IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant

02 mei 2013, 15:29

dhr.antoon schreef:
De door Mazar geraadpleegde catalogus dateert deze aardewerksoort na ongeveer 1000-980 v.Chr.(‘hoge chronologie’), wat betekent dat de ‘large stone structure’ er al kan hebben gestaan in de tijd van koning Salomo.
Beste Fotofant ik ben een beetje hard misschien maar je zet jezelf voor schut
de site geeft gewoon weer wat ik ook beweer.
Talisman gaat wel ontigelijk af, die snapt er geen jota van en loopt te trollen hier.
Of hij snapt het wel en loopt uit te dagen.
Dit wil dus zeggen dat gebouwen als die in Jeruzalem niet gebouwd kunnen zijn door Salomo, wiens regering immers rond 930 ten einde liep
KLOPT OMDAT ZIJ DE VERKEERDE CHRONOLOGIE HANTEREN
in ieder geval hadden ze het over ruwweg
Beste heer Antoon,
Ik ga helemaal niet af als een gieter zoals ze hier zeggen, ik denk alleen dat jij niet heel het artikel gelezen hebt en het artikel concludeert dat de bijbel niet als nauwkeurige geschiedschrijving kan gebruikt worden, maar dat een wetenschappelijk onderbrouwde benadering aangewezen is :!:
elk moment is belangrijk

dhr.antoon

02 mei 2013, 15:34

Ik ben misschien te hard excuses, ook voor Talisman, maar ik word er ook een beetje moe van.
Tussen hun koningen chronologie en de zuiver bijbelse zit af en toe meer dan 100 jaar verschil, dan kunnen ze met hun chronologie te goeder trouw denken dat iets anders is dan in de bijbel staat.
in 70/80 jaar kan veel veranderen
Maar geloof mij ik zal de site bookmarken en woord voor woord uitzoeken, ook nog geen oordeel vormen, tenminste nu nog niet.

inmiddels heb ik site op een bestand gezet en duplikaat op een data drager, ik ga er voor zitten
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.

dhr.antoon

02 mei 2013, 16:39

Is er in de Israëlische bodem iets te vinden dat met zekerheid bevestigt dat de glorieuze verhalen van de Bijbel op waarheid berusten? Nee. Sterker nog, er is, voor de periode vóór 800 voor Christus, een lelijke tegenspraak tussen onze geschreven bronnen en de vondsten.
Wat kan je als archeoloog in zo’n geval doen?
Ter kennisgeving aangenomen

De bronnen, die zijn verzameld in de Bijbel, beschrijven het glorieuze koninkrijk van de koningen David en Salomo, dat later uiteenviel in twee kleinere staatjes: Israël in het noorden en Juda in het zuiden.
Archeologisch is er van dat glorieuze koninkrijk tot nu toe niets met zekerheid geïdentificeerd. Er is wel een inscriptie die bewijst dat David heeft bestaan, maar je zou van een groots koninkrijk, zoals
beschreven in de Bijbel, verwachten dat je eens een briefje opgraaft, met daarop een datering als ‘in het zesde jaar van koning David’. Elke vierkante meter in Israël is inmiddels honderd keer omgespit, en zo’n briefje is er domweg niet.
In Jeruzalen is het moeilijk graven, teveel bebouwing..
Je kunt nu twee dingen doen. De ene methodische keuze staat bekend als maximalisme: je neemt aan dat de teksten betrouwbaar zijn, tenzij je archeologische aanwijzingen hebt voor het tegendeel (de betrouwbaarheid van de tekst is maximaal).
Dit is de benadering die Jan Blokker en zijn zonen kozen in hun bijbelse geschiedenis Er was eens een God.
De andere methode heet minimalisme: je neemt aan dat de teksten niet betrouwbaar zijn, tenzij je archeologische bevestiging vindt (de betrouwbaarheid van de tekst is minimaal).
kan ik inkomen

Bijbelse aanwijzingen
Wat betekent dit concreet? Veel draait om de vraag of we een archeologische chronologie kunnen opstellen die overeenkomt met het verhaal van de Bijbel. En dat draait, in de praktijk, eigenlijk vooral om twee deelvragen:
•Is er bewijs voor de Intocht? Volgens de Bijbel ging de intocht van het volk Isräel in het beloofde land gepaard met grote verwoestingen. treffen we op het juiste moment in de juiste steden hiervan sporen aan?
•Is er bewijs voor monumentale architectuur ten tijde van koning David en Salomo?
Het gaat dus steeds om de vergelijking van de Bijbelse en de archeologische chronologie. Komen die tweemaal overeen, dan hebben de maximalisten gelijk.
Worden beide vragen met nee beantwoord, dan wordt het lastig de verhalen over David en Salomo nog anders dan als legenden te lezen.
kan ik inkomen

De relevante bijbelse chronologie is te vinden in de boeken 1 en 2 Koningen, waarin de geschiedenis van Juda en Israël wordt beschreven.
De regeringslengtes van de heersers worden eveneens vermeld, en door die bij elkaar op te tellen en rekening te houden met wat co-regentschappen, kunnen we vaststellen dat het eenheidsrijk van koning Salomo rond 930 v.Chr. uiteen is gevallen.
in 997 vielen de koninkrijken uiteen 67 jaar verschil

Vijf jaar na de dood van Salomo deed de Egyptische farao Shoshenq een inval in Juda en Israël (1 Koningen 14.25-28).
Omdat Shoshenq inderdaad ruwweg in deze tijd regeerde, hebben we een ruwe bevestiging van het jaar 930, dat voor ons verdere betoog van cruciaal belang zal zijn.
De Egyptische geschiedenis is ruwweg
ik zal de site verder uitdiepen
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.

talisman

02 mei 2013, 16:45

dhr.antoon schreef:Man leuter toch niet , je begrijpt nog niet eens je eigen woorden, ga terug naar het middag speellokaal
En waar begrijp ik ijn eigen woorden niet, idioot ! Denkt ge nu écht dat wij dat voor jouw hier neerschrijven ? Je was hier enkel nog als sprechhund dienstig en ga nu maar belletje-trek doen. Hier ben je écht totaal ongeloofwaardig geworden en absoluut geen ernstige gesprekspartner. En neem je goeie vriendin maat gelijk mee in het buitengaan. Het zou hier een stuk aangenamer worden zouden jullie clowns.

talisman

02 mei 2013, 17:03

dhr.antoon schreef:Ik ben misschien te hard excuses, ook voor Talisman, maar ik word er ook een beetje moe van.
Ik ook. Hoepel hier maar op.
Tussen hun koningen chronologie en de zuiver bijbelse zit af en toe meer dan 100 jaar verschil, dan kunnen ze met hun chronologie te goeder trouw denken dat iets anders is dan in de bijbel staat.
Zij kunnen denken, echter jij niet !! Het is de geschiedenis vergelijken met de bijbel en niet zoals een dommor zoals jij , de bijbel vergelijken met de geschiedenis.
In jouw gewassen-verstand komt het zelfs helemaal niet op dat als er 40 jaar staat, dat daar effectief 40 jaar mee bedoeld wordt. Dat is al één probleem met alles letterlijk te lezen zonder enig wetenschappelijk besef en een stomme kop waar het water nog uitlekt !! Als er staat tweemaal 40 jaar is dit voor jou 80 jaar, en dan maar aan het telraampje prutsen. OEN!!
Denk je nou écht dat die farao's allemaal net 40 jaar geregeerd hebben en dat Mozes 40 jaar in de woestijn gezeten heeft? Net zo met 40 dagen vasten, 40 afwezigheid en ga zo maar door. In geval van een Egyptische ambtstermijn van een farao was 40 jaar gewoon een wijze om ' zeer lang ' aan te geven bij wijze van respect. Indien dit niet zo was werd dit expliciet vermeld.
En dan maar tellen als een zombie. En jij hebt HELEMAAL geen ' nieuwe chronologie ' en lieg je dat om je sprookjesboek te laten uitkomen.

talisman

02 mei 2013, 17:10

dhr.antoon schreef: in 997 vielen de koninkrijken uiteen 67 jaar verschil
Geef me daar eens een bron van of heb je dit zelf zowat verzonnen ?
De Egyptische geschiedenis is ruwweg
ik zal de site verder uitdiepen
En kan enkele jaren verschillen, maar zelfs geen 10 jaar. Diep jij maar verder, prutser!

Paul Siemons

02 mei 2013, 17:19

dhr.antoon schreef:Hier was ik en beetje voorbarig, maar wat is het probleem ,
je voert een zielig meewarig kinderspelletje. deerniswekkend
Ligt wat zwaar op de maag zeker antoontje dat ge overal achtervolgd word door uw eigen leugens?

Denk eventjes na over het spreekwoord , niet in de "bijbel" te vinden :

AL IS DE LEUGEN NOG ZO SNEL , DE WAARHEID ACHTERHAALD HAAR WEL
(nu met dank aan het internet dat we zulks nu veel sneller kunnen ontmaskeren )

talisman

02 mei 2013, 17:42

dhr.antoon schreef: Geen leugens ik schatte bepaalde dingen anders in dan zij waren, dat was fout maar Talisman nu moet jij ophouden, je hebt nog geen sprankje bewijs gegeven voor je stellingen, ik blijf netjes, maar ik blijf ook hier, en weerleg nog eens wat maar dan op een normale manier.
Wat stuk hypocriet ben jij zeg!! Ik nog geen bewijs gegeven ? Daar sla ik je hier dagelijks mee om de oren ! Kom jij nu maar voor de verandering eens met één ( 1 ) bewijs voor je verzinsels. Begin maar al eens met jouw ' chronologie ', en dan gaan we eens kijken waar Abraham, Mozes en Salomon ergens te plaatsen zijn.
Iemand die veel schrijft kan ook veel fouten maken, maar leugens of de boel bedriegen doe ik niet.
Dat bedriegen doe je wél, en héél bewust ten dienste van jouw verwerpelijke sekte !

:evil:
En wat de inhoud van de site die fotofant betreft heb ik je hier al te moede mee om de oren geslagen mét bronvermelding. Man man, wat ben jij toch een bedrieger.

bluevelvet

03 mei 2013, 02:46

De chronologische plaatsing van de Egyptische dynastieën levert vraagteken na vraagteken op !
Talisman doet daar geen onderzoek naar of zoekt naar geen antwoorden, zoals door dhr. antoon min of meer al opgemerkt.
Het is de verantwoordelijkheid van de Egyptoloog EDUARD MEYER voor de foutieve plaatsing van de dynastieën van Manetho op de tijdsbalk. Er zijn meerdere studies die de stelling van E. Meyer onderuit halen, zoals het studiewerk van de Egyptoloog Cecil Torr, van de onderzoeker F.J. Kerkhof en van Dr. Donovan Courville. Dat is al een paar keren in detail besproken geweest, daar ga ik nu niet veel meer over uitwijden.
Misschien nog even stipuleren dat Meyer een jaar van 365 dagen in een kalenderjaar rekende terwijl het 360 dagen moet zijn ! (Een denkwijze die samen hangt met de uniformiteittheorie; een theorie die leert dat alle processen die we tegenwoordig in de kosmos waarnemen, altijd dezelfde waren als in het verre verleden).
Israël rekende met een jaar van 360 dagen. Het zondvloed verhaal in Genesis wordt ons meegedeeld in maanden van 30 dagen en ook in andere beschavingen rekende men met maanden van 30 dagen. Bv. de Veda, die het jaar in India verdeelden in 12 maanden van 30 dagen. In Babylon begonnen de maanden van 30 dagen met het licht van de nieuwe maan, 12 maal per jaar. Ook in Egypte rekende men aanvankelijk met een jaar van 360 dagen.

Met de herziene chronologie kan men de gebeurtenissen, beschreven in de bijbel, op een meer correcte manier samenbrengen met de heersers van de Egyptische dynastieën en valt (bijna) alles in de plooi !

Wie zich niet de moeite wil getroosten dit eens dieper uit te pluizen en/of eventueel met serieuze argumenten proberen te weerleggen moet hier niet zo hard komen roepen dat dhr. antoon of mij zelf leugens vertellen.
Een andere zienswijze is daarom nog geen leugen en heeft ook niets te maken met bedriegen !

@ talisman,
Waar haal je dat nu weer uit dat ik mormon zou zijn :roll:
Hoeveel keer moet ik nog herhalen dat ik tot geen enkele gemeenschap behoor !
Wat bezielt je om mij per sé in een of andere categorie te willen stoppen ?
Je verwijt anderen van leugenaar maar jij bent hier de leugenaar als je dit blijft rondstrooien !

talisman

03 mei 2013, 07:37

bluevelvet schreef:De chronologische plaatsing van de Egyptische dynastieën levert vraagteken na vraagteken op !
Talisman doet daar geen onderzoek naar of zoekt naar geen antwoorden, zoals door dhr. antoon min of meer al opgemerkt.
Zowel jij en pipo zijn, samen opgeteld nog te dom om een kikker van de kant te duwen.
Om deze domheid te maskeren doen jullie alsof aan onderzoek te doen. Omdat de chronologie van de Egyptische koningslijsten niet kan kloppen met jullie bijbel, gaan jullie op zoek naar pipo's die Egyptologen ( echte dan ) in vraag stellen. Elke smoes of leugen kan hiervoor dienen, zeker om bijgelovige domoren zoals jij en pipo om de tuin te leiden.
Het is de verantwoordelijkheid van de Egyptoloog EDUARD MEYER voor de foutieve plaatsing van de dynastieën van Manetho op de tijdsbalk.
Leugen 1 : Meyer was geen Egyptholoog maar een historicus.
Leugen 2 : Meyer heeft helemaal niet geen chronologische plaatsing van de dynastiën gedaan.
Er zijn meerdere studies die de stelling van E. Meyer onderuit halen, zoals het studiewerk van de Egyptoloog Cecil Torr, van de onderzoeker F.J. Kerkhof en van Dr. Donovan Courville. Dat is al een paar keren in detail besproken geweest, daar ga ik nu niet veel meer over uitwijden.
Leugen 1: Geen van deze drie zijn Egypthologen.
Leugen 2: Er zijn geen ' meerdere studies gedaan door Torr en Kerhof, beiden niet meer dan twee auteurs van gereformeerde artikels en pseudo-wetenschappelijke boeken die de bijbel in de geschiedenis trachten te wurmen.
Leugen 3: Curville is geen Egyptholoog, maar een biochemist en prediker bij de 7e dags Adventers. Zelfde kaliber als vorig genoemden.
Om even aan te tonen hoe dom ( of hoe leugenachtig ) die gasten bezig zijn is hier reeds een voorbeeld.
Misschien nog even stipuleren dat Meyer een jaar van 365 dagen in een kalenderjaar rekende terwijl het 360 dagen moet zijn !
Zelfs in de lagere school leert men dit :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egyptische_kalender
Het enige verschil met onze kalender is dat men maar pas onder Grieks bewind er een schrikkeljaar aan heeft toegevoegd. Maar natuurlijk zijn de Egyptologen ook naar de lagere school geweest en deze afgemaakt, en dat kan BV en pipo niet zeggen. Kunnen ze dit wél, ...dan zijn het leugenaars of dementerenden .
Met de herziene chronologie kan men de gebeurtenissen, beschreven in de bijbel, op een meer correcte manier samenbrengen met de heersers van de Egyptische dynastieën en valt (bijna) alles in de plooi !
Tja, dat is ook de bedoeling van die bedriegers: Een middel zoeken om de bijbel te laten kloppen.
Wie zich niet de moeite wil getroosten dit eens dieper uit te pluizen en/of eventueel met serieuze argumenten proberen te weerleggen moet hier niet zo hard komen roepen dat dhr. antoon of mij zelf leugens vertellen.
En dat heb ik dus ondertussen hier gedaan en jullie zijn te licht bevonden.
Een andere zienswijze is daarom nog geen leugen en heeft ook niets te maken met bedriegen !
Ja hoor, een dikke flagrante leugen en heeft niks met zienswijze te maken , maar met bedriegen.

dhr.antoon

03 mei 2013, 07:46

Om de kritiek te begrijpen moeten we onder andere kijken naar dateringen van de 14C-methode. Volgens de al genoemde archeoloog Israel Finkelstein begon het IJzer IIa niet meer ergens tussen 1000 en 980, maar rond 900 (‘lage chronologie’).
Dit wil dus zeggen dat gebouwen als die in Jeruzalem niet gebouwd kunnen zijn door Salomo, wiens regering immers rond 930 ten einde liep.
In ieder geval klopt het einde van Salomo zijn regering niet , dat moet naar boven gesteld worden, misschien komt het dan beter uit,dat ijzer het blijft aanname
Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 03 mei 2013, 08:10, 2 keer totaal gewijzigd.

talisman

03 mei 2013, 07:58

dhr.antoon schreef:
Om de kritiek te begrijpen moeten we onder andere kijken naar dateringen van de 14C-methode. Volgens de al genoemde archeoloog Israel Finkelstein begon het IJzer IIa niet meer ergens tussen 1000 en 980, maar rond 900 (‘lage chronologie’).
Dit wil dus zeggen dat gebouwen als die in Jeruzalem niet gebouwd kunnen zijn door Salomo, wiens regering immers rond 930 ten einde liep.
In ieder geval klopt het einde van Salomo zijn regering niet , dat moet naar boven gesteld worden, dat ijzer het blijft aanname
Ach hoepel toch op jij bedrieger ! :evil:

fotofant

03 mei 2013, 11:03

Paul Siemons schreef:Talisman schreef: Waar jullie dan weer mee dwepen zijn collega-pipo's zoals Rob De Telder.

Robert de Telder .... nu je het zegt Talisman ...'t is uit die zijne beerput waar Bluevelvet de stront is gaan uitvissen .... mensenlief toch hoe crimineel idioot kunde toch wel zijn 8O 8O 8O 8O :

Bluevelvet: Het is de verantwoordelijkheid van de Egyptoloog EDUARD MEYER voor de foutieve plaatsing van de dynastieën van Manetho op de tijdsbalk.

Letter voor letter terug te vinden:

http://www.chronology.be/Genesis%20Proloog.htm

Bluevelvet: Het zondvloed verhaal in Genesis wordt ons meegedeeld in maanden van 30 dagen

Letter voor letter terug te vinden:

http://www.chronology.be/pdfboeken/UNIB ... 202012.pdf
En de rest van hun aangehaalde literatuur kunnen we vinden op de gelinkte crea-sites. Ik zou zeggen "oh my god :!: " waar halen ze het.
Leuke crea-verhalen vindt je ook in de egyptische mythologie, dat van Chnoem (Elephantine) vind ik een bijzonder mooi verhaal en leuk alternatief voor Genesis :wink: ze zijn te vinden op deze link

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... ythen.html
elk moment is belangrijk

bluevelvet

03 mei 2013, 11:38

GELUKKIG dat er 'crea-sites' bestaan om de stank van de beerputten van de 'evo-sites' dicht te metselen :P

Zoals ik al schreef, talisman e.a. houden zich vast aan de traditionele chronologieën om de bijbel in diskrediet te brengen. De Egyptische dynastieën moeten worden ingekort omdat meerdere tegelijkertijd regeerden. Dat dan alles beter op zijn plaats komt te liggen op de bijbelse tijdsbalk kunnen de critici natuurlijk niet slikken ! Dan spelen ze maar op de man, uit frustratie, zo zie je maar hoe fair ze wel zij.

Dat de bijbel geen fouten heeft is al meerdere malen bewezen door ontdekkingen of opgravingen. Aan één boek, het bijbelboek op je boekenplank heb je al genoeg om de gehele geschiedenis van het ontstaan van de mens in kaart te brengen. Deze moet NOOIT aangepast worden, terwijl de encyclopedieën elk jaar moeten bijgesteld worden. Want de mens VERGIST zich nog al wat, opzettelijk al dan niet, laat ik in het midden :roll:

talisman

03 mei 2013, 12:05

bluevelvet schreef:GELUKKIG dat er 'crea-sites' bestaan om de stank van de beerputten van de 'evo-sites' dicht te metselen :P

Zoals ik al schreef, talisman e.a. houden zich vast aan de traditionele chronologieën om de bijbel in diskrediet te brengen. De Egyptische dynastieën moeten worden ingekort omdat meerdere tegelijkertijd regeerden. Dat dan alles beter op zijn plaats komt te liggen op de bijbelse tijdsbalk kunnen de critici natuurlijk niet slikken ! Dan spelen ze maar op de man, uit frustratie, zo zie je maar hoe fair ze wel zij.

Dat de bijbel geen fouten heeft is al meerdere malen bewezen door ontdekkingen of opgravingen. Aan één boek, het bijbelboek op je boekenplank heb je al genoeg om de gehele geschiedenis van het ontstaan van de mens in kaart te brengen. Deze moet NOOIT aangepast worden, terwijl de encyclopedieën elk jaar moeten bijgesteld worden. Want de mens VERGIST zich nog al wat, opzettelijk al dan niet, laat ik in het midden :roll:
Zoals ik reeds vermelde hebben ze jouw hersenen ( ? ) gewassen op een verkeerd programma en met het verkeerde waspoeder.
Jij moet vast al in je eigen leugens geloven.
En dat er bij jou maar één boek op de plank staat kan ik nog best geloven ook. :lol: