Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Wilsophie schreef: Ik constateer dat God helemaal niet goed wordt geacht, maar dat Hij valt onder de categorie: "Barbertje moet hangen". Of "iemand moet de Zwarte Piet zijn".
Dus, laat ons nu even veronderstellen dat er een "schepper" zou zijn die zijn bloedeigen kinderen niet eens aan zijn zijde wil hebben.... wat voor "ouder" ben je dan??
Dus, laat ons nu even veronderstellen dat er een "schepper" zou zijn die zijn bloedeigen kinderen niet eens aan zijn zijde wil hebben.... wat voor "ouder" ben je dan??
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
In dergelijke debatten lijkt het me raadzaam om meerdere visies naast elkaar te leggen en dan naar de overeenkomsten te zoeken. In sommige gevallen blijkt dat metaforische omschrijvingen iets te letterlijk genomen worden waardoor nogal wat misverstanden ontstaan. Pro forma het onderstaande:Paul Siemons schreef:Wilsophie schreef: Ik constateer dat God helemaal niet goed wordt geacht, maar dat Hij valt onder de categorie: "Barbertje moet hangen". Of "iemand moet de Zwarte Piet zijn". Dus, laat ons nu even veronderstellen dat er een "schepper" zou zijn die zijn bloedeigen kinderen niet eens aan zijn zijde wil hebben.... wat voor "ouder" ben je dan??
Deze andere theorie is die van de evolutie en involutie van een wezen in zowel de geestelijke als de stoffelijke gebieden. Een geestelijk wezen verstoffelijkt, bijvoorbeeld bij de mens door de conceptie, geboorte en groei, incarnatie genoemd. De mens evolueert dan in de stof maar tegelijk involueert hij in de geestelijke gebieden. Hij evolueert: hij ontrolt zijn inherente eigenschappen als mens in een zelfbewust, stoffelijk, biologisch wezen. Hij brengt dus naar buiten wat al reeds aanwezig was!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Involutie_%28filosofie%29
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Het is inderdaad een veronderstelling.Paul Siemons schreef:Wilsophie schreef: Ik constateer dat God helemaal niet goed wordt geacht, maar dat Hij valt onder de categorie: "Barbertje moet hangen". Of "iemand moet de Zwarte Piet zijn".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
-
De bijbel blijkt een psychologieboek avant la lettre, het omschrijft zowat alle gedragingen van de mens. Blijkbaar moet je er proberen doorheen te kijken, op die manier kan je zien waar het allemaal vandaan komt. De letters vervagen dan, net zoals het wit zwart denken. En om het uit te leggen heb je dan weer letters nodig, net zoals het wit zwart denken dan weer de kop op steekt. Niemand begrijpt het, het is een mysterie.Paul Siemons schreef:Een veronderstelling zegt Ustaat zwart op wit in het grootste misdaadboek ooit gedrukt : uw favoriete "bijbel" !!!!!
-
Paul Siemons schreef:Een veronderstelling zegt UWilsophie schreef:Het is inderdaad een veronderstelling.Paul Siemons schreef:Wilsophie schreef: Ik constateer dat God helemaal niet goed wordt geacht, maar dat Hij valt onder de categorie: "Barbertje moet hangen". Of "iemand moet de Zwarte Piet zijn".
staat zwart op wit in het grootste misdaadboek ooit gedrukt : uw favoriete "bijbel" !!!!!
Er is in bovenstaande post van Paul Siemons meer sprake van haat dan van een conflict, lijkt mij.Vesselin schreef:Als je gaat verkondigen dat het zich eigen maken van het christelijk ideeëngoed de enige juiste weg is tot het verkrijgen van het juiste levens- en/of toekomstperspectief, dan kom je wel in een situatie terecht waarin je eigenlijk verkondigt dat wie die weg niet volgt het bij het verkeerde eind heeft.
En daarin ligt het onoplosbare conflict tussen gelovige en niet-gelovige, maar ook tussen gelovige en anders-gelovige.
-
Dat woord "mysterie" is afgeleid van het Griekse woord "musterion". Door Paulus gebruikt in zijn brieven en dat betekent binnen dat verband "een verborgenheid".De bijbel blijkt een psychologieboek avant la lettre, het omschrijft zowat alle gedragingen van de mens. Blijkbaar moet je er proberen doorheen te kijken, op die manier kan je zien waar het allemaal vandaan komt. De letters vervagen dan, net zoals het wit zwart denken. En om het uit te leggen heb je dan weer letters nodig, net zoals het wit zwart denken dan weer de kop op steekt. Niemand begrijpt het, het is een mysterie. Wink
Hij schrijft dat de verborgenheden onder het oude verbond aan hem is geopenbaard en dat hij de opdracht heeft gekregen om het bekend te maken.
Dus om te stellen dat niemand het begrijpt is meer projectie dan een juiste conclusie naar mijn mening. Omdat de Geest de gelovigen alle dingen openbaart en mocht je het niet begrijpen dan is er de belofte dat je God om wijsheid mag vragen. Bovendien is er de Heilige Geest die "ons" in heel de Waarheid zou leiden.
-
Net daarom dat het psychologieboek avant la lettre is, de ziener is namelijk niet de verschijning waardoor de stelling 'niemand begrijpt het' een heel andere connotatie krijgt. Het is knap bedacht, een wonder dat we dat doorgaans niet zien.Wilsophie schreef:Dat woord "mysterie" is afgeleid van het Griekse woord "musterion". Door Paulus gebruikt in zijn brieven en dat betekent binnen dat verband "een verborgenheid". Hij schrijft dat de verborgenheden onder het oude verbond aan hem is geopenbaard en dat hij de opdracht heeft gekregen om het bekend te maken. Dus om te stellen dat niemand het begrijpt is meer projectie dan een juiste conclusie naar mijn mening. Omdat de Geest de gelovigen alle dingen openbaart en mocht je het niet begrijpen dan is er de belofte dat je God om wijsheid mag vragen. Bovendien is er de Heilige Geest die "ons" in heel de Waarheid zou leiden.
-
Daarom is geloof niet uit het waarneembare, maar uit het gehoor en wandelt zij/hij niet in aanschouwen.
Het gaat om onzienlijke dingen. Ik zie de Bijbel niet als een psychologisch boek. Maar als iemand anders dat wel erin ziet. Prima.
Het zou betekenen dat de Bijbel over ons als mensen gaat, wat veel Christenen denken, en de Bijbel gebruiken als een soort tegeltjeswijsheid en als de spreuk voor elke dag , waarbij God schijnbaar helpt bij het doen van examens of Hij helpt bij het oversteken of dat soort zaken, waarbij de mens zichzelf centraal staat en God is dan zijn of haar hulpje om redelijk goed door dit leven te komen.
Zo lees ik in ieder geval de Bijbel niet. Voor mij is het een "onvouwing" van Gods heilsplan waarbij Christus centraal staat en bij bestudering leer je Christus kennen. Er staat dan ook dat je bij bestudering "Hem leert kennen en de kracht van Zijn opstanding".
Het gaat om onzienlijke dingen. Ik zie de Bijbel niet als een psychologisch boek. Maar als iemand anders dat wel erin ziet. Prima.
Het zou betekenen dat de Bijbel over ons als mensen gaat, wat veel Christenen denken, en de Bijbel gebruiken als een soort tegeltjeswijsheid en als de spreuk voor elke dag , waarbij God schijnbaar helpt bij het doen van examens of Hij helpt bij het oversteken of dat soort zaken, waarbij de mens zichzelf centraal staat en God is dan zijn of haar hulpje om redelijk goed door dit leven te komen.
Zo lees ik in ieder geval de Bijbel niet. Voor mij is het een "onvouwing" van Gods heilsplan waarbij Christus centraal staat en bij bestudering leer je Christus kennen. Er staat dan ook dat je bij bestudering "Hem leert kennen en de kracht van Zijn opstanding".
-
De bijbel geeft mi een holistische beschouwing op het leven, een leven dat gedijt in een tijd-ruimtelijke dimensie die het zoeken naar waarheid mogelijk maakt voor het individu dat hierin verschijnt. Dat plan is interessant om eens te beschouwen, hoe zie je dit binnen de hedendaagse context?Wilsophie schreef:Daarom is geloof niet uit het waarneembare, maar uit het gehoor en wandelt zij/hij niet in aanschouwen. Het gaat om onzienlijke dingen. Ik zie de Bijbel niet als een psychologisch boek. Maar als iemand anders dat wel erin ziet. Prima. Het zou betekenen dat de Bijbel over ons als mensen gaat, wat veel Christenen denken, en de Bijbel gebruiken als een soort tegeltjeswijsheid en als de spreuk voor elke dag , waarbij God schijnbaar helpt bij het doen van examens of Hij helpt bij het oversteken of dat soort zaken, waarbij de mens zichzelf centraal staat en God is dan zijn of haar hulpje om redelijk goed door dit leven te komen. Zo lees ik in ieder geval de Bijbel niet. Voor mij is het een "onvouwing" van Gods heilsplan waarbij Christus centraal staat en bij bestudering leer je Christus kennen. Er staat dan ook dat je bij bestudering "Hem leert kennen en de kracht van Zijn opstanding".
-
YYZ schreef: De bijbel geeft mi een holistische beschouwing op het leven, een leven dat gedijt in een tijd-ruimtelijke dimensie die het zoeken naar waarheid mogelijk maakt voor het individu dat hierin verschijnt. Dat plan is interessant om eens te beschouwen, hoe zie je dit binnen de hedendaagse context?
Er zijn dus vele soorten van holisme. Wil je er meer van weten dan word je bedolven op internet onder allerlei stromingen.Wikepedia schreef:Holisme is een filosofie, levensvisie, of levensovertuiging. Er wordt daarbij van uitgegaan dat alles met elkaar verbonden is.
Denk bijvoorbeeld maar aan een verbinding tussen:
fysieke zaken, zoals je lichaam en dat wat en hoe je eet.
emoties
gedachten
subtielere dimensies die je omringen en doordringen, zoals je ziel
Deze levensvisie wordt steeds bekender in deze tijd, die ook wel 'new age' wordt genoemd. In dit Nieuwe Tijdperk staat verbinding en leven vanuit een gevoel van eenheid, in plaats van afgescheidenheid en ratio centraal. Het tegenovergestelde van holisme is dualisme en reductionisme, waarbij delen zoals het lichaam en de geest afzonderlijk van elkaar worden beschouwd.
Dus zijn er door de hele geschiedenis allerlei stromingen te vinden.
Te denken valt aan Plato en de neo-platonisten aan Spinoza, aan Hegel en aan vele andere systeembouwers.
In de moderne " theologie" loopt een lijn van Bergson via White-head naar
weer iets anders. En voor je het weet zit je in bepaalde loges zoals de vrijmetselarij.
Deze soorten van "geloof" zie ik als misleidingen en afleidingen van wat de Bijbel is.
Het Woord van God dat gelezen of verkondigd wordt,wordt door de werking van de Heilige Geest levend gemaakt zodat haar stem diep in ons
hart gehoord kan worden; daarom is dit een levend Woord. Jezus heeft gezegd: “De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven” (Joh. 6:63).
Dit overtuigt ons van onze zonde, als de oorzaak van onze geestelijke doodsheid, maar brengt ook de blijde boodschap van vergeving en
een nieuw leven in Christus tot onze kennis.
Geloof is niet een functie van het menselijke brein, maar een genadegave, die God door de Heilige Geest aan mensen verleent. De zintuigen en het brein van de mens spelen wel een belangrijke rol in het verkrijgen van geloof, maar deze kunnen niet het geloof zèlf voortbrengen:
“Want een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan[Hem] aanroepen, in Wie zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Wiezij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt? ... Zo is dan het ge-
loof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10:13-14, 17)
De feiten omtrent de evangelieboodschap worden niet slechts tot het verstand van de mens gericht maar ook tot zijn hart of geest.
Het verstand kan slechts aanvaarden wat binnen het raamwerk van de logica redelijk klinkt. Het hart functioneert echter op een dieper, vlak en is van geloof afhankelijk om de waarheid te aanvaarden. Er moet dus een geloofsaanvaarding van bepaalde feiten tot stand komen.
De hele wereld wordt geestelijk gesproken in louter twee groepen ingedeeld, nl. gelovigen en ongelovigen.
In de groep van ongelovigen zijn er ook vele kerkgangers die de Heer met hun lippen dienen, maar hun hart is ver van Hem verwijderd.
Zij associëren zich op verstandelijke vlak (opgrond van familie- of volkstradities) met het Christendom, maar hun hart is niet door de wedergeboorte nieuw gemaakt. Zulke mensen worden schijnheiligen
of vormgodsdienstigen genoemd omdat zij slechts een uiterlijke gedaante
van godzaligheid hebben. Zij hebben nog geen persoonlijke relatie met Jezus
en houden zich bezig met opinies over Jezus.
Zij kunnen dus niet in genade en kennis van Christus Jezus toenemen.
-
Dat is wat holisme wil zeggen inderdaad, alles stroomt maar is nooit gescheiden van elkaar. En dat is inclusief alle conflicterende stromingen en bijhorende meningsconflicten, als mens raken we hierdoor bevangen waardoor absurde en mensonterende taferelen kunnen ontstaan. Het is zoals je het zegt, we worden erdoor bedolven, net zoals we dat kunnen ontstijgen waardoor we er meer inzicht in kunnen krijgen. Luctor et emergo, ik worstel en kom boven.Wilsophie schreef:Er zijn dus vele soorten van holisme. Wil je er meer van weten dan word je bedolven op internet onder allerlei stromingen. Dus zijn er door de hele geschiedenis allerlei stromingen te vinden. Te denken valt aan Plato en de neo-platonisten aan Spinoza, aan Hegel en aan vele andere systeembouwers.
