Gnostische evangeliën

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

07 dec 2011, 00:55

tja ,gnosticisme betekend 'kennis'. Nu, er is een veelvoud aan kennis. Kennis verkregen door te lezen en te denken over andermans gedachtengoed en bevindingen. Maar er is ook zo iets als verkregen kennis door de geest. Helaas wordt dit laaste altijd belachelijk gemaakt wegens het ontkennen van het niet materiële wat veelal wordt aangeduid als geestelijk.
Is de verkregen kennis en inzichten gegeven vanuit het buitenaardse ( het materiële) dan geen kennis? Het is ook zo makkelijk omdat af te doen als zijnde krankzinnigheid of hersenspinsels door zij die dit niet machtig of geven zijn. In zekere zijn heeft Henriëtte gelijk als ze zegt dat al het aardse er niets toe doet en afgelegd zal worden. Maar toch, om dit achter je te kunnen laten zijn de ervaringen, en wat je er mee doet in het aardse, noodzakelijk om dat vermogen te kunnen bereiken.
Gelukkig ben ik een simpel mens en niet behebt met status of gewilde aanzien en mag je gerust in je eigen wijsheid hier overheen denderen.
Dit is een eigen gnosticisme van mij.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

07 dec 2011, 05:40

janx schreef:tja ,gnosticisme betekend 'kennis'. Nu, er is een veelvoud aan kennis. Kennis verkregen door te lezen en te denken over andermans gedachtengoed en bevindingen. Maar er is ook zo iets als verkregen kennis door de geest. Helaas wordt dit laaste altijd belachelijk gemaakt wegens het ontkennen van het niet materiële wat veelal wordt aangeduid als geestelijk.
Janx, doe me een plezier en lees eerst eens iets over het gnostisch christendom.
Gnosis betekend NIET ' kennis ', laten we wel wezen! Gnosis betekend ' inzicht en begrip '. In deze context is het inzicht krijgen in jezelf en het Leven. Heeft niks met wetenschappelijke kennis te maken. Gnostische christendom was filosofie in een religieus kleedje gestopt.
Janx, jou idee ( uw post ) wat gnosis betreft staat haaks op zijn inhoud.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 08:33

Het woord gnosis betekent letterlijk kennis. Gnostiek is de leer van deze verborgen kennis.

http://www.woorden-boek.nl/woord/gnosis

...De term gnostiek is etymologisch afkomstig van het Griekse woord voor kennis, gnosis
In de gnostiek kreeg gnosis de speciale betekenis van mystieke kennis over de verborgen aard van de werkelijkheid en van de mens...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 08:38

janx schreef: In zekere zijn heeft Henriëtte gelijk als ze zegt dat al het aardse er niets toe doet en afgelegd zal worden.
Ho! ho! Janx!

Dat is helemáál niet wat ik maar érgens heb beweerd.

Ik beweer dat de mens in de mind leeft en niet in 't leven jouw uitspraak bevestigt dat helemaal.
Alle minden 'maken' er maar iets van, van wat IS.
En daarom is alles illusie.
Gast

07 dec 2011, 09:01

Henriette 2 schreef:Het woord gnosis betekent letterlijk kennis. Gnostiek is de leer van deze verborgen kennis.

http://www.woorden-boek.nl/woord/gnosis

...De term gnostiek is etymologisch afkomstig van het Griekse woord voor kennis, gnosis
In de gnostiek kreeg gnosis de speciale betekenis van mystieke kennis over de verborgen aard van de werkelijkheid en van de mens...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek
Ook moeite met begrijpelijk lezen ? Ik heb nochtans geschreven : Wetenschappelijke kennis. Er zijn verschillende soorten van kennis he H2 ? , of dacht je nu werkelijk dat ik de betekenis van gnostiek niet ken ? Was ik niet duidelijk genoeg ? Verborgen kennis wil in deze contex zeggen ' inzicht van de mystieke wijsheid '. Ook maar eens een boekje lezen en je niet beperken tot de vrij algemene opvatting uit jou aangegeven bronnen.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 09:09

talisman schreef: Ook maar eens een boekje lezen en je niet beperken tot de vrij algemene opvatting uit jou aangegeven bronnen.
Talisman,

Mijn interesse gaat hoegenaamd niet uit naar hetgeen jouw interesse naar uit gaat.
En dat vise versa, klaarblijkelijk.
Ofwel; ieder z'n hobby

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

07 dec 2011, 09:12

Henriette schreef:Ho! ho! Janx!

Dat is helemáál niet wat ik maar érgens heb beweerd.
Oké, teugels zijn aangetrokken. 't is all in the mind zullen we maar zeggen. :wink:
Maar volgens mij gaat het juist om die 'mind' die is het wat doet leven.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

07 dec 2011, 09:12

Henriette 2 schreef:
talisman schreef: Ook maar eens een boekje lezen en je niet beperken tot de vrij algemene opvatting uit jou aangegeven bronnen.
Talisman,

Mijn interesse gaat hoegenaamd niet uit naar hetgeen jouw interesse naar uit gaat.
En dat vise versa, klaarblijkelijk.
Ofwel; ieder z'n hobby
Dat is meer dan duidelijk en net daarom moet je hierover ook niet de wijsneus uithangen.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 09:45

janx schreef:
Henriette schreef:Ho! ho! Janx!

Dat is helemáál niet wat ik maar érgens heb beweerd.
Oké, teugels zijn aangetrokken. 't is all in the mind zullen we maar zeggen. :wink:
Maar volgens mij gaat het juist om die 'mind' die is het wat doet leven.
DENK je dat??

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 09:45

talisman schreef:
Henriette 2 schreef:
talisman schreef: Ook maar eens een boekje lezen en je niet beperken tot de vrij algemene opvatting uit jou aangegeven bronnen.
Talisman,

Mijn interesse gaat hoegenaamd niet uit naar hetgeen jouw interesse naar uit gaat.
En dat vise versa, klaarblijkelijk.
Ofwel; ieder z'n hobby
Dat is meer dan duidelijk en net daarom moet je hierover ook niet de wijsneus uithangen.
Ik hang uit wat ik WIL uithangen.
Jij niet?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 dec 2011, 11:05

Henriette 2 schreef:Alle minden 'maken' er maar iets van, van wat IS.
En daarom is alles illusie.
Is er dan een andere mogelijkheid?
(Janx zinspeelde hier ook al op).
Gast

07 dec 2011, 13:22

Henriette 2 schreef:
Ik hang uit wat ik WIL uithangen.
Jij niet?
Is dat alles wat je hierop te zeggen hebt, wat kleingeestige puberale praat ?

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 13:57

Is dat nou weer alles wat je te zeggen hebt?
Hufteren vereist geen kunst.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

07 dec 2011, 13:58

Talisman schreef:Janx, doe me een plezier en lees eerst eens iets over het gnostisch christendom.
Gnosis betekend NIET ' kennis ', laten we wel wezen! Gnosis betekend ' inzicht en begrip '. In deze context is het inzicht krijgen in jezelf en het Leven. Heeft niks met wetenschappelijke kennis te maken. Gnostische christendom was filosofie in een religieus kleedje gestopt.
Janx, jou idee ( uw post ) wat gnosis betreft staat haaks op zijn inhoud.
Goed, dat wil ik graag je het volgende voorleggen.
Wat is het doel van het gnostisch christendom of gnosis in het algemeen ?
Naar mijn in ziens is het vinden van de antwoorden wat is, en het doel, van het leven in het algemeen en voor de mens op zich.
Daarom denk ik, begraven zich velen in oude geschriften en leerstellingen om daaruit iets wijzer te worden, de ene vindt dit de andere dat, het gevolg veelal, elkaar betwisten met hun gevonden waarheden en inzichten. Vandaag aan de dag is dit nog steeds zo gaande zoals ik zie.
Maar stel dat het antwoord is gegeven dan vermoed ik dat nog velen blijven zoeken omdat, zoals het vaak gebeurt, het niet voldoet aan hun verwachtingen en wegens de eenvoud en het ontbreken van een benodigde ingewikkelde studie om tot het aanvaarden daarvan te komen. Sterke nog, velen zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat het niet zo kan zijn wegens eigen inzichten die verschillen met de wetenschap van een ander.
Aangaande mijzelf, de antwoorden die ik gevonden en verkregen heb, zijn ruimschoots voldoende voor mij om niet meer zoekende in oude overleveringen te gaan, hoewel ik het jaren terug zeer interessant vond. Ik heb nu mijn inzichten en begrippen die ik, zoals je ongetwijfeld weet en je ook meestal tegenspreekt en/of afwijst en ook wel eens de draak er mee steekt, ruimvoldoende vind om mijn leven zinvol en vertrouwend te beleven inclusief alle voor en tegenspoed. En zo doet een ieder dat op zijn/haar manier. Dus we gaan gewoon verder. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

07 dec 2011, 14:35

Ja, Janx,

Maar je moet goed begrijpen dat er dwarsliggers nodig zijn om het spoor te doen 'lopen'
In de vedische geschriften zijn dat de goden Shiva en Parvati.
De manifestatie van het ongemanifesteerde.
Het dualisme.

In deze dualiteit zul je daar nooit onderuit komen.