De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 12:13

talisman schreef:Lekker uit zijn context getrokken. Jij kwam hier aanzetten met de Hermetica, terwijl dit niks vandoen heeft met de bronnen van de Islam, dit in tegenstelling tot de gnostische sekten die dit wél waren. Te moeilijk voor je ? Lees en leer.
De Hermetica is hetzelfde als de andere gnostische stromingen, je maakt er nu al sekten van. Weet je nog wel waar het over gaat dan? Gnostiek kan je niet uit z'n context trekken omdat het eeuwig en tijdloos is. Maar het is duidelijk, je wil een geschiedenisverhaaltje vertellen uit angst om tot de essentie te moeten komen, je doet dit wel vaker en terzelfdertijd tracht je forumleden te denigreren. Ken je de psychologie van trollen Talisman?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 aug 2015, 12:34

Het onderwerp dient op een praktische manier benaderd te worden. Dwz dat feiten de bovenhand moeten krijgen. Diepere filosofische beschouwingen komen pas aan de orde als en wanneer die op tafel gelegd worden. Het is weinig zinvol om eerst alle denkkaders te gaan openleggen en intussen geen stap verder te komen.

De inscriptie in de rotskoepel is zo'n voorbeeld van een praktisch bruikbaar element. De tijd van het opstellen van 'de ene koran' is een ander aspect. Het is beter die weg te bewandelen om het doel te bereiken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 13:44

Wil. schreef:Het onderwerp dient op een praktische manier benaderd te worden. Dwz dat feiten de bovenhand moeten krijgen. Diepere filosofische beschouwingen komen pas aan de orde als en wanneer die op tafel gelegd worden. Het is weinig zinvol om eerst alle denkkaders te gaan openleggen en intussen geen stap verder te komen. De inscriptie in de rotskoepel is zo'n voorbeeld van een praktisch bruikbaar element. De tijd van het opstellen van 'de ene koran' is een ander aspect. Het is beter die weg te bewandelen om het doel te bereiken.
Vroeger zei men eerst het probleem aan de bron aan te pakken of de bronpremissen te hanteren als grondslag. Vandaag doet men andersom en durft men niet tot de essentie komen, het resultaat daarvan is manifest zichtbaar in de samenleving vandaag. Het is als vergaderen over armoede, het kost meer dan die armoede gewoon op te lossen. :wink:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 aug 2015, 14:52

YYZ schreef:
talisman schreef:Lekker uit zijn context getrokken. Jij kwam hier aanzetten met de Hermetica, terwijl dit niks vandoen heeft met de bronnen van de Islam, dit in tegenstelling tot de gnostische sekten die dit wél waren. Te moeilijk voor je ? Lees en leer.
De Hermetica is hetzelfde als de andere gnostische stromingen, je maakt er nu al sekten van.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermetisme

Duidelijk zo ?
En ja, deze stromingen kan je ook sekten noemen.
Weet je nog wel waar het over gaat dan? Gnostiek kan je niet uit z'n context trekken
omdat het eeuwig en tijdloos is.
Maar niet in dit verband.
Maar het is duidelijk, je wil een geschiedenisverhaaltje vertellen uit angst om tot de essentie te moeten komen, je doet dit wel vaker en terzelfdertijd tracht je forumleden te denigreren. Ken je de psychologie van trollen Talisman?
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat jij verstaat onder essentie.
Juist, formumleden zoals jij zit niks anders op met hen op hun onwetendheid en kortzichtigheid te wijzen. En nu heb je van mij voldoende aandacht gekregen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 15:51

talisman schreef:Maar niet in dit verband. Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat jij verstaat onder essentie. Juist, formumleden zoals jij zit niks anders op met hen op hun onwetendheid en kortzichtigheid te wijzen. En nu heb je van mij voldoende aandacht gekregen.
Essentie in deze context is de nonduale drager waarin de dualiteit verschijnt, of het nu vuil sokken zijn of een tekst op een grotwand maakt niet uit. Hetzelfde geldt logischerwijs voor Talisman als manifestatie waaraan je geloof kan hechten dat het waar is, net zoals voor Mohammed, Jezus, Tante Yvonne, Tandem, Vesselin of wat dan ook. Vanuit deze premissen kan je dus stellen dat Jezus (of wie dan ook) nooit bestaan heeft, net zoals je dat wel kan stellen als geschiedkundige manifestatie binnen tijd en ruimte. Naar wie of wat ben je nu op zoek dan?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 aug 2015, 16:10

YYZ schreef:
talisman schreef:Maar niet in dit verband. Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat jij verstaat onder essentie. Juist, formumleden zoals jij zit niks anders op met hen op hun onwetendheid en kortzichtigheid te wijzen. En nu heb je van mij voldoende aandacht gekregen.
Essentie in deze context is de nonduale drager waarin de dualiteit verschijnt, of het nu vuil sokken zijn of een tekst op een grotwand maakt niet uit. Hetzelfde geldt logischerwijs voor Talisman als manifestatie waaraan je geloof kan hechten dat het waar is, net zoals voor Mohammed, Jezus of Tante Yvonne. Vanuit deze premissen kan je dus stellen dat Jezus (of wie dan ook) nooit bestaan heeft, net zoals je dat wel kan stellen als geschiedkundige manifestatie binnen tijd en ruimte. Naar wie of wat ben je nu op zoek dan?
Neem je nog regelmatig medicatie ?
Hier gaat het over de bronnen van de Islam, of je dit leuk vind of niet. Op off topic post ga ik niet meer reageren. Je hebt deze draad al genoeg verziekt. Hermetisme gelezen ? Weer dik ernaast. En ga nu braaf buiten spelen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 18:09

talisman schreef:Neem je nog regelmatig medicatie ? Hier gaat het over de bronnen van de Islam, of je dit leuk vind of niet. Op off topic post ga ik niet meer reageren. Je hebt deze draad al genoeg verziekt. Hermetisme gelezen ? Weer dik ernaast. En ga nu braaf buiten spelen.
Je vraag was wat er met essentie bedoeld werd in deze context, je denigrerende houding is wederom totaal ongepast dan wel typisch voor de gedaante Talisman. Wat wil je nu zeggen over Mohammed en de zijnen? Dat er onenigheid heerst over de verschillende bronnen en de interpretatie daarvan?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 aug 2015, 19:17

talisman schreef:Om dit topic opnieuw op de sporen te zetten:

In de koepel van de Rotskapel ( Jeruzalem ) staat in het Arabisch: " Moehammadoe-n 'abdoe-llahi wa rasoeloehoe ". Je kunt dat op 2 manieren vertalen. Volgens de gangbare uitleg staat er ' Mohammed is de knecht van God ( abdoe-llahi ) en zijn gezant ( wa rasoeloehoe )'. Moehammadoe-n wordt in deze uitleg opgevat als een eigennaam, Mohammed us. Maar grammaticaal is er nog een andere mogelijkheid, als je moehammadoe-n als een bijvoeglijk naamwoord in de betekenis van ' geprezen ' of ' prijzenswaardig ' of zelfs ' uitverkoren ' opvat. Dan lezen we dit : ' Prijzenswaardig is de knecht/dienaar van God en zijn gezant '. Die uitdrukking komt al in het O.T. voor en in vroeg-christelijke literatuur is het de aanduiding voor Jezus.
In een geschrift over de marteldood van Poycarpus, bisschop van Smyrna ( 2e eeuw ), wordt Jezus zelfs de ' geloofsdienaar van God ' genoemd en dat sluit natuurlijk schitterend aan bij de tekst in de Rotskapel: ' Prijzenswaardig is de dienaar van God '.
Oon in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus. In de Koran komt veel vaker de uitdrukking ' abdoe-hoe ' voor, wat ' zijn knecht ' betekent. Met ' abdoehoe ' lijkt ook wel eens iemand anders dan Jezus te zijn bedoeld. Beide, zowel ' abdoehoe ' als ' abdoe-llahi ', waarvan de laatste zowel Arabische christenen als moslims voorkomt. Er zijn zelfs bisschoppen geweest die Abdallah heetten.
(1) Mohammed is de knecht van God en zijn gezant
(2) Prijzenswaardig is de knecht/dienaar van God en zijn gezant

Wat is de rol van die 'gezant' hier?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 aug 2015, 20:38

YYZ schreef: Wat is de rol van die 'gezant' hier?
Dat gaat zo te zien ver boven je bevattingsvermogen. Ga maar elders trollen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 aug 2015, 07:06

talisman schreef:Dat gaat zo te zien ver boven je bevattingsvermogen. Ga maar elders trollen.
Ik weet niet wat de rol van 'gezant' is, daarom dat ik je die vraag stel aangezien ik vermoed dat jij dat wel weet. Kan/mag dat ook al niet meer op een forum dat volwassen dialoog toelaat?
Laatst gewijzigd door YYZ op 22 aug 2015, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 aug 2015, 07:12

YYZ schreef:
talisman schreef:Dat gaat zo te zien ver boven je bevattingsvermogen. Ga maar elders trollen.
Ik weet niet wat die 'gezant' wil zeggen, daarom dat ik je die vraag stel aangezien ik vermoed dat jij dat wel weet. Kan/mag dat ook al niet meer op een forum dat volwassen dialoog toelaat?
TROL :evil:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 aug 2015, 07:19

talisman schreef:TROL
Die 'gezant' is niet Mohammed zelf volgens die zinsconstructie, kan je daar nu echt geen normaal antwoord op geven?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 aug 2015, 07:24

talisman schreef:TROL
Misschien schort er iets aan de vertaling die je gaf? Ik vind hier iets waar dat woord (wa rasoeloehoe) in voorkomt, 'gezant' zie ik niet in de vertaling.

Asjhadoe alla ilaha illallah; wa asjhadoe anna Moehammadan; abdoehoe wa rasoeloehoe".

Vertaling

Ik getuig dat er geen god is dan Allah, Hij heeft geen partner. En ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Zijn boodschapper is.

http://moslima.nl/nl/moslim-worden/salaat.php

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

22 aug 2015, 07:40

talisman schreef:TROL
Minder verwarrend was misschien?

(1) Mohammed is de knecht en gezant van God
(2) Prijzenswaardig is de knecht/dienaar en gezant van God

Dan kunnen we verder met het leven van Mohammed?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 aug 2015, 09:29

YYZ schreef:
talisman schreef:TROL
Misschien schort er iets aan de vertaling die je gaf? Ik vind hier iets waar dat woord (wa rasoeloehoe) in voorkomt, 'gezant' zie ik niet in de vertaling.

Asjhadoe alla ilaha illallah; wa asjhadoe anna Moehammadan; abdoehoe wa rasoeloehoe".

Vertaling

Ik getuig dat er geen god is dan Allah, Hij heeft geen partner. En ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Zijn boodschapper is.

http://moslima.nl/nl/moslim-worden/salaat.php
WC eend adviseert WC eend.
Visboer, is je vis nog vers ?

Ben jij echt zo'n simpele geest of doe je maar alsof?