Jezus heeft nooit bestaan

hier is plaats voor alle wereldreligies

carpinus
Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:56

22 jun 2012, 18:07

dhr.antoon schreef:carpinus dat was een aardig betoog waarmee je binnenkwam
alleen enkele getallen zijn discutabel de ballingschap kan 70 jaar zijn, vermits je er over wil verdergaan heet ik je hartelijk welkom.
Flavius Josephus waarvan ik het gevoel hebt dat je daarmee bekend ben scheef 5 maal in verschillende gedeelten 70 jaar ballingschap.
Het cijfer 70 als duur voor de ballingschap wordt dikwijls aangehaald. Vooral omdat 70 jaren de duur was die de profeet Jeremiah had voorspeld. Maar eigenlijk valt er geen nauwkeurig cijfer op te kleven. Vooreerst omdat de ballingschap in drie golven is verlopen: 597, 586 en 582 v.C. De eerste deportatie was die van de "upper class". De ballingschap van 586 was een reactie omdat de nog in Judea gebleven Joden poogden de Babyloniërs van zich af te schudden door met Egypte aan te pappen. Het was dan dat de Babyloniërs besloten te Tempel te verwoesten. De deportatie van 582 was een reactie op het vermoorden van de Babylonische gouverneur in Judea. Theoretisch eindigde de ballingschap in 538 v.C. toen de Perzen (Cyrus) Babylon veroverden. Maar ook de terugkeer verliep in fasen, met decennia er tussen. Zo kwam Ezra, de grote schriftgeleerde, pas terug met een relatief grote groep ballingen vermoedelijk rond 458 v.C. Nehemia (die als Joodse gouverneur door Perzië werd aangesteld) pas in 445.

dhr.antoon
Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55

24 jun 2012, 07:21

Je weet het al maar toch zal ik de bijbelse verzie laten zien, Jeremia en Daniel spraken niet over een periode maar duidelijk over 70 jaar.
Bblianet

Ik zie verder dat je goed op de hoogte bent van de chronologie zoals die door velen aanvaard is, maar het is dus niet allemaal de puur bijbelse chronologie.

Waarschijnlijk weet je die ook zo niet dan nog even op een rijtje
539 inval Cyrus in Babylon
537 einde ballingschap vastgestelde data waar niemand moeite mee heeft
607 begin van 70 jarige ballingschap, in dit verband kunnen we terugtellen tot de 1e koningen van Juda en het noordelijk rijk 390 jaar koningen volgens Ezechiël
997
In het bijbelse spoor kunnen we dan ook bij de tempelbouw en het jaar van uittocht komen we kunnen de aartsvaders traceren, maar tot zover

Het knelpunt is dus duidelijk 70 jaar ballingschap of ongeveer 50 jaar ballingschap, wie heeft er gelijk de tijd zal het leren en hopelijk zullen we dat mee maken, tot die tijd probeer ik argumenten te onderzoeken voor de 2 modellen, daarbij denk ik aan "verwoesting", bij de 1e inval waarbij Jojachin en een aantal jongeren in ballingschap ging was er nog geen sprake van verwoesting.
Bij de 2e inval van Nebukadnesar werd er heel wat verwoest (stad en tempel) en het grootste deel van de bevolking ging in ballingschap, korte tijd later na de moord op Gedalja was het land leeg en verwoest, naar mijn oordeel kon je toen van een ECHTE ballingschap spreken

Je haalt de terugkeer aan de data kloppen maar het volk dat het land weer ging bewonen en herbouwn ging dus in 38/37 tereug op een decreet van Cyrus, zoals ook de profeten voorzegt hadden (Cyrus werd bij naam genoemd als een gezalfde die dat moest uitvoeren) bij Nehemia en Ezra was hij al dood, de 2 kwamen inderdaad zij gingen waarschijnlijk ook weer terug, maar het was om de bouw en ware aanbidding kracht bij te zetten.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

24 dec 2012, 01:49

Jezus mag voor mijn part, Jefken of Fransken noemen. Dat trek ik mij niet aan. Maar toch diep in ieders hart moet men toegeven dat zijn 33 jarige geschiedenis mooi is. Tenandere, ik heb die vent gezien en gesproken in een rookkamer van een hospitaal. Hij wou mij nog niet binnenlaten in zijn hemels gedoe. Pertang, ik heb er een paar dagen mijn best voor gedaan om er rijstpap met plastieken lepeljes te gaan eten. :lol:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

24 dec 2012, 18:23

En allemaal een prettige viering van Mithras op 25 december. :D

Mithras was een Romeinse en mogelijk oud-Perzische god die op 25 december geboren werd uit een maagdelijke moeder. Hij was een godszoon, had 12 discipelen en genoot van een laatste avondmaal. Eenmaal dood werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees na drie dagen uit de dood.

Volledig verhaal: http://www.verhalenalmanak.nl/verhaal/d ... n-mithras/
Jawatte

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

25 dec 2012, 01:16

Wat ze allemaal niet uitvinden om de commerce te doen draaien :D :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 dec 2012, 09:25

cappa schreef:En allemaal een prettige viering van Mithras op 25 december. :D

Mithras was een Romeinse en mogelijk oud-Perzische god die op 25 december geboren werd uit een maagdelijke moeder. Hij was een godszoon, had 12 discipelen en genoot van een laatste avondmaal. Eenmaal dood werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees na drie dagen uit de dood.

Volledig verhaal: http://www.verhalenalmanak.nl/verhaal/d ... n-mithras/
Er zijn nog twee herwerkte versies van wat je kan lezen in het N.T. en de Koran.
:lol:
Prettige feesten Cappa.
Fazal

13 apr 2013, 09:39

Hoe ...??? Jezus heeft nooit bestaan ...!???
En wat zeg je hier dan van ...??? :roll:

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

13 apr 2013, 09:54

Fazal schreef:Hoe ...??? Jezus heeft nooit bestaan ...!???
En wat zeg je hier dan van ...??? :roll:

Prachtig :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

15 apr 2013, 01:21

Onze vader die in de hemel zijt.... Nu geloof ik in Jezus de benagelde!
Ik heb het bijna in mijn broek gedaan.Gewoon prachtig :lol:
Gast

15 apr 2013, 02:38

Fazal .....
Ik kom het effen lenen ...niet te doen :lol: :lol: :lol:
Jééééééézes ...
Fazal

15 apr 2013, 10:07

Jezus bestaat echt!
Hier kun je Hem zien! :idea:
Blijf naar de puntjes kijken. Volg de aanwijzingen. Een beetje geduld a.u.b.!
Na enkele ogenblikken zal Hij aan u verschijnen. Raar, maar waar! 8O
Gast

12 mei 2013, 15:58

Fazal

Jij bent niet te doen
Groetje van :idea:

zibet
Lid geworden op: 08 apr 2005, 19:34
Locatie: brugge

11 aug 2013, 20:15

en wat is het nut van deze discussie
heeft hij nu geleefd of niet?
uit Brugge; de mooiste stad van vlaanderen en omstreken

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

11 aug 2013, 20:33

zibet schreef:en wat is het nut van deze discussie
heeft hij nu geleefd of niet?
Eu..ja.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

11 aug 2013, 20:39

Sprookjes hebben altijd bestaan.....En zeker als ze geld opbrachten.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."