atma/brahma

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

16 feb 2012, 20:06

Met dit vermaledijde denken wordt niet het praktische denken bedoeld, maar eerder het ego gerichte denken : ik wil, ik vind, ik doe, ik...... .
Het "vermaledijde" denken in de eerste persoon enkelvoud, steeds weer je eigen "ikje" centraal zetten. "Ik" wil iets betekenen, "ik" wil belangrijk zijn... de mening van "ik" is de enige juiste... . Dit soort denken staat het praktische denken zelfs in de weg.

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

16 feb 2012, 20:13

angelica schreef:Met dit vermaledijde denken wordt niet het praktische denken bedoeld, maar eerder het ego gerichte denken : ik wil, ik vind, ik doe, ik...... .
Het "vermaledijde" denken in de eerste persoon enkelvoud, steeds weer je eigen "ikje" centraal zetten. "Ik" wil iets betekenen, "ik" wil belangrijk zijn... de mening van "ik" is de enige juiste... . Dit soort denken staat het praktische denken zelfs in de weg. […]
Weeral een andere manier van denken! Naast het praktische denken heb je nu blijkbaar ook het ego-gerichte denken. En waar zet je dan de rede, de ratio?
En waar denk je dat dat ego-gerichte denken vandaan komt?
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

16 feb 2012, 20:42

angelica schreef:Met dit vermaledijde denken wordt niet het praktische denken bedoeld, maar eerder het ego gerichte denken : ik wil, ik vind, ik doe, ik...... .
Het "vermaledijde" denken in de eerste persoon enkelvoud, steeds weer je eigen "ikje" centraal zetten. "Ik" wil iets betekenen, "ik" wil belangrijk zijn... de mening van "ik" is de enige juiste... . Dit soort denken staat het praktische denken zelfs in de weg.

Vriendelijke groet
Angelica,

Dit werd door mij al meerdere malen uiteengezet.
Het (ego)-ikbendebeste of ikbendeminste-denken is ook heel goed in selecteren, verdraaien en vooral in het bedenken van redenen om gelijk te krijgen.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

16 feb 2012, 20:46

En ja Z.V. het gaat óók de rede/ratio voorbij.
Omdat de rede/ratio veel te beperkt is om dit te bevatten.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 feb 2012, 20:50

Natuurlijk kan je maar denken vanuit je ego .
Ik kan niet denken vanuit jouw ego.
Bovendien DENK ik dat jullie evenzeer gelijk willen hebben, ook al heb je geen spat wetenschappelijk bewijs van hoe jullie GEDACHTEN de juiste zouden zijn.
Een filosoof neemt bepaalde zaken aan die zich in zijn tijd voordoen.
Maar staat tegelijkertijd open voor veranderingen, al blijft de rede werken.
Geen flauwe kul dus. Wel scherp nadenken. Geen spirituele fantasiën.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

16 feb 2012, 21:04

Henriette 2 schreef:En ja Z.V. het gaat óók de rede/ratio voorbij.
Omdat de rede/ratio veel te beperkt is om dit te bevatten.
Het gaat de rede niet voorbij.
De rede is niet beperkt. Laat staan 'te' beperkt.
Probeer maar eens een voorbeeld te geven van iets dat de rede niet zou kunnen bevatten.
Hint: als je een voorbeeld geeft, doe je het tegelijkertijd teniet.
Ni Dieu, Ni Maître

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

17 feb 2012, 08:55

En inderdaad, wij zijn in de illusie dat we golven zijn die op zichzelf iets kunnen bereiken, maar we zijn oceaan.
Ishvara pranidhana : overgave aan het leven, overgave aan het allerhoogste. (het leven nemen zoals het zich aan je aandient).
Makkelijk als alles goed gaat, maar des te moeilijker als er iets serieus fout loopt. Laat het leven gebeuren. Of je nu tegen de stroom inzwemt (je in gedachten verzet) of je je laat meedrijven door de stroom, het gebeurt toch zoals het moet gebeuren.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

17 feb 2012, 09:11

angelica schreef: Laat het leven gebeuren. Of je nu tegen de stroom inzwemt (je in gedachten verzet) of je je laat meedrijven door de stroom, het gebeurt toch zoals het moet gebeuren.
...Maar gedachten gebeuren ook.

Of je wil of niet.
En jij/ik bent niet degene die de (aard-verzet of aanvaarding van de) gedachten bepaalt.

Dus is de vraag of JIJ/IK kan bepalen of er verzet is of niet.
Laatst gewijzigd door Henriette 2 op 17 feb 2012, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

17 feb 2012, 09:13

angelica schreef:[...] Laat het leven gebeuren. Of je nu tegen de stroom inzwemt (je in gedachten verzet) of je je laat meedrijven door de stroom, het gebeurt toch zoals het moet gebeuren. [...]
Ben ik even blij dat een gedeelte van onze voorouders daar totaal anders over dachten.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

17 feb 2012, 09:15

Zondervrees schreef:
angelica schreef:[...] Laat het leven gebeuren. Of je nu tegen de stroom inzwemt (je in gedachten verzet) of je je laat meedrijven door de stroom, het gebeurt toch zoals het moet gebeuren. [...]
Ben ik even blij dat een gedeelte van onze voorouders daar totaal anders over dachten.
Onze verste voorouders dachten niet.
Dat vermogen was er nog niet.

En tóch leefden zij.
En al de rest leefde.
Zonder gedachten.

Nog steeds leeft alles zonder gedachten.
Alleen de mens leeft met gedachten.

Dus is de vraag of de mens leeft dankzij gedachten?

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

17 feb 2012, 09:26

Onze gedachten bepalen wij niet, meen ik. Het lijkt alsof je op een zeker punt staat in het leven dat je ziet dat je manier van denken op een bepaalde manier gebeurt.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

17 feb 2012, 10:17

angelica schreef:Onze gedachten bepalen wij niet, meen ik. Het lijkt alsof je op een zeker punt staat in het leven dat je ziet dat je manier van denken op een bepaalde manier gebeurt.

vriendelijke groet
Onze gedachten worden beïnvloed door de omgeving. Hoe ouder men wordt, hoe meer info men uit de omgeving opslaat, wat je op dit punt in het leven de gedachten kan beïnvloeden.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 feb 2012, 10:19

angelica schreef:Onze gedachten bepalen wij niet, meen ik. Het lijkt alsof je op een zeker punt staat in het leven dat je ziet dat je manier van denken op een bepaalde manier gebeurt.

vriendelijke groet
Blijkbaar is dat al wetenschappelijk vastgesteld. So What?
Het zijn wel onze gedachten die gevormd werden door het geen we meemaakten: teleurstellingen, geluksmomenten, opvoeding, religie....
Ons brein heeft zich vanaf de geboorte een weg gebaand tot een zelfstandig werkend orgaan, dat voor iedereen uniek is wegens bovenstaande.
Voor mij is dat OK ; of het me nu gebeurt of IK het zelf doe. Dat IK is immers ook gezeteld in het kopje.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

17 feb 2012, 11:26

Reini schreef:
Voor mij is dat OK ; of het me nu gebeurt of IK het zelf doe. Dat IK is immers ook gezeteld in het kopje.
Ja, en??

Is daarom in jouw perceptie dat de mensen die wel vragen hebben omtrent 'dit leven hier' niet goed bij hun hoofd zijn?
Wat maakt dat je hen dat alsmaar aan hun verstand probeert te peuteren?
Is er iemand die jou vertelt dat jij niet goed bij je hoofd bent omdat het voor jou allemaal O.K. is?

Voor mij is dat wel een interessant gegeven.
Waarom doen mensen dat?

Het is immers allemaal O.K. zo?
Wat kom je hier dan voortdurend doen?
En ik bedoel jou natuurlijk niet alleen.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

17 feb 2012, 11:50

Alles in het leven heeft mij gekneed tot die persoonlijkheid die ik nu bezit.
Alles in het leven bepaalt de persoonlijkheden die mensen bezitten.
Alles in het leven kneedt je tot wat je hebt aan gedachten, gevoelens, kortom : ervaringen brengen jou tot het punt waar jij nu staat.
Alles in jou en rondom jou bepaalt dat.

Alles in het leven kneedt de mens tot ishvara pranidhana. Overgave.
De kleinste veranderingen, de meest simpele ervaringen, veranderen het levensproces.
Het leven kneedt je zo dat je tot overgave kunt komen. Overgave om ontvankelijk te zijn. Om niet meer te vechten , het gevecht in je hoofd te staken : 'ik wil niet, ik kan niet, ik wil zus, of zo). Alles te aanvaarden, het komt toch, of je dat nu wil of niet. De ervaringen die je nodig hebt komen in je leven. Vroeg of laat. Geloven in het leven is geloven in jezelf.
Als je de diepere betekenis ziet achter de ervaringen in jou leven, wordt het verschil tussen aangenaam en onaangenaam kleiner. Je ziet dat mensen rondom jou evolueren, leren uit het leven. Wij hebben daar geen vat op. Iemand schreef ooit : wij zijn de ruimte die dit alles toelaat, mogelijk maakt. En iemand anders zei ooit : "het zuivere bewustzijn is als een baarmoeder die zwanger is van alle potentieel). Wij zijn die ruimte. Wij zijn dit zuivere bewustzijn.
Zo ervaar ik het toch.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer