Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin

15 apr 2016, 12:38

YYZ schreef:Overigens, ben ervan overtuigd dat atheïsten ook gelovigen zijn, het is maar hoe je dat bekijken wil.
Klopt... die hebben ook zo hun autoriteiten, die ze nooit in vraag stellen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

15 apr 2016, 12:45

Vesselin schreef:Klopt... die hebben ook zo hun autoriteiten, die ze nooit in vraag stellen.
Klopt, ik stel me zelfs de vraag wie er ooit op het absurde idee gekomen is om vragen te stellen, het schept tegelijk het vermoeden dat de antwoorden er eerst waren. Maar misschien vergis ik me, ik zoek nog even verder. :wink:

Vesselin

16 apr 2016, 17:52

@Bluevelvet,

Mocht je het gevoel hebben dat ik agressief wil zijn, dan is dat spijtig, want het is niet zo...

Je weet waarschijnlijk nog van vroegere postings - o.a. mijn converstaties met Janx - dat ik niet a-religieus ben.

Ik dacht vroeger dat het woord "religie" van het Latijnse "religere" kwam en dat "religere" "verbinden" betekent.

Ik heb in de Latijnse humaniora gezeten en heb nog een Latijns woordenboek.

Ik heb dat opgezocht en zag tot mijn verbazing dat verbinden (eigenlijk: vastbinden) de vertaling is van "religare".
"Religere" betekent: beschouwen.

Op die manier ben ik dan zeker "religieus", want ik "beschouw" de cosmos en mijn ervaring van de wereld - zowel uiterlijk als innerlijk - met grote interesse.

Voor het uiterlijke aspect ga ik vooral te rade bij de wetenschap, omdat die ten slotte, op een rationele manier, kijkt naar de RWOT=Real World Out There (grapje van Lee Smolin).

Voor het innerlijke doe ik aan, zo onverschrokken mogelijk, zelfonderzoek.

Aan manipulatieve priesters en hun gefabuleerde teksten ben ik, in de loop van mijn leven, allergisch geworden.

Het woord "God" vind ik eigenlijk onbruikbaar, omdat het zo beladen is met ontelbare tegenstrijdige connotaties.
-- Mark Twain

bluevelvet

27 apr 2016, 12:37

Vesselin, ik heb jouw posting een beetje over het hoofd gezien.

Als je religieus bent heeft het meestal te maken met God of met goden.
Het woord religie komt uit het Grieks en betekent net als het woord yoga herverbinding.

"Religie is samengesteld uit ‘re-opnieuw’ en ‘ligie-verbinden’, ofwel herverbinden. Religie of geloof is een collectieve uiting van spiritualiteit gebaseerd op het bestaan van één of meer goden...."
http://www.spiritueel-woordenboek.nl/wo ... ligie_451/

Jij vindt het woord "god" onbruikbaar maar als je religieus bent betrek je God of goden in je visie of "aanschouwing" !

Klaartje

27 apr 2016, 13:19

bluevelvet schreef:Vesselin, ik heb jouw posting een beetje over het hoofd gezien.

Als je religieus bent heeft het meestal te maken met God of met goden.
Het woord religie komt uit het Grieks en betekent net als het woord yoga herverbinding.

"Religie is samengesteld uit ‘re-opnieuw’ en ‘ligie-verbinden’, ofwel herverbinden. Religie of geloof is een collectieve uiting van spiritualiteit gebaseerd op het bestaan van één of meer goden...."
http://www.spiritueel-woordenboek.nl/wo ... ligie_451/

Jij vindt het woord "god" onbruikbaar maar als je religieus bent betrek je God of goden in je visie of "aanschouwing" !
Die zogenaamde "religies" hebben al voor héél veel "miserie" op onze aardbol gezorgd en nog steeds.... hoe geraken we daar voor eens en altijd eens van af, is mijn grote dringende VRAAG :!: :!: :roll: :roll:

