Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 okt 2014, 21:33

janx schreef:
bluevelvet schreef:Paulus was een Farizeër en kende heel goed de Mozaïsche Wet. Met het vervolgen van de eerste christenen dacht hij er goed aan te doen.
Die Mozaïsche wet is geen bijbel beste bluevelvet, ik heb het over de ( huidige) bijbel die verzameling van diverse geschriften.
En waar denk je dat je de Mozaïsche wet kunt lezen :roll:
Juist, in het bijbelboek, de Mozaïsche Wet maakt deel uit van het O.T. Veel Joden waren van mening dat de Mozaïsche wet die ze jaar na jaar onderhielden, nog altijd geldig was na de opstanding van Jezus. Maar neen, de +/- 600 wetten waren samengevat in twee geboden.
We lezen in LUKAS : 10
25 "Daar kwam een wetgeleerde naar Hem toe om Hem op de proef te stellen. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [26] Hij zei tegen hem: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Hoe leest u dat?’ [27] Hij gaf ten antwoord: ‘U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ [28] Hij zei tegen hem: ‘Juist geantwoord! Doe dat en u zult leven.’ De Wetgeleerde vroeg nog wie zijn naaste was, waarop Jezus de parabel van de 'barmhartige Samaritaan' vertelde.

Romeinen 13:9 schrijft :
"Want de geboden : gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Dierenoffers hadden ook geen zin meer, zoniet zou het offer van Jezus voor niets geweest zijn !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

30 okt 2014, 23:05

bluevelvet schreef:]En waar denk je dat je de Mozaïsche wet kunt lezen
Hier beste bluevelvet.
uit:klik

Alle 613 wetten van het Oude testament op een rijtje, de z.g. Mozaïsche wet. Mooie klus voor hen die beweren dat we DE WET moeten volbrengen
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 okt 2014, 12:50

Ja, ja, janx, en wat lezen we ..... de 613 wetten van het Oude Testament !
En het Oude Testament is deel van de bijbel ! Ga je nu nog altijd beweren dat de Mozaïsche Wet geen deel uitmaakt van de geschriften van de bijbel :roll:

De Mozaïsche Wet is samengevat in de twee geboden in LUKAS 10 : 25-27.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

31 okt 2014, 16:04

*leah* schreef:Blij dat ik deze topic geopent heb , er moet nog veel geleerd worden denk ik zo !

Er moet inderdaad nog veel geleerd worden, geopent = geopend (= voltooid deelwoord).

Ik denk dat het best is om iedereen te laten geloven wat zij of hij wilt, een topic openen om anderen te bekeren vind ik maar niks.
Ik schreef het reeds Ebenhaezer, ik respecteer uw geloof doch dat van anderen ook.
Ik ben niet ongeloving maar ik zie God als een Kracht, niet als een mens!

Ja, waarom schrijf ik dit nu, wellicht omdat ik me weeral erger aan Hij, Hem, Zijn......

Bedankt LEAH voor het verbeteren van mijn fout , ja dat gebeurt af en toe nog wel eens ( maar bij anderen trouwens ook ) , misschien juist omdat ' leraar ' ZONDERVREES hier niet meer is !

Het openen van deze topic was heus niet om anderen te ' bekeren ' hoor Leah , daar is trouwens geen mens toe in staat , alleen God zelf kan dat , al worden daar idd. mensen voor gebruikt , maar mijn doel was eenvoudig om te ontdekken wat er in God nog allemaal verborgen zit , en dat vinden we niet alleen in de Bijbel , maar vooral in de natuur en alles wat geschapen is .

't Is meer een zoektocht , voor iedereen die in die Kracht gelooft .
Of je dat nu een Kracht , of een Persoon , of een Werkende Kracht noemt , het gaat hier om de Schepper van alle dingen , wie is dat eigenlijk , welke mogelijkheden zijn daar verborgen ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2014, 00:10

bluevelvet schreef:Ja, ja, janx, en wat lezen we ..... de 613 wetten van het Oude Testament !
En het Oude Testament is deel van de bijbel ! Ga je nu nog altijd beweren dat de Mozaïsche Wet geen deel uitmaakt van de geschriften van de bijbel Rolling Eyes

De Mozaïsche Wet is samengevat in de twee geboden in LUKAS 10 : 25-27.

