Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 04:01

talisman schreef:
pottekezeep schreef: Jezus heeft het nieuwe testament zelf niet geschreven hé.
Een aantal 'evangelisten' een dikke 70 jaar later zijn daarmee begonnen.
O, niet overdrijven. Het Marcus-evangelie is 40 jaar later geschreven. ( na de triomftocht in Rome van Titus in 71 n.C. )
Nu ik het nog is lees en inmiddels er toch op gegoogled heb: de 71 waar jij naar wijst had ik ook in gedachten. 'k dacht er alleen niet aan dat Jezus nog 33 jaar geworden was. :lol:

Uiteindelijk zat ik er dus maar één jaarke naast terwijl gij er samen met mij dan ook nog 6 jaar kunt naast zitten. Want volgens kerknet is het Marcus evangelie ongeveer tussen 65 en 70 na Christus geschreven.
bron: http://www.kerknet.be/parochie/547/content.php?ID=19283

Maar wat maakt het uit, Hoeveel jaar was Jezus toen hij stierf? 33, of misschien 28 of 38, of zelfs 50 jaar?
volgens Etienne Vermeersch bestaat er over Jezus geen enkele strikt historische bron. Zijde wel zeker dat ze dan voor Marcus bestaat talisman? Of gade alleen maar voort op wat een bepaalde strekking geschiedkundigen u voorhouden vanuit de houding beter iets dan niets?

Waar houden wij ons dus mee bezig... Ik zal het zeggen met wat: Het Westen werd gekenmerkt door een enorm doorgedreven rationaliseringstendens, met secularisering als uitloper. De rede zegeviert. Alleen wat met het verstand kan worden gevat, is relevant. God, hemel en hel passen nu eenmaal niet in dat plaatje. De West-Europese samenleving draagt nog steeds de littekens van die evolutie met een marginalisering en een privatisering van godsdienst als gevolg. Eeuwenoude zingevingsystemen vallen weg, we staan er alleen voor, ieder voor zich.
Hoera, leve de rede!

De bekende Psychiater van op TV, Dirk de Wachter, heeft een bestseller geschreven in 2012 over tot waar de éénzijdige accentuering van de rede ons gebracht heeft. "Borderline Times, het einde van de normaliteit" heet zijn bestseller.

't is allemaal heel simpel: De Westerse mens heeft een bewustzijnsvernauwing ondergaan. Zo zit het.
Hij heeft zijn bewustzijn herleid tot een objectiverend bewustzijn, dat tegenstelling maakt tussen de mens en zijn omgeving. Alles wat 'niet-ik' is, wordt in dit bewustzijn 'object' voor het ik. Zo'n mens meent dat hij die geobjectiveerde omgeving kan begrijpen en beheersen, zodat zijn verstand kan bepalen wat werkelijkheid is. Alleen wat door de rede gekend kan worden, wordt dan als waar en zinvol aanvaard. Al de rest is onwerkelijk, fantastisch of zuivere inbeelding zonder werkelijkheidsgrond.
Dit objectiverende bewustzijn versmalt echter de werkelijkheidservaring en vervreemdt de mens van het Zijn en dus ook van zijn eigen Wezen.

Pakt dit maar van mij aan talisman. Vesselin zal het alvast met mij eens zijn.
:wink:

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

30 mar 2015, 05:00

pottekezeep schreef:
De Westerse mens heeft een bewustzijnsvernauwing ondergaan. Zo zit het.
Hij heeft zijn bewustzijn herleid tot een objectiverend bewustzijn, dat tegenstelling maakt tussen de mens en zijn omgeving. Alles wat 'niet-ik' is, wordt in dit bewustzijn 'object' voor het ik. Zo'n mens meent dat hij die geobjectiveerde omgeving kan begrijpen en beheersen, zodat zijn verstand kan bepalen wat werkelijkheid is. Alleen wat door de rede gekend kan worden, wordt dan als waar en zinvol aanvaard. Al de rest is onwerkelijk, fantastisch of zuivere inbeelding zonder werkelijkheidsgrond.
Dit objectiverende bewustzijn versmalt echter de werkelijkheidservaring en vervreemdt de mens van het Zijn en dus ook van zijn eigen Wezen.
Daar sta ik helemaal achter.

En het is daarom dat de wereld om zeep gaat, de mensen zijn op dool.
Ondank is 's werelds loon

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mar 2015, 07:00

pottekezeep schreef:Zeer interessant om je te lezen Vesselin. Je bent een erudiet mens.
Euh... ik heb het artikel van Talisman uit het Engels vertaald, om eens iets nuttig te doen... :wink:
maior domus schreef:En het is daarom dat de wereld om zeep gaat...
Zeer ad remme reactie op iemand die "pottekezeep" heet! 8)
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mar 2015, 07:13

pottekezeep schreef:'t is allemaal heel simpel: De Westerse mens heeft een bewustzijnsvernauwing ondergaan. Zo zit het.
Hij heeft zijn bewustzijn herleid tot een objectiverend bewustzijn, dat tegenstelling maakt tussen de mens en zijn omgeving. Alles wat 'niet-ik' is, wordt in dit bewustzijn 'object' voor het ik. Zo'n mens meent dat hij die geobjectiveerde omgeving kan begrijpen en beheersen, zodat zijn verstand kan bepalen wat werkelijkheid is. Alleen wat door de rede gekend kan worden, wordt dan als waar en zinvol aanvaard. Al de rest is onwerkelijk, fantastisch of zuivere inbeelding zonder werkelijkheidsgrond.
Dit objectiverende bewustzijn versmalt echter de werkelijkheidservaring en vervreemdt de mens van het Zijn en dus ook van zijn eigen Wezen.

Pakt dit maar van mij aan talisman. Vesselin zal het alvast met mij eens zijn.
Ja... en ik vind het zeer goed en verstaanbaar verwoord!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 mar 2015, 07:15

Als de vos de passie preekt...
boer let op uw ganzen

Genesis, Thora, Bijbel, Testament (nieuw of oud).....
Het komt altijd neer op "het kunnen zwaaien met geschriften waarmee de bevolking onder de knoet kan gehouden worden."
Terwijl binnenskamers de verkondigers van al hun waarheden, baden in weelde en zichzelf al eens goed laten gaan (Zie o.a. de BORGIA-familie)
Zoals onwetende kindjes volgzaam worden gehouden met paasklokken die chocolade (eieren) brengen en sinterklaas - met z'n al dan niet (nog) roetzwarte helper - die snoep en prularia in 't schoentje dropt.
Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe... :lol:

De "religie" heeft grof geschut ingezet en dreigde met vagevuur en hel. Baarlijke duivels die dansen rond het vuur en de stoute zielen eeuwig pijnigen en kwellen. Handig bijverschijnsel was (en is mogelijk nog...???) dat op het sterfbed menige zondaar snel zijn ziel tracht wit te wassen door een grote schenking aan moeder de kerk.
Niet voor niks zag ik als kind, hoe de pastoor met zijn misdienaar zich in snelle draf naar de stervende spoedde om zogezegd de nodige sacramenten toe te dienen :wink: maar tegelijk te polsen naar hetgeen nog kon ontvangen worden aan aardse rijkdom(men).

Tja, die goddelijke liefde heeft al altijd een prijskaartje gehad.
Kijk maar de verzilvering ervan in pronkerige kerken, basilieken, kathedralen met al hun megalomane pronk en praal en kloosters met enorm uitgestrekte gebouwen en gronden.
Om de smeer likt zelfs de clerus de kandeleer... :?

sw

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mar 2015, 07:26

pottekezeep schreef:
talisman schreef:
pottekezeep schreef: Jezus heeft het nieuwe testament zelf niet geschreven hé.
Een aantal 'evangelisten' een dikke 70 jaar later zijn daarmee begonnen.
O, niet overdrijven. Het Marcus-evangelie is 40 jaar later geschreven. ( na de triomftocht in Rome van Titus in 71 n.C. )
Nu ik het nog is lees en inmiddels er toch op gegoogled heb: de 71 waar jij naar wijst had ik ook in gedachten. 'k dacht er alleen niet aan dat Jezus nog 33 jaar geworden was. :lol:

Uiteindelijk zat ik er dus maar één jaarke naast
Nee, je zat er zowat 30 jaar naast. En je kan 71 n.C. moeilijk in gedachte hebben als je schrijft dat de evangelisten een dikke 70 jaar later met hun verhaal begonnen zijn.

Jezus' geboorte : Mythische : 6 v.C. Historische : 1 v.C.
Jezus' overlijden: Donderdag 4 april 30 n.C.
volgens Etienne Vermeersch bestaat er over Jezus geen enkele strikt historische bron. Zijde wel zeker dat ze dan voor Marcus bestaat talisman? Of gade alleen maar voort op wat een bepaalde strekking geschiedkundigen u voorhouden vanuit de houding beter iets dan niets?
- Vermeersch heeft ongelijk.
- Marcus de evangelist heeft nooit bestaan. Alle auteurs van de evangelies zijn anoniem. Men heeft hen pas later een naam toebedeeld.

PS: Uw " Parochie-link " klopt van geen kanten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 mar 2015, 11:39

pottekezeep schreef:
Wil. schreef: Hoe dan ook: wat doet je denken dat het christendom 'koploper' is qua waanzin?
Toch wel ooit is gehoord van de inquisitie zeker?
Het Christendom houdt zich gedeisd sinds ergens eind 19de eeuw. Maar daarvoor waren ze de voorlopers van de nazi's in de 2de wereldoorlog.
Moest Jezus geweten hebben wat ze in zijn naam en zijn 'Vader' gingen uitsteken hij had zijn mond gehouden vermoed ik.
Het christendom heeft in 2000 jaar zijn bijdrage geleverd in de globale tabel van de wreedheden, dat kan niet worden ontkend.

Toch heeft de geschiedenis haar rechten: de islam heeft een veelvoud aan doden op zijn actief.

Voor hekserij werden tussen de 40 en 50duizend mensen vermoord.
De inquisitie heeft zo'n 150.000 mensen verhoord waarvan er tussen 2000 en 5000 werden gedood (cijfers van Wiki)
Voeg daaraan nog een aantal godsdienstoorlogen toe en we zijn er ongeveer.


De islam heeft een andere orde van grootte om mee te tellen.

Boko Haram heeft alleen al in 2014 meer dan 10.000 mensen gedood. Dat is slechts een splintergroep binnen de islam.

Elk jaar (!) worden er door islamisten meer mensen gedood dan er tijdens de hele Spaanse Inquisitie (350 jaar) werden gedood.

Soennitische islamieten hebben op 1 dag meer Yazidi's vermoord dan er in 100 jaar zwarten werden vermoord door de KKK en aanverwante groepen blanken. (14 augustus 2014)


Maar gewoon door de islamitische jihad werden alle records verpulverd. Op deze site komt men tot een totaal van 270.000.000 (270 miljoen!!) mensen die werden vermoord omwille van de islam.
http://www.politicalislam.com/tears-of-jihad/


Wanneer ik zeg dat de islam met kop en schouder boven alle andere misdadige groeperingen van de ganse wereld uitsteekt, dan is dat niet overdreven.
Wil. schreef: Bijkomend: Jezus lijkt in het nieuwe testament best een toffe gast, alleen heb ik het wat moeilijk met zijn dreigementen. → "Ik hou zooooooooooooooo veel van jou en ik verwacht dat je mij ook graag ziet. Als je niet gelooft in mij en mijn vader, dan zul je na dit leven onnoemelijk veel lijden, want ik hou zooooooooooooooo veel van jou."
Jezus heeft het nieuwe testament zelf niet geschreven hé.
Een aantal 'evangelisten' een dikke 70 jaar later zijn daarmee begonnen.
Neen, misschien was hij wel wreedaardiger dan hij wordt geschetst in dat boek. Daarom ook zeg ik dat hij in het NT nogal schappelijk overkomt, maar zijn boodschap is precies wat ik hierboven beschrijf: "Als je ook niet zoooooooveel van mij en mijn goede vader houdt als ik van jou, dan zullen wij je ellendig laten afzien na je dood."
Leg dat maar eens uit aan je kinderen als je een goede christenmens bent ...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 15:20

maior domus schreef:
pottekezeep schreef: De Westerse mens heeft een bewustzijnsvernauwing ondergaan. Zo zit het....
Daar sta ik helemaal achter.

En het is daarom dat de wereld om zeep gaat, de mensen zijn op dool.
Zeer fijn om lezen dat hier buiten Vesselin toch nog iemand is die weliswaar zijn verstand goed gebruikt zoals Vesselin (in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt op het forum over hem) maar zich niet vastklampt aan de rede, de mannelijke ratio zonder zijn intuïtie uit te sluiten. Straks meer over dat laatste.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 15:30

Vesselin schreef:
pottekezeep schreef:Zeer interessant om je te lezen Vesselin. Je bent een erudiet mens.
Euh... ik heb het artikel van Talisman uit het Engels vertaald, om eens iets nuttig te doen... :wink:
:D :lol:
Ik had het Engelse artikel van Talisman niet gelezen. :)
Nu, buiten uw nuttig vertaalwerk vind ik uw andere post toch altijd zeer lezenswaardig met nog is een unieke dosis humor erbij ook. Verlichte geest noem ik u. :wink:
Vesselin schreef:
pottekezeep schreef:
maior domus schreef:En het is daarom dat de wereld om zeep gaat...
Zeer ad remme reactie op iemand die "pottekezeep" heet! 8)

'k zal hier sebiet nog is een pottekezeep uitkappen sé. 'k het het woord al laten vallen: "intuïtie". Weer een hele kluif voor de rationelen en aanhangers van het gezonde verstand en het newtoniaanse wereldbeeld waar zij nog altijd in verkeren. Newtoniaanse ideeën leidden tot de illusie dat het universum van elk mysterie verstoken is.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 mar 2015, 15:35

Ben je zeker dat dit nog past bij de titel "Schepper God ..." ?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 15:42

Silver Wolf schreef: Genesis, Thora, Bijbel, Testament (nieuw of oud).....
Het komt altijd neer op "het kunnen zwaaien met geschriften waarmee de bevolking onder de knoet kan gehouden worden."
Ach silver Wolf, jongen toch. Scheidt toch is de onzin van de massa volgelingen van religies die er niet in slagen de essentie door te geven.

Luister bv. is op Youtube naar een hedendaagse spirituele gids als Eckhart Tolle die met regelmaat uitspraken van Jezus, Boeddha en Zenmeesters aanhaalt. Er schuilt een diepe waarheid in de oude religies”, zal hij daar later over zeggen.

Citaat van hem.
„Mensen voelen er echter niet meer voor om te horen te krijgen dat ze slecht zijn en naar de hel gaan als ze de verhalen die er omheen zijn bedacht niet geloven. Dat is natuurlijk ook waanzin. Ik probeer de essentie door te geven.”

Dus je hebt helemaal gelijk SW, maar probeer je dus is op de essentie te richten van oude religies voor zover je dat kan. Ik kan zelf uit de bijbel ook de essentie niet uithalen. Maar als bv. een Eckhart Tolle uitspraken van Jezus verklaart, in een context zet, snap ik het plots wel.

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 15:55

talisman schreef:
pottekezeep schreef:
talisman schreef:...Uiteindelijk zat ik er dus maar één jaarke naast
Nee, je zat er zowat 30 jaar naast. En je kan 71 n.C. moeilijk in gedachte hebben als je schrijft dat de evangelisten een dikke 70 jaar later met hun verhaal begonnen zijn.

Jezus' geboorte : Mythische : 6 v.C. Historische : 1 v.C.
Jezus' overlijden: Donderdag 4 april 30 n.C.
alé vooruit, dan zat ik er 30 jaar naast volgens jouw historische geschiedkundige kennis van wat zich 2000 jaar gelden heeft afgespeeld volgens de heersende officiële kennis die erover beschikbaar is.
talisman schreef: - Vermeersch heeft ongelijk.
Aha, Vermeersch ongelijk. Ge acht u al in staat om de sterkste filosoof van Vlaanderen te weerleggen. Heb je hem al uitgedaagd voor een debat? :-)
talisman schreef: - Marcus de evangelist heeft nooit bestaan. Alle auteurs van de evangelies zijn anoniem. Men heeft hen pas later een naam toebedeeld.
Zo zo, het bestaan van Marcus wordt dus ook al in twijfel getrokken.
talisman schreef: PS: Uw " Parochie-link " klopt van geen kanten.
alé, Vermeersch, Vlaanderens meest vermaarde Atheïst heeft ongelijk volgens jou en de gelovige parochianen eveneens (Was maar een willekeurige link hoor).
Maar jij weet het dus wel allemaal hoe de vork in elkaar stak geschiedkundig.
Maar weet je nu al waar het is essentie omgaat?
Wat mensen als Jezus, Boeddha en consoorten als Zen-meesters willen overbrengen, waar zij naar wijzen?

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 16:24

Wil. schreef: Voor hekserij werden tussen de 40 en 50duizend mensen vermoord.
De inquisitie heeft zo'n 150.000 mensen verhoord waarvan er tussen 2000 en 5000 werden gedood (cijfers van Wiki)
Ik vind wiki dikwijls een zeer nuttige informatie bron die ik ook regelmatig raadpleeg. Maar wat gij daar in deze context voor waar van aanneemt verwerp ik totaal.

Omdat er geen cijfers van zijn bijgehouden weet niemand het precieze aantal, maar het is zo goed als zeker dat er in een periode van driehonderd jaar tussen de drie en vijf miljoen vrouwen werden gefolterd en gedood door de ‘Heilige Inquisitie’, een instituut dat was opgericht door de rooms-katholieke kerk om ketterijen te bestrijden.
Met de holocaust geldt dit als een van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis. Een vrouw hoefde maar te laten blijken van dieren te houden, alleen in het bos of door het vrije veld te lopen of geneeskrachtige planten te verzamelen om als heks aangemerkt te worden, en dan te worden gemarteld en op de brandstapel te worden gezet. Het heilige vrouwelijke werd verklaard van de duivel te zijn en daarmee verdween er een hele dimensie vrijwel geheel uit de menselijke ervaring. Andere culturen en religies, zoals het jodendom, de islam en zelfs het boeddhisme, onderdrukten de vrouwelijke dimensie ook, maar wel op een minder gewelddadige manier. De status van vrouwen werd teruggebracht tot het baren van kinderen en bezit van een man te zijn. Mannen die zelfs het vrouwelijke in zichzelf ontkenden bestuurden nu de wereld, een wereld die helemaal uit zijn evenwicht was. De rest is geschiedenis of, preciezer geformuleerd, een schoolvoorbeeld van krankzinnigheid.
Wil. schreef:Ben je zeker dat het onderwerp 'intuïtie' nog past bij de titel "Schepper God ..." ?
En zo ben ik aangekomen bij wat ik vind dat nog bij de titel van dit topic past ja.: "intuïtie. Want door het onderwerp 'de Schepper God' enkel vanuit de mannelijke ratio, het redelijke denken te benaderen kom je er nooit. Vandaar dat ik het woord "intuïtie" er bij haal.
Maar ik houdt het heel kort daarover met een tonen van deze afbeelding:
Afbeelding
En ga er niet over discussiëren of Einstein dat nu wel of niet gezegd heeft en ga hier ook geen discussie aan over de "intuïtie" wat altijd toch wel een beetje verdacht blijft.

Intuïtie blijft verdacht omdat de ratio, het redelijke denken dominant is. De ratio is in de westerse samenleving tot maatstaf en richtsnoer geworden.
Vandaar ga ik er niet meer op in en verwijs daarom nu als laatste naar een lezing gegeven in een centrum voor vrije religie en levensbeschouwing. Past dus wel nog in dit topic lijkt me.
Voor de serieus geïnteresseerden volgende link >>>
Synchroniciteit versus rationaliteit. Deel 1 - Intuïtie

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 mar 2015, 17:49

pottekezeep lijkt hier regelmatig een bolwassing te geven aan zij die dwalen. Maar het blijft erg geestig om te lezen!

Wat "de mens op dool betreft" (wat ik hogerop kon lezen...) toch graag deze bedenking.
Ooit leunde de homo sapiens meer aan bij de natuur omdat de bron van voedsel en dus ook leven nog niet gereduceerd was tot de rekken in de supermarkt.
Het spirituele voer werd dan uit mythen en sagen geplukt, tot dit als bijgeloof werd verbannen en binnen een sluw plan alle neuzen naar de hemel werden gericht. (Voor anderen werd het "de neuzen naar Mekka richten" wat in een moskee erop neer komt dat men - vanaf de tweede rij - op heel wat anders kijkt dan een zogenaamd heilige plek)
Of alle heil werd uit het Oosten verwacht...omdat daar nu eenmaal de zon lijkt op te komen, wat alweer een zinsbegoocheling is, want 't is enkel een gevolg van de aarde haar dagelijkse as-omwenteling van West naar Oost.

Mooi (?) wanneer in onze contreien alle zaligheid vanonder de kerktorens werd verwacht en menige dotatie verpakt als offer(ande) in de omgekeerde richting werd gesluisd, want 't is dus enkel die zon die voor niks opgaat. Maar intussen staan heel wat van die megalomane bouwsels leeg. En zoekt de nieuwe generatie alle heil op de moderne media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en aanverwanten.
Het tabernakel is intussen herleid tot de smartphone, iPad, tablet e.a..
Zodat eenieder zich in een wazige waan van zelfverheerlijking kan wentelen en dat voedt met virtuele vriendschappen en aandikt met "selfies". :o
Tot... er een plotse donderwolk opdaagt zodat een dipje overgaat in een gevoel van depri zijn en eindigt in burn-out. En dan pas spat de zo kleurige de zeepbel uit elkaar in het eigen gelaat.
Maar dat is momenteel helaas de oogst van al die zever met Marina's, Johnny's en macho's dan wel losers.

Mogelijk keert dat tij nog en komt er weer een periode waarin de mens tastbaar zijn gelijken ontmoet en concreet leert kennen. Zodat hoogten en laagten kunnen worden gedeeld, zonder elkaar te willen overtreffen of t.o.v. elkaar af te gaan. Wat minder competitie en wat meer ruimte voor het zichzelf kunnen zijn, zonder daarom te worden uitgesloten. Zodat ook een spontane wederzijdse aanvaarding niet bedreigend hoeft te zijn voor de eigen individualiteit.

Misschien lijkt dat niet zo cool als het oogt, maar het kan wel wat meer houvast geven als de weg in een doolhof verdwijnt of dood loopt.

sw

pottekezeep
Lid geworden op: 27 dec 2014, 02:36

30 mar 2015, 20:17

Silver Wolf schreef:pottekezeep lijkt hier regelmatig een bolwassing te geven aan zij die dwalen. Maar het blijft erg geestig om te lezen!
'Lijkt' inderdaad, want dat lukt natuurlijk nooit of zeer zelden op een forum om iemand's hersenen een spoeling ten goede geven, zodat hij / zij helder (in)zicht verkrijgt.

Om on on-topic blijven, want het gaat hier over 'Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?'wat ik dan wel afpel tot 'God, wie, wat is hij?'

De vraag "wie de schepper God is" Da's weer zo iets typisch voor Abrahamistische religies. In een Oosterse religie als het Boeddhisme (meer een levensbeschouwing dan een religie) is het zo veel makkelijker wat dat betreft. Zij wijden simpelweg geen gedachten aan één of andere vermeende god(heid).
God is een concept voor hen, punt uit. Waarmee zij en ik niet de waarde van de essentie van Westerse religies ontkennen.

Wat God is voor mij, welk nuttig concept ik daar voor hanteer, heb ik al eerder aangegeven via een Youtube filmpje.
God is een woord voor 'wat is', een woord voor 'realiteit'.
En wat realiteit dan wel is daar kan dan weer nog 2000 jaar over gediscussieerd worden op fora. Zoals al 2000 jaar en langer gaande is.

Voor mij is het zoeken naar waarheid duidelijk geworden. Wil iemand werkelijk de waarheid weten (de waarheid, niets dan de waarheid, zo helpe hem God), dan geef ik hem / haar de raad om de gedachten die al het lijden in de wereld veroorzaken op te sporen en te onderzoeken. In eerste instantie bij zichzelf, niet bij anderen.

In plaats van hopeloos te proberen de wereld aan te passen aan onze gedachten over hoe het 'zou moeten' zijn, wat een dwalen is, kunnen we bezwarende gedachten onderzoeken. En door de realiteit te aanvaarden zoals deze is kunnen we een onvoorstelbare vrijheid en vreugde ervaren.
Wil men die ervaren vrijheid en vreugde dan God noemen heb ik daar geen bezwaar tegen.

Dus als ik een bolwassing lijk te geven dan is dat evengoed aan ebenhaezer die gelooft dat ergens een Bijbelse Goddelijke schepper is die haar geschapen heeft als aan de aanhangers der zuivere rede die hun bewustzijn herleid hebben tot een objectiverend bewustzijn, dat tegenstelling maakt tussen de mens en zijn omgeving zoals eerder uitgelegd.
Beiden zijn dan vervreemdt van het Zijn en dus ook van hun eigen Wezen.
Silver Wolf schreef: Mogelijk keert dat tij nog en komt er weer een periode waarin de mens tastbaar zijn gelijken ontmoet en concreet leert kennen. Zodat hoogten en laagten kunnen worden gedeeld, zonder elkaar te willen overtreffen of t.o.v. elkaar af te gaan. Wat minder competitie en wat meer ruimte voor het zichzelf kunnen zijn, zonder daarom te worden uitgesloten. Zodat ook een spontane wederzijdse aanvaarding niet bedreigend hoeft te zijn voor de eigen individualiteit.
Ach ja, het is de tijdsgeest, en die heeft steeds zo zijn problemen, in welke eeuw we ook leven. Tegenwoordig leven we in een zelfhulpcultuur.
Een heersende zelfhulpcultuur, die zich inmiddels tot in alle uithoeken van de samenleving heeft genesteld: iedereen zijn eigen feestje, zijn eigen mening, zijn eigen leven en zelfs zijn eigen dood.

De filosoof Coen Simon ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Coen_Simon ) analyseert in zijn boek 'WAAROM WE ONSZELF ZOEKEN MAAR NIET VINDEN' scherp hoe egocultuur leidt tot massacultuur en veel levenskunst tot schaamteloosheid.
Aanrader wat mij betreft dat boekje. Heb het in E-book versie gekocht.

Door onder ander zulke lectuur blijf ik mezelf continue een bolwassing ten goede geven.
verwijzend naar de Gulden (bijbelse) regels: "Behandel je naaste zoals jezelf" :wink: