Waarom ' christen zijn ' de moeite waard is .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

17 mei 2010, 16:25

Ik heb deze Topic geopend , om over dit onderwerp CHRISTEN ZIJN , rustig te kunnen praten en info uit te wisselen ; ik verwacht geen verhitte tegenstand van andersdenkenden , want er is op dit forum vrijheid van meningsuiting , ook voor gelovigen .
Voor mij persoonlijk is het zo , dat ik niet zou kunnen leven zonder mijn geloofsovertuiging . Het heeft mij in al die jaren al heel dikwijls geholpen , getroost en vreugde geschonken , het is waarlijk de moeite waard om christen te zijn ! Tot hier voorlopig mijn gedachten hierover .

Met veel liefs aan allen , EBENHAEZER .
--------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 mei 2010, 10:03

armandine schreef:Je bedoelt waarschijnlijk dat je een topic wilt open om te kunnen getuigen van je vreugdevol Christenzijn met andere Christelijke getuigen :lol:


ARMANDINE , mis hoor ! mijn bedoeling is om van ELKAAR te horen waarom men ' christen ' is , welke de ondervindingen zijn , de voordelen , om het de moeite waard te vinden . Dat zal bij ieder christen wel niet altijd hetzelfde zijn dacht ik . Dus iedereen mag hier schrijven die zich christen weet . Oké ? Veel liefs , EBENHAEZER .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

18 mei 2010, 14:15

ebenhaezer schreef:JANX , juist daarom , omdat er verschillende meningen zijn , vind ik dat juist interesant . Ik zie dat jij jezelf ook een christen weet , dus vertel eens : wat is jouw ervaring en is het de moeite waard ? Ik luister !
Met vriendelijke groetjes , EBENHAEZER .
Goed, ik geef je een idee hoe ik denk. Niet alle ervaringen kan ik je geven omdat die niet overdraagbaar zijn net zo min als smaken.
Maar begint een mens zich niet veelal vragen te stellen als deze zich een bewustzijn heeft ontwikkeld?
Zoals;
wie ben ik toch?
waarvoor leef ik?
wat doe ik als ik slaap?
waarom moet ik hier sterven/
wat is slapen?
wat ben ik vanbinnen?
wat is gevoel?
wat is het, als ik liefheb?
waarom worden er kinderen geboren?
waarom leven er vrouwen en mannen?
waarom is het nacht en dag?
wat heeft dat zwakke licht aan de hemel te betekenen?
wat is dat alles?
waardoor zijn er dieren op aarde?
wat is een bloem?
wat is een dier?
waarom leven er zoveel verschillende dieren op aarde?
hoe kom ik aan mijn gedachten/
denk ik zelf?
gisteren had ik deze gedachten nog niet, neen!
denk ik zelf?
wat gebeurt als ik denk?
is dit denken?
waarom zijn er zieke mensen?
waarom zijn de dieren zo schuw?
waarom waarom dit alles?

waarom komen al die vragen in mij op denk je dan.
aangeboren misschien? ligt dit alles al vast in je biomechanisme dat wat we hersenen noemen?
Als dat zo is, waarom zijn niet alle mensen dan gelijkluidend ontwikkeld?
Komt het door je omgeving die bepaald wat en hoe je gaat denken? En als dat zo is waarom denken, en handelen, we dan toch nog ongelijk?
Als het niet zo is .... waar komt het dan allemaal vandaan?

Ëen van mij allereerste ervaringen heb al eens verteld op het forum maar dat werd gelijk naar het land van hallucinatie's verwezen wat ik zeer begrijpelijk vind hoor, gezien het hardware denken van de velen.
Maar daarom weet ik wel dat er wezens zijn die niet meer tot de aarde behoren, echter wel kennis van de aarde en haar mogelijkheden hebben ten dienste voor de mens.
Sterker nog, moederaarde is er voor de mens. Zou de mens er niet zijn de aarde en de kosmos was er niet.
Echter die kennis heb ik op latere leeftijd mogen doorzien.
De bijbel. neen niet door de bijbel hoor, hoewel deze mij heeft geholpen om dat het niet zo kan zijn als de kerkvaders het de mens wil doen geloven. Ik ben een lange weg in het het geloofswereldje gegaan en zie zowel het beangstige als wel het liefdevolle gegeven daarin. Het beangstige is het moorden, doden en straffen alsmede macht en onbewustzijn van de mens, de schrijvers, daarvan. Maar ook weet ik dat het een zekere positiviteit teweeg heeft gebracht ondanks alle verwrongen voorstellingen die men er van gemaakte.
Velen hebben het liefdevolle er uit kunnen halen, ondanks de vele misleidende en doodlopende dogma's die er ingebracht zijn.
Een van de grootste is dat men een god van wraak en straf verkondigd.
Het zgn offer van de mens Jezus te verzoening is geheel verzonnen voor eigen doeleinden door de politieke en geestelijkeleiders van die tijd.
De mens Jezus is gewoon vermoord wegens zijn visie op de mensheid maar heeft voldoende inbreng gehad om velen op een andere manier van denken en handelen te brengen ondanks het vertekenende beeld die, en heeft, verkregen van wie deze is.

ik laat het hiermaar even bij zodat je kunt overwegen of je hier iets mee kan of dat moet gaan strijden voor het behoud van je eigen zienswijze.
Gelukkig staat het vrij dat we openlijk onze mening hierover kunnen zeggen zonder gevaar om op de brandstapel te eindigen wat al een hele vooruitgang is. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 mei 2010, 14:31

Janx , ik weet niet waar je vandaan haalt dat de aarde er voor de mens is.
Miljoenen jaren achtereen regeerden hier de dinosauriërs .
Toen moet er een enorme ramp gebeurd zijn (meteorietinslag ?) , die practisch elk levend wezen deed verdwijnen
Deze gebeurtenis leidde er toe dat op lange termijn de zoogdieren een kans kregen , waaruit dan de mens voortkwam .
De aarde IS er gewoon , net zoals miljoenen andere planeten .
En Janx , hetgeen jij ervaarde , heb je zelf nooit het inzicht gekregen om in te zien dat je denkbeelden over onzichtbare wezens , echt wel een hallucinatie waren ? Ons brein speelt met ons rare spelletjes ....zeker als we in levensnood verkeren .

Voor mij is christen zijn in de eerste plaats : je naaste zo goed behandelen als je zelf zou willen dat men jou behandelt . Daar kom je een heel eind mee .
Al zou ik in gedachten sommigen met plezier de nek omwringen .
Maar ik ga nooit tot de daad over . :wink:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

18 mei 2010, 15:10

Whow! :lol: die Reini toch. jij mag gerust je eigen denkbeelden hebben hoor, dat mag ( waardeer) ik wel.
En als de aarde niet voor de mens is. Is de mens er dan voor de aarde? Zo ja... wat doet de aarde dan met ons en wat is het plan. Oké, geen plan dus? Wat is het dan wel volgens jouw?
Jouw uitspraak is natuurlijk niet de waarheid.Ik bedoel zou je echt plezier hebben, in je gedachten, in het omwringen van een mensennek?
geloof er geen bal van. :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 mei 2010, 15:17

JANX , bedankt voor je eerlijke beschrijving , weet je , veel van die vragen heb ik mij vroeger ook gesteld en dat is normaal wanneer men zich bewust wordt van het leven . Ik kan ook volgen in jouw ervaringen , ze zijn anders dan de mijne , maar zo zie je dat ieder mens anders is en dat omstandigheden en millieu daar een groot deel in spelen . Ik meen ook te weten door jouw andere postings dat je een gelukkig man bent en dat is goed . Zo kennen we je al een stuk beter .
Nog iets over mijzelf : ik heb ook geleerd , als christen , dat het leven niet gaat om mijzelf , maar om de ander ; ik wil graag niet meer leven voor mijzelf , maar voor de naaste . Ik ben er natuurlijk in de eerste plaats voor mijn gezin , maar daarnaast ook voor hen die nood hebben . Dat heb ik al jarenlang mogen doen , en dat maakte mij alleen maar nog gelukkiger , ook hebben we nooit tekort gehad , zelfs als we het moeilijk hadden , een heel warme en rijke ervaring ! ( want ik las vaak : geef , en u zal gegeven worden ) .
Natuurlijk kunnen zelfs ongelovigen ook die ervaringen hebben , maar voor mijzelf is dat een gave van God , om een zegen te zijn voor anderen. Daarin heb ik vrede en blijdschap en dat is de moeite waard voor mij !

Met vriendelijke groetjes , EBENHAEZER .
-----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 mei 2010, 15:38

Jure tikte :
Het geeft mij de hoop dat al die lijden ooit vergoed worden.
Dus de onrechtvaardigheid van ongelijke verdeling zal opgaan in iets nieuws, nog onbekend, maar waar geen tranen vloeien.


En dat Jure , is de reden waarom veel mensen geloven .
Deep down is het gewoon bescherming van het ego ,maar je moet het durven en willen inzien .

Janx , dat omwringen van dat nekje zou me inderdaad geen plezier doen , maar men moet eens kunnen fantaseren , nietwaar ?:wink:
Vergeet niet , dat elk mens is staat is tot moord , als hij te ver gedreven wordt . Vraag dat maar es aan beroemde advocaten , die kennen dat verschijnsel .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

18 mei 2010, 19:23

Jure, mag ik enige opmerking maken aan de hand van jouw schrijven?
Omdat je nu iets vertolkt wat veel Christenen ook zo enigsinds zien.
jure schreef:Christen zijn heeft voor mij de volgende waarden.
Het geeft mij de hoop dat al die lijden ooit vergoed worden.
Hoe bedoelje? denk je dat lijden door een god wordt veroorzaakt?Nog gekker.
Lijden laat de mens zelf ontstaan. hetzij door eigen oorzaak of door een ander. Maar hoe dan ook, je maakt het zelf goed , en ook die ander zal het goed moeten maken. Er is geen god die daarin zal grijpen het is gewoon een wetmatigheid zonder aanziens des persoons.
jure schreef: Dus de onrechtvaardigheid van ongelijke verdeling zal opgaan in iets nieuws, nog onbekend, maar waar geen tranen vloeien.
ja ...ooit zal dat gebeuren als de mens zich bewust wordt wie de mens is.
jure schreef: Het geeft mij de vrijheid tot samenleving met andersdenkenden ( dit is wel niet exclusief voor het Christendom ).
Iedereen heeft die vrijheid jure. Daar is nog nooit een verbod op geweest dan enkel door de mens zelf.
jure schreef: Ik heb een verklaring voor "het toeval" van de Schepping
Ik heb de eer, mij te wenden tot Iets, groter dan iets.
Ik proef de wijsheden uit het boek en die geven mij het summum van smaak.
Zou dat de verklaring zijn jure? Ik geloof absoluut niet in toeval. Alles is bewust tot stand gebracht echter die bewustzijn heeft geen leed, leugen, bedrog, hartstocht en geweld, vernietiging van massa, verkrachting van alles, wat in liefde is geboren veroorzaakt dat heeft, en doet, enkel de mens veroorzaakt.
jure schreef: De gloed van echte Christenen ontdooien ieder kil hart, dat er voor open staat.
Het Christendom leert mij nederig zijn, niet slaafs en dankbaar voor al het
ontvangene.
Ik weet dat men een God moet zijn om wezens te creeëren die zich tegen Hem kunnen keren.
je bedoelt het goed maar het is wel krom in mijn ogen.
Elk mens kan leren liefhebben. Veelal wordt de basis gelegt daarvoor in het vader en moederschap.
Een ongelovige kan zeker dankbaar zijn voor wat deze ontvangt.
Niemand kan zich tegen die grootheid keren en deze deren. Volkomen onzin om te denken je je kan keren tegen die kracht en macht waaruit alles is voort gekomen. Kijk eens in het heelal met een kijker en probeer je te keren tegen een hemellichaam. Zou het effect hebben? Neen dus. en dan wel tegen die Almacht? Welnee die laat je gewoon doorgaan met het leven die zelf verkiest. Dat is juist de functie van het leven...deze doormaken en bewust worden van ....waar mogelijk.


.
jure schreef:Dat is de grootheid van de mens.
ik zie de mens als een manifestatie van die Alkracht. Echter nog wel bezig zich te ontwikkelen tot het besef daarvan. Maar velen zijn ons voorgegaan en die zijn het die ons proberen op te trekken naar een hoger bewustzijn indien we willen zien, en aanvoelen . Maar we zijn veelal verstokt in ons denken.

hi ... teveel was dubbel er maar even uitgehaald
Laatst gewijzigd door janx op 18 mei 2010, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

18 mei 2010, 19:31

Ik vergeet bijna iets. Een Christen, op deze wereld, is meer een athëist die naastenliefde heeft gewoon uit z'n gevoel ontstaan en zonder bij bedoelingen. Alleen, deze weet het niet van zichzelf dat juist hij/zij een Christen in daad en denken is.
't ja ..... en nu?
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

18 mei 2010, 20:07

jure schreef:Christen zijn heeft voor mij de volgende waarden.

De gloed van echte Christenen ontdooien ieder kil hart, dat er voor open staat.

.
Koortsig misschien, of te dicht bij de kachel gelegen ? Om een kil hart te ontdooien hoef je geen christen te zijn hoor. Wat mensenkennis hebben kan al wonderen doen en daar hoef je ook niet voor te gloeien. :roll:

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

19 mei 2010, 09:22

Gelukkig dat de mens door de tijden heen wat "verstandiger" is geworden en zaken gaat onderzoeken (dit heeft de natuur, het leven ons meegegeven), want ook
"door de tijden heen" heeft de "Kerk" geprofiteerd van deze onbewustheid en haar macht meer en meer gevestigd :idea: in Rome ziet men daar o.a. staaltjes van!
Een mens van nature "wil" geloven in iets omdat het leven zo ongrijpbaar is en daar spelen die Kerken handig op in !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

19 mei 2010, 18:19

janx schreef:Ik vergeet bijna iets. Een Christen, op deze wereld, is meer een athëist die naastenliefde heeft gewoon uit z'n gevoel ontstaan en zonder bij bedoelingen. Alleen, deze weet het niet van zichzelf dat juist hij/zij een Christen in daad en denken is.
't ja ..... en nu?


JANX , dit begrijp ik toch niet hoor ! Atheist zijn is toch God loochenen ? Of heb ik het mis ? En verder , ook al heeft hij naastenliefde , daarom is hij nog geen christen ! Een waar christen gelooft in Jezus Christus als zijn redder en doet uit dankbaarheid en liefde voor de Heer deze goede werken . Hij weet bewust wel dat hij een christen is ! Vr.gr. EB.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

19 mei 2010, 18:55

ja ..ook hier kan verschillend over gedacht worden.
- je bent een volgeling van de kerk die zich christelijk noemt en waardoor je je zelf als Christen voeld.
- Een mens die gewoon naaste liefde heeft zonder kennis van die kerk en z'n gebruiken, is ook een Christen in woorde en daad wegens daar een overeen komst in te hebben met die Christus.

Dus geloof en het behoren tot welke organisatie dan ook zegt niets van die persoon z'n gedrag. Enkel deze daden.
Was Christus dan lid van een kerkgenoodschap of zo? neen dus.
En wie en wat moet er dan gered worden in de zin zo als de kerk predikt?
Naar mijn mening geen ene ziel. Dat zal je allemaal zelf doen. Dat is de rechtvaardigheid en liefde van de God die dat mogelijk maakt. En God zie ik als het leven zelf.
Snap je het verschil nu?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 mei 2010, 22:55

Volledig aan het doorflippen mijnheer Jure??

En, wie mijnheer Rolija, wie drukt slachtoffers nog dieper weg?

De KERK haalde en haalt nog steeds alle streken uit om de slachtoffers onderuit te halen en leugenachtig te maken:
Nog maar een paar dagen geleden mijnheer Jure, bij de bekendmaking van een geval in Wallonië, was de kerklijke verantwoordelijke er als de kippen bij om even te komen vertellen dat "..pedofilie gebeurde vroeger toch binnen en buiten de kerk.....Dat was voor dat sujet precies de doodnormaalste zaak van de wereld 8O 8O 8O!!!!!!!!!!!
Mijnheer was precies in zijn gat gebeten omdat slachtoffers van zulke beestigheden nu eindelijk geloofd worden!!!
Nog maar een goede week geleden is een getuigenis boven water gekomen waarin een misbruikt kind door een priester en later geld is toegestopt geweest.Nu die persoon erop uit is gekomen dat de misbruiker nog steeds in functie was heeft hij zijn ongenoegen aan het bisdom kenbaar gemaakt!
Een schrijven van het bisdom wees hem er fijntjes op dat hij beter zou zwijgen omdat hij indertijd (blijkbaar waren dat toen zijn ouders) geld heeft gekregen en dat hij best eens zou kijken of hij van zijn leven nog geen zonde had gedaan 8O
Was getekent: "Mgr.P. Van de Berghe"


Mvg,
P.Siemons

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

20 mei 2010, 16:23

Als christen ben je in staat om God als Vader , en de Heer Jezus als Verlosser , steeds beter te leren kennen , want je bloeit op , in je geloof , zoals een kindje opgroeit tot volwassenheid .
Daar Hij ziet en weet wat je gaat doen , en het fout zou gaan , dan zorgt Hij voor hindernissen . Dan merk je achteraf dat Hij het was die het verhinderde , omdat je dan de gevolgen ziet ingeval je het toch gedaan had . Dat zijn geen toevalligheden , dat zullen de meeste gelovigen al meegemaakt hebben . Dan werd mijn hart steeds weer met diep ontzag en dankbaarheid gevuld . Hij is mijn alles in het leven ! Dank U wel !

Nog een mooie zonnige avond , EBENHAEZER .
----------------------------------------------------------------
Ere , wie Ere toekomt .