De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin

16 okt 2015, 05:12

Ik ben pas begonnen aan "In the shadow of the sword" van Tom Holland.

Maar sluit wat ge wilt! En vergeet 's morgens uw broek niet toe te doen... vooral als ge van de WC komt. :twisted:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman

16 okt 2015, 08:45

Vesselin schreef:Ik ben pas begonnen aan "In the shadow of the sword" van Tom Holland.

Maar sluit wat ge wilt! En vergeet 's morgens uw broek niet toe te doen... vooral als ge van de WC komt. :twisted:
Is het teveel gevraagd om wat on topic te blijven ? Kan het even ?

Vesselin

16 okt 2015, 10:04

Zeker niet....
Maar ik ga verder als ik mijn lectuur beëindigd heb en iets zinnig kan zeggen.

Misschien open ik zelf een topic over waarom de menselijke geest zo gevoelig is voor godsdienstige ideeën.

We zullen zien...
-- Mark Twain

talisman

16 okt 2015, 10:51

Vesselin schreef:Zeker niet....
Maar ik ga verder als ik mijn lectuur beëindigd heb en iets zinnig kan zeggen.
Daar kijk ik al naar uit.
Misschien open ik zelf een topic over waarom de menselijke geest zo gevoelig is voor godsdienstige ideeën.
Goed idee.

YYZ

16 okt 2015, 12:04

talisman schreef:Is het teveel gevraagd om wat on topic te blijven ? Kan het even ?
Waarom reageer je niet op wat de Islamitische alchemisten over die bronnen vertelden? Het antwoord kennen we al, alsmaar strijd cultiveren. :wink:

Terwijl Thales water beschouwde als het oerelement, Anaximenes lucht, en Xenophanes aarde en water, hield Heraclitus vuur voor het grondelement waaruit al het andere was voortgekomen. Later zou Empedocles een compromis voorstellen door vier oerelementen aan te nemen: aarde, water, lucht en vuur. Deze wetenschap maakte pas een sprong vooruit met de Islamitische alchemisten op hun zoektocht naar de Steen der Wijzen, die het leven zou kunnen verlengen en metalen in goud veranderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heraclitus

Vesselin

18 okt 2015, 21:27

Eerlijk gezegd...
Godsdienst in het algemeen, en islam in het bijzonder:
Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik er nog wil over schrijven!
De mens is ongetwijfeld "een zot in 't diepst van zijn gedachten". :lol: :lol: :lol:
-- Mark Twain

Vesselin

19 okt 2015, 03:45

Op de keper beschouwd is de vraagstelling van dit onderwerp "de omstreden bronnen van de islam" zuiver academisch:
Waar komen de teksten van de koran, de hadith en de sira eigenlijk vandaan?

Ik vraag me af of mensen hier op het forum daar in geïnteresseerd zijn...
De algemene teneur - als er over de islam gedebatteerd wordt - is er eerder een van angst voor een mogelijke nakende verovering van het westen door, wat de meesten beschouwen als, de islam.

Een uitstekend (kort) antwoord op de academische vraag in kwestie vond ik in het hoofdstuk over de islam in Geert Lernout's boek "Als god spreekt". Te vinden in de meeste bibliotheken.
-- Mark Twain

talisman

19 okt 2015, 04:51

Vesselin schreef:Op de keper beschouwd is de vraagstelling van dit onderwerp "de omstreden bronnen van de islam" zuiver academisch:
Waar komen de teksten van de koran, de hadith en de sira eigenlijk vandaan?
De grondteksten kwamen van gnostische joodse christenen en zijn ( zoals het NT ) later bewerkt en aangepast. Islam is niet zomaar ' uit de hemel komen vallen ' en is niet door ene Mohammed verkondigd en is geen andere god dan die van de joden en christenen. Als je moslimburen hebt is dit nuttig om weten, of niet soms ?
Ik vraag me af of mensen hier op het forum daar in geïnteresseerd zijn...
Minder dan over Maria, moeder van de Heer? ( om iets te noemen )
De algemene teneur - als er over de islam gedebatteerd wordt - is er eerder een van angst voor een mogelijke nakende verovering van het westen door, wat de meesten beschouwen als, de islam.
Angst uit onwetendheid. Ken je vijand.

http://www.liberales.be/boeken/lernout

Goed om lezen voor gelovigen. :wink:

YYZ

19 okt 2015, 09:54

Vesselin schreef:Op de keper beschouwd is de vraagstelling van dit onderwerp "de omstreden bronnen van de islam" zuiver academisch: Waar komen de teksten van de koran, de hadith en de sira eigenlijk vandaan? Ik vraag me af of mensen hier op het forum daar in geïnteresseerd zijn... De algemene teneur - als er over de islam gedebatteerd wordt - is er eerder een van angst voor een mogelijke nakende verovering van het westen door, wat de meesten beschouwen als, de islam. Een uitstekend (kort) antwoord op de academische vraag in kwestie vond ik in het hoofdstuk over de islam in Geert Lernout's boek "Als god spreekt". Te vinden in de meeste bibliotheken.
Als het gaat over bronnen dan wordt er een duidelijk verschil gemaakt tussen wel/niet correcte geschiedenisfeiten en waar het - binnen de context van religie, psychologie en filosofie - écht om gaat. Ik weet echter niet of er ook een aparte sectie voor geschiedenis bestaat. Als het gaat over leugens en zelfbedrog dan zitten we zowat overal goed natuurlijk. :wink:

YYZ

19 okt 2015, 10:53

talisman schreef:Angst uit onwetendheid. Ken je vijand.

Goed om lezen voor gelovigen. :wink:
Waarom wil je altijd die strijd aanbinden, er bestaat ook zoiets als angst voor vrijheid. :wink:
Afbeelding
http://achterdesamenleving.nl/angst-voo ... iSuBZfhntR

YYZ

19 okt 2015, 10:59

talisman schreef:De grondteksten kwamen van gnostische joodse christenen en zijn ( zoals het NT ) later bewerkt en aangepast. Islam is niet zomaar ' uit de hemel komen vallen ' en is niet door ene Mohammed verkondigd en is geen andere god dan die van de joden en christenen. Als je moslimburen hebt is dit nuttig om weten, of niet soms?
Je zal nog verder mogen graven voor die bronteksten, Jezus had blijkbaar een betere marketing om zo succesvol te worden. En straks belanden we wellicht bij de Advaita? Doe je werk nu eens ten gronde Talisman!! :wink:

Aanvankelijk was het christendom slechts een van de vele religies uit het Oosten die een alternatief boden voor de eeuwenoude Grieks-Romeinse godheden. Maar in de strijd om de zielen met Osiris uit Egypte, Mithras uit Perzië en de Anatolische Cybele-cultus bleek de aantrekkingskracht van Jezus groter.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom

Vesselin

26 okt 2015, 09:09

Dit is indrukwekkend:
"A critical look at early islam." Aan het woord is dr. Daniel Janosik.
Spijtig genoeg moet je vloeiend gesproken Engels verstaan.

Na het beluisteren van dit interview geef ik Wil. gelijk:
Voor islam is er geen vrede mogelijk tot de hele wereld geïslamiseerd is!
-- Mark Twain

talisman

26 okt 2015, 10:52

Vesselin schreef:Dit is indrukwekkend:
"A critical look at early islam." Aan het woord is dr. Daniel Janosik.
Spijtig genoeg moet je vloeiend gesproken Engels verstaan.

Na het beluisteren van dit interview geef ik Wil. gelijk:
Voor islam is er geen vrede mogelijk tot de hele wereld geïslamiseerd is!
Van hetzelfde gehalte :
http://koenraadelst.bharatvani.org/arti ... ngel1.html
Boek: De islam voor ongelovigen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koenraad_Elst

YYZ

26 okt 2015, 14:28

Vesselin schreef:Dit is indrukwekkend: "A critical look at early islam." Aan het woord is dr. Daniel Janosik. Spijtig genoeg moet je vloeiend gesproken Engels verstaan. Na het beluisteren van dit interview geef ik Wil. gelijk: Voor islam is er geen vrede mogelijk tot de hele wereld geïslamiseerd is!
Het is werkelijk een drama, welke bron ook

Het leven mag dan misschien wel een illusie zijn, er is ook een bikkelharde realiteit met schrijnende taferelen die ons hart beroeren. Anders gezegd, dit is geen uitnodiging om in romantisch escapisme te vervallen dan wel om onze morele verantwoordelijkheidszin te triggeren, niet slechts woorden maar ook daden is het motto. Maar wie of wat bepaalt welke rol we spelen in het geheel? Net zoals in een Grieks drama onderscheiden we protagonisten, antagonisten, deuteragonisten, tetragonisten en anderssoortige gonisten. De protagonisten willen enkel het beste voor allen maar dat is niet naar de zin van de antagonisten. Antagonisten figureren als de eeuwige spelbrekers die kiezen voor het eigenbelang, hun doel is elke vorm van duurzame menselijke vooruitgang te fnuiken. Hun strategieën zijn onoprecht, ze belemmeren de realisatie van een harmonieuze samenleving die door de anderen van nature geambieerd wordt. Het psychodrama kan beginnen, niemand ontsnapt eraan.

https://hoofdstroom.wordpress.com/
Fazal

26 okt 2015, 18:52

De heilige boeken werden niet gedicteerd door een god, apostel of profeet, maar door latere (mannelijke) volgelingen die er hun eigen machtspositie mee wilden opbouwen, consolideren of versterken. De heilige teksten zijn vaak absurd, onbegrijpelijk, tegenstrijdig, onmenselijk of wetenschappelijk onmogelijk. En toch worden ze door radicale religieuze leiders nog steeds opgediept, serieus genomen en gebruikt als toetssteen voor de hun gewenste, vaak criminele acties.

Zó is dat, en ondanks ik nooit al enig boek van eender welke religieuze strekking heb gelezen, heb ik dat hier, weliswaar met mijn eigen woorden, al dikwijls aangehaald.