-
Weet je nog waar Jezus z'n inspiratie heeft gehaald?Wilsophie schreef:Jezus heeft gezegd: “De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven” (Joh. 6:63). Dit overtuigt ons van onze zonde, als de oorzaak van onze geestelijke doodsheid, maar brengt ook de blijde boodschap van vergeving en een nieuw leven in Christus tot onze kennis. Geloof is niet een functie van het menselijke brein, maar een genadegave, die God door de Heilige Geest aan mensen verleent. De zintuigen en het brein van de mens spelen wel een belangrijke rol in het verkrijgen van geloof, maar deze kunnen niet het geloof zèlf voortbrengen: “Want een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan[Hem] aanroepen, in Wie zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Wiezij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt? ... Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10:13-14, 17)
-
Wat denk je zelf?YYZ schreef:[Weet je nog waar Jezus z'n inspiratie heeft gehaald?
Ik geloof niet dat er sprake is van "inspiratie", maar dat er sprake is van eenheid met de Vader. De Here Jezus sprak tijdens Zijn bediening op aarde als "de Knecht des Heeren" danwel "de Zoon des Mensen" dat Hij niets deed zonder de Vader. Of anders gezegd, dat Hij alles deed in de kracht van Zijn Vader.
Waarbij gesteld dat de Here Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde een positie had ingenomen aan de mensen gelijk. Hij had Zijn goddelijkheid afgelegd en was de mensen gelijk geworden niet om te heersen, maar om te dienen. Dat is dus een tijdelijke positie en gestalte die Hij had aangenomen.
Na de overwinning op de dood, de zonde en op satan werd Hij dus uitermate verhoogd en kreeg Hij een Naam ver boven alle naam en werd Hij verheerlijkt tot HEERE en tot Christus en werd Hij de Erfgenaam van de troon en van het heelal.
Ik zou graag onderscheid maken in Wie Hij was voor Zijn aardse bediening en daarna. "Ik en de Vader zijn één". Dat is dus geen Drie-eenheid die de kerken leren, met 3 persoonsvormen, maar dat is dus een Eenheid. Waarbij de Heilige Geest staat voor de Opgewekte Christus. Er is geen sprake van hierarchie, maar van een eenheid.
God is één en geen 3 wat de kerken leren, maar dit even terzijde.
-
Kan het zelf niet meer zo direct terugvinden maar hij zou veel gehad hebben aan de Oosterse zienswijzen, finaal komt alles op hetzelfde neer maar dat verbreedt wel het speelveld aanzienlijk. Op deze manier vinden we wellicht meer aansluiting met het syncretisme? Dit zou ook logisch zijn, in het andere geval zou de Bijbel ook niet kloppen natuurlijk. Ik denk dat we het soms veel moeilijker maken dan het in werkelijkheid is.Wilsophie schreef:Wat denk je zelf? Ik geloof niet dat er sprake is van "inspiratie", maar dat er sprake is van eenheid met de Vader. De Here Jezus sprak tijdens Zijn bediening op aarde als "de Knecht des Heeren" danwel "de Zoon des Mensen" dat Hij niets deed zonder de Vader. Of anders gezegd, dat Hij alles deed in de kracht van Zijn Vader. Waarbij gesteld dat de Here Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde een positie had ingenomen aan de mensen gelijk. Hij had Zijn goddelijkheid afgelegd en was de mensen gelijk geworden niet om te heersen, maar om te dienen. Dat is dus een tijdelijke positie en gestalte die Hij had aangenomen.
Na de overwinning op de dood, de zonde en op satan werd Hij dus uitermate verhoogd en kreeg Hij een Naam ver boven alle naam en werd Hij verheerlijkt tot HEERE en tot Christus en werd Hij de Erfgenaam van de troon en van het heelal. Ik zou graag onderscheid maken in Wie Hij was voor Zijn aardse bediening en daarna. "Ik en de Vader zijn één". Dat is dus geen Drie-eenheid die de kerken leren, met 3 persoonsvormen, maar dat is dus een Eenheid. Waarbij de Heilige Geest staat voor de Opgewekte Christus. Er is geen sprake van hierarchie, maar van een eenheid.
God is één en geen 3 wat de kerken leren, maar dit even terzijde.