderzoeken kun je geen blinden noemen, en het woord van God is niet te vergelijken met een olifant ! En de 'berijder', waarschijnlijk de eigenaar van het dier, wat beeldt die dan uit
Hij geeft de blinden allemaal gelijk, dat is het gemakkelijkste en de kortste weg voor hem, de brave man mag hem niet te moe maken hé
Het verhaal doet me denken aan geestelijke leiders van verschillende religies die menen dat ze allen God's goedkeuring wegdragen. In TV gesprekken met Imam's en christenen wordt verteld dat God en Allah dezelfde zijn. Ik meen van niet !
Sorry hé ! Ik vind dat je voorbeeld met die olifant en de blinden niet opgaat voor wat kennis hebben van de bijbel betreft. Mensen die de bijbel onderzoeken kun je geen blinden noemen, en het woord van God is niet te vergelijken met een olifant ! En de 'berijder', waarschijnlijk de eigenaar van het dier, wat beeldt die dan uit
Hij geeft de blinden allemaal gelijk, dat is het gemakkelijkste en de kortste weg voor hem, de brave man mag hem niet te moe maken hé
Het verhaal doet me denken aan geestelijke leiders van verschillende religies die menen dat ze allen God's goedkeuring wegdragen. In TV gesprekken met Imam's en christenen wordt verteld dat God en Allah dezelfde zijn. Ik meen van niet !
-
Wij hebben niet alleen de stenen maar ook "brieven" van de Oudheid, zoals de Lachisbrieven waarvan HAUPERT (*) schrijft :
“Het werkelijke belang van de Lachisbrieven is nauwelijks te overschatten. Tot dusverre heeft geen enkele archeologische ontdekking [voorafgaand aan de Dode Zeerollen] zo rechtstreeks betrekking gehad op het Oude Testament...... .
In Lachis werd ook nog een zegel van klei gevonden. Er stond op: "Het eigendom van Gedalja die over het huis is." In 2 Koningen 25:22, lezen we: "Over het deel van het volk dat van koning Nebukadnessar van Babylonië in Juda mocht blijven, stelde hij Gedalja … als gouverneur aan." (Archeologist, John ELDER)
Albright (**) : schrijft :
We vermelden de nieuwe documenten van de zesde en vijfde eeuw v. Chr. die sinds 1935 aan het licht gekomen zijn. In 1935 ontdekte de inmiddels overleden J. L. Starkey de Ostraka van Lachis, die voornamelijk bestonden uit brieven, met inkt geschreven op potscherven. Samen met verscheidene andere ostraka, gevonden in 1938, vormen ze een uniek stuk Hebreeuws proza uit de tijd van Jeremia. Verder licht op de tijd van de ballingschap komt van de bevoorradingslijsten van Nebukadnessar, in Babylon gevonden door de Duitsers, en in 1939 gedeeltelijk gepubliceerd door E. F. Weidner …
Allbright verwijst naar de taal van de Lachisgeschriften die perfect Klassiek Hebreeuws is.
En het stopt niet hoor, ook nog van belang zijn zijn de Aramese papyri en ostraka die nog steeds gevonden worden in Egypte. Volgens Albright zal als alles uitgegeven wordt de totale hoeveelheid van dergelijke geschriften ten opzichte van twintig jaar geleden meer dan verdubbeld zijn.
(*) Archeologist John Elder, "Prophets, Idols and Diggers" - Wetenschappelijk bewijs van de bijbelgeschiedenis - 108, 109)
(**) Albright : Archaeology of Palestine and the Bible, “King Jehoiachin in Exile”, in Biblical Archaeologist en “The Bible after Twenty Years of Archaeology”, in Religion in Life.[/color]
En nu aan Talisman om deze archeologische vondsten in overeenstemming met de geschiedenis zoals vermeld in het O.T. te weerleggen.
“Het werkelijke belang van de Lachisbrieven is nauwelijks te overschatten. Tot dusverre heeft geen enkele archeologische ontdekking [voorafgaand aan de Dode Zeerollen] zo rechtstreeks betrekking gehad op het Oude Testament...... .
In Lachis werd ook nog een zegel van klei gevonden. Er stond op: "Het eigendom van Gedalja die over het huis is." In 2 Koningen 25:22, lezen we: "Over het deel van het volk dat van koning Nebukadnessar van Babylonië in Juda mocht blijven, stelde hij Gedalja … als gouverneur aan." (Archeologist, John ELDER)
Albright (**) : schrijft :
We vermelden de nieuwe documenten van de zesde en vijfde eeuw v. Chr. die sinds 1935 aan het licht gekomen zijn. In 1935 ontdekte de inmiddels overleden J. L. Starkey de Ostraka van Lachis, die voornamelijk bestonden uit brieven, met inkt geschreven op potscherven. Samen met verscheidene andere ostraka, gevonden in 1938, vormen ze een uniek stuk Hebreeuws proza uit de tijd van Jeremia. Verder licht op de tijd van de ballingschap komt van de bevoorradingslijsten van Nebukadnessar, in Babylon gevonden door de Duitsers, en in 1939 gedeeltelijk gepubliceerd door E. F. Weidner …
Allbright verwijst naar de taal van de Lachisgeschriften die perfect Klassiek Hebreeuws is.
