Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

12 aug 2015, 13:24

janx schreef: Even het volgende:
Een reincultuur, dus geen reincarnatie, is een verzameling van micro-organismen die afstammen van één enkele cel.
Bacteriën planten zich voort door binaire deling. De bacterie deelt zich in twee cellen zodanig dat de celinhoud van elke nieuwe cel of dochtercel dezelfde is als de moedercel het kan zich dus kloneren.
Het zal zich dus niet ontwikkelen naar een groot lichaam met een bewustzijnvermogen. Het bevat wel 'leven' anders zou het zich niet kunnen klonen is mijn gedachte.
En net daar wringt het schoentje. Ook de mens is ooit als eencellige begonnen zoals je zelf reeds aangaf ( misschien zonder het te beseffen), of je moet er van uitgaan dat we ' geschapen ' zijn als mens en een bonobo als bonobo. Niet dus. Op welk punt wil je de reïncarnatie starten ?????
Daarin tegen is de mens een levensgraad die in staat is om al die micro-organismen en/of bacteriesoorten te gebruiken of te weerstaan. Zo niet dan noemen we dat ziekte wat betekend dat je er niet tegen bestand bent wegens een oorzakelijkheid wat het ook moge zijn.
Zo ook de bonobo.
Nog wonderlijker is dat die levensgraad, de 'mens', zich wel heeft kunnen opbouwen vanuit die eerste levenscel die in den beginne door deling van dat ene LEVEN ( big bang?) in myriaden hoeveelheden als zelfstandige levensgraden als het ware zijn geboren ( gebaard).
En vanuit die eerste levensgraden is alles uit voort gekomen. Zo zie ik het talisman. Maar de krachtigste levensgraad is en blijft de mens die in zich het vermogen heeft om zich toe te werken naar de hoogste levensgraad.
Die zo gezegde hoogste ' levensgraad ' kent de mens zichzelf toe. Misschien beweren de bonobo's dit ook wel.
Verder dan wat zweefkezerij kon je blijkbaar niet met je reïncarnatie.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 aug 2015, 17:13

Afbeelding

Wij Bonobo's, hebben meer mogelijkheden dan de mens.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

12 aug 2015, 17:44

janx schreef: Wij Bonobo's, hebben meer mogelijkheden dan de mens.
Ja en ? Omdat we meer mogelijkheden hebben dan de bonobo kunnen we reïncarneren. Zeer zwak argument hoor. Kon de Neanderthal- mens ook al reïncarneren of was dat pas later,.... of reeds eerder ? Nogmaals, waar trek je de grens ?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 aug 2015, 18:13

talisman schreef:Ja en ? Omdat we meer mogelijkheden hebben dan de bonobo kunnen we reïncarneren.
Waar heb ik gezegd dat bonobo's niet reïncarneren?
Ook de dieren reïncarneren als voorbeeld even, roofdieren zullen ooit hun roofzucht afleggen en zullen als levensgraad evolueren naar minder roofzuchtig dierenleven.

Zeer zwak argument hoor. Kon de Neanderthal- mens ook al reïncarneren of was dat pas later,.... of reeds eerder ?
Het zal misschien raar in de oren klinken, ooit heb jij ook daar toe behoord even als ik. Jij hebt, evenals welk ander huidig mens dan ook.... vele en vele levens gekend en ervaren daarom ben jij nu die je bent als persoonlijkheid. Denk je dan zelf dat ieder mens enkel en alleen in dit huidig leven zijn persoonlijkheid en kunde heeft ontwikkeld? En dit enkel wegens schikking wegens de atomaire werking in je hoofd en lichaam? En wat is het die dat allemaal instandhoud gedurende je leven?
Nogmaals, waar trek je de grens ?
Beste talisman ik trek geen grens het leven is oneindig en te ruim voor mij om het geheel te kunnen bevatten. Kan jij dat wel?
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 aug 2015, 18:57

janx schreef:
ebenhaezer schreef:Mooi JANX , dat je mij tracht te ' bekeren ' , ik bedoel , te overtuigen !
Maar misschien is het ook goed om eens dieper na te gaan , hoe het komt dat de Bijbel het nog steeds zo goed doet ( als drukwerk , leesmateriaal , geloofsovertuiging enz. ) , en nog lang niet ongeloofwaardig bevonden is !
Als ik zou gaan twijfelen aan mijn geloof , dan zou mijn overtuiging idd. ongeloofwaardig blijken te zijn , maar zo is het niet , het is juist die Hogere Macht , dat intelligente leven , dat mij overtuigt van wat waarheid is ! In de Bijbel staat dat Gods Geest de mens zal overtuigen van zonde en waarheid , en dat is zijn doel en zijn liefde voor de schepping .
Nee , we zijn idd. geen willekeurig toeval ! God zij dank , we zijn mensen met verstand , wil en geest ! en als het goed is , met een hart vol liefde en begrip .
De geest Gods, zoals jij zegt, is het eigen door je zelf ontwikkelde denkvermogen die je kunt gebruiken om afwegingen te maken aan de hand van wat je ziet, hoort en je eigen doorgemaakte levenservaringen.

