MARIA, MOEDER van de HEER ( Deel 2 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

24 okt 2010, 01:46

Och gottekes, och gottekes toch. :roll: Arme stakkerds al tegaar .

Hoor ze eens allemaal liggen klagen en mekkeren . 8O

Tis dank zij al die gebeden en Rozekransen, dat jullie allemaal zo groot zijn geworden .

Geen enkel greintje dankbaarheid kan er van af, begot . :? :?


Na al die tijd beseffen velen onder jullie nog altijd NIETTE dat gebeden een krachtige uitwerking hebben of gehad hebben in hun leven .


Velen beschouwen al die tijd van bidden in hun jongere jaren als een soort discipline opgelegd door de ouders , waar anderen dan weeral NU weten wat het nut daarvan was en er nu nog altijd van profiteren ... :idea:

Als ik eens veel tijd heb ga ik jullie allemaal eens gaan beklagen, zie ... :idea:

Werewoef
AMEN en AUM

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

24 okt 2010, 01:53

Woef, je hoeft ons helemaal nie te beklagen, bespaar je de moeite.
Je zou ons beter eens wat meer uitleg geven over de krachtige uitwerking van die gebeden. Is die misschien afhankelijk van de dosis? Er staat in elk geval geen verdere uitleg op de bijsluiter. Dientengevolge is bij sommigen een overdosis niet denkbeeldig, zo te zien.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

24 okt 2010, 06:46

We zijn inderdaad erg braaf opgegroeid met groot besef van goed en kwaad, maar ook met oog en oorlappen en met een beperkte kennis van wat er in de wereld te koop was (maar dat zal wel de tijdsgeest geweest zijn).
Verder ken ik meerdere mensen die uit een "vrijdenkend" nest kwamen of zonder geloof zijn grootgebracht en wél een rijk leven hebben opgebouwd met juist héél veel respect, begrip en liefde voor hun medemens.

Geloof is niet altijd een graadmeter voor een rijk leven hoor :)
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

24 okt 2010, 10:17

Reini schreef:Bocuse , dat was waarschijnlijk de ultieme geestelijke foltering .
dar komt men dus NIET ongeschonden uit . :)
Gelukkig was 1 zondagsmis bij ons voldoende , met soms het lof van 3 uur erbij .
Als men dat allemaal eens samentelt hebben we toch in't geheel een paar jaartjes in de kerk doorgebracht .
Maar later trokken we onze plan hoor , en we gingener eentje drinken in het café er tegenover . En niet daarna , maar terwijl ! :D
Ja man, en omdat het zondag was krgen wij in de studie gans de dag klassieke muziek te horen ( als 12-13 jarigen) :-) en 's avonds een film .
Ik geloof dat wij "Marcelino pan e vino" zeker 5 keer gezien hebben op 1 jaar :-))))

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

24 okt 2010, 10:18

bocuse schreef:
Reini schreef:Bocuse , dat was waarschijnlijk de ultieme geestelijke foltering .
dar komt men dus NIET ongeschonden uit . :)
Gelukkig was 1 zondagsmis bij ons voldoende , met soms het lof van 3 uur erbij .
Als men dat allemaal eens samentelt hebben we toch in't geheel een paar jaartjes in de kerk doorgebracht .
Maar later trokken we onze plan hoor , en we gingener eentje drinken in het café er tegenover . En niet daarna , maar terwijl ! :D
Ja man, en omdat het zondag was krgen wij in de studie gans de dag klassieke muziek te horen ( als 12-13 jarigen) :-) en 's avonds een film .
Ik geloof dat wij "Marcelino pan e vino" zeker 5 keer gezien hebben op 1 jaar :-))))
Ik geloof dat ik bij Don Bosco in Hechtel zo wat alle Tarzanfilms gezien heb die er bestonden in 1960.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

24 okt 2010, 10:37

Klaartje
Geloof is niet altijd een graadmeter voor een rijk leven hoor
Inderdaad Klaartje. De rijken moeten door het oog van de naald de hemel inkruipen en de clerus legt eeuwig beloften van armoede af.Hun kazuifels waren gestikt met écht gouddraad en hun opperhoofd droeg een gouden driedelige kroon bestukt met edelstenen. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 okt 2010, 10:59

Nu veel jonge meisjes al Aisha of Fatima heten en er nauwelijks nog meisjesscholen bestaan, zal dat wellicht anders zijn. Maar eertijds kon je in een meisjesklas wel 10 moeders van De Heer aantreffen. Een op de drie Vlaamse meisjes heetten immers Maria. Ook de Johnny's en Marina's zijn blijkbaar uit de mode. Zou Mariaverering ook een modeverschijnsel kunnen zijn?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

24 okt 2010, 11:38

Choerrel schreef:
bocuse schreef:
Reini schreef:Bocuse , dat was waarschijnlijk de ultieme geestelijke foltering .
dar komt men dus NIET ongeschonden uit . :)
Gelukkig was 1 zondagsmis bij ons voldoende , met soms het lof van 3 uur erbij .
Als men dat allemaal eens samentelt hebben we toch in't geheel een paar jaartjes in de kerk doorgebracht .
Maar later trokken we onze plan hoor , en we gingener eentje drinken in het café er tegenover . En niet daarna , maar terwijl ! :D
Ja man, en omdat het zondag was krgen wij in de studie gans de dag klassieke muziek te horen ( als 12-13 jarigen) :-) en 's avonds een film .
Ik geloof dat wij "Marcelino pan e vino" zeker 5 keer gezien hebben op 1 jaar :-))))
Ik geloof dat ik bij Don Bosco in Hechtel zo wat alle Tarzanfilms gezien heb die er bestonden in 1960.
In mijn geval was het Don Bosco in St Denijs Westrem....
Ik herinner mij ook nog een film " Natte asfalt" met als ik me niet vergis Horz Bucholz...het einde van de film toonde de twee hoofdrolspelers die naar elkaar kwamen gestapt..dichter en dichter... op het ultieme kusmoment ging de hand van prefect echter voor de lens om ons te behoedn voor deze Onkuise Beelden...:-)

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

24 okt 2010, 13:55

socrates schreef:Nu veel jonge meisjes al Aisha of Fatima heten en er nauwelijks nog meisjesscholen bestaan, zal dat wellicht anders zijn. Maar eertijds kon je in een meisjesklas wel 10 moeders van De Heer aantreffen. Een op de drie Vlaamse meisjes heetten immers Maria. Ook de Johnny's en Marina's zijn blijkbaar uit de mode. Zou Mariaverering ook een modeverschijnsel kunnen zijn?
Tja Socrates , in het doorsnee Vlaamsche gezin was het Rooms katholicisme diep ingeburgerd . In een gezin van 4 kwam er dan steevast een Maria voor .
Dan was het gezin gezegend denk ik .
Heb onlangs nog met eentje de ganse dag opgetrokken . Ondanks haar naam een leuke dame . :) :)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 okt 2010, 14:34

Dat zou dus kunnen betekenen, vermits een doorsnee Vlaams katholiek gezin minstens vier kinderen telde, dat toen 1/4 van de Vlaamse mensen van het vrouwelijke geslacht, de naam Maria mochten dragen.
Dat gaat sterk gelijken op de hedendaagse namen van moslimjongens die, behalve de Ali's bijna allemaal Mo heten.
Maar what's in a name en a fortiori what's in a nickname ?

PS: Heeft die naam "Maria" een bepaalde betekenis ? Misschien eens aan weerewolf vragen. :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

24 okt 2010, 15:40

socrates schreef:
PS: Heeft die naam "Maria" een bepaalde betekenis ? Misschien eens aan weerewolf vragen

Ik ben niet Werewolf maar allez. Ik las er juist iets over zie :
Waarschijnlijk slaat het terug op het Armees woord Myriam en betekent het Liefde - de buitenechtelijke liefde en - de alles riskerende liefde tot God.

Maria wordt ook op vele plaatsen in de Bijbel aangeduid/genoemd als Magdalena . Dan is het Aramees woord Mag'd van toepassing, wat betekent intens of hevig - grote intense liefde. De "hoer" had er velen liefgehad.

Opmerkelijk : De vrouwen aan het graf en onder het kruis noemen allen Maria. De zus van Mozes noemt Maria. Bij Lazarus is er een Maria.

Toch iets om over na te denken, niet?

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

24 okt 2010, 17:53

Als Armandine schrijft "" de hoer ( Magdalena ) heeft velen liefgehad "", dan zou ze moeten weten dat een prostituee of hoer haar klanten niet liefheeft, hoogsten sommigen vindt ze sympathiek . De éne liefde van een prostituee blijft beperkt tot haar man, mec of pooier .

Een prostituee verkoopt haar lichaam en gunsten aan iemand, maar heeft deze niet lief .

Werewoef
AMEN en AUM
Gast

24 okt 2010, 18:27

werewoef schreef:Als Armandine schrijft "" de hoer ( Magdalena ) heeft velen liefgehad "", dan zou ze moeten weten dat een prostituee of hoer haar klanten niet liefheeft, hoogsten sommigen vindt ze sympathiek . De éne liefde van een prostituee blijft beperkt tot haar man, mec of pooier .

Een prostituee verkoopt haar lichaam en gunsten aan iemand, maar heeft deze niet lief .

Werewoef
Maar Woefke toch. Ik heb het niet over de liefde van een prostituee aan haar klanten he. Ik heb het over Maria Magdalena uit de Bijbel aan wie de zonden werden vergeven omdat zij veel had lief gehad. Wie ze intens lief had moet je zelf dan maar opzoeken he Woefke.

Maar je hebt gelijk, er sloop wel een schrijffout in die tot misinterpretatie kan leiden. Het is niet :De "hoer" had er velen liefgehad maar het moet zijn : de hoer/de zondares had veel lief gehad of veel liefde betoond.
Kan je lezen in het verhaal van de boetvaardige vrouw

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

30 okt 2010, 01:26

Nu dat het feest van Allerheiligen nadert , effe deze posting :

In een van mijn lievelings-boeken, ( bijna honderdmaal gelezen ) namelijk -

---------Man of Nazareth van de bekende schrijver Anthony Burgess ( zie de afgeleide T.V-series - Jezus of Nazareth ) laat de auteur Jezus antwoorden op de vraag die Rabbi Gomer hem stelt in de school . De Rabbi vroeg Jezus wat het cijfer -VIER- betekent, waarop Jezus antwoordt :

""" Vier zijn de Moeders- SARA- REBA- LEAH en RACHEL ..."""

Deze zijn dus vier Oude Vrouwelijke Heiligen van het O.T en ik ben eens gaan grasduinen in mijne zoekrobot en heb deze links gevonden :

- http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... s-t-z.html


- http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... n-o-p.html

- http://heiligeninkruissteek.50webs.com/sara.html

En voor Ebenhauzer en Bluevelvett speciaal deze bijkomende web-site-links als klap op de vuurpijl, kers op de taart of als extra dessert-toetje ......

- http://bijbel.coas.nl/bijbel

Statenvertaling en bijhorend deze apocriefen die er deel van uitmaken :

- http://www.statenvertaling.net/apocriefen.html


waarvan voor mij - Jezus Sirach - heel bijzonder is .


A.U.B - werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 okt 2010, 04:50

@werewoef,
ik kende de link al naar de Statenvertaling met kanttekeningen , ik gebruik die regelmatig, en ook de link met apocriefe geschriften consulteer ik nu en dan. Toch bedankt voor de links.

De bijbel verwijst eveneens naar boeken die verloren zijn gegaan. Men spreekt dan van 'verloren gegane boeken' nl. :

- 'boek van de oorlogen des Heren' (Num. 21:14)
- 'boek des Oprechten' (Jozua 10:13; 2 Sam. 1:18 )
- 'het boek der geschiedenissen van Salomo' (1 Kon. 11:41)
- 'de geschiedenis van de ziener Samuël' (1 Kron. 29:29)
- 'de geschiedenis van de profeet Nathan' (1 Kron. 29:29)
- 'de geschiedenis van de ziener Gad' (1 Kron. 29:29)
- 'de geschiedenis van de profeet Newton' (2 Kron. 9:29)
- 'profetie van de Siloniet Ahia' (2 Kron. 9:29)
- 'gezichten van de ziener Judo' (2 Kron. 9:29)
- 'het boek der verspieders’(Jozua 18:9)
- ‘het boek der kronieken der koningen van Medië en Perzië’(Esther 10:2)
- 'boek der koningen van Juda en Israël’(2 Kon 15:31)
- 'de ‘uitlegging van het Boek der Koningen’(2 Kron 24:27)....

Wat mij wel interesseert is 'het Boek des Oprechten' waar uitvoerig wordt ingegaan op Henoch's leven.

Velen stellen zich de vraag waarom men bij de samenstelling van de Canon, het "Boek van Henoch" niet heeft opgenomen terwijl alle schrijvers van het N.T. er mee vertrouwd waren. Men citeerde vrijelijk uit dit boek. Zo schreef bijvoorbeeld Judas, over een profetie die door Henoch is uitgesproken (zie Judas 1:14-15).
Henoch heeft het ook over de gevallen engelen die met de dochters des mensen reuzen hadden verwekt zoals ook in Genesis 6:1-4 beschreven staat.
Petrus en Judas schreven de gelovigen over het "Boek van Henoch" met de geschiedenis van de gevallen engelen en hun lot. Dit toont aan dat zij op de hoogte waren en een enkele verwijzing daarna voor hen reeds voldoende was. Men was in de vroegste christentijd unaniem van oordeel, dat met de "Zonen Gods " als genoemd in het Boek van Henoch en in Genesis, geen normale mensen waren bedoeld.....
Bron