Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx

13 jun 2013, 23:26

Ebenhaezer schreef:Goed JANX , onze meningen komen wel ongeveer op hetzelfde neer , alleen zien we sommige dingen vanuit een andere hoek , zoals : jij ziet nergens bestraffing , wat dan in mijn ogen juist aanzet om toch hun eigen verkeerde weg verder te gaan
Mijn andere hoek kent geen bestraffingen enkel gevolgen van wat je doet. Het leven opzich bezit wetmatigheden die onveranderbaar zijn ook al zien wij als mens dat niet zo. Eén zeer belangrijke, en in wezen het enige juiste, is deze; alles wat de mens denkt, uitspreekt, doet of nalaat, heeft gevolgen voor deze.
Dat kan direct zijn ( je neemt bewust risico en het loopt verkeert af) of het is zo sluipend en verborgen voor het andere leven, voortkomend uit een eigen verlangen om je zelf te verrijken, je lusten te willen uitleven en/of te kunnen heersen over andere levens, dan zullen de gevolgen daarvan naar je toe, over een langere tijd te ervaren zijn. Niets kan dat verhinderen of ongedaan maken. Echter ook goede en opbouwende steun naar andere levens heeft gevolgen en ook dat kan niemand verhinderen of tegenhouden.
Dus god straft niet dat doe je geheel zelf, ook beloond deze niet maar dat doe je ook aan je zelf. Daarom heeft het bidden om vergeving totaal geen zin en geen waarde je kunt enkel dankbaar zijn voor het leven die je bent en dat wij ons kunnen ontwikkelen om het even waarin en hoe. Die wet van oorzaak en gevolg maakt dat je altijd vroeg of laat je zal doen inzien wat en wie je bent en het leven zal omarmen en deze wil verruimen in liefde daarvoor.
. Welk spoor zou hier eigenlijk doodlopen ? Volgens mij , zet bestraffing juist aan , om toch de goede weg te kiezen , in de juiste richting . Het hangt er maar vanaf hoe je het ziet !
Ik denk het niet. Veelal zal men voorzichtiger te werk gaan om niet tegen de lamp te lopen. denk hierbij aan een kind die je verbied om koekjes uit de trommel te nemen op straffe van. Zolang jij in de buurt bent zal deze het ook niet doen.Pas wanneer deze beseft dat het gevolgen kan hebben voor de ander, en besluit dat het niet kan, dan is het een eigen besluit en niet omwille van straf en dat is wat er eigen gemaakt moet worden en niet om een straf te ontlopen. Het is maar een eenvoudig voorbeeldje maar ik denk duidelijk genoeg.
Ben blij dat je nog één Bijbel overgehouden hebt , daar ben ik Rembrandt heel dankbaar voor !!! ( lol ) .Nog een prettige dag , van iemand die houdt van een kinderlijke voorstelling van zaken , want die zijn minder gecomplikeerd en zuiverder ! Wordt als de kinderen zei mijn Heer ! Veel liefs , EB.
Een kind zal naar een volwassen bewustzijn moeten komen, dat is wat de mensheid moet doen in zijn evolutie weg denk ik zelf. En ik denk niet dat de heer dat heeft gezegd,"wordt als de kinderen". Wordt een zelf bewuste persoonlijkheid vervult met liefde voor al het leven, dat lijkt mij een juistere uitdrukking. Niet eenvoudig dat geef ik direct toe maar gewoon doorgaan met het leven en accepteren wat op je weg komt en daar zo goed mogelijk mee omgaan. Wat kan, dat doe je en wat niet kan, accepteer het en maak er het beste van voor zover mogelijk. Dat is mijn visie meer kun je niet doen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

15 jun 2013, 16:26

Zo Jan , volledig akkoord , oorzaak en gevolg is een onveranderlijke wetmatigheid , en het werkt heel nuttig om onszelf te leren kennen .
Maar , dat ' gevolg ' , kan natuurlijk wel een ' straf ' zijn , zoals een inbreker als gevolg in den bak zal vliegen ! Het blijft een ' gevolg ' , dat is ook zo , maar het is blijkbaar ook de ' straf ' die het gerecht zal uitvoeren !
Daarom , vanuit mijn uithoek als Bijbelgelovige , zie ik in Gods Woord , dat Hij beloning geeft voor goeddoen , en straf voor kwaaddoen . Het verschil ligt gewoon in : geloven of niet geloven in God !

Het is natuurlijk ook waar , dat je het kwaad niet moet laten omwille van de straf , maar eerder om de ander niet te schaden ; maar ' voorzichtiger zijn ' , om niet tegen de lamp te lopen , is natuurlijk ook niet goed . Ja , dat is evolueren , met vallen en opstaan groeit men naar volwassenheid .

De Heer bedoelde natuurlijk niet dat we een kind moeten worden , maar ALS een kind , in zijn eenvoud , eerlijkheid , zuiverheid .
In Luc. 18 : 17 staat : " ... wie het koninkrijk van God niet ontvangt ALS EEN KIND , zal daarin niet binnenkomen " . Het is een wegwijzer , idd. , naar volwassenheid .

Kinderlijke groetjes ! EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx

28 jun 2013, 22:44

Tegen gekomen op het internet:

Big Pharma ontmaskerd in nieuwe film over vaccins
woensdag, 26 juni 2013 12:15 geplaatst in:
Gezondheid

De leugens en megabonussen van de bankiers vallen in het niet bij de praktijken van de farmaceuten en de biotechreuzen.
De Amerikaanse filmmaker Jeff C. Hays werkt aan een nieuwe documentaire over vaccins en genetisch gemodificeerd voedsel.
Vijf miljoen mensen steunden Proposition 37, een voorgestelde maatregel om het labelen van genetisch aangepaste ingrediënten op voedselverpakkingen in de Amerikaanse staat Californië te verplichten. Peilingen wezen uit dat 85 procent van de burgers wil dat deze ingrediënten op de verpakking worden vermeld.
Achter de schermen
De maatregel werd uiteindelijk afgewezen omdat de biotechbedrijven en levensmiddelenfabrikanten alles uit de kast hadden gehaald voor een reclamecampagne. Voorstanders van de maatregel wisten 6,7 miljoen dollar in te zamelen. Monsanto, Dow en andere bedrijven zetten 44 miljoen dollar opzij en veegden het voorstel van tafel.
Als klap op de vuurpijl werd de Monsanto Protection Act van kracht. Waarom doen deze bedrijven er alles aan om genetisch gemodificeerde ingrediënten te verbergen terwijl ze tegelijkertijd zeggen dat ze volkomen veilig zijn? Twee miljoen mensen deden onlangs mee aan een wereldwijd protest tegen Monsanto.
Met zijn nieuwe film wil Hays de kijker laten zien wat er achter de schermen van deze industrie gebeurt, wat bewerkt voedsel met ons doet, waarom er steeds meer vaccinaties komen en waarom steeds meer mensen verslaafd zijn aan medicijnen.
Autisme
Toen hij aan zijn vorige film werkte ontdekte Hays dat er iets goed mis is met het systeem. Miljarden die in dezelfde zakken verdwijnen terwijl iedereen die twijfelt aan de veiligheid van vaccins, medicijnen en industriële landbouwbedrijven belachelijk wordt gemaakt of gekleineerd. Ondertussen blijven de miljarden stromen en worden de grote corporaties steeds groter.
Hays laat zien dat vaccins onveilig zijn. De Amerikaanse overheid heeft een speciale vaccinatie-rechtbank opgezet om de vaccinmakers te beschermen en slachtoffers te compenseren.
De Amerikaanse gezondheidsdienst CDC stelt dat vaccins geen autisme veroorzaken, maar toch kent de vaccinatie-rechtbank al jaren schadevergoedingen toe aan kinderen die hersenschade hebben opgelopen als gevolg van vaccins. Ook betaalt de rechtbank geregeld behandelingen voor kinderen die zijn gediagnosticeerd met autisme.
De film toont tot besluit hoe de hele gezondheidszorg, van opleiding tot operatietafel, in handen is van de farma-industrie. De farmaceutische bedrijven maken voor de ontwikkeling van nieuwe medicijnen gretig gebruik van de experimenten die het leger heeft uitgevoerd met psychotrope medicatie.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

30 jun 2013, 16:47

Ja , waarom gebeuren al zulke dingen in onze wereld ? Misschien door beïnvloeding van duistere machten , die als enig doel hebben , deze aarde te vernietigen ?
Onlangs kreeg ik een boek onder ogen , nl : " Hitlers Kruis " , van Erwin W. Lutzer , waarin ik ook zoveel nare dingen tegenkwam . Sommige zaken kwamen ook hier op 't forum ter sprake .
Daar was toen in Duitsland een heel donkere periode van bedrog , haat en machtsmisbruik .
Hitler gebruikte het kruis van Christus als symbool van zijn Nazi agenda , en verwerkte het in zijn hakenkruis . Hij verving bovendien de Bijbel , door zijn boek : Mein Kampf .
Hij was erg aangetrokken door de heidense Mythologie , was sterk gefascineerd door het Hindoisme en andere uitingen van occultisme .
Hij geloofde ook in reïncarnatie en zei dat dit de enige hoop op redding was voor de mens . Je lot in dit leven wordt bepaald door de onpersoonlijke wet van het Karma , dat gunsten of straffen uitdeelt in overeenkomst met je prestaties in een vorig leven .
Hij zei ook dat de schepping nog niet voltooit is , de mens wordt God , de mens is God in wording .
Hij deed ook aan echte hypnotisering , en had contacten met overledenen . terwijl hij toch wist dat de Bijbel elk contact met de geestenwereld verbiedt , om de goede reden dat demonen zich voordoen als engelen van het licht , om zo te proberen de mensen te verleiden . Ze wachten slechts op een mogelijkheid om in contact te komen met hen . En juist dàt tot stand brengen van zulke bewustzijnstransformaties , is precies wat de boze wil ! ( aldus de schrijver ).
Hij hield ook speciaal veel van de muziek van Wagner , ook deze was een Joden hater en aanbidder van Lucifer .
Hitler had een dochter die gehuwd was met een familielid van Wagner , nl. Houston Chamberlain , deze schreef boeken , veelal onder ' trance ' .
Ook deze Houston sprak soms met doden , van wie hij berichten kreeg ( dat waren boze geesten die zich voordoen als overledenen ) . Zo loochende hij dat Christus een Jood was , maar een Ariër !
Zo te zien zat men daar toen midden in de onderwereld , geen wonder dat Hitler tot zo'n verschrikkelijke daden in staat was . Dat hakenkruis duikt trouwens nog af en toe op in onze dagen .
Zou men nog kunnen twijfelen aan het bestaan van demonen en hun invloed , ook vandaag nog ?
Dat sterkt mijn overtuiging en deed mij denken , dat we beter véraf kunnen blijven van deze duistere wereld !
Toch kwam uit dit kwade toen , ook iets goeds te voorschijn : de duitsche Kerk ontdekte haar falen ! Enkele mannen zoals Dietrich Bonhoeffer en Martin Niemoller brachten de waarheid van Gods Woord weer naar boven , ( tenkoste van hun leven ) , zodat later weer de gezonde leer van Christus bleef leven onder de gelovigen .
Ook in de scholen richtte Hitler een hele ravage aan , waar de kinderen de gevolgen van droegen .

Zo zien we , hoe alles afzwakt wat nog goed was , en wat in de plaats komt bouwt de wereld niet op . Toch blijft ook hier de regel , nl. het opent vaak de ogen voor het bedrog , zodat de waarheid aan het licht komt en dat is goed !

Vriendelijke groetjes , EB.

ED.

01 jul 2013, 00:13

Vriend(in ebenhaezer,

Ge zijt nog straffer dan ik. En dat wil iets zeggen!:lol: Die laatste posting van jou, rammelt langs alle kanten. Ik ga er niet over argumenteren, of ik zit hier met kerstmis nog bezig! Ik ga vanavond nog eens met den H. Geest spreken.

Als ge daar morgenvroeg een duif ziet passeren, blijf dan binnen. Je weet nooit! :wink:
Laatst gewijzigd door ED. op 01 jul 2013, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

fotofant

01 jul 2013, 10:11

Best EB,
Wat je in je laatste post neerschreef grenst aan het ongelooflijke. Ik weet niet waar je al die onzin haalt en het is duidelijk dat je ook weer dingen neerschrijft vanuit "ik heb eens gehoord" en niet vanuit een kennis van de onderwerpen. Hindoeïsme vergelijken met een vorm van occultisme duidt niet alleen op een gebrek aan kennis maar ook op een gebrek aan respect.
Misbruiken zijn er altijd, vooral door "verlichte geesten" die denken ergens het fijne van te weten zonder de echte kennis te hebben. We hoeven niet verder te gaan dan in ons eigen westers verleden waar heksenverging bv schering en inslag was, waar de inquisitie iedereen die maar een beetje een afwijkend idee had over religie, dat niet 100% in overeenstemming was met de opgelegde roomse visie, vervolgde. (Hoeveel protestanten werden er niet vervolgd, hoeveel Antwerpenaren zijn er toen niet uitgeweken naar het "vrije" noorden en vormden een belangrijke bevolkingsgroep in Amsterdam?). Verder waren ook veel zogezegd "Christelijke kunstenaars", die duidelijk signalen gaven dat ze de leer niet volgden, "vrije denkers". Mooi voorbeeld hiervan is de Karlskirche in Wenen maar ook bv Mozart met zijn prachtige Requiem heeft vele "Freimaurer composities" gemaakt, Da Vinci, en vele anderen.
Mocht je ooit zin krijgen om eens een kijkje te gaan nemen in "magie" e.a, kun je de boeken van Alice Bailey doornemen, zij heeft o.a. een boek
"Witte Magie" geschreven. En de daemonen waar je over spreekt, ik vrees dat we die vooral in onszelf vinden.
Als je echt wilt weten waarom Hitler zo'n succes kon hebben in Duitsland, wel dan moet je het niet bij duistere machten gaan zoeken, maar dan hoef je alleen maar het "Verdrag van Versailles" te lezen, de beruchtte overeenkomst na de 1e Wereldoorlog, die ervoor zorgde dat Duitsland en het Duitse volk volledig vernederd werd en economisch een puinhoop werd, zodat dit het zaad was voor het succes van Hitler en zijn grootheidswaanzin die uitmondde in de 2e Wereldoorlog.
elk moment is belangrijk

ebenhaezer

02 jul 2013, 16:51

ED. schreef:Vriend(in ebenhaezer,

Ge zijt nog straffer dan ik. En dat wil iets zeggen!:lol: Die laatste posting van jou, rammelt langs alle kanten. Ik ga er niet over argumenteren, of ik zit hier met kerstmis nog bezig! Ik ga vanavond nog eens met den H. Geest spreken.

Als ge daar morgenvroeg een duif ziet passeren, blijf dan binnen. Je weet nooit! :wink:

Jongens , jongens toch ! ik had het wel over een BOEK dat ik net gelezen had ! En daar heb ik maar enkele dingen uit doorgegeven , dus zelf maar eens lezen hoor . Niet ik , maar dat boek is dus straffer dan onze lieven ED. , klopt dat ? En toch niet met de H.G. speken hoor ! te gevaarlijk voor jou ( lol ) ! Toch lieve groetjes hoor , van vriendin EB.

ebenhaezer

02 jul 2013, 17:22

fotofant schreef:Best EB,
Wat je in je laatste post neerschreef grenst aan het ongelooflijke. Ik weet niet waar je al die onzin haalt en het is duidelijk dat je ook weer dingen neerschrijft vanuit "ik heb eens gehoord" en niet vanuit een kennis van de onderwerpen. Hindoeïsme vergelijken met een vorm van occultisme duidt niet alleen op een gebrek aan kennis maar ook op een gebrek aan respect.
Misbruiken zijn er altijd, vooral door "verlichte geesten" die denken ergens het fijne van te weten zonder de echte kennis te hebben. We hoeven niet verder te gaan dan in ons eigen westers verleden waar heksenverging bv schering en inslag was, waar de inquisitie iedereen die maar een beetje een afwijkend idee had over religie, dat niet 100% in overeenstemming was met de opgelegde roomse visie, vervolgde. (Hoeveel protestanten werden er niet vervolgd, hoeveel Antwerpenaren zijn er toen niet uitgeweken naar het "vrije" noorden en vormden een belangrijke bevolkingsgroep in Amsterdam?). Verder waren ook veel zogezegd "Christelijke kunstenaars", die duidelijk signalen gaven dat ze de leer niet volgden, "vrije denkers". Mooi voorbeeld hiervan is de Karlskirche in Wenen maar ook bv Mozart met zijn prachtige Requiem heeft vele "Freimaurer composities" gemaakt, Da Vinci, en vele anderen.
Mocht je ooit zin krijgen om eens een kijkje te gaan nemen in "magie" e.a, kun je de boeken van Alice Bailey doornemen, zij heeft o.a. een boek
"Witte Magie" geschreven. En de daemonen waar je over spreekt, ik vrees dat we die vooral in onszelf vinden.
Als je echt wilt weten waarom Hitler zo'n succes kon hebben in Duitsland, wel dan moet je het niet bij duistere machten gaan zoeken, maar dan hoef je alleen maar het "Verdrag van Versailles" te lezen, de beruchtte overeenkomst na de 1e Wereldoorlog, die ervoor zorgde dat Duitsland en het Duitse volk volledig vernederd werd en economisch een puinhoop werd, zodat dit het zaad was voor het succes van Hitler en zijn grootheidswaanzin die uitmondde in de 2e Wereldoorlog.

Dat is allemaal juist FOTOFANT , maar zoals ik net aan ED. schreef , zijn dit niet mijn woorden , maar uit een boek dus .
De oorspronkelijke titel was " Hitler's Cross " , uitgegeven in de USA. , translated by permission , Christianity & Society ' ECPA GOLD MEDALLION AWARD .
Als men boeken niet meer mag geloven , wat moet ik dan met de boeken van Alice Bailey ?
Dat misschien niet alles zo nouwkeurig is , kan ik wel aannemen , maar als we denken aan de concentratie kampen , zal dat toch wel niet allemaal fantasie geweest zijn , denk je ook niet ?
Het heeft mij diep aangegrepen , hoewel deze dingen toch bekend zijn , en daarom schreef ik er over , en is dit zeker de moeite waard om na te denken !
Ik wens je nog een goeie avond , EB.

ebenhaezer

02 jul 2013, 17:31

Reini schreef:Ebenhaezer, heel uw posting getuigt van "geloof" in hetgeen je gelezen hebt.
Maar dat zijn we van jou al gewoon. :)

Nogal een beetje logisch hoor REINI , ik ben inderdaad een Bijbel gelovige ! En dit is hier niet toevallig de plaats waar men over RELIGIE spreekt , of niet ?
Denk hier vanavond maar nog eens goed over na Reini , en hopelijk komt er geen derde wereld oorlog !
Lieve groetjes , EB .

fotofant

02 jul 2013, 18:18

Beste EB,
Zoals ik al eerder probeer duidelijk te maken : slecht begrepen filosofie wordt dikwijls door "slecht verlichtte" geesten in praktijk gebracht, zodat zij de hel zijn voor hun medemensen.
Hitler was alleen mogelijk, zoals ik al eerder zei, door de "door de mens geschapen omstandigheden, zoals hiervoor door mij beschreven", met de hulp van mensen met een ideaal, in een streven naar een voor hen betere wereld, maar met als resultaat de vreselijke hel van de 2e wereldoorlog met alles erop en eraan (allemaal ontsproten aan het brein van een ontspoord individu) en wat eigenlijk nog erger is is dat bij proeven aan de fac. psychologie aangetoond werd dat uiteindelijk veel mensen in staat zijn om anderen te folteren, op voorwaarde dat men hen maar een plausible uitleg kan geven. Dat is pas stof om na te denken. Ik moet nog ergens de referenties van dat onderzoek hebben liggen en als ik ze terugvindt (ze werden in de jaren 1966-1970 uitgevoerd) zal ik de info doorgeven. Ook vandaag gebeuren er gruwelen over gans de wereld, allemaal daden van mensen! op mensen! (wij zijn het wreedste zoogdier van deze planeet!).
elk moment is belangrijk

ebenhaezer

04 jul 2013, 16:50

fotofant schreef:Beste EB,
Zoals ik al eerder probeer duidelijk te maken : slecht begrepen filosofie wordt dikwijls door "slecht verlichtte" geesten in praktijk gebracht, zodat zij de hel zijn voor hun medemensen.
Hitler was alleen mogelijk, zoals ik al eerder zei, door de "door de mens geschapen omstandigheden, zoals hiervoor door mij beschreven", met de hulp van mensen met een ideaal, in een streven naar een voor hen betere wereld, maar met als resultaat de vreselijke hel van de 2e wereldoorlog met alles erop en eraan (allemaal ontsproten aan het brein van een ontspoord individu) en wat eigenlijk nog erger is is dat bij proeven aan de fac. psychologie aangetoond werd dat uiteindelijk veel mensen in staat zijn om anderen te folteren, op voorwaarde dat men hen maar een plausible uitleg kan geven. Dat is pas stof om na te denken. Ik moet nog ergens de referenties van dat onderzoek hebben liggen en als ik ze terugvindt (ze werden in de jaren 1966-1970 uitgevoerd) zal ik de info doorgeven. Ook vandaag gebeuren er gruwelen over gans de wereld, allemaal daden van mensen! op mensen! (wij zijn het wreedste zoogdier van deze planeet!).

Hallo FOTOFANT , eerst even rechtzetten , dat ik Hindoeïsme niet vergeleek met een vorm van occultisme . Ik schreef dat Hitler aangetrokken en gefascineerd was door drie dingen : heidense Mythologie / Hindoeïsme / en andere uitingen van occultisme . Zo bedoelde ik dat , het was absoluut geen kwestie van vergelijken hoor ! Het waren bovendien de woorden van de schrijver v/h boek . Oké zo ?

Verder klopt het wel dat filosofie verkeerd begrepen kan worden , en de omstandigheden ook hun rol kunnen spelen , zelfs medemensen met hun idealen , maar het is niet zo dat de mens niet ZELF de dingen doet die hij WIL doen . Hitler wou echt wel de wereld overheersen , reeds in de eerste WO. Het was zijn eigen verlangen , waar hijzelf persoonlijk verantwoordelijk voor was .
Het zou te gemakkelijk zijn , als ieder misdrijf kon wijzen naar omstandigheden en verkeerd begrip , al kan dat altijd meespelen , maar het kan nooit de EIGEN verantwoordelijkheid wegnemen ! hoogstens strafvermindering opleveren , en dat is wel goed .

" ... wij zijn het wreedste zoogdier van deze planeet " ? wel een harde uitspraak ! Maar zoogdieren zijn dieren , en hebben geen geweten , noch verstand , wel een instinkt voor zelfverdediging , en dat is wel een groot verschil !

Ik ben het wel eens met u , dat omstandigheden , en vele invloeden , op de mens kunnen inwerken , daarom zijn er regels die ons bijgebracht worden , waar we ons kunnen aan houden , daarom is er ook de Bijbel die ons inlicht en waarschuwt voor deze verkeerde invloeden .
Geen mens is daarom te verontschuldigen , we hebben een wil en verstand !
Hier in ons land zijn we nog vrij om te denken en te handelen , maar er zijn landen waar de mensen GEDWONGEN worden verkeerde dingen te doen , daar maakte ook Hitler zich schuldig aan , dan is er wel sprake van overmacht , waar men weinig kan aan doen .

Zo zie ik dat toch ! Vriendelijke groetjes , EB.

Paul Siemons

04 jul 2013, 17:59

Bluevelvet schreef: " ... wij zijn het wreedste zoogdier van deze planeet " ? wel een harde uitspraak ! Maar zoogdieren zijn dieren , en hebben geen geweten , noch verstand , wel een instinkt voor zelfverdediging , en dat is wel een groot verschil !

De mens : Mens of (wetenschappelijke naam) Homo sapiens is een tweevoetige primatensoort uit de familie Hominidae.[2] Onderzoek naar DNA wijst erop dat de moderne mens ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan is als soort

fotofant

04 jul 2013, 18:08

Beste Ebenhaezer,
Ook misschien duidelijk stellen dat ik het wel met je eens ben dat ieder mens zelf verantwoordelijkheid draagt voor zijn daden. Ik wou er alleen maar op wijzen dat in een bepaalde historische context dingen mogelijk zijn die anders misschien niet of minder gemakkelijk zouden gebeuren. Als een mens tot aan zijn oren in de "stront" (sorry voor dit woord) zit dan wil hij dikwijls maar al te graag elke "blijde boodschap" voor waar aannemen, die hem hier op aarde (en eventueel ook daarna) de hemel belooft. Persoonlijk denk ik dat Hitler zonder deze context en de tijdsgeest waarin hij leefde waarschijnlijk nooit het succes zou gekend hebben dat hij toen bij een groot deel van de Duitse bevolking had. Maar laat het duidelijk wezen, dit is geen goedkeuring van wat er gebeurde !

Misschien komt het ook hard aan om te stellen dat we het wreedste zoogdier zijn dat er bestaat. Ook hier kunnen we niet om de feiten heen als we zien welke ravage de mens dikwijls aanricht. Ik wil ook graag geloven dat we "boven" de zoogdieren zijn uitgestegen dank zij ons verstand of ... , langs de andere kant zijn veel gedrags- en psychologische problemen bij de mens te wijten aan het ontkennen van het feit dat we in alle geval ook een zoogdier zijn, met alle noden van zoogdieren. Recente studies van o.a mensapen en andere zoogdieren tonen dan weer aan dat zij dikwijls gedrag vertonen dat tot hiertoe dikwijls voorbehouden werd aan de soort "mens". Maar met dit laatste zitten we dan weer bij een andere topic denk ik. (cfr. Prof. De Waal e.a.)
elk moment is belangrijk

Paul Siemons

04 jul 2013, 19:20

Ebenhaezer schreef: Ik schreef dat Hitler aangetrokken en gefascineerd was door drie dingen : heidense Mythologie / Hindoeïsme / en andere uitingen van occultisme .

Hitler was aangetrokken door het "christelijk geloof:"

Hitler not only believed in Jesus (which alone made him a Christian) but his work against the Jews came straight from Christian theological reasoning just as had many Christian saints of the past. His Christian expressions of "Lord God," "Living Christ," and "Lord and Savior" indicates his acknowledgement of Jesus as God and his acceptance of a resurrected Christ
http://www.nobeliefs.com/hitlerchristian.htm

fotofant

05 jul 2013, 13:59

Voor Ebenhaezer, maar ook voor iedereen die erin geinteresseerd is :
Hieronder een link over een onderzoek naar altruïsme en moraliteit bij apen van Frans De Waal

http://www.kennislink.nl/publicaties/geen-apenstreken
elk moment is belangrijk