Dus de bijbel geeft een samenvatting van de zgn Mozaïsche wetten ... hm, en die wetten zijn door de Joden zelf gemaakt. Noem je dat dan gods woord? Of denk je dat jouw god dan later maar heeft gedacht "jee die Joden toch... veel te moeilijk voor de mens we gaan het samenvatten". Dus eigenlijk een beetje plagiaat gepleegd door jouw god..
Ik heb niets tegen goede raad zoals, heb uw naaste lief gelijk u zelf en gij zult niet doden. Hierin zitten alle ingrediënten om te komen tot een harmonieus samenleving. Maar dat weet ik ook zonder die bijbel beste bluevelvet. Maar dat is wel weer in schrille tegenstelling gezien al die levensvernietigingen zoals ze staan in het O.T. Denk je dat jouw god het toen nog niet door had en pas later er een lichtje ging branden bij jouw god van .... jemig ... was ik even fout .....ik doe boete, 'k stuur mijn zoon die ze dan maar moeten vermoorden als straf voor mijn domheid? Dit laatste van mij is een net zo'n grote leugen als die velen die in die bijbel staan.
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 nov 2014, 11:07

janx, je bent van mening dat de wetten door de mensen gemaakt zijn ? Dit kan onmogelijk, omdat zij zo perfect in elkaar zitten.
Enkele voorbeelden :
---------------------
In Exodus 21:12-13 lezen we dat als iemand vrijwillig een mens dood slaagt, hij/zij ter dood moet gebracht worden. Doodt men iemand onvrijwillig dan kan hij vluchten naar steden ingesteld voor onvrijwillige doodslagers om te ontkomen aan bloedwraak. (Numeri 35 : 11-14; Deut. 4 : 41-42)

Nemen we nog als voorbeeld het verslag van Leviticus 6 over een situatie van iemand die zich schuldig maakt aan diefstal, afpersing, of bedrieglijk handelt en zich eigen maakt van andermans eigendommen moet hij, als hij echt berouw toont en om vergeving vraagt, bepaalde zaken doen om vergeving te krijgen. Hij moet de goederen teruggeven, hij moet een som geld betalen en een dier, bv. een ram, bij de priester brengen die het aan God moest offeren ter vergeving van zijn zonden.
Dit is een wet van barmhartigheid : het onrecht werd hersteld. De bestolene kreeg zijn goederen terug, diegene die de fout begaan had en zijn geweten hem aanzette zijn schuld te bekennen kon zo zijn fout herstellen. Zoniet gaf God hem ook geen vergeving.

En nog een derde voorbeeld in Deut. 20 : 2-7 : Als er een oorlog uitbrak werden uitzonderingen bepaald om niet aan de strijd te moeten deelnenen : iemand die pas een huis gebouwd had, een wijngaard geplant, of een huwelijksbelofte hadden gedaan, en zij die bang waren moesten niet ten strijde trekken.

Dit zijn maar een paar voorbeelden van de barmhartigheid van God jegens zijn volk. Weliswaar hebben regeringen de 10 geboden opgenomen in hun rechtstelsels maar meen jij dat de hedendaagse wetten ook iets van Gods barmhartigeheid aantonen :roll:

Er bestonden ook geen gevangenissen bij het Joodse volk ! Gevangenissen kosten heden ten dage heel veel geld aan de gemeenschap !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2014, 12:07

bluevelvet schreef:janx, je bent van mening dat de wetten door de mensen gemaakt zijn ? Dit kan onmogelijk, omdat zij zo perfect in elkaar zitten.
Enkele voorbeelden :
Ja, dat is mijn mening, over die betreffende tijd, omstandigheden en het bewustzijn van dat moment.

bluevelvet schreef:In Exodus 21:12-13 lezen we dat als iemand vrijwillig een mens dood slaagt, hij/zij ter dood moet gebracht worden.
Beste bluevelvet, dus 'gij zult niet doden' heeft geen betekenis? Was de gedachte van die god vanuit de bijbel toen anders?
bluevelvet schreef:En nog een derde voorbeeld in Deut. 20 : 2-7 : Als er een oorlog uitbrak werden uitzonderingen bepaald om niet aan de strijd te moeten deelnenen : iemand die pas een huis gebouwd had, een wijngaard geplant, of een huwelijksbelofte hadden gedaan, en zij die bang waren moesten niet ten strijde trekken.
ja ..ja, die hoefden niet mee te doen met het oorlogsfeestje. Waanzin ten top volgens mij.
Oorlog betekend veelal dat men ging doden.
en waar is dan 'gij zult niet doden'?



Hieruit kun je al opmaken dat al die voorschriften gewoon vanuit menselijke gedachten zijn ontsproten buevelvet ... en het is onbegrijpelijk dat jij je laat wijsmaken dat het vanuit een god is voortgekomen dat kan enkel een menselijke god geweest zijn. Het is vele malen beter je te richten op het N.T. ook al is die zeer verminkt.
Het leven, (werkzaamheid van de bron zelf) heeft alles al gegeven het is aan de mens zelf om zich te ontwikkelen naar het niveau van die Bron. Dat zal , hoe dan ook, ooit zo zijn. En dat kan niet door volgens een boekje te leven maar door ondervinding met dat wat je was, bent en gaat worden. Daarom is het leven zelf, ook niet te vernietigen enkel de materie waarin het zich bevind op dat moment als een noodzakelijkheid.
Het huidige lichaam geeft je onder meer de nodige vertraging tot uitvoering van wil en verlangens vanuit het innerlijke zou dat niet zo zijn dan was er geen evolutie, geen bestaan, niets.
Ook iets om over na te denken misschien?
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

02 nov 2014, 10:14

janx, je hebt precies niet goed begrepen wat de Mozaïsche Wet inhoudt. Bij overteding van de Wet werden er gerechterlijke beslissingen genomen. Als iemand werd doogeslagen kon de dader met de dood bestraft worden naar gelang het opzettelijk was of niet. Bij een diefstal, moest het gestolene teruggegeven worden en werd de dief bestraft met een geldboete......

Als ik jou lees zou een strafbepaling om iemand ter dood te veroordelen wegens moord niet mogen gebeuren onder het mom van "je zult niet doden" !

Volgens jou mag er dan geen gerechtigheid geschieden :roll:
In wat voor wereld zouden we dan leven :idea:

God is een God van barmhartigheid maar ook van gerechtigheid.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

02 nov 2014, 13:29

bluevelvet schreef:janx, je hebt precies niet goed begrepen wat de Mozaïsche Wet inhoudt.
Zeker wel, het is een menselijk wetgeving.
Bij overteding van de Wet werden er gerechterlijke beslissingen genomen. Als iemand werd doodgeslagen kon de dader met de dood bestraft worden naar gelang het opzettelijk was of niet.
precies wat je zegt .... "gerechtelijke beslissing" dus de mens is het die dat gaat beslissen niets is daaraan goddelijk mijn inziens. Het gebeurt alsnog in vele landen dat men de doodstraf oplegt ondanks het gebod gij zult niet doden maar dat is wegens onwetendheid wat het doet met die gene die dat beslist als je een mens daartoe veroordeeld.
Bij een diefstal, moest het gestolene teruggegeven worden en werd de dief bestraft met een geldboete......
prima
Als ik jou lees zou een strafbepaling om iemand ter dood te veroordelen wegens moord niet mogen gebeuren onder het mom van "je zult niet doden" !
Dat klopt beste bluevelvet. En heb je enig idee waarom de mens gegeven is van "gij zult niet doden?".
Volgens jou mag er dan geen gerechtigheid geschieden :roll:
In wat voor wereld zouden we dan leven :idea:
die gerechtigheid is er zonder onderbreking altijd aanwezig bluevelvet, aangaande het doden van een mens, in welke omstandigheden dan ook bewust begaan. Zelfs het beëindigen van je eigen leven is daaraan onderhevig. Volkeren hebben een eigen rechtssysteem ontwikkeld en dat is goed anders is er alleen maar chaos en de sterksten of de slimsten hebben altijd de macht. Maar het leven zelf, wat de mens is, daar kun je niet over beslissen als mens zonder dat je in ernstige botsing komt met het leven zelf en dat geeft gevolgen waaraan niemand zich kan onttrekken aan die gerechtigheid.
God is een God van barmhartigheid maar ook van gerechtigheid.
zeker, die barmhartigheid is dat een ieder voor zijn eigen daden verantwoordelijk is en zal moeten vereffenen vroeg of laat daar is geen ontkomen aan. En dat is geen straf maar het zelf reinigen van jouw persoonlijkheid. Jij bent een bijbel kenner bluevelvet dus weet je, dat wat je zaait zal je oogsten.
Oja ... voordat je over vergeving der zonden begint even dit; al je zonden zijn vergeven door het leven ( godheid ) omreden er zijn geen zonden alleen onwetendheid en door wetend te worden kun je dat weer vereffenen.
Daarom misschien "heb je naasten lief gelijk je zelf?". Dat scheelt een hoop achterafwerk denk ik dan maar... hi. (grapje hoor)
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

02 nov 2014, 16:30

AfbeeldingNu de Getuigen van Jehova steeds vaker de deur op de neus krijgen, infiltreren ze het forum met de 99ste topic op rij over
Hem, Hij, de Heer...

"hem", "hij" of welke heerschap dan ook heeft juist noppes geschapen.
Enkele geflipte geesten hebben wel hun eigen hersenschimmen voor waarheid aangenomen.
Wat nog begrijpelijk is en zelfs te pruimen zou zijn.
Maar, dat ze onverdroten hun sprookjes blijven slijten via dit forum, grenst stilaan aan het sluikstorten van hallucinante waanideeën.

sw

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

02 nov 2014, 20:08

janx, of de Mozaïsche wet een goddelijke wet is kunnen we misschien niet bewijzen, daar moet je geloof aan hechten, en dat doe ik ! De Maker van het leven heeft het recht dit gebod te eisen. De mens kan het alleen maar toepassen omdat hij respect moet hebben voor iemands leven. Dat maakt dan deel uit van "Heb je naaste lief, zoals je zelf".

Nu, als je denkt dat "je zult niet doden" een menselijke wet is dan begrijp ik niet dat in geval van oorlog hoe meer doden je maakt en hoe strategischer je te werk gaat, hoe groter je als "held" aanzien wordt en zelfs beloond wordt met ere-medailles ! Verre van gestraft te worden hé. Hier speelt dus het nationalisme en patriotisme een grote rol. Allerlei wapens worden vervaardigd om de bewoners van andere landen te doden, dat getuigt dan wel van de opperste hypocrisie !
Ik kan er dus niet bij dat "ge zult niet doden" een menselijke wet zou zijn !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 nov 2014, 11:30

bluevelvet schreef: Ik kan er dus niet bij dat "ge zult niet doden" een menselijke wet zou zijn !
Tja, dat verwondert me niks. Dat is lang niet het enige waar je niet bij kunt.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

03 nov 2014, 13:08

bluevelvet schreef:janx, of de Mozaïsche wet een goddelijke wet is kunnen we misschien niet bewijzen, daar moet je geloof aan hechten, en dat doe ik ! De Maker van het leven heeft het recht dit gebod te eisen. De mens kan het alleen maar toepassen omdat hij respect moet hebben voor iemands leven. Dat maakt dan deel uit van "Heb je naaste lief, zoals je zelf".
Goed, dus niet te bewijzen. maar even los daarvan ik ben best van mening dat er wetten moeten zijn om een land/volk te kunnen opbouwen en te kunnen besturen.
Maar nogmaals er is geen God die spreekt dat kan alleen de mens bluevelvet, ook die Christus van jouw kon enkel spreken omdat hij in het vlees was. Het kosmische medium voor overdracht is enkel gevoel. En daar bedoel ik niet mee het fysiek voelen.
bluevelvet schreef: Nu, als je denkt dat "je zult niet doden" een menselijke wet is dan begrijp ik niet dat in geval van oorlog hoe meer doden je maakt en hoe strategischer je te werk gaat, hoe groter je als "held" aanzien wordt en zelfs beloond wordt met ere-medailles ! Verre van gestraft te worden hé. Hier speelt dus het nationalisme en patriotisme een grote rol. Allerlei wapens worden vervaardigd om de bewoners van andere landen te doden, dat getuigt dan wel van de opperste hypocrisie !
Ik kan er dus niet bij dat "ge zult niet doden" een menselijke wet zou zijn !
ik denk dat je nu iets ga verwarren bluevelvet. Ten eerste schrijf je dat die mozaïsche wet als zijnde goddelijk woord niet te bewijzen is maar gewoon moet ( waarom moeten/) geloven. En nu schrijf je alsof iets wat de mens zegt of vindt het ook zo zal moeten zijn. Je weet het toch zoveel mensen zoveel meningen en geloven maar wie houd zich daar allemaal aan?. Zeer weinigen .... Men strijd op leven en dood daarvoor. En zeker, heb je gelijk dat al die zgn helden niet echt helden zijn indien ze gedood hebben maar toch wel nodig gehad omreden dat die mensen daar toe instaat waren om te doden wegens hun staat van bewustzijn als tegenkracht voor het kwaadaardiger dat dreigde te gaan overheersen. Maar ook die zullen dat weer moeten vereffenen niemand ontkomt daar aan. Daarom is het ook zo belangrijk om niet te doden het vertraagt je evolutie pad. Dat heeft niet God gesproken maar zielen die al verder zijn dan de momentele mens op aarde en met kennis van zaken dat konden overbrengen. Echter het is de mens zelf wat deze daarmee doet om dat elke mens zichzelf alles moet eigen maken.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 nov 2014, 19:41

Afbeelding


Afbeelding
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 nov 2014, 10:05

Even ON-topic over die schipperende SCHEPPER
Eerst een man geschapen
uit klei nog wel
en dan uit die zijn rib...
Afbeelding een vrouw...

Zou die appelboom al met voorbedachten rade zijn geplant
("gepland" is ook correct!) en dan ook nog zo'n serpent erbij (links op de foto!) :roll:
om daarna die ongehoorzamen uit het paradijs te kunnen schoppen.
Dus eerst scheppen en dan schoppen.
Proper.

P.s.: Het was "de boom der wijsheid", dus moest dat prototype koppel er afblijven. Mogelijk opdat het stomme kiekens zonder kop zouden blijven, die zich weerloos allerlei vertelsels zouden laten wijsmaken, door geslepen figuren, die zelfs nu nog deze topic bevolken.

sw