Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 jun 2012, 16:05

Clausewitz schreef:EB
Weet je , iedereen zal ontvangen naargelang hij geleefd heeft , wees dus maar gerust , de boosdoeners krijgen heus wel hun loontje ! Mvg , EB.
Gij moet als kind zeer veel slaag gekregen hebben.

CLAUSEWITZ , mis hoor , het schijnt , zo werd mij verteld , dat ik als kind heel braafjes was ! en ook , ik leerde wel goed engels in school , kreeg zelfs nog eens een ereprijs er voor ( 2 dikke woordenboeken : Ned. / engels , en Eng./ Ned. ) , en fier dat ik was ! Maar door de jaren heen raakte dat wel vergeten , al lukt dat hier en daar nog wel . Een slecht punt voor jou hoor ! Lieve gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 jun 2012, 16:29

Renegade schreef:Een tijdje geleden stonder er weer zo een paar kwiebels aan mijn deur om die geloofsboekjes te verkopen ...
Hij : "Mijnheer, mogen we u eens storen?"
Ikke : "Je stoort me nu al, dus waarom vraag je het nu pas?"
Hij : "Mogen we u ...." en hij begon met zijn boekjes te zwieren.
Ikke : "Mijnheer, ik wil je gewoon helpen, en u zeggen dat ge uw tijd met mij niet moet verdoen, want ik ben Boeddhist".
Hij : "Oh, meneer gelooft de religie van het Boedhisme?"
Ikke : "Neen meneer, ik geloof niet, ik probeer enkel de levenswijze van het Boeddhisme te volgen waar ik kan. En daarbij, het Boeddhisme is geen geloof maar een levenswijze"
En hij droop af met peinzende gedachten :) :)

RENEGADE , ben blij , ook jou te leren kennen , aangenaam ! Ikzelf ben gewoon een christen die Gods Woord ernstig neemt , en dat laat ik zien door mijn levenswijze en houding tegenover anderen . Ik ben geen colporteur die van deur tot deur gaat , maar heb heel veel respect voor deze mensen .
Ik respecteer zowel Boeddhisme als Jeh.Get. , dat zijn overtuigingen die ze met hun hele hart kunnen aanhangen en daar is ieder vrij voor .
Als jij het Boeddhisme probeert te volgen waar het kan , probeer dan ook eens het christenzijn , misschien ontdek je ook nog heel mooie dingen . Een hoog geplaatst Iemand die Zijn leven gaf om mensen te redden , vindt je in geen enkele religie ! Toch de moeite waard hoor !
Men kan niet àlle godsdiensten aanhangen , dat is niet mogelijk natuurlijk , daarom spreken christenen van ONZE God , Schepper van hemel en aarde , maar dat is niet dezelfde god van àlle religies , daar heeft égoïsme niets mee te maken , er moet een keuze gemaakt worden , daarom is onderzoek nodig , een proberen zoals jij doet , vind ik heel verstandig ! Heel lieve groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

04 jun 2012, 16:48

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:
rolija schreef:Uwe god is weer mooi bezig in Syrië....... :roll:

Hoe weet jij dat dit Gods werk is ??? Gr. EB.
Er zjn teveel mensjes op zijn aardse schepping.
Daarom zorgt hij ervoor dat het evenwicht zich herstelt, en (met veel moeite) blijft bewaard.
Alhoewel hij niet toestond dat Adam en Eva geslachtsgemeenschap hadden, alhoewel hij hen speciaal 'daarvoor' had gemaakt!?!?
Hij heeft hen uit het aards paradijs buitengegooid (tegenstrijdig of niet?), en de gevolgen zijn sindsdien niet meer te overzien! :wink:
En ... als hij dat niet op voorhand wist, dan zou hij god niet zijn!
Daarom zeggen de gelovigen ook altijd: "het is god's wil"!
Voor de rest is het 'onze' vrije wil. (Sic!) En 'zijn' plan ...? Is ons onbekend. :roll:
Soit, een ongelovige kan hem dus niets verwijten, maar de gelovigen (zonder het te beseffen) doen dat dus wel. Maar omdat het 'hun' god is, vergeven zij het hem.
Zij tenminste, 'schijnen' zijn bedoelingen te kennen, en leggen er zich deemoedig bij neer.
Meer nog, zij houden hun kennis zo geheimzinnig mogelijk, zodoende hoeven zij minder uitleg te geven, omdat zij het antwoord ook niet weten! Het is zoals in sport en politiek: 'Mijn' god, 'mijn' partij, en 'mijn' voetbalclub. En al de rest telt niet mee. :wink:

FAZAL , waar staat ergens dat God Zijn schepselen NIET TOESTOND geslachtsgemeenschap te hebben ? Dat was toch Zijn bedoeling met het scheppen van de mens , dacht ik ? Man en vrouw schiep Hij hen !
Hun ongehoorzaamheid was de oorzaak dat ze uit het paradijs weg moesten , dat was niet Gods wil , maar de verkeerde keuze van de mens ; en idd. de gevolgen zijn niet meer te overzien , het gaat van kwaad naar erger !
Toen God de mens schiep , waren ze niet alleen goed ( zonder kwaad ) , maar ook onwetend , ze moesten alles nog leren in het leven , want al doende leert men toch ? Ze waren wel volmaakt , maar alles moest nog tot ontwikkeling komen . We hebben Hem idd. niets te verwijten , de mens maakte verkeerde keuzes en leerde niet altijd uit de gevolgen er van ; dat is nog steeds zo , en men vergeet vaak , van Wie ze alles gekregen hebben . Oorzaak : ikke , ikke , ikke ... en de rest telt niet mee , dat is het antwoord Fazal ! Lieve groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

04 jun 2012, 17:31

Lieve EB,

Misschien is God wel geen persoon, maar wel een bewustzijnsvorm? Misschien moet je God niet steeds buiten je om zoeken, maar in je hart?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

05 jun 2012, 11:19

angelica schreef:Lieve EB,

Misschien is God wel geen persoon, maar wel een bewustzijnsvorm? Misschien moet je God niet steeds buiten je om zoeken, maar in je hart?

vriendelijke groet

Angelica , dat wordt wel eens gezegd dat God een persoon is , om het duidelijker te kunnen voorstellen , maar Hij is één geheel , een Geestelijke Kracht , die Zich uit op 3 verschillende manieren : 1. als een Vader die alles in handen heeft ( onzichtbaar ) ; 2. als een Zoon die mens werd en zichtbaar hier op aarde kwam , met een doel ; 3. als de Heilige Geest ( onzichtbaar ) , die in de geest van de mensen wonen kan , met het doel hen te leiden in dit leven . Samen één God , samen de Schepper van alles .
Een bewustzijnsvorm ? ik denk dat we Hem daardoor te kort doen , een bewustzijn kan geen dingen scheppen . Wel is Hij in ons , als we dat goedvinden en dus in Hem geloven .
Weet je , lieve Angelica , ik begrijp je standpunt wel , maar het is een heel andere zienswijze en belevenis als de mijne . Voor mijzelf zou ik mij niet zo gelukkig kunnen voelen , als God alleen maar een bewustzijnsvorm was ! voor mij is Hij een grote Macht die er is en altijd zijn zal en idd. in mijn hart woont .
Als ik problemen heb , kan ik altijd bij Hem terecht voor hulp , dat kan je toeval noemen , terwijl ikzelf wéét dat Hij er voor mij was , dat is het verschil .
Je hebt een andere belevenis en dat is zo voor alle mensen , ieder heeft zo zijn eigen overtuiging van die dingen zolang we leven , we zijn niet identiek en dat maakt het samenzijn juist mooier en interessanter . Jij bent een heel lieve vriendin voor mij , ook al zie ik je niet ; zo is God voor mij een Vader , begrijp je ? Heel veel liefs , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

observer
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:09

06 jun 2012, 00:23

ebenhaezer schreef: zo is God voor mij een Vader , ....
Na elke uitspraak over god moet meteen gezegd worden: en zo is het dus ook niet.
Praten over god gebeurt omdat niet praten geen optie is. Dus, als je iets gezegd hebt over god, voeg je er aan toe: beschouw wat ik gezegd heb als niet gezegd.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

06 jun 2012, 10:15

observer schreef:
ebenhaezer schreef: zo is God voor mij een Vader , ....
Na elke uitspraak over god moet meteen gezegd worden: en zo is het dus ook niet.
Praten over god gebeurt omdat niet praten geen optie is. Dus, als je iets gezegd hebt over god, voeg je er aan toe: beschouw wat ik gezegd heb als niet gezegd.

OBSERVER , ook aangename kennismaking ! , maar ik begrijp je niet ??? Wat bedoel je hiermee , leg eens wat meer uit ! Vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

10 jun 2012, 18:21

ebenhaezer schreef:
observer schreef:
ebenhaezer schreef: zo is God voor mij een Vader , ....
Na elke uitspraak over god moet meteen gezegd worden: en zo is het dus ook niet.
Praten over god gebeurt omdat niet praten geen optie is. Dus, als je iets gezegd hebt over god, voeg je er aan toe: beschouw wat ik gezegd heb als niet gezegd.

OBSERVER , ook aangename kennismaking ! , maar ik begrijp je niet ??? Wat bedoel je hiermee , leg eens wat meer uit ! Vr. gr. EB.

Hallo , lieve vriend Observer , ben je ingeslapen ? Ik wacht nog steeds op jouw uitleg , wat bedoel je eigenlijk ? EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

11 jun 2012, 11:40

rolija schreef:Natuurlijk was het god niet, want dat ventje bestaat niet :lol: Maar wel die volgelingen van die sekte, dat maakt het dubbel zo erg.
Dat is geen sekte, Rolja. Dat is een historisch criminele organisatie.
Een organisatie die de zwaarste misdaden pleegde doorheen heel haar geschiedenis: moord, genocide, terreur, terrorisme, afpersing, oplichterij, zelfverrijking, verkrachting, en vele andere zaken.
Slechts dank zij haar machtspositie en verdere chantage kwam ze er steeds mee weg, en nog.
Geen enkele verantwoording meenden de verantwoordelijken ooit te moeten afleggen. Slechts een schamel woordje van spijt sprak de leider enige tijd geleden uit, en dan nog slechts onder druk van de wijzigende omstandigheden.
Normaal wordt dergelijke organisatie strafrechterlijk ontbonden en haar verantwoordelijken voor het hof van de rechten van de mens gebracht.
Fazal

11 jun 2012, 13:20

ebenhaezer schreef:FAZAL , waar staat ergens dat God Zijn schepselen NIET TOESTOND geslachtsgemeenschap te hebben ? Dat was toch Zijn bedoeling met het scheppen van de mens , dacht ik ? Man en vrouw schiep Hij hen !
Verdorie, en ik die altijd heb gedacht dat die appel, eigenlijk een pruim moest voorstellen!? :oops:
Maar ik blijf het toch raar vinden dat hij zijn allereerste schepselen absoluut al op de proef wilde stellen. Hij, als 'almachtige' en 'alwetende' god, wist duidelijk niet op voorhand, en was dus klaarblijkelijk heel benieuwd wat er zou gebeuren! En als hij het dan zag, heeft hij die mensjes, toen al wetende wat hij had geschapen, toch zijn zegen gegeven om zich verder te verspreiden!? Dat hij daarvoor later ook nog eens zijn zoon moest offeren om de mensheid van hun zonden te bevrijden, dat wist hij dus eigenlijk ook niet op voorhand!? Meer nog, dat dit alles nadien dan hopeloos tevergeefs zou blijken, heeft hij dus nog minder op voorhand geweten!? En nog minder wist hij op voorhand dat de door hem geschapen wereld later een echt tranendal zou worden!?
Neen, het spijt mij heel erg hoor beste ebenhaezer, maar in zo'n god ... kan ik persoonlijk, NIET geloven! Ik ben eigenlijk blij dat ik niet weet wat 'zijn' zgn 'plan' betekent! Het ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit, als ik tenminste de gelovigen zelf, over het laatste oordeel zou (mogen) geloven.
Ik zal er nu maar mee stoppen, want anders val ik op den duur, zelf nog in slaap. :?

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 jun 2012, 10:20

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:FAZAL , waar staat ergens dat God Zijn schepselen NIET TOESTOND geslachtsgemeenschap te hebben ? Dat was toch Zijn bedoeling met het scheppen van de mens , dacht ik ? Man en vrouw schiep Hij hen !
Verdorie, en ik die altijd heb gedacht dat die appel, eigenlijk een pruim moest voorstellen!? :oops:
Maar ik blijf het toch raar vinden dat hij zijn allereerste schepselen absoluut al op de proef wilde stellen. Hij, als 'almachtige' en 'alwetende' god, wist duidelijk niet op voorhand, en was dus klaarblijkelijk heel benieuwd wat er zou gebeuren! En als hij het dan zag, heeft hij die mensjes, toen al wetende wat hij had geschapen, toch zijn zegen gegeven om zich verder te verspreiden!? Dat hij daarvoor later ook nog eens zijn zoon moest offeren om de mensheid van hun zonden te bevrijden, dat wist hij dus eigenlijk ook niet op voorhand!? Meer nog, dat dit alles nadien dan hopeloos tevergeefs zou blijken, heeft hij dus nog minder op voorhand geweten!? En nog minder wist hij op voorhand dat de door hem geschapen wereld later een echt tranendal zou worden!?
Neen, het spijt mij heel erg hoor beste ebenhaezer, maar in zo'n god ... kan ik persoonlijk, NIET geloven! Ik ben eigenlijk blij dat ik niet weet wat 'zijn' zgn 'plan' betekent! Het ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit, als ik tenminste de gelovigen zelf, over het laatste oordeel zou (mogen) geloven.
Ik zal er nu maar mee stoppen, want anders val ik op den duur, zelf nog in slaap. :?

FAZAL , nooit gehoord van een VRIJE WIL die de Schepper ons schonk ?
Hij , die alles kon , gaf de mens de vrijheid om ZELF te kiezen in het leven ! Dat vind ik één van de mooiste dingen die Hij deed , dat getuigt van Zijn grootheid en liefde voor Zijn schepping . Jammer dat jij Hem zo slecht kent !
Wij zijn geen ' toevalsproduct ' , wel originele schepselen van God ! In Ps. 139 : 14 , zegt David " ... ik loof U , omdat ik gans wonderbaar ben toebereid , wonderbaar zijn Uw werken ; mijn ziel weet dat zeer wel ." .
Zo'n God te leren kennen , is écht de moeite om er over na te denken , daar val je niet van in slaap ! Vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

12 jun 2012, 11:15

EB:
FAZAL , nooit gehoord van een VRIJE WIL die de Schepper ons schonk ?
Iedereen weet hier al dat de vrije wil niet bestaat.Een eminente hollandse professor in de cognitieve neurologie heeft er in 2010 een bestseller over geschreven.Je zou dat beter eens lezen in plaats van een volksverhaaltje overgenomen van de Semieten.Bovendien is er nooit een Schepper geweest.
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 12 jun 2012, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.
Fazal

12 jun 2012, 11:50

'Zijn liefde' voor de schepping??? :roll:
Op zeker moment keek hij naar zijn schepping, en zag dat het goed was.
Er was toch nog niemand om hem tegen te spreken.
De mens moordt mens en dier uit. Meer nog, ze vreten elkaar op met huid en haar, èn met smaak. Hij moest op voorhand hebben geweten dat het zo zou lopen, anders zou hij god niet zijn. En toch ..., vond hij zijn schepping goed??? Laat mij niet lachen!
Wij zijn geen ' toevalsproduct ' , wel originele schepselen van God ! In Ps. 139 : 14 , zegt David
Neen! Wij zijn een 'afvalproduct'!
Laatst gewijzigd door Fazal op 12 jun 2012, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 jun 2012, 12:10

Clausewitz schreef: Iedereen weet hier al dat de vrije wil niet bestaat.
? dus het is allemaal dwangmatig wat jij schrijft?
Afhankelijk van binnen de omgeving en de situatie waarin je verkeert is het best mogelijk om keuze's te maken denk ik zelf.
En als het is zoals je zegt, waarom dan mij verwijten als ik een foutje maak? Vanuit jouw optie gezien kan ik daar toch niets aan doen, ik had die vrije wil niet om het in mij op te nemen hoe het taalkundig allemaal moet. En zo kunnen we wel bezig blijven ..... wat jij ook zal doen omreden dat jij niet die vrijewil hebt om te accepteren dat niet iedereen zo geweldig inteligent bent als jij. Ik denk dat we er nu wel uit zijn hoe het één en ander in elkaar steekt? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Fazal

12 jun 2012, 12:43

Misschien is onze zgn 'vrije' wil, gewoon een onweerstaanbare drang, veroorzaakt door een (hogere) dwangmatigheid!? Vele misdadigers beroepen zich daarop, en hun advokaten des te meer. Maar god is goed, hij brengt de rechters en de meeste jurieleden tot vergevensgezinde gevoelens. Zodoende komen de meeste zelfs onmiddellijk vrij. Ze verdienen zgz een 2de kans, om nogmaals exact dezelfde misdaden te 'kunnen' begaan. Nadien krijgen zij zelfs een 3de en een 4de kans, dewelke nog maar eens de '2de' kans wordt genoemd. Want telkens weer, worden die rechters natuurlijk door god in al zijn goedheid, geïnspireerd. Dat kan bijna niet anders, omdat god nu eenmaal alle zonden vergeeft. En mocht dat idd zo zijn, dan kan er van een vrije wil duidelijk geen sprake meer zijn. Ik vraag mij dan echter af, waarom er dan een zgn "laatste oordeel" zal zijn, waarbij zondaars op het laatste nippertje toch nog zullen worden bestraft!? Amaai, wie daar nog uit wijsgeraakt, is volgens mij niet alleen de slimste, maar de allerslimste van de klas! Van de kleuterklas dan, wel te verstaan. :roll: