Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

02 dec 2015, 11:56

Vesselin schreef:Hoe meer mensen weigeren toe te geven aan deze tirannie - die in wezen psychische terreur is - en hoe vlugger dat gebeurt, hoe groter de kans dat rationaliteit eindelijk zegeviert.
De elementen van beperkte en begrensde rationaliteit zijn vandaag nog steeds werkzaam. Het is eenvoudig te bewijzen maar wil - net omwille daarvan - niet zeggen dat het ook begrepen wordt.

Met Maarten Luther (1483-1546) kwam een wending van het louter vertalen naar een algemene theorie van de ervaring van het menselijke denken. Het eerste aspect van deze theorie is dat een tekst niet te 'verstaan' is zonder de auteur, deze moest als medemens worden begrepen. Het tweede gezichtspunt behelst de beperktheid van de menselijke rede.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermeneutiek

YYZ

17 dec 2015, 18:28

Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart?

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr

YYZ

18 dec 2015, 12:44

De 'moderne' versie van hetzelfde?

Vanuit een filosofisch/religieus standpunt is de ‘wereld’ ook geen ‘ik’ ben ‘hier’ en ‘daar’ is de wereld. Die afgescheidenheid is een illusie. De wereld, de fysieke wereld, ook dat ben je Zelf met een hoofdletter Z. Alles is een organisch geheel. Dit wordt verklaard door een van de grondstellingen van de Esoterische Wijsbegeerte dat wij allen Eén zijn, een Eénheid die zich uit in een veelheid aan differentiaties, waarbij ieder Zelf de totaliteit is van ‘ieder ander’ Zelf. Met andere woorden: alles is elkaars hologram. Alles komt in alles terug, het grote in het kleine en het kleine in het grote. Er is nergens afgescheidenheid. Alles ligt in elkaars verlengde, vormt Eén Wezen met onbeperkte mogelijkheden, tijdloos, zonder begin of einde, dat zich periodiek als gedifferentieerd/ geïndividualiseerd bewustzijn uitdrukt in een objectief bestaan van oneindige reeksen onlosmakelijk met elkaar verbonden vormen in diverse graden van materiële ‘dichtheid’, waar ook in de uitgestrektheid van het Universum.

http://www.noetischwetenschappelijkinit ... schap.html

talisman

18 dec 2015, 13:13

IS DE BIJBEL EEN MYTHE deel II

Of ben je zinnens deze draad ook naar de verdoemenis te helpen ?

YYZ

18 dec 2015, 13:41

talisman schreef:IS DE BIJBEL EEN MYTHE deel II

Je bent een blinde trol, zo eenvoudig is het. Of denk je dat iedereen hier achterlijk is misschien?

talisman

18 dec 2015, 14:49

YYZ schreef:
talisman schreef:IS DE BIJBEL EEN MYTHE deel II

Je bent een blinde trol, zo eenvoudig is het. Of denk je dat iedereen hier achterlijk is misschien?
Jij hebt daarin de hoofdprijs. On topic of ophoepelen. Maak je eigen topic.

socrates

18 dec 2015, 16:57

Zo ongeveer zijn alle oorlogen ontstaan. Het begint met een meningsverschil tussen individuen, gaat dan over op de stam en vervolgens op de natie, daarna op de religie en uiteindelijk op het ras. Mensen leren helaas niets van hun voorouders. :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

19 dec 2015, 13:07

socrates schreef:Zo ongeveer zijn alle oorlogen ontstaan. Het begint met een meningsverschil tussen individuen, gaat dan over op de stam en vervolgens op de natie, daarna op de religie en uiteindelijk op het ras. Mensen leren helaas niets van hun voorouders. :idea:
Zeg dat wel, voor sommigen blijkt het doel om enkel mensen te demoniseren en teksten doelbewust te misinterpreteren, volwassen en inhoudelijk debat is zelfs geen optie meer. Alsof er geen boek geschreven werd.

Wellicht was Heraclitus daarom een voorstander van oorlog, omdat in de strijd tegendelen samenwerken om een beweging te scheppen die harmonie is. "Du choc des opinions jaillit la lumière", zeggen de Fransen. Uit de botsing der meningen ontspringt de waarheid. Dit is om te zetten naar "twist en tegenspraak zijn onvermijdelijk". Dit idee van Heraclitus kan worden gezien als een vroege voorloper van de "struggle for life" van Darwin; en aan de leer van Hegel: these en antithese brengen samen de synthese voort. Heraclitus gaat hierin wel erg ver, getuige zijn uitspraak: "Goed en kwaad zijn één."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heraclitus

janx

20 dec 2015, 12:57

IS DE BIJBEL EEN MYTHE deel ?
Ik denk deels wel, en deels niet.
Zelf denk ik dat er zeker een bijzondere mens is geweest in die tijd die we kennen onder de naam van Jezus en/of Christus. Maar niemand kent de werkelijke geschiedenis daarvan enkele fragmenten misschien deels waarheid deels verminkt en aangepast naar eigen inzicht en gevoel en bewustzijn. Maar zeker is wel dat die persoon niet is gekomen om te boeten voor de zonden der mensheid een volkomen onzin. Maar zoals ik denk zal het een persoon zijn geweest met een totaal andere kijk op het leven en de mensheid dan in die tijd werd gedacht. En evenzo als nu nog het geval is wordt zo'n iemand uit de weg geruimd door de de heersende macht.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ

20 dec 2015, 13:26

janx schreef:IS DE BIJBEL EEN MYTHE deel ?
Ik denk deels wel, en deels niet.
Zelf denk ik dat er zeker een bijzondere mens is geweest in die tijd die we kennen onder de naam van Jezus en/of Christus. Maar niemand kent de werkelijke geschiedenis daarvan enkele fragmenten misschien deels waarheid deels verminkt en aangepast naar eigen inzicht en gevoel en bewustzijn. Maar zeker is wel dat die persoon niet is gekomen om te boeten voor de zonden der mensheid een volkomen onzin. Maar zoals ik denk zal het een persoon zijn geweest met een totaal andere kijk op het leven en de mensheid dan in die tijd werd gedacht. En evenzo als nu nog het geval is wordt zo'n iemand uit de weg geruimd door de de heersende macht.
Die heersende macht houdt graag zichzelf gevangen, het denken hierover wordt dan buitenspel gezet. En zo is de bijbel een psychologisch werk waarin verschillende contexten of concepten van waarheid naar voren worden gebracht, de verwarring en dwaling groots wanneer ze allemaal door elkaar heen gegooid worden.

Dogmas — religious, political, scientific — arise out of the erroneous belief that thought can encapsulate reality or the truth. Dogmas are collective conceptual prisons. And the strange thing is that people love their prison cells because they give them a sense of security and a false sense of “I know.” Nothing has inflicted more suffering on humanity than its dogmas.

Read more at http://www.beliefnet.com/Inspiration/20 ... EBfSuSj.99

Silver Wolf

20 dec 2015, 16:55

De (oude) Grieken raadpleegden een orakel om met (hun) "goden" te communiceren.
In drie wereldgodsdiensten spreekt men van profeten:
(het christendom, het jodendom en de islam)
:roll: Het is niet denkbeeldig, dat ooit één of andere Joodse jongeling zich uitgaf voor de aangekondigde Messias.

Gezien men in heel wat grotten, tekeningen heeft ontdekt, van wilde dieren en hoe de oermensen er jacht op maakten, blijft het hoogst merkwaardig, dat daar nooit enige figuur te bespeuren valt, waarin men een mens geworden godheid zou kunnen ontwaren!?
Dat men voor het begin van onze jaartelling, nooit een spoor of teken van die zogenaamde Messias heeft gedocumenteerd en dat men weldra al bijna 2.000 jaar ook niks meer hoort of ziet van die Jezus C. spreekt boekdelen.

Dat bepaalde religiën nog altijd met geweld hun dogma's opdringen, zegt alles over het meer dan dubieuze waarheidsgehalte.
Of hun verhaaltjes nu in een Koran, Thora of Bijbel staan, maakt weinig uit.

Uiteindelijk schreven o.m. de gebroeders Grimm, Hans Christian Anderson en nog anderen heel wat beeldrijke verhaaltjes, maar enkel kleine kinderen kan men daar zoet mee houden. (Tot ze ook niet langer op 5 december hun schoentje zetten)

Ik hoop af en toe, dat erudiete senioren zich op de nodige maturiteit kunnen baseren, om zich niet zomaar bij de neus te laten nemen. :wink:
En dus ook weten dat KERSTMIS een zeer oud gebruik is, om de winterzonnewende te vieren. Maar dat dit door de kerk werd ingepalmd om hun sprookje op te enten, waarbij bepaalde katholieken die dennenboom zelfs als ketters gaan verdoemen.
Tenslotte blijft voor de commerçanten hét hoofdthema, dat er zakken geld over de balk wordt gegooid, om overdadig te schransen en - behoudens de kater nadien- zonder al te veel schuldgevoelens, eens flink zot te kunnen doen. Alvorens er één of andere muur van "burn-out" opdoemt.

sw

janx

21 dec 2015, 00:56

Gezien men in heel wat grotten, tekeningen heeft ontdekt, van wilde dieren en hoe de oermensen er jacht op maakten, blijft het hoogst merkwaardig, dat daar nooit enige figuur te bespeuren valt, waarin men een mens geworden godheid zou kunnen ontwaren!?
Ach weet je, dat is voor mij niet zo wonderlijk. Ik ga er vanuit dat het leven van de mens een zekere doel heeft. Welke? dat kan ik ook niet precies zeggen daar heb je gelijk in maar ik ben wel tot de overtuiging gekomen dat wij als mens niet éénmalig zijn maar een vertegenwoordiging of beter gezegd een deeltje vanuit het grote ooit ontwaakte levens energie die zich onder andere manifesteert middels de mens, het dierenrijk en de natuur naast dat alles wat wij de kosmos noemen. Dat klinkt natuurlijk zeer vreemd en ongelofelijk, wij de mens zo nietig tegenover het alles als een zelfstandig levensenergie. En dan moet je niet denken als dat de mens is geschapen zoals de bijbel je wilt doen geloven dat is je reinste kul door onwetenden geschreven. de mens is als een nietig levenscelletje begonnen op zijn evolutie weg met het doel zich alles zelf eigen te maken een beter leerschool is er niet. Dus uiteindelijk zal de mens zichzelf leren kennen wie en wat deze is, dit door levenservaringen mede door de wetmatigheid van oorzaak en gevolg. Wij zijn niet de enigste als mens in het heden er zijn velen voor gegaan en er komen nog velen na ons om de aards cyclus te beleven doormiddel van vele levens die deze dan een bewustzijn doet ontwikkelen. En als er velen ons zijn voor gegaan dan kun je denken dat die Jezus ,of genaamd Christus ook ooit als een mens het aardse heeft doorlopen, eigenlijk als een de eerste mensen op aarde is geweest en velen met deze. En dan is er ook geen sprake van zoals je zegt ]i[Gezien men in heel wat grotten, tekeningen heeft ontdekt, van wilde dieren en hoe de oermensen er jacht op maakten, blijft het hoogst merkwaardig, dat daar nooit enige figuur te bespeuren valt, waarin men een mens geworden godheid zou kunnen ontwaren!? [/i] dat moest hij nog worden. En misschien is deze wel naar de aarde gekomen, na vele tijd[perken van ontwikkeling na het aardse, om de mens te willen helpen in zijn levenswijze om deze anders te willen laten ervaren en zien dan enkel voor zichzelf te gaan denken zodat de sterkste en slimste het over de minderen te zeggen had. Maar we kennen het einde van deze poging en ondanks dat die gebeurtenis voor vele verkeerde doeleinde is gebruikt heeft het toch zeer veel invloed, en niet alleen de negatieve maar ook positieve, gehad. Evolutie is een hele lange weg zo ook voor de mens we zijn er nog op lange na niet echter evolutie gaat voort en is niet te stoppen tijd is er niet enkel veranderingen en is het niet in dit leven dan zeker in het volgende tot dat je met het aardse gereed bent op weg naar het volgende. Ja ik weet het, dit wordt allemaal onzin gevonden en totaal als warrige hersen spinsel gezien en dat is niet erg omdat een ieder het eens zal weten wie en wat deze is en dan kan zeggen er is geen dood maar enkel leven dit even los van de materie die zeker zal oplossen naar dat vanwaar het is uit ontstaan.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ

21 dec 2015, 10:01

Silver Wolf schreef:Dat men voor het begin van onze jaartelling, nooit een spoor of teken van die zogenaamde Messias heeft gedocumenteerd en dat men weldra al bijna 2.000 jaar ook niks meer hoort of ziet van die Jezus C. spreekt boekdelen.
Dat is als een tragische grap inderdaad, inmiddels tref je boekenrekken vol met getuigenissen over deze materie maar toch wordt dat blijkbaar niet gezien. Ook psychische blindheid is een wonder. :wink:

YYZ

23 dec 2015, 08:16

To think about ...

Wat leren de barbaarse passages uit de Bijbel en de Koran? De parallel tussen de Koran en de Bijbel wordt graag gemaakt naar aanleiding van zulke passages, maar ze is wel vals. Wat telt is namelijk de betekenis die de gewone (diep)gelovige lezer daaraan geeft. En die is helemaal niet vergelijkbaar.

Het YouTube-kanaal 'Dit is Normaal', en op basis daarvan ook De Morgen, Knack, Newsmonkey, Metro, Humo, Gazet Van Antwerpen en Het Laatste Nieuws zijn duidelijk niet vies van een potje desinformatie, of beter gezegd: boerenbedrog. 'Dit is Normaal' publiceerde een luchtige reportage waarin een Bijbel wordt vermomd als een Koran. Dan worden er enkele van de barbaarse passages in Den Haag aan willekeurige mensen voorgelezen en wordt hen commentaar gevraagd. Daarna wordt de echte bron bekend gemaakt, de Bijbel.

http://www.express.be/articles/?action= ... _campaign=

Silver Wolf

23 dec 2015, 16:41

De BIJBEL is geschreven in drie verschillende oude talen:
Hebreeuws, Aramees en Grieks.
Er zijn ongeveer 6.800 gekende talen over de hele wereld. Daarvan zijn 2.261 gebaseerd op een geschreven systeem, de anderen bestaan enkel onder gesproken vorm.
EINDE CITAAT :roll:

Intussen schijnt die bijbel wel in zowat 2.000 talen vertaald te zijn (volgens de aanhangers alleszins), maar wat dan met de analfabeten?
Want in de stroom vluchtelingen die momenteel Europa overspoelt, zijn nogal wat mensen die noch kunnen lezen noch schrijven. :?

Nog werk voor de boeg voor de Gideons, die zowat elke hotelkamer ter wereld van hun bijbel voorzien.
Dus naast kaars en bril, nog de uil
(of het kieken zonder kop)
die het lezen wil a.u.b..

sw