En het stopt niet hoor, ook nog van belang zijn zijn de Aramese papyri en ostraka die nog steeds gevonden worden in Egypte. Volgens Albright zal als alles uitgegeven wordt de totale hoeveelheid van dergelijke geschriften ten opzichte van twintig jaar geleden meer dan verdubbeld zijn.
(*) Archeologist John Elder, "Prophets, Idols and Diggers" - Wetenschappelijk bewijs van de bijbelgeschiedenis - 108, 109)
(**) Albright : Archaeology of Palestine and the Bible, “King Jehoiachin in Exile”, in Biblical Archaeologist en “The Bible after Twenty Years of Archaeology”, in Religion in Life.[/color]
En nu aan Talisman om deze archeologische vondsten in overeenstemming met de geschiedenis zoals vermeld in het O.T. te weerleggen.
-
Uit : Prophets, Idols and Diggers : page 16
—Archaeologist John Elder
“It is not too much to say that it was the rise of the science of archeology that broke the deadlock between historians and the orthodox Christian. Little by little, one city after another, one civilization after another, one culture after another, whose memories were enshrined ONLY in the Bible, were restored to their proper places in ancient history by the studies of archeologists…. Contemporary records of biblical events have been unearthed and the uniqueness of biblical revelation has been emphasized by contrast and comparison to newly discovered religions of ancient peoples.
Nowhere has archeological discovery refuted the Bible as history.”
Dit laatste voor de 'blinden' à la fotofant & co. eventjes benadrukt !
http://www.apologetics315.com/2013/01/j ... bible.html
—Archaeologist John Elder
“It is not too much to say that it was the rise of the science of archeology that broke the deadlock between historians and the orthodox Christian. Little by little, one city after another, one civilization after another, one culture after another, whose memories were enshrined ONLY in the Bible, were restored to their proper places in ancient history by the studies of archeologists…. Contemporary records of biblical events have been unearthed and the uniqueness of biblical revelation has been emphasized by contrast and comparison to newly discovered religions of ancient peoples.
Nowhere has archeological discovery refuted the Bible as history.”
Dit laatste voor de 'blinden' à la fotofant & co. eventjes benadrukt !
http://www.apologetics315.com/2013/01/j ... bible.html
-
@ dhr. atoon,
Ik heb een site gevonden (Engels) speciaal over de EL AMARNA AGE.
"From Amenhotep III to Akhnaton and Thutankhamon"
Niet alleen kan je de teksten vinden van veel van de gevonden Amarna brieven, daar is eveneens sprake van de herziene chronologie en teksten die verwijzen naar het O.T.
Ik heb die even in het kort overlopen, maar de jaartallen en chronologiën zijn niet zo mijn ding. Ik ga dat toch eens bestuderen en kom er op terug.
Natuurlijk kan talisman zijn licht daar ook opsteken om misschien beter te begrijpen hoe Egypte met zijn farao's en de bijbelse opgesomde profeten/koningen van toen toch overeenkomst vinden
http://www.specialtyinterests.net/amarna.html
Ik heb een site gevonden (Engels) speciaal over de EL AMARNA AGE.
"From Amenhotep III to Akhnaton and Thutankhamon"
Niet alleen kan je de teksten vinden van veel van de gevonden Amarna brieven, daar is eveneens sprake van de herziene chronologie en teksten die verwijzen naar het O.T.
Ik heb die even in het kort overlopen, maar de jaartallen en chronologiën zijn niet zo mijn ding. Ik ga dat toch eens bestuderen en kom er op terug.
Natuurlijk kan talisman zijn licht daar ook opsteken om misschien beter te begrijpen hoe Egypte met zijn farao's en de bijbelse opgesomde profeten/koningen van toen toch overeenkomst vinden
http://www.specialtyinterests.net/amarna.html
-
Nu en ? Wat heeft dit te maken met die zo gezegde steen van Jozua ?? Heb ik je nog niet genoeg linken gegeven dat je nu met dit komt aanzetten ???? Heb ik ooit beweerd dat Palestina opgespoten grond is van 1000 v.C. ?? Maar kind toch, ik heb meer boeken op mijn plank staan dan heel de bib uit je dorp !! Hier, lees nog eens de samenvatting:bluevelvet schreef: En nu aan Talisman om deze archeologische vondsten in overeenstemming met de geschiedenis zoals vermeld in het O.T. te weerleggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... _Palestina
En gaan we het nu ook hebben over koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel en de geschiedenis van England erbij halen als bewijs die die gasten bestaan hebben ?? Harry Potter heeft dan ook wel bestaan, gezien er in die boeken sprake is van Londen, en Londen bestaat. Ben je nu écht zo dom of ben je aan het trollen ?
-
Laat maar zitten, je hebt duidelijk niets begrepen van het verhaalbluevelvet schreef:@ fotofant,
Sorry hé ! Ik vind dat je voorbeeld met die olifant en de blinden niet opgaat voor wat kennis hebben van de bijbel betreft. Mensen die de bijbel onderzoeken kun je geen blinden noemen, en het woord van God is niet te vergelijken met een olifant ! En de 'berijder', waarschijnlijk de eigenaar van het dier, wat beeldt die dan uit![]()
Hij geeft de blinden allemaal gelijk, dat is het gemakkelijkste en de kortste weg voor hem, de brave man mag hem niet te moe maken hé![]()
kleine hint : de berijder is niet de eigenaar, en de blinden hadden allemaal gelijk en als God en Allah niet dezelfde zijn, waar gaan die dan hun strijd leveren voor het grote gelijk
elk moment is belangrijk
-
Met één tand de evolutieleer op de helling zetten, dat kunnen enkel de JG's.bluevelvet schreef: Gezien het voorgaande moet je wel ECHT blind zijn om in de evolutietheorie te blijven geloven![]()
Dat zijn geen verhaaltjes à la olifant hé, daar kan nog ieder een eigen draai aan geven zoals hij wilt. Dat van die VARKENSTAND is de trieste REALITEIT![]()
Wat schreef je ? "Zalig de armen van geest" ? Tja![]()
En nu kom je eindelijk uit de kast:
En hoe was de naam nu weer van de god van de christenen ?God en Allah zijn niet hetzelfde. 'Lah' wordt vertaald door God en Allah zou dan 'de God' betekenen. God heeft een naam, JHWH : Yahweh of JEHOVAH. Vraag eens aan de moslims de naam van Allah ? En waar komt die 'halve' maan steeds vandaan ?
Jehova’s getuigen gebruiken Jehovah, en vinden dit zo belangrijk dat zij in hun Bijbelvertaling, de Nieuwe-Wereldvertaling, deze naam zelfs in het in het Nieuwe Testament toevoegen, terwijl het tetragrammaton in geen enkele Griekse NT tekst voorkomt. Ook in nieuwtestamentische citaten uit het Oude Testament (Tenach), waar men de naam van God zonder enig bezwaar correct zou kunnen hebben geciteerd als ‘JHWH’, blijkt men in de – Griekstalige – grondtekst toch de voorkeur te hebben gegeven aan het Griekse Κυριος (Kurios, Heer). Hier zou de Septuagint van invloed kunnen zijn geweest. Zo wordt de profeet Joël geciteerd (Joël 2 vers 32 in de meeste vertalingen, ofwel Joël 3 vers 5 in de Biblia Hebraica, de Willibrordvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling) door de apostel Petrus in Handelingen 2 vers 21 en door de apostel Paulus in Romeinen 10 vers 13 (zie Brieven van Paulus). Opmerkelijk is, dat in beide citaten uit Joël de weergave van JHWH als Κυριος wordt betrokken op Ιησους (= Jesous, Jezus).
-
En wie waren dan El en El Elochim?bluevelvet schreef:God en Allah zijn niet hetzelfde. 'Lah' wordt vertaald door God en Allah zou dan 'de God' betekenen. God heeft een naam, JHWH : Yahweh of Jehovah. Vraag eens aan de moslims de naam van Allah ? En waar komt die 'halve' maan steeds vandaan ?
Gebruiken de moslims ook niet de boeken van het OT?, En wat betekent Abraham voor hen? Is Jezus ook niet één van hun profeten?
elk moment is belangrijk
-
Je weet wel : De bergrede ofte de Zaligpredikingen, of bestuderen jullie alleen maar het OT?bluevelvet schreef:Wat schreef je ? "Zalig de armen van geest" ? Tja![]()
![]()
Die "Armen van geest" slaat niet op u, maar op mij, voor mij is er dus nog hoop, mocht je het niet begrepen hebben. En zoals vele kinderen hou ik van verhaaltjes, leuke verhaaltjes waar je vrolijk van kunt worden
elk moment is belangrijk
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Na mijn werkzaamheden en een lekker warm bad, op de TV gezien dat de wetenschap denkt het eerste licht van de schepping te hebben gededekteert. Ik moet zeggen het was een imposant beeld wat getoond werd. Een licht die uiteen spatte van waaruit alles is voortgekomen. En als je dan het verhaaltje van A&E er naast zet .... hm ... dan moet je toch wel een eenvoudig, simpel, en een niets afvragende geloof hebben.
Het artikel is te lezen maar helaas geen beeld in gevoegd maar dat zal ongetwijfeld gebeuren tzt.
Het artikel is te lezen maar helaas geen beeld in gevoegd maar dat zal ongetwijfeld gebeuren tzt.
Alles is Één en die Éne is Alles.