Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

02 jun 2013, 18:35

fotofant schreef:Speciaal voor Bluevelvet : die schreef :

Maar buiten de God van Abraham, Izaak en Jacob heb ik geen weet van andere goden die hun gelovigen een 'gebruiksaanwijzing' meegaven à la Mozes. Deze 'gelovigen' leefden er maar op los zoals het hen uitkwam en kenden geen hoogstand moreel of morele plichten. Door gebrek aan moraal hebben machthebbers hun koninkrijk verloren. Langs de andere kant is dat niet zo voor 'het boeddhisme'. Boeddha mag dan wel geen god zijn, maar volgelingen geloven in meerdere goden meen ik. Deze leer, zo heb ik begrepen, is voor 'ingewijden'. Wat dat ook moge betekenen
Aan je reactie hierboven is duidelijk te zien dat je niet eens de moeite hebt genomen om mijn uitleg op de topic "kiezen van een religie" te lezen, nochthans heb ik speciaal de tijd en de moeite genomen om je iets over Boeddhisme duidelijk proberen te maken, en je een degelijke uitleg te geven, die duidelijk verschilt van de lulkoek die vaak over boeddhisme door "onwetenden" verteld wordt. Als je een serieuze dialoog wilt aangaan, zoals je schrijft terwijl je mij verwijt om niet voldoende geduld te hebben om je iets uit te leggen, dan wordt het hoog tijd dat je eens serieus iets anders leest dan de bijbel :!: en probeert te begrijpen wat er staat :!:
fotofant,

Oké, ik heb de moeite nog niet genomen om jou te lezen omdat het een zeer lange posting is en ik er vooraf de tijd wil nemen om alles rustig in mij op te nemen alvorens ik er een gepast antwoord aan kan geven. Maar dat komt nog. Je bent er heus niet aan voor je moeite. Sorry voor het wachten. (heb wat meer geduld)

In geval van het antwoord aan ED zoals hierboven, haalde ik 'het boeddhisme' even aan omdat die in het geheel niet te vergelijken valt met andere religies. De leer van Boeddha is toch nog altijd sterk aanwezig en begint meer en meer zijn greep op het Westen te krijgen.
Even een zijsprongetje : Is die leer nog wel de leer van Boeddha ? Zijn 'leer-teksten' zouden vele eeuwen na zijn dood op schrift gesteld zijn. Maar door wie ? en Wanneer ? De geschriften hebben meestal geen namen of data van herkomst. Ken je de periode wanneer Boeddha leefde ? Is het nu de 9de eeuw of de 7de of de 3de eeuw voor Christus :roll: Er gaan hele verhalen de ronde dat de boeddhisten onderling niet overeenkomen voor wat betreft de sutra's of het nu sprookjes zijn dan wel uit de mond van Boeddha zelf kwamen.

Je schreef het al 'het boeddhisme' is zeer complex, zelf ondervond ik dat ook al bij het op zoek gaan naar lezingen hier omtrent. Waarom moet dat zo complex zijn ? Toch voor ingewijden ?
Enfin ja, beter eerst jouw 'lange posting' :? lezen, die lijkt mij ook min of meer complex te zijn.

fotofant

02 jun 2013, 20:13

bluevelvet schreef:
fotofant schreef:Speciaal voor Bluevelvet : die schreef :

Maar buiten de God van Abraham, Izaak en Jacob heb ik geen weet van andere goden die hun gelovigen een 'gebruiksaanwijzing' meegaven à la Mozes. Deze 'gelovigen' leefden er maar op los zoals het hen uitkwam en kenden geen hoogstand moreel of morele plichten. Door gebrek aan moraal hebben machthebbers hun koninkrijk verloren. Langs de andere kant is dat niet zo voor 'het boeddhisme'. Boeddha mag dan wel geen god zijn, maar volgelingen geloven in meerdere goden meen ik. Deze leer, zo heb ik begrepen, is voor 'ingewijden'. Wat dat ook moge betekenen
Aan je reactie hierboven is duidelijk te zien dat je niet eens de moeite hebt genomen om mijn uitleg op de topic "kiezen van een religie" te lezen, nochthans heb ik speciaal de tijd en de moeite genomen om je iets over Boeddhisme duidelijk proberen te maken, en je een degelijke uitleg te geven, die duidelijk verschilt van de lulkoek die vaak over boeddhisme door "onwetenden" verteld wordt. Als je een serieuze dialoog wilt aangaan, zoals je schrijft terwijl je mij verwijt om niet voldoende geduld te hebben om je iets uit te leggen, dan wordt het hoog tijd dat je eens serieus iets anders leest dan de bijbel :!: en probeert te begrijpen wat er staat :!:
fotofant,

Oké, ik heb de moeite nog niet genomen om jou te lezen omdat het een zeer lange posting is en ik er vooraf de tijd wil nemen om alles rustig in mij op te nemen alvorens ik er een gepast antwoord aan kan geven. Maar dat komt nog. Je bent er heus niet aan voor je moeite. Sorry voor het wachten. (heb wat meer geduld)

In geval van het antwoord aan ED zoals hierboven, haalde ik 'het boeddhisme' even aan omdat die in het geheel niet te vergelijken valt met andere religies. De leer van Boeddha is toch nog altijd sterk aanwezig en begint meer en meer zijn greep op het Westen te krijgen.
Even een zijsprongetje : Is die leer nog wel de leer van Boeddha ? Zijn 'leer-teksten' zouden vele eeuwen na zijn dood op schrift gesteld zijn. Maar door wie ? en Wanneer ? De geschriften hebben meestal geen namen of data van herkomst. Ken je de periode wanneer Boeddha leefde ? Is het nu de 9de eeuw of de 7de of de 3de eeuw voor Christus :roll: Er gaan hele verhalen de ronde dat de boeddhisten onderling niet overeenkomen voor wat betreft de sutra's of het nu sprookjes zijn dan wel uit de mond van Boeddha zelf kwamen.

Je schreef het al 'het boeddhisme' is zeer complex, zelf ondervond ik dat ook al bij het op zoek gaan naar lezingen hier omtrent. Waarom moet dat zo complex zijn ? Toch voor ingewijden ?
Enfin ja, beter eerst jouw 'lange posting' :? lezen, die lijkt mij ook min of meer complex te zijn.
Gewoon even mijn posting over boeddhisme lezen, hierbij heb ik dus een complexe zaak zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen, en je zult al een antwoord hebben op veel van de hierbovengestelde vragen.
En neen het Theravada ofte de leer van de ouden is zeker niet voor ingewijden, ik heb ze zelfs kort samengevat in mijn posting. En ja als je wilt doordringen tot bv de mystiek van het Tibetaans boeddhisme dan vraagt dat jarenlange studie en begeleiding door een Lama en is dat inderdaad voorbehouden aan diegenen waavan ze denken dat ze de essentie zullen begrijpen en ernaar leven en sterven.
En soms kun je gewoon geconfronteerd worden met volksdevotie die op het eerste zicht ver verwijderd is van de filosofie van een of andere richting, maar dat is alleen uiterlijk zo, de goden en daemonen die zij naar ons westers idee aanbidden hebben niets gemeenschappelijk met wat wij hier onder God of een godheid(bv de Griekse goden) verstaan, zij staan symbool voor de krachten van het leven, zowel positieve als negatieve. Een scheppende God zoals die bij ons in het Christendom voorkomt kennen zij niet en zij hebben daar ook geen behoefte aan omdat alles toch maar een emmanatie is van de Zuivere Geest.

Veel misverstanden die over het boeddhisme de ronde doen vinden hun oorsprong in het feit dat héél veel mensen die niets van het boeddhisme begrijpen of kennen het nodig vinden om er hun mening over te spuien. Het is echt niet voor niets dat ik mensen aanraad om, indien ze echt geinteresseerd zijn in de oosterse filosofiën, als inleiding het boek "Oosterse wijsheid voor de Westerse Mens" van Ulrich Libbrecht te lezen. Hij geeft in dat boek ook een uigebreidde bibliografie op. Hij was prof. Boeddhologie aan de KUL, heeft ettelijke jaren van zijn leven gespendeerd aan die studie, heeft originele teksten zelf vertaald, is sinoloog en kent sanskriet, waardoor hij de oorspronkelijke teksten kon raadplegen.
Hij heeft in Antwerpen het Instituut voor Comparatieve Filosofie opgericht.
en 't ja het Boeddhisme is en blijft complex, hoe je het draait of keert.
elk moment is belangrijk

ebenhaezer

03 jun 2013, 10:42

talisman schreef:
ebenhaezer schreef:
talisman schreef:
ebenhaezer schreef: Heb jij als ' wetenschapper ' wellicht toch een oplossing voor al de ellende in deze wereld ?
O jazeker. Schaf al dat bijgeloof af en de krant wordt al een stuk prettiger om lezen:
- Pedofiele geestelijken
- Katholieken tegen protestanten
- Sjiieten tegen soenieten
- Christenen tegen moslims
- Boeddhisten tegen islamieten
En ga zo maar door. Allemaal omwille van een heilig sprookjesboek.
Doe de proef: knip alles van ellende zijn oorzaak of motivatie uit religie voortkomt en kijk of je nog voldoende krant over hebt op te aardappelen op te schillen.
Zo TALIS , was dat het enige wat je vond als antwoord ?
Ik gaf je toch een oplossing of niet soms ? Heb jij soms een betere oplossing ?

Als dat jouw oplossing was TALISMAN , is het wel een heel flouwe !
Op welke manier zou jij al het ' bijgeloof ' , en alle geloof AFSCHAFFEN ? Alle godsdienst onenigheden of oorlogen , in deze wereld WEGWERKEN ? Ook al zijn het in jouw ogen sprookjes ! Probeer het maar , knip ze maar uit in de kranten ! Wat een gebazel is dat allemaal ?

Niet ' ik ' heb een betere oplossing , maar Schepper God gaf ze ons ! Aan jouw om met je geleerd verstand , te snappen dat die oplossing ook jouw leven en dat van alle mensen , kan verlichten en blij maken , want er IS hoop ! De Heer komt klaar met Zijn schepping , iedereen kan het krijgen , de verlossing is voor iedereen , en eenmaal wordt alles nieuw en heerlijk !
Dat was mijn antwoord Talis , nog lieve groetjes van EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

03 jun 2013, 12:21

ebenhaezer schreef: Als dat jouw oplossing was TALISMAN , is het wel een heel flouwe !
Op welke manier zou jij al het ' bijgeloof ' , en alle geloof AFSCHAFFEN ? Alle godsdienst onenigheden of oorlogen , in deze wereld WEGWERKEN ? Ook al zijn het in jouw ogen sprookjes ! Probeer het maar , knip ze maar uit in de kranten ! Wat een gebazel is dat allemaal ?
O, je leest geen krant, anders zou je merken dat het meeste kwaad komt door middel van het geloof. Je vroeg toch om een oplossing toch? Afschaffen zie ik niet zo zitten, want zolang er mafkezen rondlopen zoals jij zal dit kwaad blijven bestaan. Ik reken meer op de toekomst en de informatie die de jeugd kan opdoen. Zij zullen merken dat dit sprookjes zijn die men al duizenden jaren heeft doorverteld om de mensen dom te houden.
Niet ' ik ' heb een betere oplossing , maar Schepper God gaf ze ons ! Aan jouw om met je geleerd verstand , te snappen dat die oplossing ook jouw leven en dat van alle mensen , kan verlichten en blij maken , want er IS hoop ! De Heer komt klaar met Zijn schepping , iedereen kan het krijgen , de verlossing is voor iedereen , en eenmaal wordt alles nieuw en heerlijk !
Dat was mijn antwoord Talis , nog lieve groetjes van EB.
Tja, van gebazel gesproken. Daarvoor moet men al een joint roken om dit uit te kramen.

ebenhaezer

04 jun 2013, 18:32

Om eens over ' schuld ' en ' lijden ' te spreken , er bestaan geen grote of kleine verkeerdheden ; een fout blijft een fout , of ze nu groot is of klein , voor God maakt dat geen verschil ! En vermits iedereen fouten maakt , zijn we allen evenzeer schuldig .

Waar de zaak om draait is , dat het niet gaat om de fouten die we gemaakt hebben , maar , of er SPIJT gekomen is ! De zonde mag nog zo groot zijn , alleen als er BEROUW op volgt , komt er ook vergeving , en dàt feit bewerkt in ons leven het herstel , de vrede , de blijheid , en zelfs in sommige gevallen genezing ! ( Er zijn dokters die als oorzaak van een ziekte , ook naar de levensomstandigheden zoeken ) .

Dat viel mij op , toen ik dat stukje las in Luc . 13 : 1 - 5 , de Heer kijkt diep in ons hart en ziet de ware gesteldheid van onze ziel , dat zouden ook wij moeten doen : onszelf van binnenuit bekijken . Dan zou er alvast geen tijd overblijven , om over anderen te oordelen .
Dat heb ik jaren geleden bij mezelf ontdekt , en dan pas werd ik vrij en blij ! Ook daarin zien we de wijsheid van de Maker !

janx

04 jun 2013, 21:48

Ebenhaezer schreef:Om eens over ' schuld ' en ' lijden ' te spreken , er bestaan geen grote of kleine verkeerdheden ; een fout blijft een fout , of ze nu groot is of klein , voor God maakt dat geen verschil ! En vermits iedereen fouten maakt , zijn we allen evenzeer schuldig .
Precies, het leven ziet geen zonden er is alleen oorzaak en gevolg en dit zonder onderscheid des persoons.
Waar de zaak om draait is , dat het niet gaat om de fouten die we gemaakt hebben , maar , of er SPIJT gekomen is ! De zonde mag nog zo groot zijn , alleen als er BEROUW op volgt , komt er ook vergeving , en dàt feit bewerkt in ons leven het herstel , de vrede , de blijheid , en zelfs in sommige gevallen genezing ! ( Er zijn dokters die als oorzaak van een ziekte , ook naar de levensomstandigheden zoeken ) .
ik zou het zou zo verwoorden .... het oorzakelijker mag nog zo groot zijn de veroorzaakte gevolgen komen vroeg of laat en dat geeft de veroorzaker de mogelijkheid om zich te kunnen veranderen.

Dat is infeite de vergeving. De mogelijkheid van de mens om zich te veranderen vroeg of laat en ook dat gebeurt zonder onderscheid of verzachtende omstandigheden van veroorzaker. Is er een beter vergevings methode? Je kunt, het zal zelfs, alles zelf weer in harmonie brengen en uiteindelijk doet elk leven dat.

Daarom beste Ebenhaezer is één enkel leven te ontoereikend om dat te kunnen doen. Wij zijn het leven zelf, jij en ik, Fotofant en Paul Siemons, Talisman en Bleuvelvet, enz enz. maar allen hebben een eigen bewustzijn ontwikkeld ieder naar zijn of haar aard.
En dat heeft niets met schoolse kennis te maken maar enkel met je bewustzijn. De ene denkt enkel in termen van er wel of er niet te zijn, de ander weet het nog niet, ook zijn er de zoekende en de twijfellaars, de bijbel volgers en de zelfstandigen die denken het te weten.

Allen zijn we mensen van het leven zelf daar is geen ontkennen aan en het is juist het leven die je vormd ongeacht wat je doet, denkt of doet binnen de kaders van de wetmatigheden kun je zelf de keuzes maken om je verlangens blindelings te volgen ongeacht wat de gevolgen zijn voor je zelf of anderen of je bedenkt wat het voor een ander kan betekenen wegens je zelf opgedane ervaringen en maakt een andere keuze. In de bijbel wordt dat liefde genoemd.

Liefde is ook het dienstbaar willen zijn naar welk ander leven dan ook. En soms beste Ebenhaezer is liefde ook de ander met rust te laten en het niet willen opdringen van .... omdat de ander nog niet daar aan toe is.

Wij mensen zijn niet gelijk in ontwikkeling en bewustzijnsvorming. En is het leven zelf ook niet dienstbaar? Het geeft ons voedsel en de mogelijkheid om ons bewust te maken dat we leven, en het leven zelf zijn, dit ondanks de vele downs, maar dat we gewoon de ups zelf kunnen zijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

07 jun 2013, 17:19

Oké JANX , dat heb jij op jouw manier goed uitgelegd , en dat klinkt niet slecht !
Alleen met dat : " daarom is één enkel leven ontoereikend om dat te kunnen doen " , daar heb ik wel moeite mee . Als een mens mij zou kunnen overtuigen , dat hij hier al voor de 2° of 3° keer op deze aarde is , dan zou ik dat wel geloven , maar wie kan zoiets overtuigend bewijzen ? Ik wil wel eens een mens ontmoeten die gestorven is en terug op aarde komt , liefst iemand die ik gekend heb , dàt zou dan wel het bewijs zijn ! Want mensen kunnen van alles vertellen of fantazeren , maar niet bewijzen .
Weet je , mijn overtuiging dat men maar één keer kan leven , komt uit Gods Woord , en als bewijs is nog nooit iemand van mijn kennissen terug gekeerd .

Janx , toon mij eens waar ik mijn overtuiging opdring ? en ik anderen niet met rust laat ? Ik doe toch maar , net als jullie allemaal , vertellen hoe ik de dingen zie , en van waar ik het heb , of jullie vragen beantwoorden ?

Dat begrijp ik niet Janx , zo voel ik het in elk geval niet , maar dat moet ik hier wel dikwijls horen !

Met vriendelijke groet , EB.

Reini

07 jun 2013, 18:53

Ach Eb, Janx heeft ook zijn geloof, net als jij: en evenmin te bewijzen als het jouwe.

janx

07 jun 2013, 23:57

="EB"]Oké JANX , dat heb jij op jouw manier goed uitgelegd , en dat klinkt niet slecht !
Alleen met dat : " daarom is één enkel leven ontoereikend om dat te kunnen doen " , daar heb ik wel moeite mee . Als een mens mij zou kunnen overtuigen , dat hij hier al voor de 2° of 3° keer op deze aarde is , dan zou ik dat wel geloven , maar wie kan zoiets overtuigend bewijzen ? Ik wil wel eens een mens ontmoeten die gestorven is en terug op aarde komt ,
hi hi ... geen 1,2 of drie keer Ebenhaezer maar wel duizenden en duizenden. Elk mens is als een nietig levenscelletje zijn evolutie weg opgegaan tot in het heden en altijd als die zelfde levenskern ( dit in tegenstellig met de kosmologieleer van Helena Petrovna Blavatsky). En het gaat nog oneindig door .... elk leven is oneindig maar goed, dit kan je nog niet aanvoelen omdat je nog geheel aan de bijbel vast zit wat opzich een geestelijk doodlopende weg is.
liefst iemand die ik gekend heb , dàt zou dan wel het bewijs zijn ! Want mensen kunnen van alles vertellen of fantazeren , maar niet bewijzen .
Je leeft nu tussen die mensen Ebenhaezer, met elk mens heb je te maken hoe dan ook alleen we weten het niet van elkaar, hoewel, soms, heb je bij bepaalde mensen een soort herkiningsgevoel en je weet niet waar dat vandaan komt.... nu weet je het. En het is maar goed dat je niet meer weet van al je vorige levens het zou je huidige teveel beinvloeden en je vrijheid van keuze kunnen belemmeren.

Weet je , mijn overtuiging dat men maar één keer kan leven , komt uit Gods Woord , en als bewijs is nog nooit iemand van mijn kennissen terug gekeerd .
Een leugen is dat, God heeft nog nooit een woord gesproken en dat zal ook nooit gebeuren. Echter zei Christus niet van "ik kende je al voor dat je geboren was", tegen één of meerdere van zijn apostelen? dus die bijbel heeft best zo hier en daar verwijzingen naar reincarnatie. Trouwens in meerder geschriften kom je dat tegen maar die mochten niet in die verzameling van boeken, genaamd 'bijbel'.
Janx , toon mij eens waar ik mijn overtuiging opdring ? en ik anderen niet met rust laat ? Ik doe toch maar , net als jullie allemaal , vertellen hoe ik de dingen zie , en van waar ik het heb , of jullie vragen beantwoorden ?

Dat begrijp ik niet Janx , zo voel ik het in elk geval niet , maar dat moet ik hier wel dikwijls horen !
Ik wilde alleen maar zeggen dat je niemand iets kan opdringen als het bewustzijn nog niet daar aan toe is. En met dat woordje 'je' bedoel ik mee, mensen in het algemeen. Dus niet specifiek naar jouw.

ebenhaezer

08 jun 2013, 16:50

Ha ha JANX , een goede zet , maar niet afdoende overtuigend . Als het werkelijk zo zou zijn , dat we eindeloos verder leven , wat is de zin daarvan ? Tot er uiteindelijk duizenden VOLMAAKTE mensen zijn ! die niets meer te leren hebben ? Dus allemaal goden ! En heeft die evolutie dàt als doel gehad , of heeft de materie dàt eigenhandig uitgevonden ? Voor mij resten hier veel vragen .

Weet je , ik zit aan de Bijbel vast , net zoals jij aan jouw overtuiging vastzit !!! de Bijbel is echter geen doodlopende weg , waarom anders al die millioenen gelovigen , waaronder veel geleerden ? Zijn die dan allemaal zo dom ? En wat de Bijbel betreft , luister hiernaar : " Voltaire verwachtte in zijn tijd , dat er binnen 50 jaar , geen enkele Bijbel in de wereld zou zijn ; nu is zijn huis een centrum van waaruit bijbels in vele talen worden verzonden " . Ja , de Bijbel schijnt toch onverwoestbaar te zijn ( Marc. 13 : 31 ) . Zo zie je maar i

Ik denk , omdat ook jij zo aan je overtuiging vastzit , kun je de Bijbel niet aanvaarden , dat mag natuurlijk , maar dan mag je niet zeggen dat God nog nooit een woord gesproken heeft , en wat Christus zei , dat Hij ons al kende voor we geboren waren , is eenvoudig het feit dat er staat : dat Hij àlles weet , uit het verleden , het heden en de toekomst , Hij is alvoorziende . Je hoeft dat niet te geloven , maar je hoeft het ook niet af te breken zou ik denken , toch ?

Dat laatste is wel oké hoor , ( dat opdringen ) , ik neem dat niemand kwalijk , dat zijn foutjes zoals er zoveel zijn , een goede gelegenheid om te leren vergeven ! Maar het mag wel eens gezegd worden , ook goed om het af te leren dus !

Nog een prettig WE toegewenst , EB.

talisman

08 jun 2013, 17:52

ebenhaezer schreef:Ha ha JANX , een goede zet , maar niet afdoende overtuigend . Als het werkelijk zo zou zijn , dat we eindeloos verder leven , wat is de zin daarvan ? Tot er uiteindelijk duizenden VOLMAAKTE mensen zijn ! die niets meer te leren hebben ?
Janx verstaat dat weer niet , eben. Het kwaad uit de wereld en allemaal VOLMAAKTE mensen... dan zit satan daar voor niks te stoken. :lol: :lol: :lol:
Dus allemaal goden !
Ha ja, dat staat zo in dat boekske:
Joh.10:34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?
Mens, laat je toch maar eens goed nakijken. Dat wordt hier met de dag slechter met jou.

fotofant

08 jun 2013, 19:35

ebenhaezer schreef:Ha ha JANX , een goede zet , maar niet afdoende overtuigend . Als het werkelijk zo zou zijn , dat we eindeloos verder leven , wat is de zin daarvan ? Tot er uiteindelijk duizenden VOLMAAKTE mensen zijn ! die niets meer te leren hebben ? Dus allemaal goden ! En heeft die evolutie dàt als doel gehad , of heeft de materie dàt eigenhandig uitgevonden ? Voor mij resten hier veel vragen .

Weet je , ik zit aan de Bijbel vast , net zoals jij aan jouw overtuiging vastzit !!! de Bijbel is echter geen doodlopende weg , waarom anders al die millioenen gelovigen , waaronder veel geleerden ? Zijn die dan allemaal zo dom ? En wat de Bijbel betreft , luister hiernaar : " Voltaire verwachtte in zijn tijd , dat er binnen 50 jaar , geen enkele Bijbel in de wereld zou zijn ; nu is zijn huis een centrum van waaruit bijbels in vele talen worden verzonden " . Ja , de Bijbel schijnt toch onverwoestbaar te zijn ( Marc. 13 : 31 ) . Zo zie je maar i

Ik denk , omdat ook jij zo aan je overtuiging vastzit , kun je de Bijbel niet aanvaarden , dat mag natuurlijk , maar dan mag je niet zeggen dat God nog nooit een woord gesproken heeft , en wat Christus zei , dat Hij ons al kende voor we geboren waren , is eenvoudig het feit dat er staat : dat Hij àlles weet , uit het verleden , het heden en de toekomst , Hij is alvoorziende . Je hoeft dat niet te geloven , maar je hoeft het ook niet af te breken zou ik denken , toch ?

Dat laatste is wel oké hoor , ( dat opdringen ) , ik neem dat niemand kwalijk , dat zijn foutjes zoals er zoveel zijn , een goede gelegenheid om te leren vergeven ! Maar het mag wel eens gezegd worden , ook goed om het af te leren dus !

Nog een prettig WE toegewenst , EB.
Hieronder een link met de lijst van mensen die aan een overtuiging vast zitten, en die er allemaal van uitgaan over "de universele waarheid" te beschikken, blijkbaar zijn er meer die aan een andere boek of visie vastzitten dan het aantal dat zich op de bijbel beroept : zijn al die andere dan onwetende onozelaars? en zitten daar soms geen wetenschappers tussen?

Nog veel werk aan de winkel om die allemaal eens te bestuderen :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie

groetjes
elk moment is belangrijk
Fazal

08 jun 2013, 20:01

EB schreef:Weet je , ik zit aan de Bijbel vast , net zoals jij aan jouw overtuiging vastzit !!! de Bijbel is echter geen doodlopende weg , waarom anders al die millioenen gelovigen , waaronder veel geleerden ? Zijn die dan allemaal zo dom ?
Die miljoenen gelovigen zitten ook aan de bijbel vast!
En het is heel erg, want de bijbel is wel degelijk een totaal doodlopende weg!
En al die (zgn) geleerden, zijn daarom nog niet allemaal even intelligent!
Het is al meermaals bewezen, dat geleerdheid niet persé, iets met intelligentie heeft te maken! Sorry! Als men voortdurend troost o.a. in de bijbel moet zoeken, dan heeft men eigenlijk geen leven meer hier. Misschien toch beter even een degelijke psycholoog raadplegen dan!

janx

09 jun 2013, 23:07

Ebenhaezer schreef:Als het werkelijk zo zou zijn , dat we eindeloos verder leven , wat is de zin daarvan ? Tot er uiteindelijk duizenden VOLMAAKTE mensen zijn ! ....
De zin van leven is, het leven zelf. Of je het nu wel of niet kunt aanvaarden dat maakt niets uit op het voortbestaan van het leven.
Ene, er zijn niet uiteindelijk duizenden volmaakte mensen zoals je denkt, het aantal is b.v. hoger dan het aantal seconden in één mensenleven van 100 jaar, ongeveer op 3.153.600.000 zielen kom je dan.
Maare, vertel dan eens de zin van het eeuwig leven zoals de bijbel het wil doen voorkomen? En zie je het leven van de mensen dan als een soort afval wedstrijd van de miljarden mensen zodat er uiteindelijk duizenden aangenomen worden om eeuwig de aarde te bevolken?
Ene, de aarde is niet eeuwig evenmin als de maan en de zon van dit stelsel.
Het leven zelf is alles wat is dus ook al die andere stelsels met hun zonnen en planeten de zichtbare en de nog onzichtbare miljarden en miljarden in aantallen.
En waarom zouden wij aan de aarde moeten vast zitten indien de mens het leven zelf is? De materie is plaats gebonden maar het leven zelf niet dat is alles wat is en daar zijn geen afstanden in. Dus beste Ebenhaezer zoals ik het zie, is er meer dan genoeg ruimte voor oneindige levens en dat behoeft beslist niet omhuld te zijn met materie zoals wij die kennen op aarde.
.... die niets meer te leren hebben ? Dus allemaal goden ! En heeft die evolutie dàt als doel gehad , of heeft de materie dàt eigenhandig uitgevonden ? Voor mij resten hier veel vragen .
Je denkt toch niet dat we hier op deze aarde alles aan kennis kunnen opdoen? Wat dacht je van een studie hoe alles is ontstaan van af het begin ... hoe alle levensvormen zijn gevormd, hun evolutie en die van je zelf, en nog niet te spreken van de vorming van alle stelsels en alle mogelijkheden er zijn, ik geef maar wat aan ... duizenden en duizenden jaren zijn daar al mee gevuld. En het is dan geen zitten in de schoolbanken maar het zelf kunnen zien en bewust kunnen mee maken zodat het je eigen bezit wordt.
Beste Ebenhaezer ik ben van de bijbel bewust weg gegaan omdat het niet kon kloppen wat men daar allemaal beweerde. Dus ik zit vast aan het onderzoeken van ander mogelijkheden en dat is beslist geen doodlopende weg. Enorme landschappen doemen voor je op als het ware.:wink:
Een god van liefde die zijn schepselen laat vermoorden? En doet aan wraak en verdoemenis? Allemaal woorden van de mens zelf maar beslist niet van een god van liefde. God betekend de wet van levenswerking en dat is zonder onderscheid des persoons. Dus geen voorkeuren voor wie dan ook, ook al zou je levenslang bidden voor iets het helpt je niets. Het leven zelf beleven in je moeder of vaderschap, zorgen voor je eten en drinken voor het gezin is meer dan genoeg om te kunnen groeien in bewustzijn.

ebenhaezer

10 jun 2013, 10:10

talisman schreef:
ebenhaezer schreef:Ha ha JANX , een goede zet , maar niet afdoende overtuigend . Als het werkelijk zo zou zijn , dat we eindeloos verder leven , wat is de zin daarvan ? Tot er uiteindelijk duizenden VOLMAAKTE mensen zijn ! die niets meer te leren hebben ?
Janx verstaat dat weer niet , eben. Het kwaad uit de wereld en allemaal VOLMAAKTE mensen... dan zit satan daar voor niks te stoken. :lol: :lol: :lol:
Dus allemaal goden !
Ha ja, dat staat zo in dat boekske:
Joh.10:34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?
Mens, laat je toch maar eens goed nakijken. Dat wordt hier met de dag slechter met jou.

Nee hoor TALIS , de satan zit daar echt niet voor niets te stoken , zo dwaas is hij ook weer niet hoor ! maar dat heb jij blijkbaar nog niet door denk ik !

Goed lezen Talis , in Joh. 10 : 34 , zegt Jezus tegen de farizeeën " staat er niet geschreven in UW wet ... . De Heer wijst hier op de wet die de farizeeën er van gemaakt hebben !
Ergens staat wel in de Bijbel dat God de mensen tot BIJNA goden gemaakt heeft . Maar wat ik hier bedoelde , is de vraag of we uiteindelijk , na de vele levens , zo volmaakt kunnen zijn als topgeëvolueerden ( goden ) . Daar schijn jij al goed mee op weg te zijn ( lol ) !

Nee hoor , het wordt met mij niet slechter , integendeel , ik voel mij met de dag gelukkiger ! Hoe zou dat komen denk je ? en 't is nog maar mijn eerste leven hier (lol ) !!!