een vorm van voortbestaan na de lichamelijke dood

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

30 aug 2012, 12:41

Hier ben ik het niet met je eens, Cappa. Je ziet geen voorwerpen van plaats veranderen als het niet werkelijk zo is. Je ziet geen voorwerpen, zoals een simpele vaas, in beweging komen als het niet werkelijk zo is. Dat kan gewoonweg niet. Dat kan toch zelfs geen optisch bedrog meer zijn? En bovenal, als zelfs meerdere mensen (niet op voorhand beïnvloed) tegelijkertijd dezelfde ervaringen meemaken? Waaronder zelfs een scepticus? Het is dezelfde ervaring, enkel, de mensen gingen er op een andere manier mee om : de ene interpreteerde het zo, de andere nog anders en weer een liet de ervaring voor wat ze was.
Ik heb verschillende ervaringen gehad, en maar al goed dat iemand die zeer sceptisch tegenover deze zaken staat, later dan ook enkele van deze ervaringen had. Ik kon hem niet overtuigen, maar dat hoeft ook niet, en dat kan ik ook niet. Ik probeer het ook niet, want het is iets dat ik niet kan beïnvloeden.
Stel dat het een afwijking in de hersenen is, dan kan het toch niet zijn dat plots meerdere personen, die op dezelfde locatie aanwezig zijn, die totaal verschillende levenswijzen hebben, tegelijkertijd identiek hetzelfde ervaren (zien, horen , voelen...)??? Neem maar als voorbeeld : jij, ZV, en Werewoef, Wayti, en Henriette zitten in hetzelfde lokaal. Het lokaal is leeg, buiten een paar stoelen en een tafel. Jullie hebben weinig of niets met elkaar gemeen, kennen elkaar niet, delen niet dezelfde overtuigingen. Stel dat iedereen in dit lokaal plotseling ervaart dat de tafel, waar zij aan zitten, op eigen kracht in beweging komt. Zij zien die tafel gewoonweg stijgen.
Ander voorbeeld : stel, jij en je vrouw, elks met een andere visie op dit alles, gaan slapen. Het is zo dat je vrouw, die bvb erg openstaat voor deze zaken, elke nacht gewekt wordt door het geluid van een sms bericht, dat de gsm inderdaad gaat oplichten, maar dat er van een sms geen sprake is. En dit, elke nacht, verschillende maanden aan een stuk. Jij, die daar niets van gelooft, die daar heel erg sceptisch tegenover staat, wordt na een tijd ook gewekt, met dezelfde ervaring : je hoort een sms bericht, je ziet je gsm toestel oplichten, en dit elke nacht, tussen pakweg twee en vier uur, maanden aan een stuk.

Ik heb zo nog meer voorbeelden, dikwijls van eigen ervaringen. En met het gevaar om vierkant uitgelachen en voor zottin versleten te worden, wil ik ze toch met jullie delen, gewoonweg om deze eens ter discussie te kunnen plaatsen. Als er steeds gezwegen wordt, kan je ook nooit iets verklaren en blijf je in je gedachtepatroon steken. We kunnen dus proberen om beide visies eens naast elkaar te leggen, zonder iemand te willen overtuigen. Gewoon : zeg je zegje? Wat kan het schaden? Misschien kan het soms wel een verrijking voor iemand betekenen? Iedereen zal er uiteindelijk dat van maken dat hem of haar het beste ligt. Dus : let's go.



vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 13:59

angelica schreef:Hmmm, wat dat aantrekken van energie betreft, omtrent dat denk ik dat het allemaal in ons bewustzijn is. Waar je je bewust van bent, dat ervaar je, dat voel je.
M.i. heeft het juist heel weinig (of niets) te maken met bewustzijn, het (zeer) kleine deel van de breinactiviteit waarvan je je bewust wordt. Alle activiteit in je brein die uiteindelijk bepaalt wat je in de buitenwereld zult opmerken gebeurt totaal onbewust.
Je kunt dus eigenlijk beter zeggen: wat je ervaart, daar kun je je bewust van worden. :)
En aantrekken zie ik ook niet - wat ik al zei - je merkt gewoon in de buitenwereld wat in je brein actief is, je trekt het niet aan.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 15:34

Angelica, ik heb de indruk dat je je met die zogenaamde positieve en negatieve energieën vooral erg laat beïnvloeden door je emoties. Je schrijft het zelf in het begin,"o wee als je begint te voelen". Als je je emoties gaat voelen, dan kom je in de z.g. 'duistere sferen' van die would-be goeroe. Je emoties jagen je op, je denken slaat op hol (in een of andere richting) in een wederzijdse wisselwerking.
Dat kun je inderdaad stoppen, er boven uit stijgen in een merkwaardige neutrale kalmte die zich als kracht laat voelen. Maar hoeft dat meer te zijn dan het je niet meer laten opjagen door je emoties, door een rustig ervaren van een denken dat niet meer door emoties uit balans gebracht wordt? Door een denken dat alleen tot het bewustzijn doordringt als er een noodzaak toe bestaat, niet opgezweept door paniekerige of suikerzoete emoties? En dan voel je een lichaam dat tot rust is gekomen in stilte.

Ieder kan dat leren en ervaren, en al je zintuigen worden er - natuurlijk - door beïnvloed. Als de storing verdwijnt dan is de waarneming immers duidelijker.
Naargelang je zelf rustiger bent kun je ook duidelijker wat jij noemt positieve en negatieve energieën gewaarworden. D.w.z. je neemt ze waar terwijl je zelf rustig blijft. Anders is de kans groter dat je gewoon door je emoties meegesleept wordt, zelfs zonder je van de oorzakelijke gewaarwording bewust te zijn geweest. Gisteren nog liep ik in de diamantwijk in Antwerpen, waar een sfeertje hangt dat ik absoluut niet moet. Ik ervaar het, maar kan me er over zetten. Mijn vrouw zou erdoor onwel durven worden (wat bijna gebeurde). Ook in winkels kan ik het hebben, een GB bijvoorbeeld lust ik absoluut niet.

Negatieve gewaarwording moet inderdaad niet gecompenseerd worden door positieve. Beide zijn emoties en zowel met een positieve als een negatieve instelling versterk je die.
Angst en onrust zullen dan ook 'het negatieve' aantrekken. Je versterkt immers je emoties.
En je kunt die 'krachtinstelling' wel degelijk oproepen, beter, er in stappen. Het valt op velerlei manieren aan te leren. Alle Oosterse technieken die te maken hebben met het buikgevoel - tantiem of chi-punt - kunnen je helpen. Aikido, Tai Chi, Chi Gong o.a. zijn erop gebaseerd.
Voorbeeld? Eigenlijk hou ik er meer van nogal 'sullig' door het leven te gaan, en zo loop ik dan ook meestal door een winkelstraat. Op een drukke dag kan het dan wel eens gebeuren dat ik voortdurend naar links en rechts moet uitwijken voor tegemoetkomende wandelaars die gewoon rechtdoor lopen; ik wordt precies gewoon onder de voet gelopen. Maar als ik op zeker ogenblik vind dat 'ze overdrijven' ga ik me gewoon meer verplaatsen naar mijn chi-punt (onder de navel) en ik kan gewoon in een rechte lijn voortlopen. :D

Vele mensen leren ergens in hun leven die evenwichtige instelling kennen, en alles maakt gewoon deel uit van onze geest. Het is absoluut overbodig er iets goddelijks in te willen zien.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 16:05

angelica schreef:Hier ben ik het niet met je eens, Cappa. Je ziet geen voorwerpen van plaats veranderen als het niet werkelijk zo is. Je ziet geen voorwerpen, zoals een simpele vaas, in beweging komen als het niet werkelijk zo is. Dat kan gewoonweg niet. Dat kan toch zelfs geen optisch bedrog meer zijn?
Oh, toch wel. Er is bijvoorbeeld een bekend fenomeen in de neurologie waarbij mensen zaken, personen, zelfs groepen personen zien - levensecht of in miniatuur, bewegend of stilstaand - die er helemaal niet zijn. Als ik het terugvindt zal ik de juiste naam wel doorgeven.

En met meerdere mensen? Nog nooit een optreden gezien van een of andere bekende illusionist? Ik zei het nog niet zo lang geleden: zelfs als de illusionist hen zelf verzekerd dat het niet echt is, geloven ze nog in de echtheid van de fenomenen. :D

Ik heb lang geleden ook vele zeer ongewone, zelfs verbijsterende ervaringen meegemaakt, mediumschap, helderziendheid, oui-ja bord, dansende tafeltjes, magnetisme, enz. En ik heb ze keurig leren rangschikken in verschijnselen die verklaard kunnen worden, die momenteel niet verklaard zijn maar mogelijk, en die waar ik absoluut nog geen richting van antwoord op weet. Maar god of geesten heb ik nog niet nodig gehad, en ze hebben zich ook nog niet eenduidig laten zien of kennen.
Het is zo dat je vrouw, die bvb erg openstaat voor deze zaken, elke nacht gewekt wordt door het ...
je hoort een sms bericht, je ziet je gsm toestel oplichten, en dit elke nacht, tussen pakweg twee en vier uur, maanden aan een stuk.
Tja, als je bij de hond slaapt, krijg je zijn vlooien. :D
Heb ik niet eens verteld dat ik jaren en jaren (nu nog) steeds op een klok kijk op een uur als 07:07, 16:16, enz? Op zeker ogenblik wordt mijn blik naar een klok getrokken en bam, daar staat het. Zelfs 's nachts wordt ik wakker, kijk op de klok en ja, 03:03. Of ik wordt wakker, blijf rustig liggen, vraag me ineens af hoe laat het nu zou zijn, draai me om en ... 06:06.
Nu kun je daar een geest bijsleuren, maar dat is toch wel wat met zijn haar getrokken (van die geest dan? :P ).

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

30 aug 2012, 17:32

Dank je voor je antwoord, Cappa. Maar ik blijf overtuigd van mijn ervaringen. Ik zeg niet dat ik alle antwoorden heb en ik durf ook niet beweren dat ik al mijn ervaringen even juist interpreteer.

Wat die stilte in je betreft, het wordt in yoga aangeleerd om in je innerlijke rust te keren, door middel van technieken. Eventueel je aandacht op een punt vestigen, of met je volle aandacht bij je bezigheid. Om rust in je te vinden is de yoga nidra bvb een zeer mooie concentratie oefening, pranayama (ademhalingstechnieken) zijn eveneens zeer doeltreffend. Maar dat bedoel ik eigenlijk niet. En het is moeilijk om uit te leggen aan iemand anders wat je zelf voelt bij een zekere ervaring. Het klinkt eigenlijk ook ongelooflijk, maar nee, ik ben ervan overtuigd, Cappa, is er veel meer buiten datgene wat we normaal gezien kunnen waarnemen.

Maar het is er me niet om te doen iemand te overtuigen, en ik wil niet lastig doen, het is echt best boeiend om die andere richting ook eens te volgen. Maar mijn ervaringen zijn zo realistisch dat ik niet anders kan dan geloven.
Kijk : één : tijdens meditatie zag ik dit licht, een ongelooflijk helder wit licht. Ik zag het later nog een paar keer. Een keer na het gesprek met deze yogi, die samadhi bereikt heeft. Je kunt het licht zien met je ogen toe, tijdens meditatie. Maar ik zag het ook gewoon zo, met mijn fysieke ogen.
Een keer heb ik de Christus figuur gezien, die man waarvan velen zeggen dat hij nooit bestaan heeft, contouren in een fluoriscerend helder wit licht, een gelaat met doordringende, heel ernstige ogen. Ik zag hem met mijn ogen dicht, maar zo helder alsof ik iemand anders voor me zou zien.
Maar ik denk dat boeddhisten dan eerder de boeddha zullen zien, dus volgens mij zit het in het bewustzijn op dit moment. Zowel boeddha als christus zijn in mijn ogen eerder "profeten", spirituele leiders. Maar het is god in deze spirituele leiders die hen leiding geeft, zoals in alles.
Ik ervaar steeds maar weer dit helder witte licht, tijdens de jaren heen. Er is iets met die energie, met dat licht, het is volgens mij dat wat blijft bestaan, dat wat in iedereen en alles aanwezig is. Ik denk, dat dit licht datgene is wat overblijft als al het andere is vergaan : ze noemen het ook "de bron". Je gaat me gek vinden, maar ik heb hier door de jaren heen zulke ervaringen mee gedaan, dat ik gelijk geobsedeerd ben en aangetrokken door dat licht. Je kunt het niet vergelijken met enig ander licht hier op aarde. Het is een soort van "levend" licht , niet zoiets als van een lamp. Bvb een pikdonkere hemel met een fonkelende, witte ster, dat is dan nog een flauw afkooksel van dat licht dat heel weinig mensen sporadisch zien tijdens bvb meditatie.
Nu ja, dat is mijn opinie, mijn overtuiging. Dat is, Cappa, wat steeds zal blijven bestaan, wat niet sterft, die stilte, die neutrale kracht in ons.
En ja, ik geloof wel dat de energie van de psyche, zowel de negatieve als de positieve emoties, ons lichaam overleeft, en dat die stille kracht, dat objectieve en ontvankelijke in ons, steeds zal blijven voortbestaan.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

st guidon
Lid geworden op: 14 apr 2011, 12:06
Locatie: erpe-mere

30 aug 2012, 18:06

Volgens Angelica wacht ons dus een leven als geest , niet erg aantrekkelijk als toekomst moet ik zeggen. geen vrouwtje meer kunnen vastpakken,weg "duvelke" als apero , ook niet meer lekker tafelen , ik zie dat echt niet zitten hoor. Daar ergens in het zwerk rond zweven om wat te doen ? De katholieken beloofden tenminste nog rijstpap en in het vagevuur kon je nog interessante mede zondaars ontmoeten. Nee Angelica laat mij dan maar bij mijn overtuiging gedaan is gedaan en met wat geluk overleef je een beetje in je nageslacht.
kritische kijk op de wereld en binnenlandse politiek.interesse voor sport en cultuur.realist in denken en handelen.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

30 aug 2012, 18:07

Lieve Cappa,

ik heb mijn man gecontroleerd, hij is absoluut "vlooienvrij". Heb je nog een andere verklaring dan?

Groetjes
:wink:
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

30 aug 2012, 18:09

De sceptici proberen alles uit te leggen vanuit ons denken en onze hersenen en daarmee denken ze dat ze de oplossing gevonden hebben maar ze hebben geen enkele degelijke verklaring voor Orbsen, vortexen op foto en film, geen degelijke verklaring voor de antwoorden die men op zijn vragen krijgt bij EVP. Nog voor de fenomenen jozef Rulof, Leslie Flint, Dante of Swedenborg om er nog maar enkele te noemen. Men grijp direct naar het woord fantasten gewoon omdat men niet kan of WIL aanvaarden dat de mens voortleeft en zo zal het blijven tot wij het tegendeel bewijzen..
Laatst gewijzigd door wayti op 30 aug 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 18:10

Ja, aan je ervaringen moet je zeker trouw blijven, Angelica. Die zijn van jou en hebben zeker waarde voor jou. Alleen mag je niet de fout maken er z.g. objectieve conclusies uit te trekken.

En dat er veel meer is dan we normaal waarnemen, daar moet je mij niet van overtuigen. Maar ik ben er gerust in dat de mens ook dat zal doorgronden. Alleen heeft alles zijn tijd nodig, en moet je die dingen zeker niet overhaast aan bovennatuurlijke zaken als goden en geesten koppelen.

Die stilte als kracht leerde ik reeds kennen als jonge man, maar pas veel later ging ik ze bewust gebruiken. Ik ervaardde ze ook gecombineerd met dat 'schitterende licht', dat in overdonderende vorm en gedurende enkele dagen. :)
Henriette, aan wie ik het destijds uitlegde, verklaarde me verlicht, maar heeft daar nu dik spijt van. :twisted:

Maar geesten of goden? Neen, die ben ik nog niet tegengekomen. 8)

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 18:18

angelica schreef:ik heb mijn man gecontroleerd, hij is absoluut "vlooienvrij". Heb je nog een andere verklaring dan?
Ja, maar nu zitten wij hier met vlooien. Als ze van uw man komen, bedank hem dan maar van mijnentwege.
Ons kat is er mee binnengekomen. Voor mij valt het mee, maar mijn vrouw haar onderbenen zijn bijna op.

PS: Kunt ge vlooien versturen per mail? Dan ga ik eens een pb'ke naar walibi sturen. :twisted:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

30 aug 2012, 19:08

Herinner je nog wat de ouderen van weleer zeiden als er ergens een tumult ontstond ? - Alleen kalmte kan je redden - Dat was hunne raad .

Ik heb nog een oud prenteboekje over de H.Bernadette waarin een mooie foto van haar staat met daaronder de tekst :


--- Ecouteuse du silence

--- Gloire qui s'ignore ...

Beste Angelina, al deze mooie en soms verwonderlijke ervaringen zijn van jou alleen , alleen aan jou gegeven en niet aan iemand anders ... dus ze koesteren is de boodschap . Vroeg of laat passen de ontbrekende puzzelstukjes toch mooi in elkaar .

Groeten van werewoef
AMEN en AUM

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

30 aug 2012, 19:31

st guidon schreef:Volgens Angelica wacht ons dus een leven als geest , niet erg aantrekkelijk als toekomst moet ik zeggen. geen vrouwtje meer kunnen vastpakken,weg "duvelke" als apero , ook niet meer lekker tafelen , ik zie dat echt niet zitten hoor. Daar ergens in het zwerk rond zweven om wat te doen ? De katholieken beloofden tenminste nog rijstpap en in het vagevuur kon je nog interessante mede zondaars ontmoeten. Nee Angelica laat mij dan maar bij mijn overtuiging gedaan is gedaan en met wat geluk overleef je een beetje in je nageslacht.
:D :D inderdaad !!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

30 aug 2012, 19:58

Volgens Angelica wacht ons dus een leven als geest , niet erg aantrekkelijk als toekomst moet ik zeggen. geen vrouwtje meer kunnen vastpakken,weg "duvelke" als apero , ook niet meer lekker tafelen , ik zie dat echt niet zitten hoor. Daar ergens in het zwerk rond zweven om wat te doen ? De katholieken beloofden tenminste nog rijstpap en in het vagevuur kon je nog interessante mede zondaars ontmoeten. Nee Angelica laat mij dan maar bij mijn overtuiging gedaan is gedaan en met wat geluk overleef je een beetje in je nageslacht.
St Guidon wordt liever opgefret door de pieren... :wink:
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

30 aug 2012, 20:20

wayti schreef:St Guidon wordt liever opgefret door de pieren... :wink:
Walibi verwacht met huid en haar ten hemel opgenomen te worden. :P
Tja.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

30 aug 2012, 20:29

Zeg St Guidon, denk je nu werkelijk dat je hier alleen maar kunt genieten als je niet in een voortbestaan gelooft? En al die volgende levens dan? Hoeveel duvelkes zijn dat wel niet?

:wink:

Groetjes
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer