IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Reini

22 jan 2014, 10:11

SW, er moet boven alles worden aangetoond dat al die brutaliteiten dienden om de mensheid te verlossen van alle zonden die zij begingen.
Begrijpe wie begrijpen kan.
Bovendien is er niks veranderd.
Miskleun van jewelste dus.
Bovendien was er niets speciaals aan zijn wrede folterdood; velen ondergingen hetzelfde lot als ze in opstand kwamen tegen de machtige Romeinen.

Silver Wolf

22 jan 2014, 17:43

Bedankt REINI voor deze verhelderende toelichting.

Ik ben allicht te (over)gevoelig en wanneer ik als senior bij een doopplechtigheid wordt uitgenodigd en beleefdheidshalve ook ga, blijft het me verbazen, dat één of andere leer zo'n onschuldig pasgeboren wichtje belast met een ERFZONDE.
Een nogal (licht)gelovige jonge moeder repte zich naar de doopvont, omdat ze letterlijk zei; "Oei, als mijn kindje nu iets zo overkomen zou het niet naar de hemel gaan!" Dan krimp ik rillerig ineen, bij de harteloosheid van de persoon, die een fier glunderende moeder zo'n onzin aanpraat. En dit las ik daarover...
Op grond van het dogma van de erfzonde werden tot in de zestiger jaren van de 20e eeuw doodgeboren en dus ongedoopte katholieke kinderen begraven in ongewijde aarde

In een bekend weekblad voor radio & TV staat deze week een nog gruwelijker verhaal, over ongewenst zwangere moeders en hoe klooster-nonnen hen dwongen om hun baby af te staan voor adoptie.
Ja, dat zal wel weer OFF-topic zijn en ik wil daar gerust een schorsing voor oplopen, want iemand moet eindelijk eens durven opstaan en waarschuwen tegen al die religieuze onzin en de stilaan onoverzichtelijke ellende waarmee al dat (bij)geloof deze wereld aan 't kapot maken is.

Dat in de 21ste eeuw nog altijd wordt geschermd met allerlei schrijfsels, beweringen en andere niet te controleren dogma's, om mensen te onderwerpen en verknechten, mag wel eens op de agenda komen van de commissie voor mensenrechten. Want alle hulpacties aan ontheemde vluchtelingen, die voor sektarisch geweld op de loop gaan, blijft dweilen met de kraan open. Zolang men die godsdienstpredikers de mond niet gaat snoeren.

sw

Reini

22 jan 2014, 19:23

Silver,
wij maken het hier mee dat er màg en kàn gezegd worden dat ene Jezus slechts een rebel was mét aanhang, die in opstand kwam tegen de Romeinse bezetter en aldus hoopten zij, dat hij de nieuwe koning der joden zou worden.
De Messias. Dat door de RK fijntjes vertaald werd als "de goddelijke verlosser van al onze zonden".

Maar de meeste gelovigen kan je niet loskoppelen van hun geloof: hun hele bestaan staat of valt ermee.
Wat las ik gisteren? " geloof is goed tegen depressie".
Ik neem dat aan. Miljoenen mensen die zich aan een religie vastklampen vinden daar troost in. Genezen zelfs sneller.
Het zou al heel wat zijn mocht men het gedaan krijgen dat een religie binnenshuis wordt beleefd.
Maar dan kan natuurlijk niet: men moet zijn schapen blijven indoctrineren
en opjutten om de macht te behouden.

talisman

22 jan 2014, 19:27

Reini schreef:Silver,
wij maken het hier mee dat er màg en kàn gezegd worden dat ene Jezus slechts een rebel was mét aanhang, die in opstand kwam tegen de Romeinse bezetter en aldus hoopten zij, dat hij de nieuwe koning der joden zou worden.
De Messias. Dat door de RK fijntjes vertaald werd als "de goddelijke verlosser van al onze zonden".