En het woord "GOD" hoe verklaar je dat??? In die naam gebeuren de grootste misverstanden en zweverijen !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bluevelvet

27 apr 2016, 14:20

In de bijbel is de eerste wereldmacht Egypte.
Mozes geboren en grootgebracht in Egypte is de schrijver van de vijf eerste boeken van het O.T. of de Pentateuch. Om te kunnen vaststellen of de opgetekende verhalen waarachtig zijn moet men soms aandacht hebben voor kleine details, net zoals in dedective verhalen. Het beroep van dedective is niet voor iederen weggelegd, gelukkig zijn er onderzoekers die oog hadden voor kleine details die de accuraatheid van de geschriften kunnen bevestigen.
J. Garrow Duncan schrijft in een van zijn boeken (ene van de vele) dat Mozes of de schrijver van de Pentateuch goed bekend moet geweest zijn met de Egyptische taal en de gebruiken aan het hof van de farao.

YYZ

27 apr 2016, 14:42

Klaartje schreef:Die zogenaamde "religies" hebben al voor héél veel "miserie" op onze aardbol gezorgd en nog steeds.... hoe geraken we daar voor eens en altijd eens van af, is mijn grote dringende VRAAG :!: :!: En het woord "GOD" hoe verklaar je dat??? In die naam gebeuren de grootste misverstanden en zweverijen !!
Het is als SEX, een aantal omshrijven het als Synergetic Energy (e)Xchange, het stukje liefde is een optie. Bestaan ook veel misverstanden over. :wink:

talisman

27 apr 2016, 16:47

bluevelvet schreef:In de bijbel is de eerste wereldmacht Egypte.
Mozes geboren en grootgebracht in Egypte is de schrijver van de vijf eerste boeken van het O.T. of de Pentateuch. Om te kunnen vaststellen of de opgetekende verhalen waarachtig zijn moet men soms aandacht hebben voor kleine details, net zoals in dedective verhalen. Het beroep van dedective is niet voor iederen weggelegd, gelukkig zijn er onderzoekers die oog hadden voor kleine details die de accuraatheid van de geschriften kunnen bevestigen.
J. Garrow Duncan schrijft in een van zijn boeken (ene van de vele) dat Mozes of de schrijver van de Pentateuch goed bekend moet geweest zijn met de Egyptische taal en de gebruiken aan het hof van de farao.
Mozes heeft nooit bestaan. Pentateuch: 620 v.C.

YYZ

27 apr 2016, 18:04

talisman schreef:Mozes heeft nooit bestaan. Pentateuch: 620 v.C.
Het gaat niet lang meer duren of BV bestaat ook niet. :wink:

Vesselin

27 apr 2016, 21:21

Klaartje schreef:Die zogenaamde "religies" hebben al voor héél veel "miserie" op onze aardbol gezorgd en nog steeds.... hoe geraken we daar voor eens en altijd eens van af, is mijn grote dringende VRAAG.
En het woord "GOD" hoe verklaar je dat??? In die naam gebeuren de grootste misverstanden en zweverijen !!
Wij geraken daar maar van af, Klaartje, als genoeg mensen uit hun diepe onbewustheid ontwaken, voor zichzelf beginnen te denken, en eindelijk ophouden, vanuit een diepe onbewuste angst, blindelings en kritiekloos, aan te nemen wat hun religieuze leiders hun vertellen!
Hoe lang gaat dat nog duren... een miljoen jaar misschien?!

"God" is een manier geweest om de oorsprong van het leven te verklaren... Als een kracht buiten ons, die we niet rechtstreeks kunnen benaderen.
Hele sluwe mensen, doorheen gans onze beschavingsgeschiedenis, hebben de mensen dat altijd proberen wijs te maken. "Jullie kunnen onmogelijk rechtstreeks met god - de bron van jullie bestaan - communiceren! Maar wij, de door god uitverkorenen, kunnen dat wel! Als je wenst dat het jullie goed gaat: luister dan naar ons!"

En we moeten toegeven dat een overgroot deel van de mensen daar altijd weer ingetrapt is.
Waarom?!
Uit onbewustheid, angst, domheid en onvermogen om kritisch te denken.
-- Mark Twain

Vesselin

27 apr 2016, 21:26

Bluevelvet schreef:Mozes geboren en grootgebracht in Egypte is de schrijver van de vijf eerste boeken van het O.T. of de Pentateuch.
Wat volstrekt onwaar is als waar aannemen... is dat dan "geloven"?

Ik heb daar een andere naam voor: "waanzin"!
-- Mark Twain

bluevelvet

27 apr 2016, 22:19

In wat onwaar is geloof stellen dat kan misschien wel "waanzinnig" klinken.
Ik ga er vanuit dat de bijbel waarheid is.
De Egyptenaren hadden veel bijgeloof en beoefenden magie. Bij ziekten wenden ze zich tot mediums, waarzeggers, tovenaars.... ze droegen amuletten en kransen rond de nek en bovenal maakten zij zich afbeeldingen met menselijke lichamen met allerlei dierenhoofden die zij aanbaden. Er werden zoveel dieren vereerd door de Egyptenaren dat Mozes het wijs vond om nadrukkelijk een verzoek te richten aan farao om offers te brengen aan God in de wildernis/woestijn uit schrik dat zij zouden gestenigd worden bij het offeren van voor de Egyptenaren "heilige" dieren wat voor hen aanstotend zou geweest zijn. Toch heeft het wegtrekkende volk beïnvloed geweest door de Egyptische afgoderij en maakten zij bij het te lang wegblijven van Mozes een gouden kalf om het als hun god te aanbidden. Hier ziet men dus dat mensen behoefte hebben om een god te aanbidden !

Vesselin

27 apr 2016, 22:21

Dat Mozes de thora geschreven heeft, is vanuit wetenschappelijk oogpunt volslagen onzin!

Ik heb er, in het draadje van "Jezus, de valse profeet", meer dan genoeg woorden aan vuil gemaakt.

Maak er hier maar gerust een literalistisch bijbelklasje van.
Mij zult ge hier niet meer zien - ik bedoel: bij dít onderwerp.

Kort en goed: literalisme is in mijn ogen een vorm van waanzin... En dat méén ik!
-- Mark Twain

bluevelvet

27 apr 2016, 22:44

Polygamie en huwelijken tussen broer en zus werden toegestaan, zoals bij farao' s meestal gebeurde. Daarom stond ook in de Wet aan de Israëlieten gegeven dat incestueuze huwelijken verboden waren, ze mochten niet doen gelijk het land Egypte doet en niet doen zoals het land Kanaän doet (Le 18:3, 6-16). God hield dus rekening met heidense gebruiken en moest zijn volk hierop wijzen. Deze Wet had dus reden van bestaan.
http://www.scientias.nl/lichaamslengte- ... -bedreven/

bluevelvet

27 apr 2016, 22:55

Vesselin schreef:Dat Mozes de thora geschreven heeft, is vanuit wetenschappelijk oogpunt volslagen onzin!

Ik heb er, in het draadje van "Jezus, de valse profeet", meer dan genoeg woorden aan vuil gemaakt.

Maak er hier maar gerust een literalistisch bijbelklasje van.
Mij zult ge hier niet meer zien - ik bedoel: bij dít onderwerp.

Kort en goed: literalisme is in mijn ogen een vorm van waanzin... En dat méén ik!
Vesselin, het is alsof je u altijd druk maakt, dat is toch niet nodig. En dan een paar postings verder kom je erop terug of biedt je excuses aan, wat ben je toch een wispelturig iemand. Soms ben je tout feu tout flamme en dan weer ben je een zoetekauw. Ai, ai, ai, geraak daar maar aan uit :D
Mensen denken niet altijd gelijk jou, jij lijkt het moeilijk te accepteren :? Je zou moeten nochthans, realistisch blijven man !