Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 mar 2016, 10:56

Fazal schreef:Maar goed dan, mijn antwoord op de eerste vraag: ik ben wie ik ben, en dat is al meer dan voldoende voor mij.
Wie ben ik? Het is die ene eenvoudige vraag waar filosofen zich de tanden op stuk bijten. Het is daarom makkelijker om de economische crisis op te lossen dan een antwoord te vinden op die vraag, de reden is nochtans evident. :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

08 mar 2016, 15:00

YYZ schreef:
Fazal schreef:Maar goed dan, mijn antwoord op de eerste vraag: ik ben wie ik ben, en dat is al meer dan voldoende voor mij.
Wie ben ik? Het is die ene eenvoudige vraag waar filosofen zich de tanden op stuk bijten. Het is daarom makkelijker om de economische crisis op te lossen dan een antwoord te vinden op die vraag, de reden is nochtans evident. :wink:

De vraag ' wie ben ik ' , is eigenlijk heel eenvoudig , alleen heel eerlijk zijn , er niet omheen draaien om een of andere reden ; je niet schamen voor jezelf en je keuzes !
We zijn toch vrije mensen , tenminsten hier in het westen nog wel ! dus gewoon eerlijk zijn , dan kan over de waarom's gepraat worden .
Dat is in elk geval veel makkelijker dan de economische crisis op te lossen , al zeg je dit voor de grap lieve YYZ !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 mar 2016, 07:33

Wat betreft jouw drie belangrijke vragen:
Is iemand van jullie er ooit toe gekomen om "A course in miracles" te bestuderen?

Dit "goddelijk geïnspireerde" boek uit de jaren zestig, "gechanneld" door een psychologie professor, Helen Schucman, verbonden aan de Columbia universiteit, probeert een antwoord op jouw vragen te geven, in een non-dualistische visie, vervat in een christelijke terminologie.

Ik ben begonnen met het te lezen. Ik vind het een heel moeilijk boek, maar wel zeer fascinerend.

Als je er perse van uitgaat dat er goddelijk geïnspireerde teksten bestaan - zoals de bijbel -, vraag ik mij af waarom deze geschriften "definitief" zouden moeten zijn?
Waarom zou "God" ophouden met ook in de moderne tijd te inspireren? Dat zou toch heel vreemd zijn nietwaar?

Is er hier überhaupt iemand die een poging ondernomen heeft om "A course in miracles" te bestuderen?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2016, 14:55

ebenhaezer schreef:De vraag ' wie ben ik ' , is eigenlijk heel eenvoudig , alleen heel eerlijk zijn , er niet omheen draaien om een of andere reden ; je niet schamen voor jezelf en je keuzes ! We zijn toch vrije mensen, tenminsten hier in het westen nog wel ! dus gewoon eerlijk zijn , dan kan over de waarom's gepraat worden. Dat is in elk geval veel makkelijker dan de economische crisis op te lossen , al zeg je dit voor de grap lieve YYZ !
Is helemaal geen grap, zet woensdag 16 maart maar heel dik in je agenda. Op deze dag komen we, brave burgers in deze wereld, te weten of politiek voor of tegen de bevolking is. Lees maar ...

Woensdag 16 maart om 15:15 wordt ons geldstelsel besproken in de Tweede Kamer. Minister Dijsselbloem zal daarbij aanwezig zijn. Er is drie uur gereserveerd voor dit debat. Aanleiding is burgerinitiatief ‘Ons Geld', dat wij in samenwerking met theatergroep De Verleiders hebben genomen. In ‘Dit kan niet waar zijn’ beschrijft Joris Luyendijk hoe ongezond de financiële wereld in elkaar zit, en hoe gevaarlijk dat is. Wij leven op een financiële tijdbom. In 2008 zijn wij ternauwernood ontsnapt aan de totale implosie van ons geldstelsel. Sindsdien is er weinig gedaan om deze bom onschadelijk te maken. Hij tikt onverminderd voort.

http://2df37.r.a.d.sendibm1.com/12dh36mtocvf.html

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2016, 14:58

Vesselin schreef:Wat betreft jouw drie belangrijke vragen: Is iemand van jullie er ooit toe gekomen om "A course in miracles" te bestuderen? Dit "goddelijk geïnspireerde" boek uit de jaren zestig, "gechanneld" door een psychologie professor, Helen Schucman, verbonden aan de Columbia universiteit, probeert een antwoord op jouw vragen te geven, in een non-dualistische visie, vervat in een christelijke terminologie. Ik ben begonnen met het te lezen. Ik vind het een heel moeilijk boek, maar wel zeer fascinerend. Als je er perse van uitgaat dat er goddelijk geïnspireerde teksten bestaan - zoals de bijbel -, vraag ik mij af waarom deze geschriften "definitief" zouden moeten zijn? Waarom zou "God" ophouden met ook in de moderne tijd te inspireren? Dat zou toch heel vreemd zijn nietwaar? Is er hier überhaupt iemand die een poging ondernomen heeft om "A course in miracles" te bestuderen?
Leuk je terug te lezen, alsof je zelf een wonder bent!!! :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

12 mar 2016, 14:59

Vesselin schreef:Wat betreft jouw drie belangrijke vragen:
Is iemand van jullie er ooit toe gekomen om "A course in miracles" te bestuderen?

