een vorm van voortbestaan na de lichamelijke dood

hier is plaats voor alle wereldreligies

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

31 aug 2012, 09:16

angelica schreef:Dood is dood, dan zouden ze er maar al te goedkoop vanaf komen.
Het is juist het voortbestaan dat hoop en zin geeft aan ons bestaan. Het is nu juist wedergeboorte , de wet van oorzaak en gevolg die het enige antwoord op rechtvaardigheid is. Zonder wedergeboorte, geen gelijke rechten, geen rechtvaardigheid.
Hier komt Angelica 's eindelijk to the point.
Terwijl er in het leven helemaal en elders ook niet, rechtvaardigheid zou bestaan.
De zin is: die we er nu, tijdens dit leven, aan kunnen geven.
Hoe wreed dit voor sommigen ook mogen klinken.
Ik denk bv. aan ouders die een kind moesten afgeven: het zijn zij, die in hun verdriet, het hogere gaan opzoeken om verder te kunnen: "we zien elkaar terug na dit aardse..."
Ik kan er begrip voor opbrengen. Maar de waarheid is het niet. Wel troost.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

31 aug 2012, 09:50

Wat weet jij wat waarheid is Reini? Jij hebt je eigen waarheid, denk je. Trouwens, wie geeft jou dan het recht om die "troost" af te nemen? Want dat doe je, door je eigen gelijk te willen behalen. Ik ken wel meerdere mensen die een kind moesten afgeven, er is veel pijn en verdriet onder de mensen, dikwijls al van kindsbeen af. En die mensen zoeken zin voor het bestaan hier en hebben die gevonden in... wat voor hen gevoel past. Staan diegenen , die hier kost wat kost hun wetenschappelijke waarheid willen verkondigen, wel eens bij stil???

Veel mensen hebben een invulling nodig in hun leven, ze geloven daar in waar ze nood aan hebben, dus dat neem je niet zomaar af.
Leven en laten leven, ieder zijn waarde laten behouden.

En nu hebben we het niet over het eigen gelijk, maar over menselijkheid.
Ik ben overtuigd van het mijne, jij van het jouwe, en laten we het zo houden. Ik wil hier niemand overtuigen of bekeren, wat anderen geloven en denken is hun zaak. Maar ik sta er wel op om ieder in zijn waarde te laten, en ieder zijn vrijheid van denken, geloven en spreken te gunnen. Daar houd ik echt aan !!!


Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

31 aug 2012, 10:18

Reini schreef:
angelica schreef:Dood is dood, dan zouden ze er maar al te goedkoop vanaf komen.
Het is juist het voortbestaan dat hoop en zin geeft aan ons bestaan.Het is nu juist wedergeboorte , de wet van oorzaak en gevolg die het enige antwoord op rechtvaardigheid is. Zonder wedergeboorte, geen gelijke rechten, geen rechtvaardigheid.
Hier komt Angelica 's eindelijk to the point.
Terwijl er in het leven helemaal en elders ook niet, rechtvaardigheid zou bestaan.
De zin is: die we er nu, tijdens dit leven, aan kunnen geven.
Hoe wreed dit voor sommigen ook mogen klinken.
Ik denk bv. aan ouders die een kind moesten afgeven: het zijn zij, die in hun verdriet, het hogere gaan opzoeken om verder te kunnen: "we zien elkaar terug na dit aardse..."
Ik kan er begrip voor opbrengen. Maar de waarheid is het niet. Wel troost.
Ik vrees inderdaad dat dit de kern is. Een angstschreeuw naar rechtvaardigheid, troost en helaas vergelding, getuige de eerste zin.

Maar volgens Angelica mogen anderen hun mening niet geven om sommigen hun 'troost' niet af te nemen. Gevaarlijk.
Maar zij mogen wel vrijelijk hun mening over het internet spuien uit geestelijk inzicht en liefde voor de mensheid. Gevaarlijk fanatisme.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

31 aug 2012, 10:28

Angelica schreef: Wat weet jij wat waarheid is Reini?

Gij wel zekers.....!

Laat u toch eens ne keer serieus nazien mens...daar is bij u geen ene hoek meer aan!


P.Siemons

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

31 aug 2012, 10:32

Ach, daar heb je Siemons ook weer..

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

31 aug 2012, 11:21

Laat u toch eens ne keer serieus nazien mens...daar is bij u geen ene hoek meer aan!
Een bolleke is toch ook schoon..
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

31 aug 2012, 11:26

Niet voor 'n vierkante kop!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

31 aug 2012, 13:29

Angelica schreef:
Wat weet jij wat waarheid is Reini? Jij hebt je eigen waarheid, denk je. Trouwens, wie geeft jou dan het recht om die "troost" af te nemen? Want dat doe je, door je eigen gelijk te willen behalen. Ik ken wel meerdere mensen die een kind moesten afgeven, er is veel pijn en verdriet onder de mensen, dikwijls al van kindsbeen af. En die mensen zoeken zin voor het bestaan hier en hebben die gevonden in... wat voor hen gevoel past. Staan diegenen , die hier kost wat kost hun wetenschappelijke waarheid willen verkondigen, wel eens bij stil???

Ik heb geen recht iemands troost af te nemen Angelica.
Als ik zelf lijd, ondervind ik hoe mooi het is als iemand kan geloven dat er een after-live is waar iedereen mekaar in vrede en geluk kan weerzien.
Maar het verleidt me niet om daar in mee te gaan, 't gezond verstand belet me dat.
We zijn slechts een product van evolutie, niets méér dan dat, bewijzen te over, wat fantasten ons ook moge voorschotelen.
Je laatste zin is een zuiver protest om je fantasieën onaangeroerd te laten.
Het spijt me voor je, maar het leven is wreed.

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

31 aug 2012, 16:08

Niet voor 'n vierkante kop!
Ik lig hier krom van t'lachen, een goei... :P :P :P
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

31 aug 2012, 16:41

Angelica:
Het is nu juist wedergeboorte , de wet van oorzaak en gevolg die het enige antwoord op rechtvaardigheid is. Zonder wedergeboorte, geen gelijke rechten, geen rechtvaardigheid
.
Is de dood dan onrechtvaardig ?Alle levende organismen sterven vroeg of laat and disappear for ever.Wij dus ook.Wedergeboorte en andere illusies ten spijt.
Wie bewaakt de bewakers.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

31 aug 2012, 16:46

Reini schreef:
cappa schreef:
Reini schreef:Eigenlijk hebben die auteurs weinig fantasie.
Geef mij maar Assimov. Weet je nog?
Eigenlijk niet, ben niet zo voor SF. :( Maar blijkbaar had de man veel meer noten op zijn zang dan de flauwe hemel-verhalen die men hier leest.
Tja... Er is een nieuw hollands triumviraat van kwezels ontstaan:Angelica, Henriette 2, en Wayti.
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 31 aug 2012, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

31 aug 2012, 17:37

Ach, dat gekrakeel hier weer.
Ik weet als geen ander, Reini, dat het leven heel wreed kan zijn. En ja, mensen zoeken dan dikwijls een zin voor al dat lijden, een zin voor het bestaan. Misschien had het voor veel mensen dan wel anders afgelopen, als ze hun leven en ook hun lijden als zinloos zouden ervaren.
Maar de ene zoekt zijn antwoord in religie, of in spiritualiteit, een andere beschouwt zich als zijnde "nuchter" en gelooft enkel in dat wat hij rechtstreeks kan waarnemen..... dat is het verschil in mensen. En het is zeker niet om mijn "eigen fantasieën" onaangeroerd te laten, dat ik dit alles neerschrijf. Het is omdat ik zie welk een gekrakeel het meebrengt als mensen anderen kost wat kost willen overtuigen van hun gelijk. Je kan ook proberen je visie neer te schrijven zonder persé je gelijk te willen behalen, misschien gewoon eens om verschillende aspecten/overtuigingen..... naast elkaar te leggen, zonder persé een ander te overtuigen.
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, het gaat erom de ander zijn houvast niet af te nemen.

Het spijt me erg voor jou Reini dat, als jij lijdt, je geen troost , hoop en zin kunt vinden in de wetenschap van een voortbestaan en /of werdergeboorte.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 aug 2012, 21:25

We zijn slechts een product van evolutie, niets méér dan dat, bewijzen te over, .....
Dit is geheel waar wat je schrijft Reini. Echter, zijn we al in staat om het gehele evolutie proces te kunnen overzien? Misschien is het niet juist om te denken dat je enkel dit leven, waar jij nu nog enkel, een begin en een einde van een lichaam kan constatere, het gehele evolutie proces inhoud. In wezen kunnen wij enkel het lichamelijk komen op aarde en het heen gaan daarvan konstateren. Jij bent tot het besluit gekomen dat er niets anders kan zijn dan dat. Anderen hebben door diverse oorzaken kunnen ervaren dat er meer is dan dat. Dit geheel los van bijbel en/of religie en dogsma's van wie dan ook.
Alles is Één en die Éne is Alles.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

31 aug 2012, 22:27

Hoek af? Bolleke??? Vierkante kop???????? :cry:

snif
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

31 aug 2012, 22:29

Van Janx:
Anderen hebben door diverse oorzaken kunnen ervaren dat er meer is dan dat. Dit geheel los van bijbel en/of religie en dogsma's van wie dan ook.

Mogelijk zorgden diverse oorzaken ervoor dat mensen emoties ervaarden (met 1 d Cappa :wink:) in hun brein, die hen een soort bescherming gaven tegenover het ondraaglijke.
Al eens aan de mogelijkheid gedacht Janx?
Even religies daargelaten ervaart het merendeel van de mensheid die gevoelens niet.
Waarom zouden er dan enkele uitverkorenen zijn die dat wel doen?
Ik vind het op zijn minst twijfelachtig. Op zijn minst.
Hopelijk sleur je er nu geen niveau's van reïncarnatie bij. Jouw fantasie.