Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer

10 jul 2012, 14:40

cappa schreef:
ebenhaezer schreef:
cappa schreef:
Fazal schreef: Ik blijf er bijna van overtuigd, dat het merendeel onder hen, alleen maar discuteert, om vooral zichzelf meer en meer te overtuigen.
Geloven in iets houdt per definitie twijfel in. Als je iets zeker weet, dan heb je geen behoefte erin te geloven.
Ik heb geen behoefte te 'geloven' dat een appel valt als ik hem loslaat. Ik weet het gewoon.
Geloven is het zéker weten
Juist omgekeerd.
Kunde gij niet lezen?

Of kunde GIJ niet lezen ? Ik zei net dat het woordje ' geloven ' van zijn échte betekenis is afgeweken , en nu twijfel inhoudt inplaats van zékerheid ! Maar voor mij is geloven nog steeds : het zéker weten ! en dat heeft niets te maken met ' behoefte ' , dat wéét ik gewoon ! M.l.gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

10 jul 2012, 14:55

janx schreef:
Reini schreef:JANX !!!!!!
Hier een mooie tekst om een liedje te componeren.
Wel, dan ken mij nog niet zo goed als je misschien denkt Reini. Er is geen god die mij geleid ik moet alles zelf doen even zo als ieder ander. Maar dat houd niet in dat alles alleen maar materie is. Er is een levenskracht die alles heeft doen ontstaan, wat nodig is, om individuele leventjes te doen ontwikkelen en daar zijn we met z'n allen mee bezig ook jij. Dus het is geen tekst waar ik volkomen achter sta en ik zal daar niets mee doen. Verzin maar wat anders. :wink:

" ... er is een levenskracht die alles heeft doen ontstaan " , dat geloof ik ook JAN , alleen is voor mij die levenskracht de Here God Zelf , die alles tot aanzijn bracht ; jammer dat jij daar niet achter staat , maar dat is jouw goed recht natuurlijk . Toch is het zo , dat zelfs jouw muziektalent een gave is van je Maker , dat zat al in jou ingebouwd ; een gave krijg je mee , dat heb je niet van jezelf . Zo denk ik daarover , maar je mag het gerust anders zien , dat maakt ons mensen kleurrijker en belangrijk . M.l.gr. EB.

ebenhaezer

10 jul 2012, 15:07

FAZAL , of ik nu echt niet zélf iets kan bedenken ? Jawel vriend , o.a. dat mijn geloof nog nooit gewankeld heeft ! en dat dit geloof voor vele dingen in mijn leven een sterke kracht is geweest ; en dat komt niet uit een boekje hoor , maar uit mijn eigen hart . Daarom zoek ik ook nergens steun of hulp voor mijn geloof ( ook niet op dit forum ) , zoals sommigen hier denken . M.l.gr. EB.

rolija

10 jul 2012, 16:43

ebenhaezer schreef:FAZAL , of ik nu echt niet zélf iets kan bedenken ? Jawel vriend , o.a. dat mijn geloof nog nooit gewankeld heeft ! en dat dit geloof voor vele dingen in mijn leven een sterke kracht is geweest ; en dat komt niet uit een boekje hoor , maar uit mijn eigen hart . Daarom zoek ik ook nergens steun of hulp voor mijn geloof ( ook niet op dit forum ) , zoals sommigen hier denken . M.l.gr. EB.

Nee :?: :?: Je wil juist je sekte wat opdringen zeker :idea:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

janx

10 jul 2012, 21:12

... er is een levenskracht die alles heeft doen ontstaan " , dat geloof ik ook JAN , alleen is voor mij die levenskracht de Here God Zelf , die alles tot aanzijn bracht
En hoe is dan precies jouw voorstelling van de "Here God" ? Ik bedoel hier mee , is het een figuurlijk persoon in de geest die afstandelijk de kosmos bekijkt en het proces opgang houd. Van 6 miljard mensen hun gangen na gaat en voorziet in problemen en dan afweegt of er geholpen moet worden, ja of te nee. Ik bedoel het niet verkeert hoor maar ben reuze nieuwschierig hoe jij je daar nu een voorstelling van maakt van jouw "Here God".
En als je het je aanstaat wil ik best mijn visie op god geven, dus wat het voor mij inhoud.
Enne, trek je niets aan van die leventjes, en hun visie, die enkel in de god 'Materie' geloven. :wink:

Dit topic heeft niet voor niets de naam, 'om na te denken'!
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa

11 jul 2012, 09:47

ebenhaezer schreef:
cappa schreef:
ebenhaezer schreef:
cappa schreef:
Fazal schreef: Ik blijf er bijna van overtuigd, dat het merendeel onder hen, alleen maar discuteert, om vooral zichzelf meer en meer te overtuigen.
Geloven in iets houdt per definitie twijfel in. Als je iets zeker weet, dan heb je geen behoefte erin te geloven.
Ik heb geen behoefte te 'geloven' dat een appel valt als ik hem loslaat. Ik weet het gewoon.
Geloven is het zéker weten
Juist omgekeerd.
Kunde gij niet lezen?
Of kunde GIJ niet lezen ? Ik zei net dat het woordje ' geloven ' van zijn échte betekenis is afgeweken , en nu twijfel inhoudt inplaats van zékerheid ! Maar voor mij is geloven nog steeds : het zéker weten ! en dat heeft niets te maken met ' behoefte ' , dat wéét ik gewoon ! M.l.gr. EB.
Je dènkt dat te weten, ja. Je bent er echt van overtuigd. Dat is geloven.

ebenhaezer

11 jul 2012, 16:35

CAPPA , zie jij geen verschil tussen : " je dénkt dat te weten " , of " dat wéét ik gewoon " ? Je verlegt gewoon de nadruk , en geeft er daardoor een andere betekenis aan ! Knap , maar niet eerlijk ! toch vriendelijke groet , EB.

ebenhaezer

11 jul 2012, 17:19

janx schreef:
... er is een levenskracht die alles heeft doen ontstaan " , dat geloof ik ook JAN , alleen is voor mij die levenskracht de Here God Zelf , die alles tot aanzijn bracht
En hoe is dan precies jouw voorstelling van de "Here God" ? Ik bedoel hier mee , is het een figuurlijk persoon in de geest die afstandelijk de kosmos bekijkt en het proces opgang houd. Van 6 miljard mensen hun gangen na gaat en voorziet in problemen en dan afweegt of er geholpen moet worden, ja of te nee. Ik bedoel het niet verkeert hoor maar ben reuze nieuwschierig hoe jij je daar nu een voorstelling van maakt van jouw "Here God".
En als je het je aanstaat wil ik best mijn visie op god geven, dus wat het voor mij inhoud.
Enne, trek je niets aan van die leventjes, en hun visie, die enkel in de god 'Materie' geloven. :wink:

Dit topic heeft niet voor niets de naam, 'om na te denken'!

Hallo JANX , bedankt voor je goeie raad , wat betreft , mijn ' lieve ' vrienden hier !
Ja , mijn voorstelling van de Here God is eigenlijk heel eenvoudig , zoals een kind haar ouders ziet : als haar pappa en mama , bij hen hoor ik thuis ! zo is de Heer Jezus voor haar ; en later wordt dat versterkt door het weten , dat God haar Schepper is .
Maar dat bedoelde je niet , je krijgt dat evenwel cadeau !
Mijn voorstelling van de Here God , heb jij al een beetje beschreven : Hij bekijkt al wat Hij geschapen heeft , of alles goed zijn gang gaat , en evolueert zoals Hij dat bedoeld heeft , controleert dus en helpt waar nodig is ( Hij rustte ... en zag dat alles goed was ). Hij schiep de aarde , met alles er op en er aan , met IN die aarde en IN de schepselen , reeds voorzien dat het zich verder ontwikkelen kon . God Zelf is geestelijk , en bevindt Zich ergens vér buiten dit heelal .
Ik geloof dus wel , dat God eerst alles schiep , en daarna en tot nu toe , toeziet of alles goed gaat , en waar het fout gaat , dan handelt naar Zijn wil als Schepper ( wat toch Zijn goed recht is ) . Maar zoals we in de Heer Jezus , de Vader mogen zien , zo zien we dat Hij liefdevol en rechtvaardig is . ( In 2 Kronieken 16 : 9 a , staat : " Want de ogen van de Here , zien over de hele aarde , om krachtig bij te staan , hen wiens hart volkomen naar Hem uitgaat " ) .
Die 6 ( 7 ) milliard mensen , kan Hij goed volgen , daar Hij Almachtig is en bovendien milliarden engelen ter beschikking heeft ( dat weten we uit Zijn Woord ) .
Zo , dat is mijn visie hierover , ook ik ben erg benieuwd naar de jouwe , en dat zal wel verschillend zijn , maar dat geeft stof tot nadenken idd. !M.l. gr. EB.

Clausewitz

11 jul 2012, 17:42

EB
Maar zoals we in de Heer Jezus , de Vader mogen zien , zo zien we dat Hij liefdevol en rechtvaardig is . ( In 2 Kronieken 16 : 9 a , staat : " Want de ogen van de Here , zien over de hele aarde , om krachtig bij te staan , hen wiens hart volkomen naar Hem uitgaat " ) .
Gewoon pech voor de Japanners,de Indonesiërs,Afrikanen...Jouw god is een racist.En jij een heel lichtgelovige bijbeldiscipel.
Wie bewaakt de bewakers.

cappa

11 jul 2012, 17:56

ebenhaezer schreef:CAPPA , zie jij geen verschil tussen : " je dénkt dat te weten " , of " dat wéét ik gewoon " ? Je verlegt gewoon de nadruk , en geeft er daardoor een andere betekenis aan ! Knap , maar niet eerlijk ! toch vriendelijke groet , EB.
Ja, ook een vriendelijke groet. Maar ik zou je aanraden dat boekje eens te lezen dat ik hier vroeger al eens vermeldde, met in de ondertitel iets in de aard van "zaken die je zeker denkt te weten ...". Zou heel verhelderend kunnen zijn, maar het kan natuurlijk dat je dat juist niet wenst.

Voor de rest vind je in de neurolitteratuur duizenden voorbeelden van het verschil tussen hoe iets is en wat je brein ervan maakt (en hoe jij dus gaat denken dat het is).

Veel leesplezier.

socrates

11 jul 2012, 23:19

De mens behoort tot een diersoort die nog maar sinds kort op aarde is verschenen en waarvan helemaal niet zeker is dat ze er nog lang zal blijven. Hoe onwelvoeglijk hovaardig is het dan niet om als mens, zelfs maar te durven veronderstellen dat een opperwezen - dat het hele universum zou hebben doen ontstaan -, zich specifiek met die soort zou bezighouden... terwijl in de rest van dat universum voortdurend nieuwe sterren worden geboren en andere verdwijnen. Sterren waar het fenomeen, dat wij leven noemen, niet kan bestaan en waarop deze diersoort dus alvast niet zou kunnen gedijen. De mens dat ontaarde dier. F.N.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

janx

12 jul 2012, 00:34

Ebenhaezer schreef:
Mijn voorstelling van de Here God , heb jij al een beetje beschreven : Hij bekijkt al wat Hij geschapen heeft , of alles goed zijn gang gaat , en evolueert zoals Hij dat bedoeld heeft , controleert dus en helpt waar nodig is ( Hij rustte ... en zag dat alles goed was ). Hij schiep de aarde , met alles er op en er aan , met IN die aarde en IN de schepselen , reeds voorzien dat het zich verder ontwikkelen kon . God Zelf is geestelijk , en bevindt Zich ergens vér buiten dit heelal .
Je kunt je afvragen of die voorsteling ook reëel kan zijn. Ik zelf denk het van niet.
Zoals ik al een beetje begrepen heb ken je de bijbel goed en weet je dat daar ook staat. "Ik ben het begin en einde en buiten mij is er niets".
Dus dat wat het begin was, is , en komt, zal dus binnen die "Ik" moeten zijn omdat buiten "Mij" niets is. je zal je afvragen waarom ik dit aanhaal dat is enkel om binnen jouw denken iets te activeren met letters die jij als het woord van god beschouwd.
In feite is die "IK" alles wat was, is, en komt. Dus zeker de kosmos die we kunnen waarnemen voor zover het mogelijk is inclusief de aarde met alles er op en er aan inclusief jij zelf, ik en al het leven wat is.
Als god zou rusten, dan staat alles stil lijkt mij en zou alles oplossen omdat de materie en al wat is uiteen zal vallen.
God (als woord) betekend en is gelijk aan de werkzaamheid van entelligentie die oneindig ver boven die van de mens uitsteekt.
Die werkzaamheid houd ook in, dat, wat we evolutie noemen.
Echter evolutie kan enkel werken indien er wetmatigheden zijn die bepaalde begrenzingen veroorzaken die zorgt dat evolutie een voorwaarste werking zal hebben. En wat niet meer levensvatbaarheid is ( het voorwerk is gedaan) en geen nut heeft daardoor, lost op naar een hogere levensgraad of gaat terug naar zijn oorsprong maar niets gaat verloren omdat dat zelfvernieting van de 'schepping' zou zijn, waardoor alles zou oplossen en geen werking zal meer mogelijk kunnen zijn.
Die intelligentie zit in alles wat is a.h.w., waardoor b.v. elk haartje die uitvalt van een mens bekend is aan deze intelligentie. Daarom is voor mij onmoglijk dat je god kan beschouwen als een geestelijke vader ergens ver buiten dit heelal.

Via het medium Rosemary zegt:

@ Einstein
"In één zin bevindt alles zich op één plaats, en in een andere zin is de ruimte oneindig. En dát is een schijnbare tegenspraak, zoals er zo veel zijn."

( vele meduim's worden ook aangehaald in het boek de bijbel, juist of onjuist, dat laat ik even in het midden)
Ebenhaezer schreef:
Ik geloof dus wel , dat God eerst alles schiep , en daarna en tot nu toe , toeziet of alles goed gaat , en waar het fout gaat , dan handelt naar Zijn wil als Schepper ( wat toch Zijn goed recht is ) . Maar zoals we in de Heer Jezus , de Vader mogen zien , zo zien we dat Hij liefdevol en rechtvaardig is . ( In 2 Kronieken 16 : 9 a , staat : " Want de ogen van de Here , zien over de hele aarde , om krachtig bij te staan , hen wiens hart volkomen naar Hem uitgaat " ) .
Die 6 ( 7 ) milliard mensen , kan Hij goed volgen , daar Hij Almachtig is en bovendien milliarden engelen ter beschikking heeft ( dat weten we uit Zijn Woord ) .
Zo , dat is mijn visie hierover , ook ik ben erg benieuwd naar de jouwe , en dat zal wel verschillend zijn , maar dat geeft stof tot nadenken idd. !M.l. gr. EB.

Als je mijn bovenstaande uitleg een beetje hebt begrepen dan weet je waarom men het zo geschreven zou kunnen hebben, omdat velen eenvoudige mensen er anders niets van konden begrijpen.
Helaas laat men het zo en is het verheven als godswoord.
Aangaande die engelen, dat zijn de mensenzielen die de aarde niet meer nodig hebben en graag de mens wil helpen, dus niet dwingen wegens het behoud van de vrije keus, en leggen hun gevoel waar nodig en kan in de mens die zij willen helpen.
Echter de mens is altijd vrij om, ondanks de nobele en waarschuwende overgebrachte gevoelens, deze niet te volgen maar hun eigen keus en verlangens. Echter de wet van oorzaak en gevolg is altijd werkzaam vroeg of later.
Dit, wel samen gevat, is mijn visie Ebenhaezer.

via het medium kwam ook dit:

@sir Donald Tovey via Rosemary Brown

"Van de andere kant is het ook gevaarlijk te gemakkelijk te geloven. Maar de gelovige is, krachtens zijn gedisponeerd zijn om te geloven, geschikter om de waarheid te ontvangen dan de ongelovige.

Dit kan evengoed voor mij gelden als ieder ander. :wink:

(Met dank aan Karlkraus voor het vertalen van de teksten, Rosemary Brown.)
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

12 jul 2012, 09:48

Janx schreef oa. :

Aangaande die engelen, dat zijn de mensenzielen die de aarde niet meer nodig hebben en graag de mens wil helpen, dus niet dwingen wegens het behoud van de vrije keus, en leggen hun gevoel waar nodig en kan in de mens die zij willen helpen.
Echter de mens is altijd vrij om, ondanks de nobele en waarschuwende overgebrachte gevoelens, deze niet te volgen maar hun eigen keus en verlangens. Echter de wet van oorzaak en gevolg is altijd werkzaam vroeg of later.

Stel, dat dit enige waarheid zou bevatten, blijkt het een nul-operatie te zijn. 't Is toch de mens die gewoon zijn eigen zin doet.
Als je verder ziet wat er zoal op onze bol plaatsgrijpt : waar vrouwen, kinderen vermoord worden om maar iets te noemen, is er van hogere bescherming helemaal geen sprake.
Waren de engeltjes in hun winterslaap?
Fazal

12 jul 2012, 12:42

Om over na te denken: Kan het nog gekker?

Blijkbaar wel dus!
Of ... wat een pastoor al niet probeert om zijn kerk weer vol te krijgen!?
Er zal alleszins veel volk komen naar "kijken"! :D
Fazal

13 jul 2012, 14:24

Vandaag, vrijdag de dertiende, wordt vaak afgedaan als een dag voor bijgelovigen. Maar waarom dertien? Waarom niet vrijdag de veertiende? Waar komt de vrees van het getal 13 vandaan?

Het getal 13 is een priemgetal dat alleen door zichzelf en 1 deelbaar is. Ook is het oneven en kan het in de christelijke betekenis slaan op Jezus en zijn apostelen (inclusief Judas, de verrader).

Sommige mensen komen op vrijdag de dertiende zelfs hun bed niet uit. Er bestaat een ware fobie voor het getal 13, namelijk triskaidekafobie. Verwant aan triskaidekafobie is paraskevidekatriafobie, de angst voor vrijdag de dertiende.

Dit jaar zijn er ook uitzonderlijk drie 'vrijdagen de dertiende' met een tussenperiode van exact dertien weken. Toeval?

Zijn hier soms ook personen die bang zijn voor een vrijdag de dertiende?
Het zou mij in elk geval niet verwonderen met al dat bijgeloof dat hier constant tentoon wordt gespreid. :D