Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 feb 2016, 15:16

Wil. schreef:De mens is een afstammeling van de hominiden. Dat zijn de bonobo's, gorilla's en chimpansees bv. ook. Van die gemeenschappelijke voorouders, noch van onze neven en nichten is er ook maar het minste spoor van "de bonobo die een God schiep" weer te vinden. Het is duidelijk dat met het toenemen van de verstandelijke vermogens, het besef is gekomen dat dit leven eindig is. Zelfs de slimste aap maakt zich daar geen zorgen over. Zou de mens dan zo'n speciaal zoogdier zijn? Waarom laat God dat zoogdier ontstaan uit een gemeenschappelijke voorouder met de bonobo en geeft hij die bonobo niet de kans om zijn 'schepper' te verheerlijken?
Ik weet het niet zeker Wil, soms krijg je de indruk dat de bonoboo's slimmer zijn dan ons. Misschien moeten we de IT-afdeling daarvoor consulteren, er zitten blijkbaar nog wat bugs in het systeem. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 feb 2016, 15:56

YYZ schreef:
Wil. schreef:De mens is een afstammeling van de hominiden. Dat zijn de bonobo's, gorilla's en chimpansees bv. ook. Van die gemeenschappelijke voorouders, noch van onze neven en nichten is er ook maar het minste spoor van "de bonobo die een God schiep" weer te vinden. Het is duidelijk dat met het toenemen van de verstandelijke vermogens, het besef is gekomen dat dit leven eindig is. Zelfs de slimste aap maakt zich daar geen zorgen over. Zou de mens dan zo'n speciaal zoogdier zijn? Waarom laat God dat zoogdier ontstaan uit een gemeenschappelijke voorouder met de bonobo en geeft hij die bonobo niet de kans om zijn 'schepper' te verheerlijken?
Ik weet het niet zeker Wil, soms krijg je de indruk dat de bonoboo's slimmer zijn dan ons. Misschien moeten we de IT-afdeling daarvoor consulteren, er zitten blijkbaar nog wat bugs in het systeem. :wink:
Wie zijn "ons" ?

Voor wat ik over de bonobo's weet en dat is niet bijzonder veel, komt het mij voor dat de bonobo, die toch een zeldzame soort vormen onder de "mensachtigen", eigenlijk een voorbeeld kunnen zijn voor de homo sapiens aap-achtigen. Bonobo's behoeven geen politieke partijen om hun samenleving mogelijk te maken, zij voeren geen oorlog en houden iedereen tevreden zonder sociale zekerheidsstelsel. :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 feb 2016, 15:59

socrates schreef:Wie zijn "ons" ?

Voor wat ik over de bonobo's weet en dat is niet bijzonder veel, komt het mij voor dat de bonobo, die toch een zeldzame soort vormen onder de "mensachtigen", eigenlijk een voorbeeld kunnen zijn voor de homo sapiens aap-achtigen. Bonobo's behoeven geen politieke partijen om hun samenleving mogelijk te maken, zij voeren geen oorlog en houden iedereen tevreden zonder sociale zekerheidsstelsel. :idea:
Zo te zien, ik denk dat je ook bij die 'ons' hoort. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 feb 2016, 16:16

YYZ schreef:
socrates schreef:Wie zijn "ons" ?

Voor wat ik over de bonobo's weet en dat is niet bijzonder veel, komt het mij voor dat de bonobo, die toch een zeldzame soort vormen onder de "mensachtigen", eigenlijk een voorbeeld kunnen zijn voor de homo sapiens aap-achtigen. Bonobo's behoeven geen politieke partijen om hun samenleving mogelijk te maken, zij voeren geen oorlog en houden iedereen tevreden zonder sociale zekerheidsstelsel. :idea:
Zo te zien, ik denk dat je ook bij die 'ons' hoort. :wink:
Oh, nu begrijp ik het, je bedoelde met "ons" waarschijnlijk "wij" Vond je "wij" misschien te persoonlijk ? :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 feb 2016, 21:33

socrates schreef:Oh, nu begrijp ik het, je bedoelde met "ons" waarschijnlijk "wij" Vond je "wij" misschien te persoonlijk ? :idea:
Als de mens God geschapen heeft en wij weten niet wat een mens is, wie blijft er dan over om naar God te zoeken? Beetje als Descartes? Bestaat illusie dan wel of niet?:wink:

De natuurlijke twijfel: kennis verkregen door onderricht en boeken moet verworpen worden, net als zintuiglijke kennis. Hij stelt zich de vraag of aan de zintuiglijke oordelen een objectieve werkelijkheid correspondeert: bestaat de materiële wereld wel, en dus ook ons lichaam? Men kan niet zeker zijn dat de dingen die men ziet echt bestaan en niet louter bedrog zijn via dromen of illusies.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesiaanse_twijfel

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 feb 2016, 21:40

Kunnen dromen of illusies dan wel bestaan als al de rest niet zou bestaan ?
Als bomen al zouden bestaan, zouden die dan ook, zoals de dieren, dromen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 feb 2016, 08:26

socrates schreef:Kunnen dromen of illusies dan wel bestaan als al de rest niet zou bestaan ? Als bomen al zouden bestaan, zouden die dan ook, zoals de dieren, dromen ?
Wat bedoel je hier precies met 'rest'? Bomen zouden dan ook een illusie zijn, het is allemaal bedacht.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 feb 2016, 10:45

YYZ schreef:
socrates schreef:Kunnen dromen of illusies dan wel bestaan als al de rest niet zou bestaan ? Als bomen al zouden bestaan, zouden die dan ook, zoals de dieren, dromen ?
Wat bedoel je hier precies met 'rest'? Bomen zouden dan ook een illusie zijn, het is allemaal bedacht.
Alles is illusie, dus ook de dromen en de bedenkingen die alles hebben bedacht ?? Dromen en illusies bestaan dus al evenmin. Met de rest bedoelde ik, de conglomeratie van atomen die we levende wezens plegen te noemen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 feb 2016, 12:40

socrates schreef:Alles is illusie, dus ook de dromen en de bedenkingen die alles hebben bedacht ?? Dromen en illusies bestaan dus al evenmin. Met de rest bedoelde ik, de conglomeratie van atomen die we levende wezens plegen te noemen.
Ja, alles wat zichtbaar, voelbaar of meetbaar is, werd/wordt gedacht of gedroomd. De enige die niet gezien kan worden is de dromer zelf, dat ben jij logischerwijs.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

10 mar 2016, 17:23

Wat is de mens ? , dat vroeg David zich ook af in Psalm 144 : 3-4 :
" Heer , wat is de mens , dat Gij op hem let , het mensenkind , dat Gij acht op hem slaat !
De mens is gelijk aan een ademtocht , zijn dagen zijn als een voorbij glijdende schaduw " .

Ja , God laat deze eigenzinnige mensjes , toch niet in de steek ! Daarom riep David uit : HOE GROOT ZIJT GIJ !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

10 mar 2016, 18:29

Nu spreekt David volgens Psalm 8 vers 5 ook herhaalt in de Hebr. brief niet over ons maar over De Mens bij uitstek die een korte tijd beneden de engelen is gesteld en die uiteindelijk zal heersten over de werken van Gods handen. Gezien het verband gaat het hier over de Here Jezus in Zijn aardse bediening op aarde waar Hij de mensen gelijk is geworden.
Natuurlijk mag je dit op jezelf toepassen, maar het is dan wel een lager niveau.
De Psalmen spreken vooral over Christus. Hij is de Man uit Psalm 1. Helaas staat het niet met een hoofdletter, maar " Hij is geplant aan waterbeken , die Zijn vrucht geeft op Zijn tijd want al wat Hij doet zal gelukken".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 mar 2016, 15:45

Wilsophie schreef:Nu spreekt David volgens Psalm 8 vers 5 ook herhaalt in de Hebr. brief niet over ons maar over De Mens bij uitstek die een korte tijd beneden de engelen is gesteld en die uiteindelijk zal heersten over de werken van Gods handen. Gezien het verband gaat het hier over de Here Jezus in Zijn aardse bediening op aarde waar Hij de mensen gelijk is geworden.
Natuurlijk mag je dit op jezelf toepassen, maar het is dan wel een lager niveau.
De Psalmen spreken vooral over Christus. Hij is de Man uit Psalm 1. Helaas staat het niet met een hoofdletter, maar " Hij is geplant aan waterbeken , die Zijn vrucht geeft op Zijn tijd want al wat Hij doet zal gelukken".

Natuurlijk WILSOPHIE , dat weet ik ook wel , heel het OT. en dus ook de Psalmen zijn gericht en bedoeld voor het volk Israél , net zoals het NT. er voor de christenen is .
Maar dat neemt niet weg dat we ook uit dat Oude Testament veel mogen leren en het soms op ons toepassen , zoals ook Paulus en anderen dat deden .
Ook daarin mogen we de grootheid van onze God en Schepper zien , want door alles heen zien we zijn LIEFDE voor de mens !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

23 mar 2016, 18:13

Fijn dat we dat delen, maar zo natuurlijk is dat niet. Vele kerken prediken de vervangingstheologie en zeggen dat Israël heeft afgedaan. En dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 mar 2016, 18:25

Is de mens nu een dier of niet ? Waarom mogen andere dieren dan niet naar de hemel?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

23 mar 2016, 18:27

Wie zegt dat dieren niet naar de hemel gaan?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner