Geloven in de BIJBEL of de theorie van Darwin ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

08 aug 2010, 14:07

Klaartje schreef:
Reini schreef:"Wat zet mensen, van alle tijden, er toch toe aan om een wezen te zoeken dat hen kan leiden en dat ze kunnen aanbidden ? Hoe komt het dat andere levensvormen op aarde daar blijkbaar geen behoefte aan hebben ?" schreef Socrates .

Om de doodsangst te kunnen bezweren . Kwalijk gevolg van de evolutie .
Die kent een hond niet .
Ingebakken in de mens.... ook in een dier; overlevingsdrang noem het maar, de sterkste is de leider..... roedelgedrag zoals bij de hond; een mens is een groepsdier per definitie en heeft 'sommigen" toch, leiding nodig en houvast.
Enfin zo zie ik het althans..... en aanbidden komt van iets/iemand dat sterker is dan het individu. Daar komt althans niet altijd godsdienst bij te pas :idea: :wink:
Het zoeken naar een leider aan wie men onderdanig is en voor je zorgt is ook te zien in de dierenwereld. En een dier kent ook wel degelijk doodsangst.
Misschien is de zoektocht naar een Goddelijk wezen enkel mogelijk in het bewustzijnsniveau van een mens. Dan zou men zich kunnen afvragen of daar een evolutionaire reden voor is die bv. niet met doodangst te maken heeft.
Gast

08 aug 2010, 14:08

Aime1955 schreef:
Reini schreef:God had geen vrouw nodig om Adam te scheppen, maar wél om Jezus op aarde te zetten. Hoe zou dat komen ?

Da's eigenlijk een hele goeie , maar je moet er opkomen .
Talisman , ik ben nieuwsgierig wat ze daar op antwoorden .
Het was de bedoeling dat Jezus Christus als volmaakt mens zijn leven zou geven .Moest God Jezus Christus hier uit het niets ,op aarde hebben gezet zou men hem dan nog als 100% mens hebben gezien?

Een andere reden is de volgende:(Hebreeën 5:8-9) . . .Hoewel hij een Zoon was, heeft hij gehoorzaamheid geleerd uit de dingen die hij heeft geleden

Door als kind op te groeien in een 'onvolmaakte familie,mensenmaatschappij,
heeft hij veel kunnen bijleren wat hem bijzonder van pas zou komen om empathie tot uitdrukking te kunnen brengen.(joh 11:35)
We hebben Adam toch als 100% mens aanzien ? Enne... Hebreeën, is dat niet van Pauleke de Leugenaar ? En kunt ge zelf eens niet iets plakken zonder er steeds maar citaten bij te halen ? :roll:
Gast

08 aug 2010, 14:11

Clausewitz schreef:
Moest God Jezus Christus hier uit het niets ,op aarde hebben gezet zou men hem dan nog als 100% mens hebben gezien?
Het was dan ook een gewone mens geboren uit een gewone joodse vrouw Ze had een gewone Jood als echtgenoot.Zoals zovele tijdgenoten in dat dorre woestijngebied voelde de zoon zich geroepen om profeet te spelen en te rebelleren tegen de bezetter. De jeugd is nog altijd revolutionair.Goden bestaan alleen in je verbeelding.
Voilà, Aimeke, ge ziet dat dit ook zonder citaten gaat he ? ... alléé, voor zelfdenkende hersenen, wel te verstaan.

Clausewitz

08 aug 2010, 14:27

Indien Jesus echt zijn goddelijke natuur wou bewijzen dan had hij zich moeten tonen aan zijn vijanden (na zijn opstanding)aan de rechter, die hem had veroordeeld en aan iedereen.Inderdaad hij was dood geweest en bovendien was hij God zoals de gelovigen beweren.Hij had dus van niemand iets te vrezen en het was zeker niet om zijn ware identiteit te verstoppen dat hij werd gestuurd.
(Celtus, genaamd Celse/ IIe eeuw n.C / uittreksel uit echte toespraak)
Wie bewaakt de bewakers.

G.Gerritse

08 aug 2010, 15:40

Fazal schrijft:

Jamaar, voel jij je soms daardoor van alle zonden verlost en ontdaan?
M.a.w., voel jij je soms zondevrij? Of wordt het u telkenmale automatisch opnieuw vergeven? Enkel en alleen omdat jij het aanvaard?
Rare vraag misschien weeral, maar uw antwoorden zijn er niet minder om.

Dag Fazal,

Hoe snel ik je ook antwoordt, ze zijn hier allemaal zo actief, dat we al weer een heel eind verder zijn, voor ik nader op je vraag kan ingaan.

Hier volgt dan mijn antwoord:

1 Johannes 1 v 2 schrijft:
"Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige".

Ik voel me echt niet zondenvrij. Ik word elke dag besprongen door satan, die mij op de een of andere manier er toe wil brengen, verkeerde gedachten te hebben.
Let wel; in verreweg de meeste gevallen gaat het als volgt:
Nooit kan ik beletten, dat de zwarte vogels van het kwaad om me heen vliegen en boven mijn hoofd.

Maar zodra zij nesten in mijn haar proberen te maken, weer ik ze af in de naam van Jezus.

Het kan echter voorkomen, dat ze die nesten wél maken en zich trachten ergens in mijn gedachten te nestelen. Als ik dat door onachtzaamheid heb laten gebeuren, dan heb ik gezondigd. Ik weet, dat ik door Jezus'offer rechtvaardig sta tegenover God, maar door deze onachtzaamheid ben ik even- voor mijn idee in ieder geval- mijn rechtvaardigheid kwijt en dan vlucht ik in het gebed tot Jezus:
"Heer...vergeef...doe te niet..help".

En hij antwoordt:
"Ook voor deze zonde heb ik mijn offer gebracht".

En ik haal verlicht adem en 'doe het nest weg'.

Daag
Ger

socrates

08 aug 2010, 15:46

G.Gerritse schreef: En hij antwoordt:
"Ook voor deze zonde heb ik mijn offer gebracht".

En ik haal verlicht adem en 'doe het nest weg'.

Daag
Ger
Merkwaardig... Kan u voor mij dat antwoord eens opnemen en als geluidsbijlage doorsturen, eventueel via PB ? Alvast bedankt.
PS: Dat mag zowel in WAV als in MP3.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Gast

08 aug 2010, 15:47

quote GERITTSE:

Ik voel me echt niet zondenvrij. Ik word elke dag besprongen door satan, die mij op de een of andere manier er toe wil brengen, verkeerde gedachten te hebben.
Nooit kan ik beletten, dat de zwarte vogels van het kwaad om me heen vliegen en boven mijn hoofd.

Maar zodra zij nesten in mijn haar proberen te maken, weer ik ze af in de naam van Jezus.
-------------------------------------------------

En wat zegt uw huisarts ervan ? :roll:

socrates

08 aug 2010, 15:50

talisman schreef:quote GERITTSE:

-------------------------------------------------

En wat zegt uw huisarts ervan ? :roll:
En uw kapper ? :idea:

martien55

08 aug 2010, 15:52

G.Gerritse schreef:Dag allemaal,
Blue Velvet wierp de vraag op: geloven in de bijbel of in de evolutietheorie.
En dat is dus een valse, onwaardige, maar vooral idiote tegenstelling.

Alsof de bijbel en de evolutietheorie ook maar 1 yota met elkaar te maken zouden hebben.

Hoe kan iemand met ook maar enigszins fatsoenlijk denkvermogen zoiets nou opschrijven?

Krijgen we nu ook de vraag "geloven in de bijbel of de zwaartekrachttheorie? Of de bijbel en de vloeistofwetten van Archimedes? Of de bijbel en de fertiliteits wetenschap?

Zie je dan niet, meneer Gerritse, wat het verschil is tussen geloven en wetenschap?
Die twee kunnen uitstekend SAMEN waar zijn. Laat je niks door de hopeloze creationisten op dit forum op de mouw spelden.
In ieder geval : de bijbel en het volgen van Jezus openen poorten naar een lichtrijk, dat door allerlei evolutietheorieën niet is te ontsluiten.
Begrijp je nu zelf niet wat een zottigheid je hier opschrijft???
Wat heeft IN VREDESNAAM een "lichtrijk" met de evolutietheorie te maken?

Het lijkt of er een relatie is te leggen tussen de hoeveelheid verzet tegen de evolutietheorie (alsof je je daar tegen zou kunnen verzetten) en inhoudelijke kennis daarover. Minder kennis van die theorie => meer verzet.

Laten we het es testen.
Beste G. Wat behelst de evolutietheorie?
Daag
Ger
Ja en van mij ook weer de hartelijkste groeten aan jou en aan de hond. Trekt ie nog zo met zn achterpootje of is het al wat beter aan t gaan? En de hamster maakt t ook verder wel goed? Ik was toch wat ongerust toen ie een dag zn bakje niet leegat, hoor.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

Clausewitz

08 aug 2010, 16:01

De opgravingen op de site van de Cananaanse koninklijke stad Meggido hebben toegelaten summerische tabletten terug te vinden, die het heldendicht van Gilgamesh, de summerisch held, verhalen.Het Rijk Sumer was dus met zekerheid toen aanwezig te Meggido in Canaan.De verovering van Canaan gebeurde tijdens de regering van Thoutmosis III, die Meggido veroverde in 1450 v.C toen hij de Mittiani versloeg.Zij hadden de resten van het Rijk van Assurbanipal gehergroepeerd rond de Fenisische en nog enkele andere stammen, die het land van Canaan onder zich hadden verdeeld.Om naar Meggido door te stoten moest men voorbij aan een grendel-stad:Aarouana (in het egyptisch) (nu Khribet Aârah).Vandaar kwam de inwoner van die stad, Aaron, en dus de semitische talen in gebruik in die landstreken, machtig.Mozes, die volgens de bijbel een spraakgebrek had, zodat niemand hem verstond , gebruikte hem om de Hebreërs toe te spreken.In feite sprak Mozes egyptisch (hij was er geboren en getogen)en Aaron, voorgesteld als zijn broer,vertaalde het in het Hebreeuws.Dat verklaart waarom Aaron,semiet van cultuur en dus polytheïst,"herviel" toen hij deelnam aan de afgoderij van het "gouden kalf "terwijl Mozes de tafels van de wet op de Sinaï ontving....ofwel heel simpel werd vermoord tijdens een van de vele opstanden van de Hebreërs, die de bijbel vermeldt in al zijn verhalen.Allemaal gegevens, die de diepe invloed op de bijbel bewijzen van de mythologieën en Summerische culturen.Meggido wordt al vernoemd tijdens de Punische oorlogen van Hannibal tegen Rome,later in W.O I (Allenby tegen de Turken) en in WOII.
Wie bewaakt de bewakers.

socrates

08 aug 2010, 16:19

Zou er dan toch een God bestaan ? Hij of zij manifesteert zich wel vaker als er straffen moeten vallen. Beloningen als uiting van zijn/haar bestaan, lijken minder evident voor te komen.
Vandaag in "Elsevier"
"De Oostenrijkse rooms-katholieke bisschop Andreas Laun is van mening dat het dancefestival Loveparade, waarbij 21 mensen om het leven kwamen en vijfhonderd gewond raakten, een zondig evenement is.
De geestelijke meldde dat op de Duitstalige website kath.net.
Laun zei dat de Loveparade en de deelname aan het evenement 'een rebellie tegen de creatie en tegen Gods wil zijn, zondig zijn en een uitnodiging om te zondigen'.
De Bisschop waarschuwde zijn lezers de doden niet te veroordelen en zei dat hun dood een straf van God was. God heeft volgens de bisschop het recht om afvalligen te straffen. enz."

Clausewitz

08 aug 2010, 16:34

De Bisschop waarschuwde zijn lezers de doden niet te veroordelen en zei dat hun dood een straf van God was. God heeft volgens de bisschop het recht om afvalligen te straffen. enz."
Merkwaardig dat God alleen doodgewone mensen straft.Pedofiele bischoppen zoals van Gheluwe en de Oostenrijkse bisschop Mixa (die door de Paus onlangs toch werd buitengegooid) gaan vrijuit.Blijkbaar waren er dan maar 21 zondaars op dat feest terwijl er volgens de politie 1 miljoen mensen aanwezig waren.De Kerk is dus nog altijd klaar om de Inquisitie te herbeginnen.Nu ja...met een retrogade duitse paus voelen ze zich gesteund in hun facistische opvattingen.
Wie bewaakt de bewakers.

martien55

08 aug 2010, 16:41

socrates schreef: "De Oostenrijkse rooms-katholieke bisschop Andreas Laun is van mening dat het dancefestival Loveparade, waarbij 21 mensen om het leven kwamen en vijfhonderd gewond raakten, een zondig evenement is.
[...] en zei dat hun dood een straf van God was. God heeft volgens de bisschop het recht om afvalligen te straffen. enz."
Om ONGELOFELIJK boos van te worden. 1 miljoen mensen die willen getuigen van liefde. De nadruk ligt NU JUIST op liefde, niet op seks. Maar nee, de kerk kan dat onderscheid niet maken en beschouwt alles wat niet binnen het dogma valt als 'zondig" en "strafbaar".

Zulke mensen zijn een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid en zouden op basis daarvan vervolgd moeten worden.
Evolution is a fact of life. Deal with it.
Fazal

08 aug 2010, 16:51

Religie is helemaal een gevaar voor de gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk!
Hier nog maar eens een stroofje van!
Hetzelfde geldt voor de Jehovah Getuigen.
Zij weigeren in geval van nood, bloed van anderen te ontvangen.
Ze zien liever hun kinderen sterven dan hen bloed toe te dienen, hetgeen in vele gevallen hun leven had kunnen redden. :cry:
Gast

08 aug 2010, 17:08

verdienen gewoon om vervolgd te worden.