Onbevlekte ontvangenis

hier is plaats voor alle wereldreligies

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 nov 2013, 13:50

2 intelligente mannen die er -gelukkig- eens met de nodige humor over walsen.
De beste remedie om niet depri te worden van al de onzin die hier soms neergepoot wordt.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 nov 2013, 13:53

Dianthus schreef:Wat moet ik toch met die flauwe kul doen in deze tijd? Vertel me dat maar eens eerst. Heeft totaal geen enkele waarde of gelooft er iemand dat zij toen een hoger bewustzijn hadden dan ons? Zo'n informatie is juist wat de mens krankzinnig maakt en totaal niets met deze tijd heeft te maken. Leuke verhaaltjes allemaal en dat vanuit het inzicht van het bewustzijn van de schrijver die dan ook gewoon schrijft vanuit zijn eigen (on)bewustzijn van die tijd of waren die schrijvers waarlijk bewuster dan ons? Laat je toch niets wijsmaken en put je energie in andere gedachten.
Het Masoretische teksttype is ook aangetroffen in de Dode Zeerollen, en blijkt dus minstens duizend jaar lang vrijwel foutloos overgeleverd te zijn
Dus nee, foutloos verre van want dat zou betekenen dat de schrijvers ook foutloos in hun denken moeten zijn geweest en daar zit het hem nu juist in. Waar liggen de persoonlijke voorkeuren om iets meer aan te dikken of juist minder in het voordeel van…?

Verdiep je eens wat meer in de menselijke psyche vooraleer mij de les te lezen ivm. talen waar ik niets mee heb in deze tijd!

Begin eens eerst met het woord 'rechtvaardigheid' en wat de betekenis daarvan is en kijk dan nog eens naar die flauwe kul van duizenden jaren geleden. Je wordt er echt niet wijzer van...ja buiten het feit hoe het NIET moet :wink:
Ik vraag mij af wat jouw commentaar nu te maken heeft met de vergelijking van gevonden teksten van 2000 jaar geleden met de teksten die nu nog altijd in gebruik zijn :roll: :roll:
Je zit er compleet naast man !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 nov 2013, 14:10

Silver Wolf schreef:Toch leuk, dat binnen de huidige steeds duidelijker nijpende crisis er nog oeroude verhaaltjes van zowat 2000 jaar geleden worden opgevist en zoiets de mensen kan blijven tormenteren.

Erger wordt die indoctrinatie, als - zoals binnen de moslimversie, van die naar eigen smaak bijgestuurde overleveringen - men het oneens geraakt over wie nu de rechtmatige opvolger van een profeet is.
En daardoor soennieten versus sjiieten elkaar naar het leven staan.

In het oude Europa hebben we dat bestiale bloedvergieten ook gekend en zo werden Katharen nagenoeg volledig uitgemoord en zorgden fanatici voor een scheiding der Nederlanden op basis van een dwaas verzinsel over "geloof".
Alva de bloedhertog bracht de Spaanse inquisitie naar hier.

Vreemd blijft, dat de het onzalige raaskallen van führer Adolf en z'n nazi's werd verboden, maar al dat religieuze gezever mag verder kabbelen.
Gewoon verbannen naar de privésfeer en dringend verwijderen uit scholen en het publieke leven.
Zo komt er tijd vrij om echt zinvol aan een vrediger samenleving te bouwen.
Zonder tempels, kerken en moskeeën.

sw
De goddeloze leiders à la Stalin, Mao, Pol Pot ...... hebben die geen bloed kleven aan hun handen van miljoenen en miljoenen burgers :idea:

Pleit jij soms voor een soort dictatuur, communisme, voor een vrediger samenleving :?:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 nov 2013, 14:15

bluevelvet schreef: De goddeloze leiders à la Stalin, Mao, Pol Pot ...... hebben die geen bloed kleven aan hun handen van miljoenen en miljoenen burgers :idea:
Impliciet bevestigt deze vergelijking dat de zogenaamd "geestelijke" leiders, inderdaad bloedvergieters waren.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 nov 2013, 15:27

Quote bluevelvet
De goddeloze leiders à la Stalin, Mao, Pol Pot ...... hebben die geen bloed kleven aan hun handen van miljoenen en miljoenen burgers :idea:
Pleit jij soms voor een soort dictatuur, communisme, voor een vrediger samenleving :?:

:roll: DIT soort verdraaien van iemands woorden, was nu ook een specialiteit van de pater en nadien de godsdienstleraar waartoe ik tijdens mijn 6 jaren lager onderwijs was veroordeeld.
Hoewel ik tijdens mijn middelbare school zélf voor de lessen moraal koos,
werd ik nog 2 jaren slachtoffer van een geestelijke, die een zangkoor van jonge knapen leidde. (En tegelijk trachtte te verleiden, om zijn misselijke onderdrukte lijfelijke verlangens in te vullen). Gelukkig is hij een 10-tal jaren later tegen de lamp gelopen en werd geklist wegens aanranding op de eerbaarheid van minderjarige kinderen.
Maar goed, na als kleuter door enkele muffe nonnen te zijn gekweld - (één ervan genoot met een sadistisch genoegen, van de pijnlijke straffen die ze uitdokterde. En ze zag in de opgewektheid van zo'n klein kind de hand des duivels....) - was ik al een beetje geïndoctrineerd, om in 't gareel van al die voze kerkdienaars te lopen.
Enkele van mijn schoolmakkers bleven vastkleven aan die sluwe steunpilaar van de verzuiling, omdat ze zo een lanceerbasis kregen aangeboden om later carrière te maken.

Deze vrijbuiter is een eigen weg gegaan en blijft nog altijd zijn eigen geweten volgen, zonder enige nood te hebben aan vaak karikaturale leugens over duivels, engelen, hel en andere baarlijke nonsens.
Uiteindelijk rinkelt ook bij de clerus de kassa en baadt die travestiet in Rome in een kotsmisselijke weelde en luxe. Hij mag dan even op Lampedusa neerstrijken voor het oog van de camera's, maar zou beter al die postsierlijke rijkdommen (grotendeels onrechtmatig verkregen) verdelen aan die sukkelaars, zodat ze niet langer hoeven te verdrinken in de zee.

sw

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 nov 2013, 15:53

QUOTE Socrates (vorige blz...)
. . . / . . . Waarom überhaupt "ontvangen", kon de baby dan bv. niet meteen in haar armen worden gelegd, in plaats van er nog 9 maanden te moeten op wachten ? EINDE CITAAT.

Die 9 maanden waren nodig omdat de drie wijzen uit het (VERRE) Oosten te voet onderweg waren naar Bethlehem. ???

Maar, beste wijsgeer (Socrates) die "GOD" kon wel heel dat universum eventjes op 6 dagen in elkaar knutselen (wel nadien één dag RUST om geen burnout op te lopen !)...En in zijn aards paradijsje zag hij laattijdig in, dat ADAM nood had aan wat gezelschap, dus knutselde hij zomaar uit een rib :o die EVA. Allicht wegens een productiefout, bleek ze hardhorig (of hardleers?) en kon haar jatten niet van die appelboom houden, met alle gevolgen vandien.
Een "kindeken Jezus" ineen flansen was blijkbaar andere koek. Hoewel dat jongetje, als jonge man van 33 al naar de slachtbank diende geleid (om zijn missie te volbrengen) was het wel een "pièce unique", dat mirakels kon fabrikeren en honderduit fantaseren.
Dus diende er 9 maanden gewacht op die wonderbaarlijke geboorte.

Ps.: Waarom dat jongetje - met een celibataire toekomst - op z'n 7de levensjaar ook nog besneden diende te worden, blijft mij erg onduidelijk.
Want alle gezever daarover terzijde, het is een uitvinding om een (volwassen= geslachtsrijpe) man langer van seks te laten genieten. Omdat een besneden penis = met ontblootte eikel, minder onderhevig is aan "ejaculatio praecox".

God's wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk :?

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 nov 2013, 15:57

Zeven is een mytisch cijfer dat ook in de Bijbel veel voorkomt. Krijgt men door die operatie op zijn 70ste ook een zevenvoudige libido ? (Concurrentie voor Pfizer !)
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Dianthus
Lid geworden op: 10 apr 2011, 15:10

05 nov 2013, 16:30

Zouden we er niet beter aan doen om dit topic te laten uitsterven want het is echt niet de moeite hoor om hier nog woorden aan vuil te maken buiten dan de humor van sommigen :lol:
Windows XP Pro Service Pack 3/ W8.1 Pro MC, Intel Desktop D 945 PSN , Intel Pentium D 3.40GHz , 4GB DDR2 800Mhz, Samsung 1TB S-ATA II 32MB, Samsung SSD 840 250GB , Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, iiyama ProLite 22''

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

06 nov 2013, 12:02

Dianthus schreef:Zouden we er niet beter aan doen om dit topic te laten uitsterven want het is echt niet de moeite hoor om hier nog woorden aan vuil te maken buiten dan de humor van sommigen :lol:
Afbeelding
Requiescat in pace :roll:

sw

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 nov 2013, 22:46

Ik bezit nog een gebedenboekje van '' Jissekestijd "" waarin het gebed van de kleine getijden ( ook klein officie genoemd ) van de Onbevlekte Ontvangenis in staat .

Je kunt daarin afleiden dat de komst van de Heilige Moeder van de Heer Jezus Christus al in de bijbel werd aangekondigd .

Vele hoedanigheden van de H. Maagd worden verwezen naar gebeurtenissen in het O.T .

Een paar voorbeelden :

Wees gegroet, o heilige bondsark, troon van koning Salomon
Braambosch, waarin God verschijnt ; Gedeons verkoren vacht; Samsons zoete honinggraat .

wees gegroet, o toevluchtsstede, Davidstoren, hecht gebouwd

Ja, gij zijt de sterke Vrouwe; Judith, de overwinnares, Gij zijt de schoone maagd Abisag die den waren David streelt ... en dit gaat zo verder .

De ganse tekst vindt U op de volgende link , maar ik ben niet zeker of die hier gaat doorkomen .

Volgens de kerk wordt dit kleine officie beschouwd als een krachtig gebed in de ware Geest van het bidden .

- users.skynet.be/fc13574/SITE_CHAPELLE/messe_et_prieres/petit_office/nl_boekje.pdf


Asjeblieft en groeten,

werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 nov 2013, 06:23

werewoef schreef:Ik bezit nog een gebedenboekje van '' Jissekestijd "" waarin het gebed van de kleine getijden ( ook klein officie genoemd ) van de Onbevlekte Ontvangenis in staat .
En ik bezit nog een leesboek van " H.C.Andersentijd " waarin ook veel mooie verhaaltjes ( ook wel sprookjes genoemd ) in staan.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 nov 2013, 08:24

talisman schreef:
werewoef schreef:Ik bezit nog een gebedenboekje van '' Jissekestijd "" waarin het gebed van de kleine getijden ( ook klein officie genoemd ) van de Onbevlekte Ontvangenis in staat .
En ik bezit nog een leesboek van " H.C.Andersentijd " waarin ook veel mooie verhaaltjes ( ook wel sprookjes genoemd ) in staan.
Ik dacht er plots aan dat we het misschien beter kunnen hebben over de 'bevlekte gevangenis', ik denk dat op die manier die 'onbevlekte ontvangenis' duidelijker kan worden.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 nov 2013, 09:26

Commentaar overbodig. conceptual art uit 1917.

Afbeelding

Waarde ??
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 nov 2013, 09:30

socrates schreef:Commentaar overbodig. conceptual art uit 1917.

Afbeelding

Waarde ??
Kan ik niet echt op antwoorden, ik weet niet wie R Mutt is.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

07 nov 2013, 10:30

AfbeeldingDe Vrouwe van Efeze :roll: werd beschouwd als de oerbron der dingen zelf. De Halikarnas Balikçisi zegt over haar:
“Zij is het die de grond opdraagt bloemen en vruchten te dragen. Zij die de elementen regelt, de scepter zwaait over lucht, aarde en wateren, het leven der dieren beheerst. Zij die de wilde creaturen temt en getemde creaturen beschermt. Zij is de Bron van het Al.”
Ze gaf ook genezing en begeleide overleden zielen naar de onderwereld.
Artemis was bovendien de beschermgodin van de zeelieden, wat zorgde voor een gemakkelijke verspreiding van de cultus, namelijk van Egypte tot Carthago tot de Franse zuidkusten en Italië.
EINDE CITAAT

Ook in de oude Germaanse cultuur en in het stammenverband stond de VROUW centraal, omdat zij niet enkel figuurlijk hét vruchtbaarheidssymbool was, maar ook letterlijk voor het verder bestaan van hét leven verantwoordelijk was.
Bij de kerstening van al die volkeren stootte men op die adoratie voor de vrouw en zo is dan dat MARIA-beeld binnen geslopen. Hoewel zowel de Joodse, als de Christelijke en zeker de Moslim-religie dan weer die vrouw onderdrukt en naar een onderdanige positie terug dringt. In heel wat kleinere Italiaanse dorpen leeft de verering voor de Madonna heel erg en kijken nogal wat priesters erg schuw toe, wanneer het bij een ommegang met een Maria-beeld haast hysterische vormen aanneemt.

Nu, ja heel die religie-winkel heeft zich al vaak bediend van bestaande zogenaamd "heidense gebruiken" om er hun eigen verhaaltje op te enten.
De oeroude winter-zonnewende werd gebruikt om er het kerstfeest van te maken. Sommige priesters klagen over "het heidense gebruik van de kerstboom", terwijl het brengen van licht naar de bomen (wanneer op het Noordelijk halfrond de dagen beginnen te lengen) al eeuwenlang een ingebakken ritueel was.
Het offeren van het eerstgeboren leven in het voorjaar (een lammetje) was ook een eeuwenoude traditie, om een goede oogst af te smeken bij de goden van toen. Daar werd dan maar het paasfeest van gemaakt, dat vreemd genoeg de stand van de maan moet volgen. Alsof de kruisiging van die Joodse Jezus Christus, die zichzelf uitriep tot messias, ieder jaar op een andere datum herdacht moet worden.

Dat een van koorts ijlend meisje een verschijning zag in een grot in Lourdes, was wel handig voor de lokale toerisme-industrie. Maar zo zijn meerdere van die fantasietjes geboren om de kassa te laten rinkelen. Men moet de kraampjes in Scherpenheuvel maar bekijken, waar zelfs manneke-pis naast een Maria-postuurke te koop is... :D

sw