En vaak zijn vele zaken niet zoals je denkt het wel te weten.

Een leuk schrijven heb ik gevonden, het gaat over een persoon die op aarde een geestelijk leider is geweest en zich nu in zijn sfeer verbaast over wat hij ziet. En omdat ik persoonlijk ook weet dat het leven niet eindigt is dit misschien iets voor je om de bijbel dogma's anders te gaan bekijken en je zelf te gunnen dat het vragen opwerpt.

Anthony Borgia, Het leven in de ongeziene wereld (1)
Uitgeverij De Torenlaan, Assen 1955


"Het blote feit, dat ik lag waar ik was, wettigde een volledige weerlegging van zoveel van wat ik had onderwezen en hooggehouden tijdens mijn leven als geestelijke op aarde. Ik kon boekdelen met rechtzinnige leringen, geloofsbelijdenissen en dogma's zien wegsmelten, omdat ze van geen belang zijn, omdat ze niet waar zijn en omdat ze hoegenaamd niet van toepassing zijn op de eeuwige wereld van de geest en op de grote Schepper en Instandhouder daarvan. Ik kon nu duidelijk zien, wat ik vroeger slechts wazig had waargenomen, dat rechtzinnigheid door de mens is gemaakt en dat het heelal door God is geschonken.
Mijn vriend ging voort me te vertellen, dat ik in de huizen die we van de plek waar we lagen, konden zien, mensen van allerlei soort en omstandigheden zou vinden; mensen wier godsdienstige opvatting toen ze nog op aarde waren gelijkelijk verschilden. Maar een van de grote feiten van het geestelijke leven is, dat de zielen precies hetzelfde zijn op het ogenblik na hun overgang in dat geestelijke leven, als het moment tevoren. Berouw op het doodsbed baat niet, aangezien dit meestal slechts lafheid is, voortgesproten uit angst voor wat er staat te gebeuren. Vrees voor een door de godsdienst opgebouwde eeuwige hel, welke zulk een bruikbaar wapen is in het kerkelijke arsenaal en een, dat misschien meer lijden in zijn tijd heeft gebracht dan welke andere foutieve dogma's ook. Daarom maken geloofsbelijdenissen in het geheel geen deel uit van de wereld van de geest, maar omdat de mensen al hun eigenaardigheden meenemen in de geestelijke wereld, zullen de vurige aanhangers van welke godsdienstige groep ook voortgaan hun godsdienst te belijden in de geestelijke wereld tot de tijd, dat hun denken geestelijk wordt verlicht. Zoals mijn vriend me uitlegde - en sindsdien heb ik ze zelf gezien - hebben we hier hele gemeenschappen, welke nog hun oude aardse godsdienst beoefenen. Godsdienstig gesproken zijn kwezelarij en vooroordelen alle aanwezig. Deze mensen doen niemand kwaad, behalve zichzelf, aangezien zulke dingen alleen henzelf raken. Het maken van bekeerlingen bestaat hier niet!"

JANX , dat kan allemaal wel overtuigend klinken voor wie daar echt in gelooft , maar de Bijbel zegt het wel anders , dat geestelijke leven in die geestelijke wereld , dus dat leven na dit leven hier , zal er wel heel anders uitzien ! Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
Daar zullen geen vragen meer zijn , alles zal duidelijk en klaar zijn , reïncarnatie kan gewoon niet omdat de bijbel leert dat we maar één leven hebben , en daarna de beoordeling ! Daar is geen sprake van om ons leven zoals we hier hadden daar verder te zetten om ons verder te ontwikkelen . Dat moet hier gebeuren , en daarginds komt dan het resultaat !
Die geestelijke wereld zal trouwens heel anders zijn dan hier op deze planeet , en daar zijn ook heel andere dimenties ; daar zegt de bijbel niet zo veel over , maar wat er staat is duidelijk , een nieuwe hemel en een nieuwe aarde , het vergankelijke zal onvergankelijkheid aandoen , maar heel onvoorstelbaar mooi zal dat zeker zijn , aangezien zijn enorme wijsheid en macht , wat we hier al konden ontdekken .
Dat geestelijk leven moeten we hier al betrachten , dat is gewoon leven zoals Jezus ons dat voordeed , in de kracht van de Geest die hij ons doorgaf , die mogelijkheid hebben we dus en zijn daardoor niet te verontschuldigen .
Dat is mijn overtuiging , en daar ga ik voor .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

12 aug 2015, 19:14

Allereerst zie vorige pagina (08/08/15) ebenhaezer, waarop ik mij onmiddellijk heb verontschuldigd, omdat je gelijk had in verband met die wetten.
Dit, omdat slechts één pagina verder, de vorige al niet meer wordt gelezen, of al totaal is vergeten.
EB schreef:Hé FAZALEKE , het stond er toch duidelijk ? ons geloof en overtuiging hier neerpennen in de gesprekken , dààrin is iedereen gelijk voor de wet , en die wet hebben de Moderatoren zelf uitdrukkelijk , aan ons , deelnemers , gesteld !
U had het idd over de wetten op Seniorennet. Dus nogmaals sorry. :oops:

Maar voor de rest, blijf je toch maar klinkklare onzin schrijven hoor ebenhaezer, en dat is langs om meer 'mijn' overtuiging. 8O

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 aug 2015, 20:50

Een wonderlijk heldere zin uit een epistel van EB en haar heilig boek
JANX , dat kan allemaal wel overtuigend klinken voor wie daar echt in gelooft , maar de Bijbel zegt het wel anders ,
Is dat dan niet net hetzelfde voor mensen die zoals U "daar echt in geloven" ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

12 aug 2015, 21:10

janx schreef: Waar heb ik gezegd dat bonobo's niet reïncarneren?
Ook de dieren reïncarneren als voorbeeld even, roofdieren zullen ooit hun roofzucht afleggen en zullen als levensgraad evolueren naar minder roofzuchtig dierenleven.

O, ze evolueren dan naar vegetariërs of gaan dan ook kippen kweken als de mens? En hoe zit met de vogels en de vissen ?
Het zal misschien raar in de oren klinken, ooit heb jij ook daar toe behoord even als ik. Jij hebt, evenals welk ander huidig mens dan ook.... vele en vele levens gekend en ervaren daarom ben jij nu die je bent als persoonlijkheid. Denk je dan zelf dat ieder mens enkel en alleen in dit huidig leven zijn persoonlijkheid en kunde heeft ontwikkeld? En dit enkel wegens schikking wegens de atomaire werking in je hoofd en lichaam? En wat is het die dat allemaal instandhoud gedurende je leven?
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar je de grens trekt.
Beste talisman ik trek geen grens het leven is oneindig en te ruim voor mij om het geheel te kunnen bevatten. Kan jij dat wel?
Nee natuurlijk niet, maar ik ga daarom geen sprookjes verzinnen om die vragen in te vullen. Dat is naïef en kinderachtig.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

12 aug 2015, 21:12

ebenhaezer schreef: JANX , dat kan allemaal wel overtuigend klinken voor wie daar echt in gelooft , maar de Bijbel zegt het wel anders , dat geestelijke leven in die geestelijke wereld , dus dat leven na dit leven hier , zal er wel heel anders uitzien ! Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
Daar zullen geen vragen meer zijn , alles zal duidelijk en klaar zijn , reïncarnatie kan gewoon niet omdat de bijbel leert dat we maar één leven hebben , en daarna de beoordeling ! Daar is geen sprake van om ons leven zoals we hier hadden daar verder te zetten om ons verder te ontwikkelen . Dat moet hier gebeuren , en daarginds komt dan het resultaat !
Die geestelijke wereld zal trouwens heel anders zijn dan hier op deze planeet , en daar zijn ook heel andere dimenties ; daar zegt de bijbel niet zo veel over , maar wat er staat is duidelijk , een nieuwe hemel en een nieuwe aarde , het vergankelijke zal onvergankelijkheid aandoen , maar heel onvoorstelbaar mooi zal dat zeker zijn , aangezien zijn enorme wijsheid en macht , wat we hier al konden ontdekken .
Dat geestelijk leven moeten we hier al betrachten , dat is gewoon leven zoals Jezus ons dat voordeed , in de kracht van de Geest die hij ons doorgaf , die mogelijkheid hebben we dus en zijn daardoor niet te verontschuldigen .
Dat is mijn overtuiging , en daar ga ik voor .
Kijk Janx, die heeft zelfs een variante op een sprookje, maar niet meer geloofwaardig dan het uwe.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

13 aug 2015, 15:03

FAZAL , bedankt voor je oprechte verontschuldiging , dat had ik idd. gelezen , maar nog niet beantwoord , daarom met deze , nogmaals danke !!!

Wat is er mis mee , dat iedereen een EIGEN overtuiging heeft FAZAL en SOCRATES ? Dat respecteer ik zéker , en dat is absoluut geen klinkklare onzin hoor !
Natuurlijk mogen overtuigingen VERSCHILLEND zijn , en ieder heeft recht op eigen mening , en voor elk klinkt dat idd. overtuigend , normaal toch !
Dat de één in de Bijbel gelooft en de ander niet , is toch een normale zaak ! Waar ligt de grens trouwens van ' eigen mening ' mogen hebben ??? . TOT AAN de bijbel misschien en verder niet ?
Soms lees ik hier rare reacties hoor , waar blijft de heldere gezonde waarneming of beoordeling toch jongens ?

Ja , wat is de mens hé ???
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 aug 2015, 15:33

ebenhaezer schreef: JANX , dat kan allemaal wel overtuigend klinken voor wie daar echt in gelooft , maar de Bijbel zegt het wel anders , dat geestelijke leven in die geestelijke wereld , dus dat leven na dit leven hier , zal er wel heel anders uitzien !
Ik kan je met een gerust hart zeggen dat ik het stadia van enkel geloven gepaseerd ben. De bijbel zelf zegt niets enkel het schrevene wat je leest, door mensen handen geschreven vanuit hun tijdgeest/cultuur en kennis.
De mens is reeds een paar eeuwen verder velen zijn in hun gvoel verder verruimt en kunnen onderscheiden fictie en feite. Nu zullen een aantal mensen dit gezegde van mij aangrijpen om te zeggen er zijn geen feitelijkheden in zijn (janx) denken, omdat zij nog enkel het wereldse door mensen gevonden wetmatigheden en opgeschreven wetenschappelijk feitelijkheden willen volgen en geen eigen ervaringen hebben in dat wat de wetenschap nog niet kent, en dus niet tot de algemene feitelijke kennis behoort waardoor zij denken terecht, zeer begrijpelijk door mij, wat daar niet in past af te wijzen en te veroordelen. De ene wat milder dan de ander dit afhangkelijk van de door hun zelf opgebouwde persoonlijkheid.
ebenhaezer schreef: Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
Het idee dat daar maar één schepper is, iets wat alleen daar aanwezig is? Raar hoor, zijn er dan meer ? Er is niet iets wat buiten Alles staat. Het Alles is die Ene niets daarvan uitgezonderd ook wij behoren binnen dat Alles. Niemand is verantwoording schuldig aan die Jezus of geest of aan wie dan ook dan enkel aan je zelf dit wegens die wetmatigheid van oorzaak en gevolg die je uiteindelijk brengt naar een volkomen harmonieuze persoonlijkheid.
ebenhaezer schreef: Daar zullen geen vragen meer zijn , alles zal duidelijk en klaar zijn , reïncarnatie kan gewoon niet omdat de bijbel leert dat we maar
één leven hebben ,....
Heel juist je bent één leven en die is oneindig. En het leven wat je bent, maakte gebruik van vele lichamen op haar evolutie weg dit ter ontwaking van je bewustzijn en dan pas behoort het verder gaan dan het aardse tot je
mogelijkheden. Alle geschriften waarin vermeld staat dat de mens reincarneerd zijn bewust uit de bijbel verzameling gehouden omdat het de
macht van de RK groep teniet zou doen. Hel en verdoemenis of de paradijselijke hemel werken beter als machtsmiddel dan de evolutie
gedachte dmv van reincarnatie als je evolutieweg.
ebenhaezer schreef: ... en daarna de beoordeling ! Daar is geen sprake van om ons leven zoals we hier hadden daar verder te zetten om ons verder te ontwikkelen . Dat moet hier gebeuren , en daarginds komt dan het resultaat !
Denk je nu heus dat Jezus daar zit en elk persoon zal gaan oordelen? Ontwikkel je beste ebenhaezer door na te denken over deze soort
kerkelijke dogma's. Ja, en dat kan je het beste hier op aarde doen dat zal je veel helpen in je voortgang als je eenmaal over bent gegaan.
ebenhaezer schreef: Die geestelijke wereld zal trouwens heel anders zijn dan hier op deze planeet , en daar zijn ook heel andere dimenties ; daar zegt de bijbel niet zo veel over ,
Dat klopt omdat de schrijvers daar geen weet van hadden. En indien het godswoord is, zoals je zegt, dan zou die er toch weet van hebben gehad denk ik dan.
ebenhaezer schreef: maar wat er staat is duidelijk , een nieuwe hemel en een nieuwe aarde , het vergankelijke zal onvergankelijkheid aandoen , maar heel onvoorstelbaar mooi zal dat zeker zijn ,aangezien zijn enorme wijsheid en macht , wat
we hier al konden ontdekken . Dat geestelijk leven moeten we hier al
betrachten , dat is gewoon leven zoals Jezus ons dat voordeed , in de kracht van de Geest die hij ons doorgaf , die mogelijkheid hebben we dus en zijn daardoor niet te verontschuldigen .
Dat is mijn overtuiging , en daar ga ik voor .
Beste ebenhaezer de letters zijn alleen duidelijk en zeer vagelijke over hetgeen wat voorbij de aarde is. Dit wegens de onwetendheid hierin des shrijvers. Infeite is er voor de mens enkel en alleen leven in het geestelijke het lichamelijke van dit aardse diend enkel als instrument om je geestelijke
persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen het lichaam lost op en blijft achter op de aarde.
Jij,als leven,gaat door en is niet te stoppen of op te lossen soms een tijdje in een rustperiode evenzo als een slaapje tijden je aardse leven. En ja, er zijn meerdere werelden dan deze aarde die eens zal oplossen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 aug 2015, 16:21

Ja JANX , ik weet dat dit jouw mening is , en om zo te zien ben je daar goed van overtuigd ! Mooi toch .
Voor mij is de Bijbel Gods Woord , ondanks de ingetreden foutjes , maar geschreven door overtuigde volgelingen van Jezus , die dat konden doen met de hulp van Gods Geest , en dat geloof ik !

De Bijbel is absoluut betrouwbaar , de tekst is nog altijd dezelfde van de oorspronkelijke oude Geschriften en tabletten , daar heeft de Schepper zelf over gewaakt , daar hij de Almachtige is , alles weet en alles ziet , en niets voor hem onmogelijk is . Ja , dat alles staat vermeld in zijn Woord , en dat Woord houdt nog steeds stand in deze wereld !

Waarom zou het niet mogelijk zijn dat Jezus ALLE mensen die geleefd hebben , zal beoordelen op 't eind van deze wereld ? Er staan hem immers ONTELBARE engelen en machtige engelvorsten ter beschikking ! Hij is toch degene die héél dit heelal tot leven bracht ? Ja , dat is toch de overtuiging van mij en alle gelovigen in deze wereld !

Als daar dingen zijn die in de bijbel niet staan , is dat waarschijnlijk omdat wij dat nog niet hoeven te weten , en wat er wel in staat , is ruim voldoende om te kunnen leven zoals Jezus , in wie wij God de Vader mogen zien !

Ja Janx , probeer mij te zien met dezelfde OVERTUIGINGSKRACHT als de jouwe , de toekomst zal alles wel duidelijk maken .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

14 aug 2015, 20:07

Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .

En geen woord over "de moeder", kan onmogelijk kloppen!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 aug 2015, 21:40

*leah* schreef:Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .

En geen woord over "de moeder", kan onmogelijk kloppen!
Die is dan ook pas veel later, door een schijnhuwelijk, moeder geworden. Zo een huwelijk zou nu als een strafbaar feit worden veroordeeld. De zogenaamd "eerste" vrouw is toch ook pas later op het toneel verschenen, maar mogelijk bestond het begrip "tijd" dan nog niet.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

14 aug 2015, 22:25

*leah* schreef:Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .

En geen woord over "de moeder", kan onmogelijk kloppen!
Leah schreef:En geen woord over "de moeder", kan onmogelijk kloppen!
Inderdaad, daarom begint genesis ook met leugens. Hetgene wat alles heeft doen ontstaan moet Androgynie zijn. Dus zowel barend als scheppend.
En het beginne is dus eigenlijk barend geweest wat zich door evolutie ( het scheppende) heeft kunnen vormen wat het nu is inclusief de mens. En voor de duidelijkheid ik heb het dus niet over een moeder en/of een vader- gestalte, maar gebruik enkel die benaming voor het aangeven voor het wezenlijke van het moederlijke en vaderlijke omdat dat het is die werkzaamheid is wat ik Leven noem.
Alles is Één en die Éne is Alles.