Dit "goddelijk geïnspireerde" boek uit de jaren zestig, "gechanneld" door een psychologie professor, Helen Schucman, verbonden aan de Columbia universiteit, probeert een antwoord op jouw vragen te geven, in een non-dualistische visie, vervat in een christelijke terminologie.

Ik ben begonnen met het te lezen. Ik vind het een heel moeilijk boek, maar wel zeer fascinerend.

Als je er perse van uitgaat dat er goddelijk geïnspireerde teksten bestaan - zoals de bijbel -, vraag ik mij af waarom deze geschriften "definitief" zouden moeten zijn?
Waarom zou "God" ophouden met ook in de moderne tijd te inspireren? Dat zou toch heel vreemd zijn nietwaar?

Is er hier überhaupt iemand die een poging ondernomen heeft om "A course in miracles" te bestuderen?

Heb het boek niet gelezen , weet ook niet of het in het Nederlands bestaat .
Maar jouw vraag , waarom God in deze moderne tijd ' zwijgt ' ? Misschien om dezelfde reden als hier op dit forum , waarom zoveel gelovigen weggebleven zijn !!!
Maar God zwijgt ook nu in deze tijd absoluut niet hoor ! Hij spreekt ook met gebeurtenissen die vaak tekenen aan de wand zijn !
En ware gelovigen horen zijn stem nog steeds , soms door gebedsverhoring , of hulp in moeilijke omstandigheden , of door opdrachten in het hart , zodat nog steeds vele Zendelingen werken in vaak eenzame streken , maar dat ziet deze wereld natuurlijk niet .
,
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2016, 16:15

ebenhaezer schreef:Heb het boek niet gelezen , weet ook niet of het in het Nederlands bestaat . Maar jouw vraag , waarom God in deze moderne tijd ' zwijgt ' ? Misschien om dezelfde reden als hier op dit forum , waarom zoveel gelovigen weggebleven zijn !!! Maar God zwijgt ook nu in deze tijd absoluut niet hoor ! Hij spreekt ook met gebeurtenissen die vaak tekenen aan de wand zijn ! En ware gelovigen horen zijn stem nog steeds , soms door gebedsverhoring , of hulp in moeilijke omstandigheden , of door opdrachten in het hart , zodat nog steeds vele Zendelingen werken in vaak eenzame streken , maar dat ziet deze wereld natuurlijk niet .
Internet is een handig ding, willekeurig, les 72 :wink:

Hoewel we hebben vastgesteld dat het verlossingsplan van het ego het tegendeel is van dat van God, hebben we nog niet benadrukt dat het een ac­tieve aanval is op Zijn plan en een doelbewuste poging dat te vernietigen. Bij die aanval worden God de eigenschappen toegedicht die feitelijk eigen zijn aan het ego, terwijl het ego de eigenschappen van God schijnt aan te nemen.

http://eencursusinwonderen.org/index.php
Fazal

12 mar 2016, 17:59

ebenhaezer schreef:
jouw vraag , waarom God in deze moderne tijd ' zwijgt ' ? Misschien om dezelfde reden als hier op dit forum , waarom zoveel gelovigen weggebleven zijn !!!
Maar God zwijgt ook nu in deze tijd absoluut niet hoor ! Hij spreekt ook met gebeurtenissen die vaak tekenen aan de wand zijn !
En ware gelovigen horen zijn stem nog steeds , soms door gebedsverhoring , of hulp in moeilijke omstandigheden , of door opdrachten in het hart , zodat nog steeds vele Zendelingen werken in vaak eenzame streken , maar dat ziet deze wereld natuurlijk niet .
,
Héél gevaarlijk hoor, die stem(men) in het hoofd! :roll:

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 mar 2016, 18:14

Fazal schreef:
Héél gevaarlijk hoor, die stem(men) in het hoofd! :roll:
Dat zijn geen stemmen in het hoofd, dat is een innerlijke stem.
Een intuïtie waar men op voort kan gaan om goed te doen.
Daar is toch niets mis mee?
Jammer dat ook de Duivel sommige mensen allerlei influistert, zoals stelen, moorden en verkrachten en oorlog maken.
Dingen die ongelovigen graag verkeerdelijk ook aan God toeschrijven.
Ondank is 's werelds loon

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

12 mar 2016, 20:49

maior domus schreef: Dingen die ongelovigen graag verkeerdelijk ook aan God toeschrijven.
Dit is een zin om over na te denken ( voor degenen hier die nog kunnen denken).