Maar de meeste gelovigen kan je niet loskoppelen van hun geloof: hun hele bestaan staat of valt ermee.
Wat las ik gisteren? " geloof is goed tegen depressie".
Ik neem dat aan. Miljoenen mensen die zich aan een religie vastklampen vinden daar troost in. Genezen zelfs sneller.
Het zou al heel wat zijn mocht men het gedaan krijgen dat een religie binnenshuis wordt beleefd.
Maar dan kan natuurlijk niet: men moet zijn schapen blijven indoctrineren
en opjutten om de macht te behouden.
Dat is zo.

fotofant

23 jan 2014, 09:38

Inderdaad Tallisman en Reini. In iets geloven is voor sommigen een veilige (onbewuste) vluchtheuvel, die hen ontslaat van de verantwoordelijkheid om zelf na te denken. Voor sommigen is het de hoop op die "betere, geïdealiseerde" toekomst, die het aan hun geloof verbonden "hiernamaals" biedt, die hen in staat stelt om de al dan niet reële moeilijkheden of problemen van vandaag te verduren zonder er depressief van te worden.
De angsthazen onder ons kun je daarbij nog wijsmaken dat er hier of daar (in de Hemel of op de Poolster bv) iemand zit die de touwtjes in handen houdt en die graag beloont of straft met eeuwig geluk of eeuwige verdoemenis.

De religieuze leiders die van deze wetenschap gebruik (misbruik) maken hebben een machtig wapen in handen en kunnen van deze wereld een hel maken.
elk moment is belangrijk

Silver Wolf

23 jan 2014, 17:41

Dat "binnenshuis houden" van de religie, is iets dat ik al jaren tracht te slijten. Al in mijn kinderjaren was er in de wijk waar ik opgroeide een sociale druk om zich zeer openlijk tot die ene kerk te bekennen.
Hoewel er voor uitgerekend één leerling een protestantse godsdienst- leraar op school kwam. Maar in dat "koninklijk atheneum" was toen enkel het alternatieve vak "moraal ofte zedenleer", voorzien voor het middelbaar.
De twee jongens, die in het lager onderwijs geen godsdienst volgden, moesten maar in de gang gaan zitten, wanneer de pastoor binnen kwam. (Dezelfde plek waar af en toe een gestrafte werd heen gestuurd... ) Ik had met hen te doen.
Op straat riep ooit een klappei vanuit haar deurgat, luid haar kinderen toe dat ze "niet met die Joden mochten spelen"!
Die "Joden" waren twee jongetjes (broertjes) van 5 en 7 jaar, die tijdens de schoolvakantie bij hun oma logeerden. Maar van hen was bekend dat ze niet ter kerke gingen!
Nu ken ik nog heel wat mensen, die een houvast vinden in een kaarsje een gebed of wat dan ook. Het mag ook een hoefijzer boven de deur zijn of een konijnenpoot in de broekzak! Maar zo'n gebed of een kaarsje branden - al dan niet bij een foto of een religieus beeld - mag toch ook iets devoot en intiem hebben. En kan daarom beter binnenskamers blijven.
En alvast het "vak(?) godsdienst" schrappen van het leerprogramma, want ik heb een loopbaan van 45 jaar achter de rug, maar nergens werd naar mijn kennis van de catechismus gevraagd. Hoewel...ik me nog de periode herinner dat men bij GEVAERT (in Mortsel) best een aanbeveling van meneer pastoor mee bracht. En...wie voor het middagmaal geen kruisteken maakte werd vies bekeken.
In het arbeidsreglement van mijn eerste werkgever stond o.a., dat men ertoe gehouden was om niet over seks, politiek of...godsdienst te discuteren! Allicht, om de vrede op de werkvloer niet in het gedrang te brengen!?

sw

talisman

28 jan 2014, 09:20

Weer eens een bewijs waar de Judeeërs de mosterd haalden:

http://www.theguardian.com/culture/2014 ... ish-museum

Noach is een verzinsel wat reeds veel ouder is dan de versie uit de Bijbel.

bluevelvet

31 jan 2014, 01:28

De vraag is :
Does a “Recently Deciphered 4,000-Year-Old Tablet” Discredit the Genesis Account of Noah's Ark ?
----------------------------------------------------------------------------------
Lees meer .......

Toch kunnen wij ons bij deze vondst serieuze vragen stellen ! Sommigen kijken niet verder dan hun neus lang is !

Het is niet de eerste maal dat er over dit tablet gerapporteerd werd. Vier jaar geleden rapporteerde 'The Guardian newspaper' toen ook al over het zelfde tablet en het werd toen gedateerd op 3.700 jaar oud. Nu is het al 4000 jaar oud !
Veel aandacht werd er niet aangegeven.

Finkel is van mening dat de Joden het idee van de zondvloed hebben opgepikt tijens hun Babylonisch exil in de 6de eeuw v. Chr.
Nochthans werd Noach reeds vermeld in het O.T. lang voor de aanvang van de 70 jaren exil of toch aan het begin van het exil. In Jesjaja 54:9, 8ste eeuw v. Chr. en in Ezekiel 14:14, 20, vroeg aan het begin van de 6de eeuw of de start van exilering.

Wat nog meer is , zelfs als het tablet 4000 jaar oud zou zijn dan is het nog eeuwen verwijderd van de wereldse vloed, die plaats vond ca. 4400 jaar geleden.

Het verhaal van de zondvloed in Genesis lijkt realistischer en minder mythologisch dan andere oude versies. De oppervlakkige overeenkomsten wijzen zeker niet op plagiaat van Mozes.

De namen zijn anders :
- Noach heet Ziusudra bij de Sumeriërs en
- Utnapishtim bij de Babyloniërs,

het verhaal op zich niet :
een man krijgt opdracht om een schip van specifieke afmetingen te bouwen omdat God/goden de aarde zal/zullen laten overstromen. Dit gebeurt ook en nadat hij het schip heeft verlaten brengt hij een offer. De godheid voelt wroeging over de vernietiging van het leven, en sluit een verbond met de man.

Zondvloedverhalen vinden we over heel de wereld.
Er zijn dus goede redenen om aan te nemen dat Genesis het oorspronkelijke verhaal van de zondvloed weergeeft. Buiten Genesis wordt het jaar van de zondvloed niet gegeven, die eveneens de chronologische gegevens in verband met Noachs leven weergeeft.

Lees meer ....

talisman

31 jan 2014, 07:44

bluevelvet schreef: Toch kunnen wij ons bij deze vondst serieuze vragen stellen ! Sommigen kijken niet verder dan hun neus lang is !
Bedoel je daarmee deze archeoloog ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Irving_Finkel
Het is niet de eerste maal dat er over dit tablet gerapporteerd werd. Vier jaar geleden rapporteerde 'The Guardian newspaper' toen ook al over het zelfde tablet en het werd toen gedateerd op 3.700 jaar oud. Nu is het al 4000 jaar oud !
Veel aandacht werd er niet aangegeven.
Nu wordt deze tablet geschat op 3704 jaar, nog steeds volgens Finkel.
Finkel is van mening dat de Joden het idee van de zondvloed hebben opgepikt tijens hun Babylonisch exil in de 6de eeuw v. Chr.
Nochthans werd Noach reeds vermeld in het O.T. lang voor de aanvang van de 70 jaren exil of toch aan het begin van het exil. In Jesjaja 54:9, 8ste eeuw v. Chr. en in Ezekiel 14:14, 20, vroeg aan het begin van de 6de eeuw of de start van exilering.
Zo zie je maar weer hoe de schrijvers van de Torah met data hebben geknoeid. Het is zelfs niet zeker of Jesaja wel ooit bestaan heeft.
Kan je allemaal nalezen in dit boek. Let wel, ik ga je dit hier niet voorlezen.
http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeke ... jbel-.html

En nu wordt het helemaal om te gieren:
Wat nog meer is , zelfs als het tablet 4000 jaar oud zou zijn dan is het nog eeuwen verwijderd van de wereldse vloed, die plaats vond ca. 4400 jaar geleden.
Hier hoef ik geen woorden meer aan vuil te maken. Ik kan je enkel zeggen, laat je op tijd eens nakijken. Sekteleden die zoiets nog uitkramen hebben verzorging nodig.
Het verhaal van de zondvloed in Genesis lijkt realistischer en minder mythologisch dan andere oude versies. De oppervlakkige overeenkomsten wijzen zeker niet op plagiaat van Mozes.

De namen zijn anders :
- Noach heet Ziusudra bij de Sumeriërs en
- Utnapishtim bij de Babyloniërs,
Hun namen zijn anders..... :lol:
Zondvloedverhalen vinden we over heel de wereld.
Er zijn dus goede redenen om aan te nemen dat Genesis het oorspronkelijke verhaal van de zondvloed weergeeft.
En waarom zou dit het oudste verhaal zijn ? Overgeschreven van dit tablet uit 1700 v.C. en in de Torah opgenomen na 538 v.C. ?????
Buiten Genesis wordt het jaar van de zondvloed niet gegeven, die eveneens de chronologische gegevens in verband met Noachs leven weergeeft.
Ook binnen Genesis is er geen sprake van een zeker era. Hoe verzin je toch zulke dingen ? Je bent een ziekelijk liegebeest en dat weet je.
En dan kom je nog aanzetten met zulke bullshit:
Lees meer .... [/quote] :lol:

bluevelvet

31 jan 2014, 16:33

WAT een SENSATIE : De ark van Noach WAS rond.....
Dus... Noach en de bouw van zijn ark is een feit ?

Volgens de Mesopotamiërs hun zondvloedverhaal werd Utnapishtim, aangespoord om een boot te bouwen. Was het dan ook een RONDE boot ?

De ark van Noach was rechthoekig volgens de instructies van God.

Het Gilgamesh-verhaal, tablet XI beschrijft de zondvloed met deze bouw- instructies :
De boot die je bouwt
Moet gelijke afmetingen hebben :
Zijn lengte en breedte moeten hetzelfde zijn.
Dek hem volledig af, zoals de Apsû
.

Ten andere hoelang zou een rieten boot het uithouden voor hij onderaan begint te rotten :roll:

INTERESSANT :
In Apameia, bijvoorbeeld, werd een munt geslagen met een voorstelling van de ark van Noach t.t.v. Septimus Severus (146-211 CE).

Afbeelding

Noa's ark was een rechthoekige platbodem-constructie, zoals voorgesteld is op bronzen munten uit de Phrygische stad Apameia: t.t.v. Septimus Severus (146-211 CE)

A bronze coin, 27 millimeters in diameter of Apameia struck for Septimius Severus, AD 192- 211. The reverse legend mentions the city's AGONOTHETES (chief organizer of the games) or chief magistrate, ARTEMAS, who probably was Jewish. Noah's name, given in Greek as NOE, appears on the ark. Historian Numorum, B. V. Head, no. 313, page 667.

These famous 'Noah' coins were issued in the city of Apameia, Phrygia, in the 3rd century AD, when the city was under Roman rule, and some of them were struck by city officials who were Jewish. The Noah coin design must have been very popular because it was struck for the emperors Septimius Severus, AD 192-211, Severus Alexander, 222-235, Gordian m, 238-244, Philip 1, 244-249, and Trebonianus Callus, 251-253, over a period of 61 years. The same coin may have been struck for other emperors such as Caracalla, the son of Septimius Severus, but these have not been discovered to date. Apameia, now the town of Dinar in western Turkey, was a prosperous city during Roman times. It was a trade terminal and commercial center that received the caravans from the east and south loaded with silks, spices, incense, perfumes medicines and gold. The population of the city was a cosmopolitan mix of Phrygians, Lydians, Cappadocians, Pisidians, Greeks, Jews and Romans, all involved in trade and commerce.

Onderaan de pagina staat nog een afbeelding van een munt geslagen onder Severu Alexander, AD 222-235 :
A bronze coin, 28 millimeters in diameter, struck in Apameia for Severu Alexander, AD 222- 235, showing the kibotos ark with Noah's name. Syllogi Nummorum Graecorum Deutschland, Von Aniock, 3506.

http://www.theshekel.org/article_noahs_ark.html

talisman

31 jan 2014, 17:46

bluevelvet schreef: Onderaan de pagina staat nog een afbeelding van een munt geslagen onder Severu Alexander, AD 222-235 :
A bronze coin, 28 millimeters in diameter, struck in Apameia for Severu Alexander, AD 222- 235, showing the kibotos ark with Noah's name. Syllogi Nummorum Graecorum Deutschland, Von Aniock, 3506.

Een munt geslagen in 222-235 na Christus. Moet dit een ' bewijs ' voorstellen ?
En die belachelijke site, moeten we daar wijzer van worden ? In welke sekte zit jij nu eigenlijk? Je beweerd niet bij de JG's te horen, maar waar dan wel ?

bluevelvet

01 feb 2014, 12:28

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Onderaan de pagina staat nog een afbeelding van een munt geslagen onder Severu Alexander, AD 222-235 :

Een munt geslagen in 222-235 na Christus. Moet dit een ' bewijs ' voorstellen ?
Toch wel heel belangrijk dat zovele eeuwen na de zondvloed nog een herinnering blijft aan deze gebeurtenis door het slagen van munten met de beeltenis !

Men vindt zondvloedverhalen over de hele wereld op elk continent.

Waarom vinden we geen verspreiding van nog meerdere verhalen of gebeurtenissen uit de bijbel over de hele wereld ? Bvb. van de 10 plagen die over Egypte kwamen of van de Uittocht van de Israëlieten, ..... ?
De zondvloedverhalen waren reeds bekend bij volkeren/primitieve stammen noch voor de 'missionarissen' voet aan land zetten.

Welke serieuze uitleg kan de evolutieleer geven van al die zondvloed-verhalen die we terug vinden op de vijf continenten en die veel overeenkomsten vertonen met het verslag zoals in Genesis te lezen staat ?

De CHINESE TEKENTAAL
Het Chinese volk is zo'n 700 jaar ouder dan het boek Genesis.
De Chinese tekentaal is ruim 4000 jaar oud en kan worden gedateerd na de spraakverwarring. (Toren van Babel)
Verwonderlijk op te merken is dat de Chinese tekens bestaan uit verhalen van het eerste bijbelboek Genesis (men kan ze als een plaatjesboek naast Genesis gebruiken).
Daar uit blijkt dat het niet om Joodse verzinsels gaat maar om werkelijke historische gebeurtenissen

Een voorbeeld voor 'boot' :
Afbeelding

Zie je de gelijkenis met Noach ? Nee ?

Voor nog meer voorbeelden en uitleg :
http://www.morgenster.org/genesis.htm

talisman

01 feb 2014, 12:44

bluevelvet schreef: Toch wel heel belangrijk dat zovele eeuwen na de zondvloed nog een herinnering blijft aan deze gebeurtenis door het slagen van munten met de beeltenis !
Niks merkwaardig aan. Deze munten zijn religieus geïnspireerd vanuit de Bijbel ( kijk op datum ).
Men vindt zondvloedverhalen over de hele wereld op elk continent.
Tsunami's zijn van alle tijden en alle plaatsen op de wereld.
Waarom vinden we geen verspreiding van nog meerdere verhalen of gebeurtenissen uit de bijbel over de hele wereld ?
Bvb. van de 10 plagen die over Egypte kwamen of van de Uittocht van de Israëlieten, ..... ?
Bij elke natuurramp zoals bv. de explosie van Thera, wat in Exodus de oorzaak van deze ' plagen ' was, is zeer normaal, maar rampzalig voor de landbouw.
De zondvloedverhalen waren reeds bekend bij volkeren/primitieve stammen noch voor de 'missionarissen' voet aan land zetten.
Zoals ik al zei; van alle tijden en alle plaatsen.
Welke serieuze uitleg kan de evolutieleer geven van al die zondvloed-verhalen die we terug vinden op de vijf continenten en die veel overeenkomsten vertonen met het verslag zoals in Genesis te lezen staat ?

De CHINESE TEKENTAAL
Het Chinese volk is zo'n 700 jaar ouder dan het boek Genesis.
De Chinese tekentaal is ruim 4000 jaar oud en kan worden gedateerd na de spraakverwarring. (Toren van Babel)
Verwonderlijk op te merken is dat de Chinese tekens bestaan uit verhalen van het eerste bijbelboek Genesis (men kan ze als een plaatjesboek naast Genesis gebruiken).
Daar uit blijkt dat het niet om Joodse verzinsels gaat maar om werkelijke historische gebeurtenissen
Tsunami's zijn gelijkaardig over de hele wereld. Wat is daar nu zo merkwaardig aan ?
Ga je nu die laatste tsunami kortgeleden in Thailand binnen vijfhonderd jaar ook wegzetten als een ' zondvloed ' ? :roll:

En wil je nu eens voor één keer een wetenschappelijke link geven en weer eens geen Bible-belt gelul ?

fotofant

01 feb 2014, 19:15

Beste Talisman, als je graag zou willen weten waar Bluevelvet haar Bijbel Chinees haalt dat kan ik je verwijzen naar de volgende site : http://www.morgenster.org/genesis.htm

Leuk hé.
Als ik eens tijd heb zal ik hier ook nog een soort chinees"waterverhaal" vertellen, alleen komen we dan niet bij God in de hemel terecht, maar op de Poolster bij Yü. Maar dat is voor later
Groetjes
elk moment is belangrijk

talisman

01 feb 2014, 20:15

fotofant schreef:Beste Talisman, als je graag zou willen weten waar Bluevelvet haar Bijbel Chinees haalt dat kan ik je verwijzen naar de volgende site : http://www.morgenster.org/genesis.htm
Die 'bron ' had ik ook reeds gevonden. Nu nog de vraag in welke sekte ze zit.