Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica

20 mei 2013, 22:26

Ja, je kunt het wat beter verwoorden dan ik, Janx. Je bedoelt dat het leven een louteringsproces is. Maar, nu heb ik plots een bedenking : zelfs al besluit je om een bepaald gedrag te veranderen, aan te passen, dan nog heb ik geconstateerd dat , om het zomaar te zeggen : de wil er wel is maar het vlees nogal eens zwak lijkt. M.a.w. we handelen, reageren meestal vanuit het gevoel, een gewoonte, vanuit een verlangen, een gemis, een.... en dan ondervind je dat je verstand en je hart niet meer dezelfde taal spreken, om het zo maar te zeggen. Dus : de wens om het gedrag te veranderen is er wel, maar je kan je gevoel niet zomaar ineens veranderen. Blijkbaar evolueert dit laatste stilletjes aan mee.
Men zegt dat je je hersenen dermate kan trainen, dat je op de duur toch een andere levenshouding aanneemt (dien overeenstemmend gaat voelen). Ik denk dat je in het begin sowieso een masker opzet, omdat je aangepast gedrag nog niet in overeenstemming is met je gevoel, maar eerder vanuit een puur rationeel standpunt voortspruit.
Ik spreek nu niet graag over verandering, omdat verandering iets is dat plotseling, eensklaps gebeurt . Evolutie is inderdaad een beter woord, want evolutie is iets dat geleidelijk aan gebeurt, een proces dat nooit tot stilstand komt. En op die manier vormt het leven onze persoonlijkheid.
Maar..... niet enkel door ervaring, maar ook door zelfreflectie, door zelfonderzoek, komt men tot inzichten. Bewust worden van waar je mee bezig bent, wat je drijft om iets op een bepaalde manier te doen, waar dit gedrag vandaan komt, wat erachter zit.......... ook dit brengt evolutie met zich mee. Maar alles gebeurt geleidelijk aan, niets verandert zomaar van vandaag op morgen, denk ik zo.
vriendelijke groet.
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx

20 mei 2013, 22:35

Maar alles gebeurt geleidelijk aan, niets verandert zomaar van vandaag op morgen, denk ik zo.
ja zeker, dat is geheel waar. En nu hoef je mij niet te geloven, vele levens zijn er mee gemoeit om dat proces van bewustwording te doen ontwikkelen en als het ware te verruimen.
Voor het overige zie je het, mijn inziens, zeer goed.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

21 mei 2013, 09:49

janx schreef:
Maar alles gebeurt geleidelijk aan, niets verandert zomaar van vandaag op morgen, denk ik zo.
ja zeker, dat is geheel waar. En nu hoef je mij niet te geloven, vele levens zijn er mee gemoeit om dat proces van bewustwording te doen ontwikkelen en als het ware te verruimen.
Voor het overige zie je het, mijn inziens, zeer goed.
Als we nu even aannemen dat dit proces van bewustwording klopt, zoals jij het ziet, Janx, dringt zich direct de volgende vraag bij mij op:
Hoe komt het dan, dat miljoenen mensen, die een zekere religie aanhangen, overtuigd zijn dat je "ongelovige honden" mag afmaken?
Zijn dat toevallig allemaal wezens die nog vele levens moeten doormaken om tot inzicht te komen?
Er van uitgaande, uiteraard, dat elk leven moet gerespecteerd worden.
Geen enkele die al vele levens doormaakte?
Die oude zielen zitten dan heel toevallig waar ook beschaving is.... :?

angelica

21 mei 2013, 11:58

Ha, ja Janx, dat geloof ik ook, ik denk niet dat ik dit in één leventje klaarkrijg. Er is echt nog veel werk aan de winkel bij mij. Althans, zoals ik het kan vaststellen door zelfonderzoek.

En Reini, ja wat die ongelovige honden betreft, het is schrijnend. Dat komt ervan als mensen in een god geloven die boven aan de hemel de touwtjes in handen heeft. Dan zijn er enkele "uitverkorenen" die hem alleen kunnen horen klappen en die passen dan allerlei regeltjes toe naar gelang het in hun kraam past. En hun kraam bevat dan meestal hebzucht en machtsdrang. In plaats van in het leven te geloven, dat in je is, of beter gezegd, dat je zelf bent? Iedere mens (en ik geloof ook dieren) hebben iets in zich, iets hoger, noem het god, noem het leven, of wat dan ook, en ik denk dat je beter geen god boven in de hemel kunt aanbidden, maar gewoon naar het leven om je heen kijken en alert zijn wat er op je weg komt en jezelf onderzoeken. Althans, dat is toch mijn bescheiden mening. Maar ieder zijn ding, ik geloof dat mensen in de god geloven die ze het best kunnen begrijpen, die het best bij hun persoonlijkheid past.
Er is al zoveel ellende en dood geweest, allemaal in de naam van god. Ik vind het ook schrijnend.
Ik geloof in iets in de mens, noem het ziel of goddelijk bewustzijn of.... en dat de mens zijn werkelijke aard zuiver perceptie, ontvankelijkheid is. Ik denk dat de grootste les die wij kunnen leren die van aanvaarding is, aanvaarding van het leven zoals het zich aan je voordoet. En niet verandering.
Want, zeg nu eerlijk,, als je tevreden bent met het leven dat je hebt, dan ben je toch wel een gelukkige mens.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

ebenhaezer

21 mei 2013, 16:14

Vooropgezet , dat niemand het bewijs heeft , dat er een tweede , derde ... leven bestaat , blijft het enige zékere : het leven hier en nu , en dat we evolueren , dat weet iedereen uit ondervinding .
Als we onszelf zien vorderen van kind - jonge mensen - tot 60 plussers , dan hebben we al menige verandering meegemaakt , zowel in gedachten , karakter , meningen en bewustwordingen , en dat gaat idd. langzaam aan .
Of je nu in God geloofd , of in een god die jezelf gemaakt hebt , of in geen god , je evolueert op dezelfde manier doorheen het leven , maar dat ' veranderen ' kan ten goede zijn of ten kwade . Dat zien we in de resultaten van ons menszijn : als iemand overtuigd is ' ongelovige honden ' te moeten afmaken , dan is hij heel slecht geëvolueert , en een gevaar voor de medemens .
De vraag is , wàt heeft ons veranderd , en in welke richting ? Moeten we daar niet meer aandacht voor hebben , en bij elke verandering in ons bewustzijn , ons afvragen : gaat het in de goede richting ?
Dat is mijn inziens , het belangrijkste in het leven , dat een leerschool is , en waar we persoonlijk verantwoordelijk voor zijn !

Vriendelijk groetjes .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

21 mei 2013, 18:39

Juist!
En dus nu de cruciale vraag, wat heeft een god dan met dit alles te maken???
Als je 't mij vraagt, hélemaal NIETS! Nothing! Rien de knots! :wink:

ebenhaezer

22 mei 2013, 15:25

Fazal schreef:Juist!
En dus nu de cruciale vraag, wat heeft een god dan met dit alles te maken???
Als je 't mij vraagt, hélemaal NIETS! Nothing! Rien de knots! :wink:

Toch wel FAZAL , God verandert mensenlevens , dat kan iedere gelovige je vertellen . Maar voor jou is de cruciale vaststelling : ik wil niets te maken hebben met de Schepper ; en dat is jouw vrije keuze , maar wat geeft jou zo de kribbels over mijn posting ? Last van slapeloze nachten soms ? Dan vindt je bij ED. of Angel misschien wel goede hulp !
Fazal

22 mei 2013, 16:08

ebenhaezer schreef: God verandert mensenlevens , dat kan iedere gelovige je vertellen . Maar voor jou is de cruciale vaststelling : ik wil niets te maken hebben met de Schepper ; en dat is jouw vrije keuze , maar wat geeft jou zo de kribbels over mijn posting ? Last van slapeloze nachten soms ? Dan vindt je bij ED. of Angel misschien wel goede hulp !
Zever in pakskes! Ik 'wil niet' ... ???.
NEEN, voor de zoveelste maal, ik 'kan niets' te maken hebben met iets of iemand, dat- of die niet bestaat!
Ik krijg wel de kriebels van uw postings, maar tevens amuseren ze mij.
Ik krijg altijd de kriebels van een 'bijgelovige' idioot. Dat moet kunnen vind ik.
Want, hij/zij zorgt er zelf voor dat anderen er de kriebels van krijgen.
Spijtig dat jij 'dat soort' kriebels mist, maar waarschijnlijk, en hopelijk voor u, zult u dan wel een ander soort kriebels hebben, zo van die kriebels die iedereen wel kent.
Niettemin, deugdzaam en zedig blijven he ebenhaezer, want god ziet- en hoort u overal ..., zowel in bed als op het toilet. :idea:

Afbeelding

En soms ..., gelukkig maar! :wink:
Fazal

22 mei 2013, 20:25

En hier nog iets om over na te denken!

Hoe komt het dat die zgn gelovigen alles aan god wijten, terwijl zij dat terzelfdertijd de niet-gelovigen verwijten!? Als het allemaal god's wil zou zijn, dan is het ook allemaal 'zijn' fout!

Is er een tsunami, een vulkaanuitbarsting, een aardbeving waar 1001 slachtoffers vallen, dan is het zgz god's wil geweest.
Als je een kind, of iemand anders verliest, dan is het god's wil.
Zijn het de ongelovigen, of zijn het de gelovigen die zulke larie uitkramen???

En nog zoiets: "heer, dank u voor deze spijzen"!?
Maar geloof mij maar hoor beste gelovigen, waar geen centen zijn, zijn er ook geen spijzen!
Weten jullie eigenlijk zelf nog wat voor dwaze tegenstellingen jullie allemaal vertellen!?

En verder, geen diepere en fanatiekere gelovigen dan moslims.
't Is al allah wat de klok slaat. Zowel voor vriend als voor vijand.
Ze kunnen zelfs geen 5 woorden zeggen zonder minstens 2 keer allah te vernoemen.
Het 'lijkt' wel ..., of liever nee, het 'is' zowel een nood- als een strijdkreet!
Ze hebben onder elkaar meer vijanden dan vrienden.
En met zulke vrienden, heb je echt geen vijanden meer nodig, want ze draaien er hun hand niet voor om, om elkaar te vermoorden.

En dit alles, maar dan werkelijk alles ... in de naam van allah, voor 'hen allen', de énige, waarachtige, echte en allergrootste god!?
Alhoewel, of die gast nu allah zou heten of achilles, of jan mijn kl***, er is volgens àlle gelovigen samen toch maar één god.
Of zij nu allemaal één en dezelfde zouden zijn, dat weet geen mens!
En wees maar zeker, genen enkele god zal het u ooit komen vertellen.

Al wat er ook moge gebeuren, in oorlog of in vrede(sic!) in natuurrampen enz. , is het van "allah akbar"! Het heeft hen allemaal al ferm geholpen. Vergeet niet het nieuws te volgen!

Neenee, mocht allah al bestaan, hij zou zelf niet weten 'wie' hij nu eigenlijk moet helpen.
Misschien vandaar, dat hij het hélemaal NIET doet! Ik zeg wel, mocht hij bestaan!

Larie en apekool, alle goden + al hun bijgelovige spook-aanbidders samen!
En dan zou men daar verd... nog niet eens de kriebels mogen van krijgen. 8O

ebenhaezer

23 mei 2013, 10:43

Fazal schreef:En hier nog iets om over na te denken!

Hoe komt het dat die zgn gelovigen alles aan god wijten, terwijl zij dat terzelfdertijd de niet-gelovigen verwijten!? Als het allemaal god's wil zou zijn, dan is het ook allemaal 'zijn' fout!

Is er een tsunami, een vulkaanuitbarsting, een aardbeving waar 1001 slachtoffers vallen, dan is het zgz god's wil geweest.
Als je een kind, of iemand anders verliest, dan is het god's wil.
Zijn het de ongelovigen, of zijn het de gelovigen die zulke larie uitkramen???

En nog zoiets: "heer, dank u voor deze spijzen"!?
Maar geloof mij maar hoor beste gelovigen, waar geen centen zijn, zijn er ook geen spijzen!
Weten jullie eigenlijk zelf nog wat voor dwaze tegenstellingen jullie allemaal vertellen!?

En verder, geen diepere en fanatiekere gelovigen dan moslims.
't Is al allah wat de klok slaat. Zowel voor vriend als voor vijand.
Ze kunnen zelfs geen 5 woorden zeggen zonder minstens 2 keer allah te vernoemen.
Het 'lijkt' wel ..., of liever nee, het 'is' zowel een nood- als een strijdkreet!
Ze hebben onder elkaar meer vijanden dan vrienden.
En met zulke vrienden, heb je echt geen vijanden meer nodig, want ze draaien er hun hand niet voor om, om elkaar te vermoorden.

En dit alles, maar dan werkelijk alles ... in de naam van allah, voor 'hen allen', de énige, waarachtige, echte en allergrootste god!?
Alhoewel, of die gast nu allah zou heten of achilles, of jan mijn kl***, er is volgens àlle gelovigen samen toch maar één god.
Of zij nu allemaal één en dezelfde zouden zijn, dat weet geen mens!
En wees maar zeker, genen enkele god zal het u ooit komen vertellen.

Al wat er ook moge gebeuren, in oorlog of in vrede(sic!) in natuurrampen enz. , is het van "allah akbar"! Het heeft hen allemaal al ferm geholpen. Vergeet niet het nieuws te volgen!

Neenee, mocht allah al bestaan, hij zou zelf niet weten 'wie' hij nu eigenlijk moet helpen.
Misschien vandaar, dat hij het hélemaal NIET doet! Ik zeg wel, mocht hij bestaan!

Larie en apekool, alle goden + al hun bijgelovige spook-aanbidders samen!
En dan zou men daar verd... nog niet eens de kriebels mogen van krijgen. 8O

Om te beginnen FAZALLEKE , ik ben geen moslim , maar een christen , en als je gehoord hebt hoe Jezus leefde hier op aarde , dan zou je al heel anders spreken .

Het is niet omdat jij niet in God gelooft , dat Hij dààrom niet zou bestaan !
Het is niet omdat Hij de Schepper is , dat alles wat hier gebeurt ook Zijn wil zou zijn , dan vergeet je de vrijheid die Hij de mensen gaf en de boze machten die ook aanwezig zijn !

Zie jij jouw dwaze redenering dan niet in ? Inderdaad om over na te denken ! Het NT. al eens grondig uitgelezen ? Toch eens aan beginnen hoor !

Vriendelijk groetjes Fazal .

talisman

23 mei 2013, 10:59

ebenhaezer schreef: Het NT. al eens grondig uitgelezen ? Toch eens aan beginnen hoor !
Over welke versie van het N.T. heb je het dan ?

- De canon van de Bijbel is pas héél laat en langzaam gegroeid, en verschilt aanzienlijk tussen verschillende christelijke stromingen. Anders gezegd, christenen zijn het oneens over wat precies "de Bijbel" is. Er is geen Bijbelse grond waarmee je de canon kan bepalen, en dus heeft iedere richting zo zelf wat argumenten bedacht.

De belangrijkste argumentatie voor de canon die we in het westen kennen (zijn er al twee: de lutherse canon en de katholieke canon) is, naast leeftijd, de christelijke doctrine. Kortom, boeken die aansloten bij de doctrine zijn opgenomen in de canon, de rest niet.

Dat christenen vervolgens beweren dat hun doctrines uit de Bijbel komen is dus een pure cirkelredenering.

- De grondtekst van de Bijbel? Bestaat niet. Er is geen originele tekst voor ieder Bijbel-boek beschikbaar. Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat voor de Nieuw Testamentische boeken ook nooit één grondtekst bestaan heeft. Een christen die zegt "in de Bijbel staat XXX", mag je dus altijd vragen: in welke Bijbel precies? En waarom zou ik net die editie serieus nemen?

- Is er dan minstens eenstemmigheid in de Bijbel? Nee, nogal nadrukkelijk niet. Vier evangelisten vinden alle vier iets anders. Paulus heeft weer een eigen visie. Jacobus weer een andere. Petrus weer een andere. Johannes van de apokalyps weer een andere. En dan heb je alleen nog het Nieuwe Testament. Het Oude Testament is helemaal een allegaartje van visies, meningen en overtuigingen. Als je er naar op zoek gaat ben je het spoor heel snel kwijt.

- Eenstemmigheid van interpretatie misschien? Ook al niet, nooit geweest ook. Al vanaf het eerste bekende begin van het christendom (er zit een gat tussen de tijd beschreven in de Bijbel, met Paulus en verder vooral joden en de tijd van de apostolische vaders, vooral Grieken) slaat men elkaar genoegelijk de hersens in over de vraag hoe de Bijbel te verstaan.

- Was er dan tenminste vanaf het begin een duidelijke orthodoxe lijn, met de rest als ketters? Ook al niet. Dat wat nu bekend staat als de orthodoxe (westerse) lijn, is lange tijd een minderheidsvisie geweest, met de Arianen als dominante richting. Het heeft er alle schijn van dat de Ariaanse lijn nog voortleeft overigens, in wat we nu kennen als "de Islam".
Fazal

23 mei 2013, 12:35

EB schreef:Om te beginnen FAZALLEKE , ik ben geen moslim , maar een christen , en als je gehoord hebt hoe Jezus leefde hier op aarde , dan zou je al heel anders spreken .
Heb ik soms beweerd dat jij een moslim bent ebenhaezer?
Beter eens 'grondiger' lezen wat er staat!
En als jij nu eens besefte hoe sommige sukkelaars hier leven op aarde, dan zou jij ook wel heel anders spreken!
Jullie gelovigen denken werkelijk dat die Jezus de enige martelaar aller tijden is geweest!?
EB schreef:Het NT. al eens grondig uitgelezen ? Toch eens aan beginnen hoor !

Als jij dat NT (ook zo 'grondig') hebt gelezen, dan zul je er, zo te zien, ook niet veel van begrepen hebben!
EB schreef:Het is niet omdat Hij de Schepper is , dat alles wat hier gebeurt ook Zijn wil zou zijn , dan vergeet je de vrijheid die Hij de mensen gaf en de boze machten die ook aanwezig zijn !
Zijn wij het soms die, telkens er een ramp gebeurt, beweren dat het god's wil is, of zijn julie het!? Zijn jullie het soms ook niet die van een straffe god's spreken, of zijn wij het!? Zijn jullie het niet, die eigenlijk, zonder het goed te beseffen, alles aan hem toeschrijven, of zijn wij het?

En wat die vrijheid betreft die hij de mensen heeft gegeven?
Je kan zowel een tijger vanop een paar meter, op een schaap loslaten.
Weten jullie dan ook echt niet wat er dan zal gebeuren?

Wist hij soms niet, wat er met die vrijheid zou gebeuren? Wel, dan kan hij ook geen 'alwetende', en nog minder een 'almachtige', en nòg minder een 'straffende' god zijn! Het zijn dus niet wij, niet-gelovigen, die hem alles verwijten! We kunnen helemaal niets verwijten aan iets of iemand die volgens ons gewoon niet bestaat. Lees maar: NIET KAN bestaan!
EB schreef:Zie jij jouw dwaze redenering dan niet in ?
Wie zou hier het 'dwaast' redeneren denk je?
Als jij nu nog altijd niet beseft dat jij jezelf hier, en waarschijnlijk ook elders, voortdurend onsterfelijk belachelijk maakt, dan lijkt het mij nogal logisch, dat er eigenlijk niet veel is dat jij wèl beseft.

rolija

23 mei 2013, 17:00

ebenhaezer,

Durft hier te beweren dat ze christen is 8O amaai dan weet zij niet wat een christen is denk ik :D Hier in Gent zeggen ze tegen zo een mensen dat het een beu zakje is met een hoek af. :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

ebenhaezer

23 mei 2013, 17:35

FAZAL , je zegt : ... er is volgens àlle gelovigen samen , toch maar één god . Dat klopt , maar ... van àl die versch. goden , kan er toch maar één Schepper van hemel en aarde zijn , toch ?

Nee , je hebt duidelijk niet beweerd dat ik moslim ben , maar om WAT VOOR REDEN vertel jij mij dan al die nare dingen over de moslims ???

De Heer Jezus was geen martelaar , maar de REDDER der mensen , en dat is heel iets anders !

Dat er zoveel ' sukkelaars ' hier op aarde leven , en er zoveel rampen zijn , hebben we allen samen te danken aan de zonde en ongehoorzaamheid tegenover onze Schepper God .

Volgens jou is de vrijheid die God ons gaf , dus zoveel als een ' tijger loslaten op een schaap ' , dan heb jij maar een flouw idee over wat vrijheid echt is !
Ja , Hij wist wat er zou gebeuren , maar gaf de mensen toch DE KANS ! Het kiezen was aan ons , vrijwillig , en daar dragen wijzelf de volle verantwoordelijkheid voor , of je in Hem gelooft of niet !

Nogmaals , 't is niet omdat Hij voor jou niet bestaat , dat Hij NIET KAN bestaan ! Heb jij daar soms het bewijs voor ?

rolija

23 mei 2013, 18:05

ebenhaezer schreef:FAZAL , je zegt : ... er is volgens àlle gelovigen samen , toch maar één god . Dat klopt , maar ... van àl die versch. goden , kan er toch maar één Schepper van hemel en aarde zijn , toch ?

Nee , je hebt duidelijk niet beweerd dat ik moslim ben , maar om WAT VOOR REDEN vertel jij mij dan al die nare dingen over de moslims ???

De Heer Jezus was geen martelaar , maar de REDDER der mensen , en dat is heel iets anders !

Dat er zoveel ' sukkelaars ' hier op aarde leven , en er zoveel rampen zijn , hebben we allen samen te danken aan de zonde en ongehoorzaamheid tegenover onze Schepper God .

Volgens jou is de vrijheid die God ons gaf , dus zoveel als een ' tijger loslaten op een schaap ' , dan heb jij maar een flouw idee over wat vrijheid echt is !
Ja , Hij wist wat er zou gebeuren , maar gaf de mensen toch DE KANS ! Het kiezen was aan ons , vrijwillig , en daar dragen wijzelf de volle verantwoordelijkheid voor , of je in Hem gelooft of niet !

Nogmaals , 't is niet omdat Hij voor jou niet bestaat , dat Hij NIET KAN bestaan ! Heb jij daar soms het bewijs voor ?

Help is er een Dokter op het forum...... 8O 8O
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."