Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

06 aug 2015, 11:39

ebenhaezer schreef:
Dus , FAZAL , binnen een paar 100.000 jaar , zal ook de mens , nog maar eens zijn geëvolueerd .
Wie zal mij daar nu van overtuigen , dat dit binnen zoveel jaar zal gebeuren ? En hoe ben jij daar zo zeker van overtuigd ? Bla , bla , bla !!!
Fantasie is niet de juiste bron voor Waarheid vrees ik !
We zullen over een paar 100.000 jaar elkaar nog eens spreken ebenhaezer. :wink:
EB schreef:leg het mij nog één keer uit , waarom op school geleerd werd , en voor velen nog steeds , dat mensen van apen afstammen ! Of ging jij soms naar een andere school ? Gelukkig zijn sommigen sindsdien al wijzer geworden .
Maar helaas ..., sommigen niet!
Dat zijn dan degenen die bij hoog en bij laag 'blijven beweren' dat ze door een (denkbeeldige) god zijn 'geschapen'. 8)
Mocht ik die onzin geloven, dan zou ik mijn god daar niet durven van betichten. :wink:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 aug 2015, 20:49

ebenhaezer schreef: Ja , leg het mij nog één keer uit , waarom op school geleerd werd , en voor velen nog steeds , dat mensen van apen afstammen !
Op wat voor een achterlijk dorpsschooltje heb jij gezeten zeg ! Nooit verder geraakt dan het lager onderwijs ? Dat verklaard al veel.
Of ging jij soms naar een andere school ?
Zo te zien wel he? Vast niet in dezelfde school, dat is duidelijk.
Ook jij mag gerust geloven en overtuigd zijn , van wat je wil , en dat hier komen uitleggen , en dat mag ik dus ook , want IEDEREEN IS GELIJK VOOR DE WET ! Of wist je dat nog niet ?
Natuurlijk EB, zelfs achterlijken en mentaal andersvaliden.
Fazal

07 aug 2015, 18:35

EB schreef:IEDEREEN IS GELIJK VOOR DE WET ! Of wist je dat nog niet ?
Wel ik bvb, wist dat nog niet. Over welke wet he je het EB?
Als ik zo rondom mij kijk, zijn er geen twee gelijk voor de wet.

We worden en zijn, allemaal geboren, maar de ene sterft vroeger, soms véél vroeger dan de andere.

De ene brengt zijn leven in gezondheidsrijkdom door, en de andere zit, al bijna vanaf zijn/haar geboorte in een karretje.

De ene wordt veel zieker dan de andere, en sommigen brengen hun hele leven in de grootst mogelijke ellende door.

De ene heeft geen financiële zorgen, en de andere kan zich zelfs geen hap brood permitteren.

De ene woont in een villa waar je niet kan over kijken, en de andere woont in een tent, of zelfs in en kartonnen doos. Armoede troef!

Rijkdom is (soms) erfelijk, maar armoede is dat zéker!

En jij ..., durft beweren dat iedereen gelijk is voor de wet!???????

WELKE WET ...??? En door wie werd die wet uitgevaardigd?
Erger nog, door wie wordt die onzin geloofd, en jawel ..., zelfs verder verspreid??? :roll:

Daar zal jij wel weer een antwoord op hebben natuurlijk.
Zal wellicht weer in de bijbel staan zekerst!? Oftewel ..., zelfs helemaal niet.
En amaai zenne, wat dan??? :roll:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

08 aug 2015, 20:07

Fazal schreef:
EB schreef:IEDEREEN IS GELIJK VOOR DE WET ! Of wist je dat nog niet ?
Wel ik bvb, wist dat nog niet. Over welke wet he je het EB?
Als ik zo rondom mij kijk, zijn er geen twee gelijk voor de wet.

We worden en zijn, allemaal geboren, maar de ene sterft vroeger, soms véél vroeger dan de andere.

De ene brengt zijn leven in gezondheidsrijkdom door, en de andere zit, al bijna vanaf zijn/haar geboorte in een karretje.

De ene wordt veel zieker dan de andere, en sommigen brengen hun hele leven in de grootst mogelijke ellende door.

De ene heeft geen financiële zorgen, en de andere kan zich zelfs geen hap brood permitteren.

De ene woont in een villa waar je niet kan over kijken, en de andere woont in een tent, of zelfs in en kartonnen doos. Armoede troef!

Rijkdom is (soms) erfelijk, maar armoede is dat zéker!

En jij ..., durft beweren dat iedereen gelijk is voor de wet!???????

WELKE WET ...??? En door wie werd die wet uitgevaardigd?
Erger nog, door wie wordt die onzin geloofd, en jawel ..., zelfs verder verspreid??? :roll:

Daar zal jij wel weer een antwoord op hebben natuurlijk.
Zal wellicht weer in de bijbel staan zekerst!? Oftewel ..., zelfs helemaal niet.
En amaai zenne, wat dan??? :roll:

Hé FAZALEKE , het stond er toch duidelijk ? ons geloof en overtuiging hier neerpennen in de gesprekken , dààrin is iedereen gelijk voor de wet , en die wet hebben de Moderatoren zelf uitdrukkelijk , aan ons , deelnemers , gesteld ! Waar zat je weer met je gedachten ? Je moet het niet altijd zover zoeken hoor .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

08 aug 2015, 20:10

U hebt gelijk ebenhaezer. Sorry! :oops:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 aug 2015, 21:39

ebenhaezer schreef:Mooi JANX , dat je mij tracht te ' bekeren ' , ik bedoel , te overtuigen !
Maar misschien is het ook goed om eens dieper na te gaan , hoe het komt dat de Bijbel het nog steeds zo goed doet ( als drukwerk , leesmateriaal , geloofsovertuiging enz. ) , en nog lang niet ongeloofwaardig bevonden is !
Als ik zou gaan twijfelen aan mijn geloof , dan zou mijn overtuiging idd. ongeloofwaardig blijken te zijn , maar zo is het niet , het is juist die Hogere Macht , dat intelligente leven , dat mij overtuigt van wat waarheid is ! In de Bijbel staat dat Gods Geest de mens zal overtuigen van zonde en waarheid , en dat is zijn doel en zijn liefde voor de schepping .
Nee , we zijn idd. geen willekeurig toeval ! God zij dank , we zijn mensen met verstand , wil en geest ! en als het goed is , met een hart vol liefde en begrip .
De geest Gods, zoals jij zegt, is het eigen door je zelf ontwikkelde denkvermogen die je kunt gebruiken om afwegingen te maken aan de hand van wat je ziet, hoort en je eigen doorgemaakte levenservaringen.

En vaak zijn vele zaken niet zoals je denkt het wel te weten.

Een leuk schrijven heb ik gevonden, het gaat over een persoon die op aarde een geestelijk leider is geweest en zich nu in zijn sfeer verbaast over wat hij ziet. En omdat ik persoonlijk ook weet dat het leven niet eindigt is dit misschien iets voor je om de bijbel dogma's anders te gaan bekijken en je zelf te gunnen dat het vragen opwerpt.

Anthony Borgia, Het leven in de ongeziene wereld (1)
Uitgeverij De Torenlaan, Assen 1955


"Het blote feit, dat ik lag waar ik was, wettigde een volledige weerlegging van zoveel van wat ik had onderwezen en hooggehouden tijdens mijn leven als geestelijke op aarde. Ik kon boekdelen met rechtzinnige leringen, geloofsbelijdenissen en dogma's zien wegsmelten, omdat ze van geen belang zijn, omdat ze niet waar zijn en omdat ze hoegenaamd niet van toepassing zijn op de eeuwige wereld van de geest en op de grote Schepper en Instandhouder daarvan. Ik kon nu duidelijk zien, wat ik vroeger slechts wazig had waargenomen, dat rechtzinnigheid door de mens is gemaakt en dat het heelal door God is geschonken.
Mijn vriend ging voort me te vertellen, dat ik in de huizen die we van de plek waar we lagen, konden zien, mensen van allerlei soort en omstandigheden zou vinden; mensen wier godsdienstige opvatting toen ze nog op aarde waren gelijkelijk verschilden. Maar een van de grote feiten van het geestelijke leven is, dat de zielen precies hetzelfde zijn op het ogenblik na hun overgang in dat geestelijke leven, als het moment tevoren. Berouw op het doodsbed baat niet, aangezien dit meestal slechts lafheid is, voortgesproten uit angst voor wat er staat te gebeuren. Vrees voor een door de godsdienst opgebouwde eeuwige hel, welke zulk een bruikbaar wapen is in het kerkelijke arsenaal en een, dat misschien meer lijden in zijn tijd heeft gebracht dan welke andere foutieve dogma's ook. Daarom maken geloofsbelijdenissen in het geheel geen deel uit van de wereld van de geest, maar omdat de mensen al hun eigenaardigheden meenemen in de geestelijke wereld, zullen de vurige aanhangers van welke godsdienstige groep ook voortgaan hun godsdienst te belijden in de geestelijke wereld tot de tijd, dat hun denken geestelijk wordt verlicht. Zoals mijn vriend me uitlegde - en sindsdien heb ik ze zelf gezien - hebben we hier hele gemeenschappen, welke nog hun oude aardse godsdienst beoefenen. Godsdienstig gesproken zijn kwezelarij en vooroordelen alle aanwezig. Deze mensen doen niemand kwaad, behalve zichzelf, aangezien zulke dingen alleen henzelf raken. Het maken van bekeerlingen bestaat hier niet!"
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

09 aug 2015, 23:14

Gelukkig heeft dat wezen nog ergens een hoofd en handen om dit unieke en sublieme schrijven neer te pennen.
Toch een opluchting om dat te weten, Janx

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 aug 2015, 23:52

Reini schreef:Gelukkig heeft dat wezen nog ergens een hoofd en handen om dit unieke en sublieme schrijven neer te pennen.
Toch een opluchting om dat te weten, Janx
hi ... blij dat je opgelucht bent Reini. Stel je voor dat je je mening zou hebben herzien dat de mens meer is dan alleen benderen, vlees en bloed en niet te vergeten die grijse massa onder je schedel.
Het is mij bekend genoeg dat je dit soort zaken als hersenschimmerij, waanbeelden en koortsdromen afdoet. Doch ik verwijs je volledigheid halve naar het voorwoord waarbij ik mij onthoud van kommentaar of het waarheidsgetrouw is van jouw weet ik het alwel.

zie;

De berichtgever, die ik voor het eerst leerde kennen in 1909 - vijf jaar voor zijn overgang naar de geestelijke wereld - was op aarde bekend als monseigneur Robert Hugh Benson, een zoon van Edward White Benson, de vroegere aartsbisschop van Canterbury.
Totdat deze geschriften waren geschreven had hij nooit direct contact met mij gehad, maar eens was me gezegd (door een vriend van gene zijde), dat er bepaalde zaken waren, die hij Benson, wenste recht te zetten. De moeilijkheden van communicatie waren hem uitgelegd door vrienden en raadgevers van gene zijde, maar hij hield vast aan zijn voornemen. Toen de geschikte tijd was aangebroken, werd hem medegedeeld, dat hij contact kon krijgen door een vriend uit zijn aardse dagen. Het is mijn voorrecht geweest als zijn schrijver te mogen optreden.
Het eerste geschrift werd samengevat onder de titel 'Beyond This Life' (Aan gene zijde van dit leven); het tweede onder die van 'The World unseen' (De ongeziene wereld).
In het eerste geeft de verteller in een algemeen overzicht een verslag van zijn overgang van zijn aardse naar zijn bovenaardse leven en zijn daaropvolgende reizen door de verschillende delen van de gebieden van de geestelijke wereld. In het laatste geschrift behandelt hij veel uitvoeriger een aantal belangrijke en interessante feiten en facetten van het geestesleven, welke hij te voren slechts oppervlakkig of terloops had aangeroerd.
Hij vermeldt bijvoorbeeld in: 'Aan gene zijde van dit leven' de hoogste en de laagste gebieden. In 'De ongeziene wereld' bezoekt hij ze daadwerkelijk en beschrijft hij wat hij heeft gezien en wat in beide regionen gebeurde. Hoewel elk van de beide geschriften op zichzelf compleet is, is het tweede veel uitvoeriger en uitgebreider dan het eerste. Tezamen vormen zij één geheel.
Wij zijn oude vrienden en zijn heengaan heeft onze oude vriendschap nooit verbroken; integendeel, de band is juist hechter geworden en zijn overgang heeft ons veel meer mogelijkheden verschaft elkaar te ontmoeten dan mogelijk geweest zou zijn, wanneer hij op aarde zou zijn gebleven. Hij drukt voortdurend zijn vreugde uit over zijn vermogen om op een natuurlijke, normale, gezonde en prettige wijze, tot de aarde te kunnen terugkeren, om iets te kunnen vertellen van zijn avonturen en ondervindingen in de geestelijke wereld als een, die 'dood' is (zoals velen hem zouden beschouwen) 'en toch spreekt'.
Anthony Borgia
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

10 aug 2015, 10:26

tja, Janx, het is maar wat je geloven wil, niet waar ?
Sprookjes voor volwassenen.
Je kan misschien een Poll opstarten om eens te kijken hoeveel personen deze tekst aanzien als waarheid.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 aug 2015, 21:43

Reini schreef:tja, Janx, het is maar wat je geloven wil, niet waar ?
Sprookjes voor volwassenen.
Je kan misschien een Poll opstarten om eens te kijken hoeveel personen deze tekst aanzien als waarheid.
Ik heb dat ook eens meegemaakt, het was helaas"maar" een film. Maar daarin wordt de stelling van die verteller toegepast. Die film heet "Back to the future".
Misschien zal VTM die film ooit nog wel eens tweedehands kunnen uitzenden.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 aug 2015, 23:47

Reini schreef:tja, Janx, het is maar wat je geloven wil, niet waar ?
Sprookjes voor volwassenen.
Je kan misschien een Poll opstarten om eens te kijken hoeveel personen deze tekst aanzien als waarheid.
het gaat mij niet om het geloven enkel wil ik hiermee aangeven dat er beslist wel meer is dan enkel kunnen aannemen dat het vlees, beenderen , bloed en hersenen de mens is, dat is voor mij niet acceptabel omdat ik persoonlijk weet dat het anders is. Ik heb geen behoefte om een poll daarvoor op te starten omreden dat er zeer weinigen zijn die a. niet durven uitkomen voor wat zij er van vinden en b, er zijn enkel forum gebruikers die hun meningen al hebben verkondigd als zijnde waarheden, hoewel die ook best ter discussie staan omdat het niet sluitend is.

Velen gaan enkel uit van wat men ziet, meet als verschijnsel en verbinden daar hun conclusie aan en kijken niet verder en overwegen geen andere mogelijkheden. Dat is in mijn ogen evenzeer een verstarring in hun denken waarbij men denkt dan het recht te hebben om de andere meningen belachelijk te kunnen maken wat in mijn optie duid aan een gebrek qua gevoelens naar hun medemens. Ieder mag z'n mening verkondigen maar blijf je medemens respecteren dat is wat ik ook probeer te doen. Zeg je zegje met argumenten die je hebt meer kan je toch niet doen denk ik zelf.
Dit laatste even in het algemeen hoor en niet gericht enkel op jou Reini.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 aug 2015, 11:37

socrates schreef:
Reini schreef:tja, Janx, het is maar wat je geloven wil, niet waar ?
Sprookjes voor volwassenen.
Je kan misschien een Poll opstarten om eens te kijken hoeveel personen deze tekst aanzien als waarheid.
Ik heb dat ook eens meegemaakt, het was helaas"maar" een film. Maar daarin wordt de stelling van die verteller toegepast. Die film heet "Back to the future".
Misschien zal VTM die film ooit nog wel eens tweedehands kunnen uitzenden.
Even opgezocht voor u , Soc, is een film van 1985.
Reeds op alle kanalen grijs gedraaid...wie zag hem niet ?
Voor Janx misschien zelfs niet te bekijken op VT M.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 aug 2015, 14:03

Reini schreef:
socrates schreef:
Reini schreef:tja, Janx, het is maar wat je geloven wil, niet waar ?
Sprookjes voor volwassenen.
Je kan misschien een Poll opstarten om eens te kijken hoeveel personen deze tekst aanzien als waarheid.
Ik heb dat ook eens meegemaakt, het was helaas"maar" een film. Maar daarin wordt de stelling van die verteller toegepast. Die film heet "Back to the future".
Misschien zal VTM die film ooit nog wel eens tweedehands kunnen uitzenden.
Even opgezocht voor u , Soc, is een film van 1985.
Reeds op alle kanalen grijs gedraaid...wie zag hem niet ?
Voor Janx misschien zelfs niet te bekijken op VT M.
Back to the future, of te wel 'terug naar de toekomst' geeft een compleet verkeert beeld met wat ik poog over te brengen.
Allereerst even, reincarnatie betekend niet dat je met het zelfde lichamelijke uiterlijk wordt geboren en zal opgroeien als die van in het vorige leven. Het uiterlijk wordt mede bepaald door de genen van de vader en moeder en je wordt niet opnieuw geboren, na je geleefde leven, bij die vader en moeder. En mocht je, zijnde als een geestelijke persoonlijkheid, in het verleden terug kijken dan zal je ervaren dat je daar niets in kunt veranderen enkel zien hoe jij je als menselijk leven hebt ontwikkeld vanaf den eerste beginne tot daar waar je uit het aardse bent gegaan. Hi ... dat betekend duizenden eeuwen bekijken en invoelen... hm ja, dat is geheel anders dan een film van een uur of anderhalf bekijken. hi.
Maar weet je, en daar denken maar zeer weinigen aan. Alles wat is op aarde, zo ook onze vastleggings mogelijkheden, is een povere afspiegeling van het volmaakte wat je later, bij het volbrachte aardse leven, zelf kunt ondervinden. Niets gaat verloren alles is vastgelegd en terug te ervaren dus ook je momentele denken. Dus Reini, gewoon verder leven dan kom je er wel en dat geldt voor elk menselijk leven niemand uitgezonderd.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

11 aug 2015, 16:34

janx schreef: Back to the future, of te wel 'terug naar de toekomst' geeft een compleet verkeert beeld met wat ik poog over te brengen.
Allereerst even, reincarnatie betekend niet dat je met het zelfde lichamelijke uiterlijk wordt geboren en zal opgroeien als die van in het vorige leven. Het uiterlijk wordt mede bepaald door de genen van de vader en moeder en je wordt niet opnieuw geboren, na je geleefde leven, bij die vader en moeder. En mocht je, zijnde als een geestelijke persoonlijkheid, in het verleden terug kijken dan zal je ervaren dat je daar niets in kunt veranderen enkel zien hoe jij je als menselijk leven hebt ontwikkeld vanaf den eerste beginne tot daar waar je uit het aardse bent gegaan. Hi ... dat betekend duizenden eeuwen bekijken en invoelen... hm ja, dat is geheel anders dan een film van een uur of anderhalf bekijken. hi.
Maar weet je, en daar denken maar zeer weinigen aan. Alles wat is op aarde, zo ook onze vastleggings mogelijkheden, is een povere afspiegeling van het volmaakte wat je later, bij het volbrachte aardse leven, zelf kunt ondervinden. Niets gaat verloren alles is vastgelegd en terug te ervaren dus ook je momentele denken. Dus Reini, gewoon verder leven dan kom je er wel en dat geldt voor elk menselijk leven niemand uitgezonderd.
Dat wil dan zeggen dat elk levend wezen van microbe tot mens herboren wordt. De mens kan hier dan geen uitzondering op zijn. En als je dan ook rekening houdt met mogelijke mutaties , krijg je dan wel rare combinaties, denk je ook niet ?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 aug 2015, 21:37

talisman schreef:Dat wil dan zeggen dat elk levend wezen van microbe tot mens herboren wordt. De mens kan hier dan geen uitzondering op zijn. En als je dan ook rekening houdt met mogelijke mutaties , krijg je dan wel rare combinaties, denk je ook niet ?
Als het zo zou gaan als jij zegt vermoedelijk wel. Ik zelf denk van niet.

Even het volgende:
Een reincultuur, dus geen reincarnatie, is een verzameling van micro-organismen die afstammen van één enkele cel.
Bacteriën planten zich voort door binaire deling. De bacterie deelt zich in twee cellen zodanig dat de celinhoud van elke nieuwe cel of dochtercel dezelfde is als de moedercel het kan zich dus kloneren.
Het zal zich dus niet ontwikkelen naar een groot lichaam met een bewustzijnvermogen. Het bevat wel 'leven' anders zou het zich niet kunnen klonen is mijn gedachte.


Daarin tegen is de mens een levensgraad die in staat is om al die micro-organismen en/of bacteriesoorten te gebruiken of te weerstaan. Zo niet dan noemen we dat ziekte wat betekend dat je er niet tegen bestand bent wegens een oorzakelijkheid wat het ook moge zijn.
Nog wonderlijker is dat die levensgraad, de 'mens', zich wel heeft kunnen opbouwen vanuit die eerste levenscel die in den beginne door deling van dat ene LEVEN ( big bang?) in myriaden hoeveelheden als zelfstandige levensgraden als het ware zijn geboren ( gebaard).
En vanuit die eerste levensgraden is alles uit voort gekomen. Zo zie ik het talisman. Maar de krachtigste levensgraad is en blijft de mens die in zich het vermogen heeft om zich toe te werken naar de hoogste levensgraad. Niet dat we dat al zijn of denken te zijn ...hi, bij lange na niet we moorden en martelen nog, in massa gezien, en/of proberen elkaar te overtroeven en/of af te katten maar zo wat, we zijn bezig. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.