Om na te denken (vervolg ).
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
God heeft wel een plan voorzien om al het kwaad uit te roeien.Reini schreef:Of uw God misschien Eb?
Diegenen die niet in God en Zijn plan vertrouwen stellen die moeten het hebben van de wetenschap.
Maar hebben de wetenschappers voor alle ellende een oplossing
De wereld ziet er niet al te rooskleurig uit voor de komende generaties !
De ene wetenschapper vond/vindt kernwapens uit die in staat zijn alle leven op aarde te vernietigen in een handomdraai en in de medische wetenschap tracht men de mensheid van allerlei ziekten te besparen en een langer leven te geven .......
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
BV schreef:
God heeft wel een plan voorzien om al het kwaad uit te roeien.
En na 2000 jaar is ie er nog altijd niet in geslaagd????
Bovendien spreek je Ebenhaezer hier faliekant tegen.
Want de kruisdood van de rebel Jezus zou de hele mensheid gered hebben....
Van wat weet ik ook niet, want overal is er nog veel ellende te bespeuren.
Wat is dus dat plan? Staat dat ook in de bijbel?
Misschien het zoogdier mens uitroeien?
Want het blijkt het gevaarlijkste en wreedste zoogdier te zijn dat de aarde bevolkt.
Miskleun van jewelste.
Want het blijkt het gevaarlijkste en wreedste zoogdier te zijn dat de aarde bevolkt.
Miskleun van jewelste.
-
Fazal
Wist jij dat nu nog niet Reini? God's wegen zijn ondoorgrondelijk, en zijn plan is Top-Secret!
En dan vooral voor de zgn bijbelkenners! Want juist zij, kleppen van niets anders.
Ze stellen zich daar absoluut geen vragen bij, want het is zgz god's woord!
En god's woord is god's woord! En daarmee 'Basta'! Wat men daar dan ook van denken mag!
En dan vooral voor de zgn bijbelkenners! Want juist zij, kleppen van niets anders.
Ze stellen zich daar absoluut geen vragen bij, want het is zgz god's woord!
En god's woord is god's woord! En daarmee 'Basta'! Wat men daar dan ook van denken mag!
-
ED. - Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20
Het is niet voor het een of het ander. God, die heeft het hier allemaal gedaan. Hij is hier dé grote zondebok. Hoewel ik nu niet compleet neutraal ben, wil ik hier toch een steuntje geven aan onze vriend, God (met een grote "G"! Ne mens moet een beetje zijn wereld kennen, hé? En ja!, van je vrienden, moet je het hebben!
Wie hier (dacht ik toch) niet of bijna niet ter sprake komt, is zijn gevallen engel. De duivel! Ergens zegt mij een klein stemmetje, je moet niet noodzakelijk in God geloven, om die tweezak van een duivel te kennen!
Dus mijn vraag: Wie gelooft in de duivel? En, om het even gemakkelijk te maken : Als de duivel bestaat, zou dit dan enen kunnen zijn met een dubbele persoonlijkheid? Bestaat de hel?
Heeft de duivel een staart? Waar? Van voor of van achteren?
Laat dit laatste maar.'t Is al moeilijk genoeg!
Wie hier (dacht ik toch) niet of bijna niet ter sprake komt, is zijn gevallen engel. De duivel! Ergens zegt mij een klein stemmetje, je moet niet noodzakelijk in God geloven, om die tweezak van een duivel te kennen!
Dus mijn vraag: Wie gelooft in de duivel? En, om het even gemakkelijk te maken : Als de duivel bestaat, zou dit dan enen kunnen zijn met een dubbele persoonlijkheid? Bestaat de hel?
Heeft de duivel een staart? Waar? Van voor of van achteren?
Laat dit laatste maar.'t Is al moeilijk genoeg!
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Tja Ed, je zegt daar al zoiets; de duivel....
Wel, als ik de grote tovenaar zou zijn, en er eentje van mijn engelen de beest uithangt , was daar direct een oplossing: even een plechtig handgebaar, dan de goddelijke ademstoot "WOESJ !" en dat ongedierte was verdwenen.
Je bent schepper of niet.
Ik vraag me af of zijn zus, Els de Schepper, het niet beter zou gedaan hebben.
Wel, als ik de grote tovenaar zou zijn, en er eentje van mijn engelen de beest uithangt , was daar direct een oplossing: even een plechtig handgebaar, dan de goddelijke ademstoot "WOESJ !" en dat ongedierte was verdwenen.
Je bent schepper of niet.
Ik vraag me af of zijn zus, Els de Schepper, het niet beter zou gedaan hebben.
-
Fazal
Nee hoor! Maar als men de hier schrijvende gelovigen mocht geloven, dan komen al die beschuldigingen aan zijn adres, eigenlijk van hen, al beseffen zij dat zelf niet! Een niet-gelovige kan god, (zowel met G of g) onmogelijk van iets beschuldigen, gezien hij voor hen niet bestaat. De gelovigen zorgen er zelf voor, dat hen zulke vragen, welke soms op beschuldigingen lijken, worden gesteld. En zij kunnen er met hun fel geïndoctrineerd verstand enkel op antwoorden, door met citaten uit de bijbel rond onze oren te slaan.ED schreef:Het is niet voor het een of het ander. God, die heeft het hier allemaal gedaan. Hij is hier dé grote zondebok.
Eigen objectieve gedachten komen bij hen zelfs niet op. God, god, en nog eens god, en dat is volgens hen althans, de énige echte waarheid.
Maar indien hij dan tòch zou bestaan, is hij er blijkbaar toch ergens in geslaagd, hun 'gezond' verstand enigszins wat af te remmen. Hij zou in elk geval een goed politicus (kunnen) zijn, want hij houdt zijn aanhangers dom genoeg, om klakkeloos achter hem aan te (blijven) lopen. Het lijkt er zelfs sterk op, dat sommigen nog altijd op hun eerste wijsheids-tand zitten te wachten.
-
Voor een EEUWIGE God wat is 2000 jaar ? ? De evootjes goochelen met miljarden jaren voor het ontstaan van de aarde en het universum. Wat ga je nu memmen over een millennium of twee !Reini schreef:BV schreef:
Miskleun van jewelste.
God heeft een vastgestelde tijd, niemand weet wanneer Zijn plan volledig zal uitgewerkt zijn.
Natuurlijk weet je niet dat de dood en de opstand van Jezus deel uitmaken van dat plan. Dat is helemaal niet in tegenspraak met wat Ebenhaezer schrijft.
Hij zal mensen uitroeien, ja, een categorie mensen die Zijn geboden niet naleven en niet waard zijn om op ZIJN aarde te leven. Slechte 'huurders' van bv. een pand van JOU, wat zul je er uiteindelijk mee aanvangen ? ?
En Reini, GEDULD is een mooie gave !
-
Fazal
Hoe ...??? Zou alles dan toch de wil van god kunnen zijn?BV schreef:Hij zal mensen uitroeien, ja, een categorie mensen die Zijn geboden niet naleven en niet waard zijn om op ZIJN aarde te leven.
Of zijn er soms dingen welke NIET tot zijn plan behoren?
Wie maakt hier nu eigenlijk van god 'de' zondebok?
En trouwens, wààrom heeft hij die categorie mensen al niet veel vroeger uitgeroeid?
Ha, ik begrijp het al, dat behoorde niet tot zijn plan!?
Sinds de mens op deze wereld verscheen, zijn er nochthans al genoeg mensen geweest die het niet waard waren op ZIJN aarde te leven! Of niet soms ...!?
En ... er komen er nog altijd bij! Zal dan waarschijnlijk tòch tot zijn plan behoren!
Hoe meer smeerlappen, hoe meer hij zich er kan in verkneukelen zekerst?
Geloven jullie dat nu zelf ...? Ik dus NIET!
En gezien er zo geen god 'kan' bestaan, kan er dus ook geen plan bestaan!
Neenee! God zou goed zijn, indien ... hij zou bestaan!
-
ED. - Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20
@bleuvelvet:"........Hij zal mensen uitroeien, ja, een categorie mensen die Zijn geboden niet naleven "
Waar heb ik dat nog gehoord? Indien ik niet beter wist (of niet weet), zou ik denken dat god hier al een paar duizend jaar zijn calloberators heeft op deze aarde. Dat uitroeien van hem, is zijn schoonste kant niet. Maar ja, gezien wij gemaakt zijn naar zijn eigen beeld, heb ik het vermoeden, dat hij dan ook rotte kantjes heeft aan zijn karakter.
Indien het allemaal waar zou zijn, wil ik best geloven ene Jesus in zijn preek zei, " laat de kinderen tot mij komen".
Spijtig genoeg zijn er miljoenen kinderen die dan, om het geloof, een beetje: té vroeg, té gewelddadig en té onschuldig bij hem komen. Waarom, in zijn naam, laat hij ons nog toe om kinderen te maken? "Gaat en vermenigdvuldigd U". Is dit dan een goddelijke grap? Of wil hij ons laten opdraaien voor het maken van zijn speelgoed?
Verdekke, bleuvelvet: Ik heb zo enkele jaren intern leerling geweest in een paterschool.(driemaal per dag naar de kappel voor de regelmatige hersenspoeling, enz,enz.l)
Mijn, toenmalige, frank is daar redelijk vroeg gevallen. Stel, dat ik misschien nog voor 10% twijfels zou hebben-en waarom niet?-. Dan zou dit percentage redelijk aan het afkalven zijn. Zeker,wanneer ik nu nog al die verhalen lees. Verhalen die al duizenden jaren zijn voorgekauwd en in den treure herhaald. Dan snap ik, waarom Darwin zijn naam met een hoofdletter wordt geschreven!
Let wel, persoonlijk heb ik het grootste respect voor je gedachten en je geloof, net zoals ik respect heb voor de andere geloven. Maar niet voor vele extreme aanhangers ervan: lees bv. Islamfanaten.
Jouw teksten worden ongetwijfeld door velen gelezen en zijn zeker welkom. Doch graag had ik eens jouw échte zienswijze gelezen over bv., de twijfels die jezelf zou kunnen hebben, t.o.v. jouw en andere geloven. En dit in je eigen woorden..
Waar heb ik dat nog gehoord? Indien ik niet beter wist (of niet weet), zou ik denken dat god hier al een paar duizend jaar zijn calloberators heeft op deze aarde. Dat uitroeien van hem, is zijn schoonste kant niet. Maar ja, gezien wij gemaakt zijn naar zijn eigen beeld, heb ik het vermoeden, dat hij dan ook rotte kantjes heeft aan zijn karakter.
Indien het allemaal waar zou zijn, wil ik best geloven ene Jesus in zijn preek zei, " laat de kinderen tot mij komen".
Spijtig genoeg zijn er miljoenen kinderen die dan, om het geloof, een beetje: té vroeg, té gewelddadig en té onschuldig bij hem komen. Waarom, in zijn naam, laat hij ons nog toe om kinderen te maken? "Gaat en vermenigdvuldigd U". Is dit dan een goddelijke grap? Of wil hij ons laten opdraaien voor het maken van zijn speelgoed?
Verdekke, bleuvelvet: Ik heb zo enkele jaren intern leerling geweest in een paterschool.(driemaal per dag naar de kappel voor de regelmatige hersenspoeling, enz,enz.l)
Mijn, toenmalige, frank is daar redelijk vroeg gevallen. Stel, dat ik misschien nog voor 10% twijfels zou hebben-en waarom niet?-. Dan zou dit percentage redelijk aan het afkalven zijn. Zeker,wanneer ik nu nog al die verhalen lees. Verhalen die al duizenden jaren zijn voorgekauwd en in den treure herhaald. Dan snap ik, waarom Darwin zijn naam met een hoofdletter wordt geschreven!
Let wel, persoonlijk heb ik het grootste respect voor je gedachten en je geloof, net zoals ik respect heb voor de andere geloven. Maar niet voor vele extreme aanhangers ervan: lees bv. Islamfanaten.
Jouw teksten worden ongetwijfeld door velen gelezen en zijn zeker welkom. Doch graag had ik eens jouw échte zienswijze gelezen over bv., de twijfels die jezelf zou kunnen hebben, t.o.v. jouw en andere geloven. En dit in je eigen woorden..
-
@ Ed,ED. schreef:@bleuvelvet:"........Hij zal mensen uitroeien, ja, een categorie mensen die Zijn geboden niet naleven "
Ik ken dat maar al te goed het 'interne leven' bij de nonnekes. Alle dagen naar de mis in de kapel, elke avond naar de "paternoster" en de zondagnamiddag nog eens de vespers, met dat gedurig aframmelen van alle heiligen gevolgd door "ora pro nobis" ! Ik wist alleen niet wat het toen wilde zeggen. In de maand mei alle dagen naar het Mariakapelleke enkele straten verderop ......
Het is verbazingwekkend hoe miljoenen mensen door de geschiedenis heen in alle culturen en in alle beschavingen op alle werelddelen geloofden in het bestaan van een soort godheid, deze te aanbidden of te vereren met het doel 'iets af te smeken'. Ze waren zelfs in staat om gruweldaden te stellen (kinderoffers), bloed moest vloeien om die godheid mild te stemmen. Er is heden ten dage nog niets veranderd zie maar bv. de zelfmoordcommando's in naam van God.
Maar buiten de God van Abraham, Izaak en Jacob heb ik geen weet van andere goden die hun gelovigen een 'gebruiksaanwijzing' meegaven à la Mozes. Deze 'gelovigen' leefden er maar op los zoals het hen uitkwam en kenden geen hoogstand moreel of morele plichten. Door gebrek aan moraal hebben machthebbers hun koninkrijk verloren. Langs de andere kant is dat niet zo voor 'het boeddhisme'. Boeddha mag dan wel geen god zijn, maar volgelingen geloven in meerdere goden meen ik. Deze leer, zo heb ik begrepen, is voor 'ingewijden'. Wat dat ook moge betekenen
Elk gevolg moet een oorzaak hebben. Is er iets of iemand die geloven in een godheid veroorzaakt ? Waarom meent de mens dat ze aan ene godheid offers moeten brengen ? Om dit te weten te komen moet men teruggaan naar lang vervlogen tijden.
Zou God 'rotte kantjes' hebben ?
Ieder mens heeft een geweten, weet min of meer wat goed of slecht is.
Mensen stellen wetten op (naar het voorbeeld van de 10 geboden), opdat het kwade aan onze naaste zou vermeden worden en bij overtreding volgen er straffen ! Maar mensen hebben er niet altijd oren naar.
Hoe komt het dat de ene mens het slechte pad kiest, en een ander het goede ? Laat ons veronderstellen dat twee individuen evenveel breins bezitten, en dat men, volgens de huidige wetenschap, stelt dat het brein de schuldige is. Of nog anders gezegd, er zouden bepaalde genen verantwoordelijk zijn voor ons gedrag. Dat is toch wat ik al een paar keer meen gelezen te hebben. Dat legt nog niet uit waarom de ene anders handelt dan de andere. Bv. twee broers hebben toch dezelfde genen (?) de ene is een 'boef' en de andere een 'heilige' bij manier van spreken .....
Of komt het kwade/goede uit ons HART, zoals de bijbel suggereert ?
Dat zou wel zo kunnen zijn. Bij harttransplantaties komt het nogal eens voor dat de 'ontvanger' de gedachten 'erft' van de donor of bv. hij iets lekker vindt dat hij voordien niet lustte........ Dient dieper onderzocht te worden mijn gedacht !
Opgevoed in het katholicisme maar al lang geen kerkgangster meer blijf ik toch een gelovig iemand. Ik zou liegen mocht ik zeggen dat ik soms geen twijfels heb over God en Zijn bestaan. Maar ik voel me dan weer gesterkt door Zijn Woord en dat gaat op eigen gevoel af daar kan niemand je bij helpen.
Ik betoon zeker respect voor anders gelovigen. Het interesseert me niet om op andere, zij het christelijke fora's te gaan rond neuzen, zoals sommigen hier doen.
Diegenen die er hun levensdoel van maken kritiek te spuien op God en Zijn Woord, verdenk ik ervan dat zij toch in Zijn bestaan geloven ! Hem liefhebben is dan weer wat anders.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Speciaal voor Bluevelvet : die schreef :
en probeert te begrijpen wat er staat 
Aan je reactie hierboven is duidelijk te zien dat je niet eens de moeite hebt genomen om mijn uitleg op de topic "kiezen van een religie" te lezen, nochthans heb ik speciaal de tijd en de moeite genomen om je iets over Boeddhisme duidelijk proberen te maken, en je een degelijke uitleg te geven, die duidelijk verschilt van de lulkoek die vaak over boeddhisme door "onwetenden" verteld wordt. Als je een serieuze dialoog wilt aangaan, zoals je schrijft terwijl je mij verwijt om niet voldoende geduld te hebben om je iets uit te leggen, dan wordt het hoog tijd dat je eens serieus iets anders leest dan de bijbelMaar buiten de God van Abraham, Izaak en Jacob heb ik geen weet van andere goden die hun gelovigen een 'gebruiksaanwijzing' meegaven à la Mozes. Deze 'gelovigen' leefden er maar op los zoals het hen uitkwam en kenden geen hoogstand moreel of morele plichten. Door gebrek aan moraal hebben machthebbers hun koninkrijk verloren. Langs de andere kant is dat niet zo voor 'het boeddhisme'. Boeddha mag dan wel geen god zijn, maar volgelingen geloven in meerdere goden meen ik. Deze leer, zo heb ik begrepen, is voor 'ingewijden'. Wat dat ook moge betekenen
elk moment is belangrijk
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
talisman schreef:O jazeker. Schaf al dat bijgeloof af en de krant wordt al een stuk prettiger om lezen:ebenhaezer schreef: Heb jij als ' wetenschapper ' wellicht toch een oplossing voor al de ellende in deze wereld ?
- Pedofiele geestelijken
- Katholieken tegen protestanten
- Sjiieten tegen soenieten
- Christenen tegen moslims
- Boeddhisten tegen islamieten
En ga zo maar door. Allemaal omwille van een heilig sprookjesboek.
Doe de proef: knip alles van ellende zijn oorzaak of motivatie uit religie voortkomt en kijk of je nog voldoende krant over hebt op te aardappelen op te schillen.
Zo TALIS , was dat het enige wat je vond als antwoord ? Dus , toch niet ! Je weet het evenmin als alle geleerden en hooggeplaatsten in deze wereld !
Gods plan was er , zei ook BV., en werd ook uitgevoerd 2000 j. geleden , maar wat wil je , als velen dat cadeau verwerpen en maar verder hun gangetje gaan ? Toch kan aan de eindstreep niemand ontsnappen , want eenmaal sterven doet iedereen , zelfs wetenschappers ! Dit is geen bedreiging maar een nuchtere vaststelling .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik gaf je toch een oplossing of niet soms ? Heb jij soms een betere oplossing ?ebenhaezer schreef:Zo TALIS , was dat het enige wat je vond als antwoord ?talisman schreef:O jazeker. Schaf al dat bijgeloof af en de krant wordt al een stuk prettiger om lezen:ebenhaezer schreef: Heb jij als ' wetenschapper ' wellicht toch een oplossing voor al de ellende in deze wereld ?
- Pedofiele geestelijken
- Katholieken tegen protestanten
- Sjiieten tegen soenieten
- Christenen tegen moslims
- Boeddhisten tegen islamieten
En ga zo maar door. Allemaal omwille van een heilig sprookjesboek.
Doe de proef: knip alles van ellende zijn oorzaak of motivatie uit religie voortkomt en kijk of je nog voldoende krant over hebt op te aardappelen op te schillen.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Fazal schreef:En euh ... was en is, de mensheid nu gered? Van watte bvb???EB schreef:God de Zoon gaf Zijn leven om de mensheid te redden
Heeft uw god daar dan geen oplossing voor?EB aan Talisman schreef:Heb jij als ' wetenschapper ' wellicht toch een oplossing voor al de ellende in deze wereld ? Of is het zo : hij stond er bij en hij keek er naar ?
Het lijkt mij eerder dat hij erbij stond en er naar keek!?
Ik heb zelfs de indruk dat hij er helemaal en al heel lang niet meer bij staat, omdat het hem waarschijnlijk verveelde om er nog langer naar te kijken!
Jawel FAZAL , God gaf zijn oplossing , lees nog eens wat Bluevelvet schreef , Maar die oplossing geldt voor ieder mens afzonderlijk , het is een persoonlijke beslissing om in Hem te geloven en Zijn vergeving aan te nemen .
Dat Hij de orde in deze wereld nog niet herstelt , komt omdat Hij geduld heeft en iedereen de kans geeft om Hem te geloven en Zijn Offer aan te nemen . De herstelling komt pas daarna , dan komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde , waar vrede en gerechtigheid zal heersen , en Hij de Koning der koningen zal zijn .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .