Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 jan 2015, 10:44

Talisman schreef: En dan durft die leugenaar nog ontkennen dat ze niet bij dat clubje is aangesloten.

Een voorbeeldje:

Bluevelvet schreef dit :

" Zo zijn de geschriften een weerspiegeling van de achtergrond en de persoonlijkheid van de schrijvers"

en vergelijk dat nu met de volgende zin:

"de geschriften zijn een weerspiegeling van de achtergrond en de persoonlijkheid van de afzonderlijke schrijvers"

uit : Nader tot Jehovah. Hoofdstuk 18 " Wijsheid in „het woord van God” bladzijden 179/188

Nog eentje:
Bleuvelvet:
"God koos deze manier om met ons te communiceren"

vergelijk:


Onze alwijze God koos de best mogelijke manier om met ons te communiceren

uit : Nader tot Jehovah. Hoofdstuk 18 " Wijsheid in „het woord van God” bladzijden 179/188


Nog eentje:

Bleuvelvet:
"Ze waren mensen zoals wij, onvolmaakt met dezelfde beproevingen..."


Vergelijk:
"Ze waren onvolmaakt, en daarom hadden ze met dezelfde beproevingen en spanningen te maken als wij."

uit : Nader tot Jehovah. Hoofdstuk 18 " Wijsheid in „het woord van God” bladzijden 179/188

Nog eentje:

Bleuvelvet:
"De verschillende schrijvers hebben hun eigen verstandelijke vermogens gebruikt bij het kiezen van hun woorden"

Vergelijk:

In veel gevallen heeft hij de schrijvers kennelijk toegestaan hun eigen verstandelijke vermogens te gebruiken bij het kiezen van „verrukkelijke woorden . .


uit : Nader tot Jehovah. Hoofdstuk 18 " Wijsheid in „het woord van God” bladzijden 179/188

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 jan 2015, 11:15

:lol: :wink: Zelfstandig denken is bij hen verboden. Alles wat hun boekje onderuit haalt is " des duivels ". :lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 jan 2015, 11:30

talisman schreef::lol: :wink: Zelfstandig denken is bij hen verboden. Alles wat hun boekje onderuit haalt is " des duivels ". :lol:
Inderdaad ... staat hier allemaal in te lezen: http://www.freedom4all.net/Raymond_Franz.aspx

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

17 jan 2015, 16:03

Nee , de Bijbel is geen mythe !
Ziehier een stukje uit " De wereldwijde Vloed " , van Tjarko Evenboer , p. 89 .
" Een team van archeologen ontdekte in 1975 in Tell Mardich ( Syrië ) maar liefst 15OOO kleitabletten , afkomstig uit het oude koninkrijk Ebla , uit de tijd vóór Abraham ( 2400 - 2500 v. Chr. ) . De oude bewoners van dit gebied beheersten de schrijfkunst dus zéker wel en hoe !
De wetenschappelijke stelling is tegenwoordig dat de schrijfkunst reeds in 3200 voor Christus beheerst werd door de oude bewoners van het Babylonische gebied - de plaats waar volgens de Bijbel de eerste beschaving na de vloed is ontstaan . Het is duidelijk dat de gedachte dat de schrijfkunst zich pas veel later ontwikkeld zou hebben , voortkwam uit een vooronderstelling , en niet uit feiten . De uitvinding van het schrift verschuift namelijk steeds verder terug in de tijd . "
Blz. 94 " De kleitabletten van voor de vloed werden van vader op zoon overgedragen tot aan Lamechs zoon Noach , die ze meenam in de ark . " .

De Tora bevat dus wel echt de woorden van deze tabletten , van Genesis , door Noach bijgehouden .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 jan 2015, 16:22

ebenhaezer schreef:Nee , de Bijbel is geen mythe !
Ziehier een stukje uit " De wereldwijde Vloed " , van Tjarko Evenboer , p. 89 .
" Een team van archeologen ontdekte in 1975 in Tell Mardich ( Syrië ) maar liefst 15OOO kleitabletten , afkomstig uit het oude koninkrijk Ebla , uit de tijd vóór Abraham ( 2400 - 2500 v. Chr. ) . De oude bewoners van dit gebied beheersten de schrijfkunst dus zéker wel en hoe !
De wetenschappelijke stelling is tegenwoordig dat de schrijfkunst reeds in 3200 voor Christus beheerst werd door de oude bewoners van het Babylonische gebied - de plaats waar volgens de Bijbel de eerste beschaving na de vloed is ontstaan .
Voor jou misschien nieuws, maar voor iemand die zijn lagere school heeft gedaan helemaal niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift
Abraham heeft nooit bestaan, laat dat even duidelijk wezen. In al deze 150.000 tabletten geen woord hierover. Enkel in uw sprookjesboek.
Het is duidelijk dat de gedachte dat de schrijfkunst zich pas veel later ontwikkeld zou hebben , voortkwam uit een vooronderstelling , en niet uit feiten . De uitvinding van het schrift verschuift namelijk steeds verder terug in de tijd . "
Uw gedachte wil je zeggen, maar dat houdt niet zoveel in mag weer blijken.
Blz. 94 " De kleitabletten van voor de vloed werden van vader op zoon overgedragen tot aan Lamechs zoon Noach , die ze meenam in de ark . " .
Onzin ! De Eufraat en Tigris waren toen een overstromingsgebied voordat men deze onder Cyrus de Grote heeft ingedijkt. Er zijn reeds meer dan 100 jaar geleden hierover opgravingen geweest waar duidelijk sporen van een tsunami gevonden zijn, maar ook niet meer dan dat, en zeker geen zondvloed zoals beschreven in je sprookjesboek.
De Tora bevat dus wel echt de woorden van deze tabletten , van Genesis , door Noach bijgehouden .
Niet dus. Allee, volgende keer wat meer geluk.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

17 jan 2015, 17:07

Jaja, ebenhaezer, we zijn de argumenten van talisman al stilletjes aan het gewoon worden nietwaar, dat bv. Abraham noch Mozes bestaan hebben. Als die personnages uit de bijbel verdwijnen tja, wat blijft er dan nog over van de geschiedenis van het Joodse volk :roll: Het is voor die ongelovigen zééééééééér belangrijk deze leugens te blijven aanhouden of er zich aan te blijven vastklampen ondanks nieuwe gegevens die een positief licht werpen op de getrouwheid van de bijbelboeken !

Misschien is Paul Siemons wel een uitgesloten getuige, die zo te zien zeer zijn best doet en gemakkelijk de weg vindt om kritiek op deze groep van gelovigen te spuiën 8) Hij zou niet de enige zijn. Daar moet een gelovige niet verwonderd over zijn.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 jan 2015, 19:15

bluevelvet schreef:Jaja, ebenhaezer, we zijn de argumenten van talisman al stilletjes aan het gewoon worden nietwaar, dat bv. Abraham noch Mozes bestaan hebben. Als die personnages uit de bijbel verdwijnen tja, wat blijft er dan nog over van de geschiedenis van het Joodse volk :roll: Het is voor die ongelovigen zééééééééér belangrijk deze leugens te blijven aanhouden of er zich aan te blijven vastklampen ondanks nieuwe gegevens die een positief licht werpen op de getrouwheid van de bijbelboeken !
Nou, positief nieuws is er op archeologisch vlak niet te rapen:

http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... ijbel.html

:lol:
Laatst gewijzigd door talisman op 18 jan 2015, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

17 jan 2015, 20:17

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
talisman schreef:
Wat voor een flauwekul is me dát nu weer. Ge wordt precies nog zotter dan Eben.
Als je dat flauwe kul wil noemen dan weet je niet veel af van de bijbel en zijn schrijvers !
Wel een stuk meer dan wat jij hier neerplenst. :lol:
Geef me eens de datum en onder welke koning de eerste editie van Deuteronomium is geschreven en door wie ?
Geef me dan ook eens de naam van de vier latere edities van Deuteronomium.

Eens kijken hoe groot je bek dan nog is.
Deuteronomimum : 31 : [24]Toen Mozes al de bepalingen van deze Wet op schrift had gesteld, [25] beval hij de Levieten die de ark van het verbond van de heer dragen: [26] 'Neem dit wetboek en leg het naast de ark van het verbond van de heer uw God. Daar zal het als getuige tegen u dienen'.

Het is duidelijk dat Mozes de schrijver is.

Maar ..... waar was de ark van het verbond tijdens de Babylonische plunderingen ?
Dat zo een belangrijk stuk niet genoemd werd tussen de buitgemaakte tempelstukken is misschien wel het bewijs dat de ark al voordien vernietigd werd. Anderen menen dat de ark naar Ethiopië werd meegenomen.

In Exodus hoofdstuk 25 werd precies beschreven hoe de Ark moest worden gemaakt, en geeft ook het doel van de Ark. Het moest ook dienen als bewaarplaats van de Wet en gebruikt worden voor de jaarlijkse zoenoffers.

Nu moet jij maar eens uitleggen hoe de zogezegde schrijvers van de vijf eerste boeken zovele eeuwen later - jij meent in de 6de eeuw v Chr. - nog al die preciese details konden onthouden hebben door mondelinge overlevering en dan pas op schrift gesteld hebben ? :roll: ONMOGELIJK zegt mijn gezond verstand !

Maar hier geraak je in de knoop, als je blijft beweren dat Mozes niet bestaan heeft, noch de Exodus heeft plaats gehad....... Hoe leg je de Mozaïsche Wet dan uit, het bestaan van de Ark........ Koning David bracht tenslotte de Ark naar Jeruzalem. Jozua en Rechters vernoemen ook de plaatsen waar de Ark werd opgesteld. Samuel beschrijft hoe de Filistijnen de Ark hadden buitgemaakt maar terugbrachten.

Maar nee, dat zullen wel weer allemaal leugens zijn volgens talisman of geschiedvervalsing :roll:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jan 2015, 00:08

@ BV, bovenstaand geleuter is geen antwoord op mijn vraag.
Even herhalen:

Geef me eens de datum en onder welke koning de eerste editie van Deuteronomium is geschreven en door wie ?
Geef me dan ook eens de naam van de vier latere edities van Deuteronomium.

Hint : Je zal het antwoord niet vinden in je sprookjesboek. :lol:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jan 2015, 11:09

talisman schreef:@ BV, bovenstaand geleuter is geen antwoord op mijn vraag.
Even herhalen:

Geef me eens de datum en onder welke koning de eerste editie van Deuteronomium is geschreven en door wie ?
Geef me dan ook eens de naam van de vier latere edities van Deuteronomium.

Hint : Je zal het antwoord niet vinden in je sprookjesboek. :lol:
Waarom stel je nog vragen :roll: Ik denk dat ik duidelijk ben geweest : ik bevestig nog maar eens dat MOZES Deuteronomium schreef tijdens de Exodus. Over wat jij het hebt wil ik niet 'leuteren' :wink:

Waarom ontloop je mijn vraag over de Ark ? Geen argumenten ?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jan 2015, 11:30

bluevelvet schreef: Waarom stel je nog vragen :roll: Ik denk dat ik duidelijk ben geweest : ik bevestig nog maar eens dat MOZES Deuteromium schreef tijdens de Exodus. Over wat jij het hebt wil ik niet 'leuteren' :wink:
1-Omdat wetenschappelijk is aangetoond dat Mozes Deuteronomium NIET geschreven heeft.
2- Omdat Mozes als persoon nooit bestaan heeft.
Dit is hier al meermaals aangetoond met de nodige onderbouw !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deuteronomium#Auteurschap
Waarom ontloop je mijn vraag over de Ark ? Geen argumenten ?
JIJ ontloopt mijn antwoorden al JAAAA-ren!! Zondvloed en ark ; nooit bestaan !

Kom dus niet meer aanzetten met de bewering dat ik deze geschiedenis niet ken.
Ik ga dus ook in geen geval mee in jouw sprookjes-versie en zeker niet met de leugens die de JG's vertellen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jan 2015, 12:40

talisman schreef: Nou, positief nieuws is er op archeologisch vlak niet te rapen
Geologen en natuurkundigen hebben fysich bewijs geleverd voor een wereldomvattende zondvloed. Een eerste bewijs is wat de geologen noemen opeenhopingen van afval (ribble drift) en met beenderen gevulde aardspleten. Met 'beenderen gevulde spleten' worden bedoeld grote spleten of scheuren in de aarde, gevormd door heftige vervorming van het aardoppervlak. Sommige spleten zijn 40 tot 100 m diep gevuld met puin dat er spoedig, nadat ze ontstonden in terecht kwam. Dat verklaart waarom ze zich niet sloten. Men vindt ze in England, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Rusland........ Ze zijn gevuld met resten van dieren, waaronder, olifant, rhinoceros, nijlpaard, rendier, paard, varken, os..... Geen enkel skelet is compleet, wat wil zeggen dat ze er niet levend invielen. Dat water iets met die ophoping te doen heeft gehad is duidelijk door het algemeen aaneengeklit zijn van deze afzettingen met kalk.
Een spleet dicht bij een heuveltop in Bourgondië vol met dierenbeenderen, geen skelet is heel, beenderen zijn gebroken en liggen wanorderlijk dooreen, zijn noch door verwering aangetast, noch is er aan geknaagd. Het is een vreemd verschijnsel dat dieren die gewoonlijk niet vreedzaam samenleven zoals beren, wolven, paarden en ossen, een heuvel samen beklommen om er te sterven en hun overblijfselen bleven in een gemeenschappelijk graf bewaard.

Een andere met beenderen gevulde aardspleet vond men op een klein eiland Cerigo bij Corfu op een kale berg die de de berg van beenderen wordt genoemd. Hij meet anderhalve kilometer aan de voet en is van beneden tot aan de top bedekt met beenderen. De dieren zijn er niet samengekomen om te grazen maar eerder om te ontkomen aan de watervloed.

Een watervloed zoals beschreven in de bijbel biedt de redelijkste verklaring van dit verschijnsel.

(wordt vervolgd)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 jan 2015, 12:56

En uit welke vuilbak heeft Bluevelvet deze onzin weeral opgedoken:

https://sonicchrist.wordpress.com/2014/ ... zondvloed/


Weeral een bewijs van hoe achterlijk je wel kan zijn!!!!!!!!!!

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jan 2015, 14:08

Paul Siemons schreef:En uit welke vuilbak heeft Bluevelvet deze onzin weeral opgedoken:

https://sonicchrist.wordpress.com/2014/ ... zondvloed/


Weeral een bewijs van hoe achterlijk je wel kan zijn!!!!!!!!!!
In te plaats van 'dedectiveke te spelen zou je beter argumenten aanhalen om deze zienswijze al of niet te weerleggen.
Dat is toch de bedoeling van een een discussieforum of mag ik vragen : wat draag JIJ bij in een discussie :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jan 2015, 14:36

(Vervolg bewijs van wereldomvattende zondvloed)

Voorbeelden van deze soort afzettingen werden ook gevonden in de Rots van Gibraltar met spleten van bijna 100 m diep en gevuld met dezelfde resten van dieren als die welke in de heuvels van Frankrijk werden gevonden.
In een grot bij Palermo werden soortgelijke afzettingen gevonden. Een geweldig aantal beenderen van nijlpaarden werden gevonden, sommige zo goed bewaard dat ze konden bewerkt worden tot sieraden. Twintig ton beenderen werden binnen de zes maanden voor handelsdoeleinden verscheept. Er waren ook beenderen van herten, runderen en olifanten. De beenderen lagen ordeloos dooreen maar waren hier ook niet verweerd of aangeknaagd !
Bij een dorp bij Brunswijk, Duitsland, werd een verzameling slagtanden, kiezen en beenderen ontdekt in een grote hoop omgeven door diluviaal leem. Slagtanden van meer dan drie meter werden aangetroffen, zelfs één van 4,5 meter met een diameter van 32 cm, dertig kiezen, veel grote beenderen werden gevonden van 1,5 m en 2 m lang, beenderen van rhinoceros, paard, rund en hert alles dooreen, maar niet gebroken.

Afbeelding

Wat Paul Simoens domweg 'vuilbak' noemt is het boek van prof. A.M. Rehwinkel waarvan grote delen te lezen staan op het net.
Klikje (NIET de website die ons 'dedectiveke' aangaf)

(wordt vervolgd)