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

13 mar 2016, 01:36

talisman schreef:
maior domus schreef: Dingen die ongelovigen graag verkeerdelijk ook aan God toeschrijven.
Dit is een zin om over na te denken ( voor degenen hier die nog kunnen denken).
Allez kom, "Dingen die ongelovigen graag aan de volgens hun imaginaire God toeschrijven"
Het is niet omdat je ongelovig zijt dat je God niet kan vermelden.
Maar dat had je zelf toch ook wel zo begrepen? :wink:
Ondank is 's werelds loon

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

13 mar 2016, 07:08

maior domus schreef:
talisman schreef:
maior domus schreef: Dingen die ongelovigen graag verkeerdelijk ook aan God toeschrijven.
Dit is een zin om over na te denken ( voor degenen hier die nog kunnen denken).
Allez kom, "Dingen die ongelovigen graag aan de volgens hun imaginaire God toeschrijven"
Het is niet omdat je ongelovig zijt dat je God niet kan vermelden.
Maar dat had je zelf toch ook wel zo begrepen? :wink:
:lol:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 mar 2016, 08:27

Ebenhaezer schreef:Heb het boek niet gelezen , weet ook niet of het in het Nederlands bestaat.
Het boek - een pil van meer dan duizend bladzijden- is vertaald in het Nederlands als: "Een cursus in wonderen".

Ik heb altijd gevonden dat, als God bestaat en mensen - profeten, schrijvers (god's klerken :) ) - inspireert, het logisch niet verdedigbaar is dat die inspiratie zou gestopt zijn met de publicatie van de Thora voor de Joden, de evangelies voor de christenen, en de Koran voor de moslims.

In de moderne tijd had je dan "Het boek van Mormon", einde 19e eeuw, en in de jaren zestig/zeventig van de twintigste eeuw: "A course in miracles".

Zelf ga ik ervan uit dat alle "geïnspireerde" teksten uit het denken komen van al dan niet intelligente en/of wijze mensen.

"A course in miracles" is werkelijk uniek in zijn genre omdat het een zeer consequent en logisch denksysteem verdedigt, dat noodzakelijk voortvloeit uit de premissen waarop dit denksysteem gebaseerd is.
Kortom: het is van een heel hoog intellectueel en literair niveau. Daarom alleen al vind ik het de moeite van het lezen waard.

Het is geschreven en geredigeerd door twee academische top-psychologen.

Helen Schucman heeft altijd beweerd, tot haar dood, dat de tekst haar "gedicteerd" werd en niet uit haar eigen koker kwam.
Het "gênante" voor haar was dat de stem zich onmiskenbaar voorstelde als zijnde de Jezus Christus uit de evangelies.

Als je de Urtext - gratis beschikbaar op het internet - (dus: de niet geëditeerde tekst, vóór hij aan het grote publiek werd voorgesteld in boekvorm) leest, die persoonlijke boodschappen geeft aan de beide psychologen, hoor je een Jezus die o.a. commentaar geeft op Freud, Jung, zijn mening geeft over seks, verslavingen enz. Heel fascinerend, als je gelooft dat het inderdaad Jezus is.

Als het inderdaad Christus is, dan vertelt de cursus je ondubbelzinnig hoe een christus-bewustzijn denkt.

Als je - zoals ik - aanneemt dat de tekst een creatie is van Helen Schucman (ook al beweert die van niet), dan nog blijft de tekst een zeer hoogstaand intellectueel, logisch en esthetisch document.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

13 mar 2016, 08:56

Vesselin schreef: Helen Schucman heeft altijd beweerd, tot haar dood, dat de tekst haar "gedicteerd" werd en niet uit haar eigen koker kwam.
Het "gênante" voor haar was dat de stem zich onmiskenbaar voorstelde als zijnde de Jezus Christus uit de evangelies.
Dat zegt al genoeg dat er aan dat mens nogal wat kosten zijn.
Als je - zoals ik - aanneemt dat de tekst een creatie is van Helen Schucman (ook al beweert die van niet), dan nog blijft de tekst een zeer hoogstaand intellectueel, logisch en esthetisch document.
Door er een joods figuur van zowat 2000 jaar geleden in te betrekken verliest dit veel van zijn waarde ( en geloofwaardigheid ).

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 mar 2016, 09:38

talisman schreef:Door er een joods figuur van zowat 2000 jaar geleden in te betrekken verliest dit veel van zijn waarde ( en geloofwaardigheid ).
Het is duidelijk dat jij het niet gaat lezen... :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain