De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

22 okt 2010, 12:17

armandine schreef:
talisman schreef:ARMANDINE, je hebt volkomen gelijk hoor. Sommigen hier zijn al TE ver weg om nog wat dan ook te snappen. 8O
Idd. Talisman dat brabbelt er maar chaotisch en in het wilde weg op los. Misschien kan ze eens iets over de tarwe vertellen? :wink:
:lol: :wink:
Gast

22 okt 2010, 12:19

bluevelvet schreef:
Clausewitz schreef:BV
Waarom zouden ze dit al moeten verhullen als de bijbel nergens stelt dat het huwelijk een zonde is.
Om zijn goddelijke natuur te benadrukken.De 'geestelijken' mogen ook niet trouwen.Het celibaat wordt aanzien als het kenmerk van de goede christene :lol:
Het kenmerk van een goede katholiek wil je bedoelen ? Het is de RKK die het celibaat oplegt.
In christus tijd en ik veronderstel ook in de eerste eeuwen n. Chr. waren God's dienaars wel getrouwd.
..met uitzondering van Jezus. :D :D :D

Klaartje

22 okt 2010, 13:14

Apostelen waren gehuwd en ook sommige Pausen..... maar wie was het grote licht dan die het "celibaat" heeft ingesteld en de eigenlijke redenen :roll: :?:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

22 okt 2010, 13:28

Klaartje schreef:Apostelen waren gehuwd en ook sommige Pausen..... maar wie was het grote licht dan die het "celibaat" heeft ingesteld en de eigenlijke redenen :roll: :?:
Dat is pas vele eeuwen later ingesteld Klaartje, en dan nog in schijven van belangrijkheid. Eerst het voetvolk en later de generaals. :lol:

bluevelvet

22 okt 2010, 13:59

talisman schreef:
En tussen (..), ik zou wel eens willen weten in welk evangelie er staat dat Jezus NIET gehuwd was? Dit was bij de joden eerder ongewoon, en dan nog op stap gaan met vrouwen ? Er staat wel regelmatig dat ze hem met " Rabbi " aanspraken. Wél, één van de voorwaarden ( en nu nog steeds ) kun je maar pas Rabbi worden als men gehuwd is. Goed om weten he ? En dat is nog maar één hint.
En ik, talisman, ik zou wel eens willen weten in welk evangelie er DUIDELIJK staat dat hij WEL gehuwd was ?
Jezus heeft het in Mattheus 19 over de gave van ONGEHUWDE staat en meer bepaald over de eunuchen.
Vers 12 : Er zijn drie categoriën :
- die zo geboren zijn uit de moederschoot;
- die door de mensen tot eunuchen zijn gemaakt bv. door castratie;
- en deze die zichzelf tot eunuch hebben gemaakt omwille van het Koninkrijk der Hemelen....
van deze laatste daar maakt Jezus deel van uit.

Jezus zijn hele boodschap draaide om het koninkrijk der hemelen. Een voorbeeld ? Om te bidden zoals in het 'Onze vader' : Uw Rijk kome........
Is Jezus niet de belangrijkste persoon als het gaat om "het koninkrijk der hemelen" ? Waarom dan nog beweren dat Jezus getrouwd was of te gaan zoeken in de bijbel waar staat dat Jezus NIET getrouwd was !
Zegde Jezus niet dat zijn koninkrijk NIET van deze wereld was ! Nogmaals eens een hint waaruit blijkt dat zijn koningschap niets te maken had met het aardse ! Dus kan je stoppen met over zijn aardse nageslacht te spreken ! Die is er nooit geweest en zal er ook nooit zijn ! !

Paulus, één van de grootste predikers van het christendom heeft die zichzelf niet tot eunuch gemaakt om het "koninkrijk der hemelen" ? Want dat koninkrijk dat werd overal door hem gepredikt en nog steeds vragen we erom in het 'Onze Vader' !

Op stap gaan met vrouwen was niet de gewoonte meen je ? Jezus was dan ook geen gewone hé talisman. Maar dat weet je toch zeker al lang. De apostelen schrokken zich dan ook toen hij met de Samaritaanse aan de waterbron sprak.
Wat veelal de gewoonte was bij de Joden werd van Christus leer niet meer hetzelfde vereist. De Joden van nu passen zich toch niet aan aan de leer van Christus ? Wat breng jij hier in dit geval de Joden dan tussen ?

Ik kom al langer hoe meer tot de conclusie dat je NIET VEEL van de bijbel en de evangeliën begrijpt ! Je brengt de mensen hierdoor op een dwaalspoor ! Zeer SPIJTIG ! Lees eens de verzen die ik aan werewoef meegaf. Heel toepasselijk op jou toch ?

Over 'Rabbi' zijn en de voorwaarden kom ik nog terug.
Gast

22 okt 2010, 14:04

8O :roll: :roll: Om moedeloos van te worden.

bluevelvet

22 okt 2010, 14:06

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
Clausewitz schreef:BV
Waarom zouden ze dit al moeten verhullen als de bijbel nergens stelt dat het huwelijk een zonde is.
Om zijn goddelijke natuur te benadrukken.De 'geestelijken' mogen ook niet trouwen.Het celibaat wordt aanzien als het kenmerk van de goede christene :lol:
Het kenmerk van een goede katholiek wil je bedoelen ? Het is de RKK die het celibaat oplegt.
In christus tijd en ik veronderstel ook in de eerste eeuwen n. Chr. waren God's dienaars wel getrouwd.
..met uitzondering van Jezus. :D :D :D
Ohohoh, niet ALLEN waren getrouwd. Het celibaat was een eigen keuze en werd niet opgelegd. Wie er nu wel of niet getrouwd was van de predikers van het Goede Woord na de apostelen ga ik niet speciaal gaan opzoeken. Het doet er niet toe, vermits het geen zonde was !

Héwel, héwel talisman, je noemt Jezus als niet getrouwd, je hebt Paulus vergeten :idea: Opzettelijk ?
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 22 okt 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet

22 okt 2010, 14:18

armandine schreef:8O :roll: :roll: Om moedeloos van te worden.
Tja, de waarheid aanhoren uit een boek, die je ten andere zelf niet in bezit hebt, omdat het jou niet interessant lijkt, kan misschien vervelend zijn voor je.

Maar WAAROM kom je dan lezen ? Dat is niet helemaal slim van jou ! Ik vind het dom om op topics te gaan lezen waarvan je ofwel helemaal niets van verstaat ofwel deze in het geheel niet interesseren. Wat een tijdverlies hé !

Ten andere, voor de zoveelste keer, een weerlegging heb ik van jou nog niet mogen bespeuren, en dat verwacht men toch van iemand die het niet met me eens is toch ?

Wat heeft een lezer nou aan jouw replieken :roll:

:arrow: Belachelijk toch !

bluevelvet

22 okt 2010, 14:26

talisman schreef::D :D :D Jezus was een eneuch ! :D :D :D Wat een gezever.
talisman, tja dat kan je verbazen hé, omdat je de bijbel niet goed genoeg kent vind je dat gezever. Er is sprake van een 'geestelijke' eunuch, en ik veronderstel dat je die verzen NIET kende.
Het spreekt je natuurlijk niet aan, maar de verzinsels van ene Brown dan weer wel !

De bijbel is zich zelf verklarend heb ik al geschreven, en het moet PIJN doen jou al die teksten voor te schotelen over bepaalde onderwerpen.

Alles valt samen in een puzzel ! Je mag nog lang doorgaan, ik blijf je voorschotelen uit een boek van bijna 2000 jaar oud, die ONVERANDERLIJK gebleken is en nog altijd hedendaags NIET te weerleggen blijkt :!:
Gast

22 okt 2010, 14:27

Paulus vergeten ? Donkeren bril afzetten BV! Dit HAD ik op vorige pagina geschreven. Onze leugenaar was weduwnaar. Dus: gehuwd ( geweest ). Maar nadien is dat onderdeurke niet meer van straat geraakt.

1 Korint: 7: 8 " Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. " schreef Paulus voordat hij 7:9 schreef, maar gaat hier tegen de Tenach in, zoals we onze leugenaar kennen.
Gast

22 okt 2010, 14:38

bluevelvet schreef:
talisman schreef::D :D :D Jezus was een eneuch ! :D :D :D Wat een gezever.
talisman, tja dat kan je verbazen hé, omdat je de bijbel niet goed genoeg kent vind je dat gezever. Er is sprake van een 'geestelijke' eunuch, en ik veronderstel dat je die verzen NIET kende.
Ik kan u instant elke vers die u me opgeeft in één minuut geven. En buiten dat sprookjesboek, welke werken hebt u nog gelezen ?
Het spreekt je natuurlijk niet aan, maar de verzinsels van ene Brown dan weer wel !
En waar haal je dat weer uit ? Heb ik ooit Dan Brown geciteerd ?? Blijkbaar is dit het enige boek buiten de bijbel, waar U uit kunt citeren.
De bijbel is zich zelf verklarend heb ik al geschreven, en het moet PIJN doen jou al die teksten voor te schotelen over bepaalde onderwerpen.
Helemaal niet hoor. Verschil is dat ik nog wat meer hierover weet.
Alles valt samen in een puzzel ! Je mag nog lang doorgaan, ik blijf je voorschotelen uit een boek van bijna 2000 jaar oud, die ONVERANDERLIJK gebleken is en nog altijd hedendaags NIET te weerleggen blijkt :!:

En daarom stop ik nog op uw postings in te gaan.
Als er anderen vragen hebben wil ik die nog steeds beantwoorden of verduidelijken en eventueel in dialoog gaan. Dat is ook de bedoeling van deze topic.

bluevelvet

22 okt 2010, 15:05

talisman schreef:Paulus vergeten ? Donkeren bril afzetten BV! Dit HAD ik op vorige pagina geschreven. Onze leugenaar was weduwnaar. Dus: gehuwd ( geweest ). Maar nadien is dat onderdeurke niet meer van straat geraakt.

1 Korint: 7: 8 " Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. " schreef Paulus voordat hij 7:9 schreef, maar gaat hier tegen de Tenach in, zoals we onze leugenaar kennen.
Hey, hey, ik betrap je op LEUGENS talisman. Bewust ?

Wie of wat zegt jou dat Paulus een weduwnaar was ? Hij heeft het eerst over ONGETROUWDEN !

Er staat in 1 Kor.7 : 8 het volgende : Doch ik zeg den ONGETROUWDEN, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik. (Statenvertaling)

In vers 7 schrijft hij zelfs : Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo . Hier bedoelt hij over zichzelf dat hij de gave heeft van ongehuwde staat !

Pas in vers 9 heeft hij het dan over : Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Hij heeft het dus eerst over een GAVE van God van ongehuwde staat. Mattheüs 19: 12 had het daar ook al over.

Even de King James bible erbij nemen en de drie bovenstaande verzen daar ook uit citeren :
(7) For I would that all men were even as I myself. But every man hath his proper gift of God, one after this manner, and another after that.
[8] I say therefore to the unmarried and widows, It is good for them if they abide even as I.
[9] But if they cannot contain, let them marry: for it is better to marry than to burn.

Goed lezen hé : er staat "unmarried" ! Akkoord ?

Wie is er hier de LEUGENAAR :roll:

bluevelvet

22 okt 2010, 15:45

Clausewitz schreef:
Klaartje schreef:8O A propos.... hoe doe je dat jezelf ENEUCH maken :roll: :D
Vraag het eens aan een castraat die opera's van Mozart moet zingen.Of aan de bewakers van de harems van de Ottomaanse Sultans :wink:
Et dat dit fenomeen al bijna 2000 jaar geleden bekend was, vinden we misschien wel terug bij de geschiedschrijvers maar de bijbel vernoemde het toen ook al ! ! (lees Han. 8 :26-27 over een eunuch, een Ethiopiër(*) , zie ook Jes. 56 : 3)

Volgens het boek der Wijsheid: 3 : 14 :
Zalig ook is de castraat, zijn hand heeft de wet niet geschonden;
en hij heeft geen zondige gedachten gekoesterd tegen de Heer, want hij zal voor zijn trouw een uitgelezen gunstbewijs ontvangen en een kostelijker aandeel in de tempel van de Heer
.

Volgens Deut 23 : 2 kon de castraat niet behoren tot de gemeenschap van Israël, omdat zij een lichamelijk gebrek hadden ( zie Lev. 21:17-23).

(*) Een Ethiopiër: Ethiopië was in de Oudheid de benaming van het gebied dat nu Soedan heet; daar woonden de Nubiërs, die werden geregeerd door de koningin-moeder die de titel ‘kandake’ droeg. Hoge hofdienaren waren in het oude Oosten niet zelden gecastreerden.
Gast

22 okt 2010, 15:50

BV:
Wie of wat zegt jou dat Paulus een weduwnaar was ? Hij heeft het eerst over ONGETROUWDEN
Wie hier de leugenaar is ? Ha gij he, me-zoeteken. Ge moet u eens een ge-update versie van dat sprookjesboek kopen he. Vraag eens naar de NBV, niet te verwarren met waar ze mee aan de deur leuren he, want dat is de NWV. Als ge nog met de Statenvertaling zit is dat normaal dat ge van toeteren noch blazen weet he. Apropos, hebt de al een nieuwe Gouden Gids ? :D :D :D En hoepelt nu maar op.

bluevelvet

22 okt 2010, 15:55

talisman schreef:
En daarom stop ik nog op uw postings in te gaan.
Als er anderen vragen hebben wil ik die nog steeds beantwoorden of verduidelijken en eventueel in dialoog gaan. Dat is ook de bedoeling van deze topic.
Dat je niet meer op mijn postings wilt ingaan kan ik begrijpen. Je krijgt weerwoord en dat pikt je niet !

Sorry hé, maar ik kan er ook niet aan doen dat je de lezers op een dwaalspoor brengt.
Zie nog maar eens je antwoord over Paulus die een weduwnaar zou zijn geweest, terwijl de aangehaalde bijbelverzen het duidelijk anders laten zien.

Geef je een antwoord op de vragen van anderen zal ik deze, als ik meen dat ze niet correct beantwoord is, in ieder geval zo veel mogelijk tegenspreken aan de hand van de bijbel.