Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

13 mar 2016, 09:41

Vesselin schreef:
talisman schreef:Door er een joods figuur van zowat 2000 jaar geleden in te betrekken verliest dit veel van zijn waarde ( en geloofwaardigheid ).
Het is duidelijk dat jij het niet gaat lezen... :lol:
Ik ben reeds voorbij deze onzin.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2016, 10:41

talisman schreef:Dit is een zin om over na te denken ( voor degenen hier die nog kunnen denken).
Klopt als een bus, eenvoudig te bewijzen maar ook dat zal je wellicht willen ontkennen. Speciaal voor jou, men zegt dat God een wiskundige is.

Systeemdenkers houden zich soms intensief bezig met details zonder het oog op het geheel te verliezen, op deze manier komen ze soms tot sociale innovaties die – paradoxaal genoeg – eerder verontrusten dan blij stemmen. In deze dynamiek (h)erkennen we het principe van chaos en orde, enerzijds het verblijdende besef dat waarachtig economisch herstel helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, anderzijds het gemis aan maatschappelijke ontvankelijkheid waardoor chaos, onbegrip en onvrede blijven zegevieren. Ter getuigenis, op deze pagina een korte toelichting over Business Process Re-engineering, gevolgd door een praktisch voorbeeld over hoe kleine ingrepen tot een wereld van verschil kunnen leiden. Een denkexperiment zoals er velen zijn, het geniet de interesse of ook niet.

https://spelenderwijsblog.wordpress.com/

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 mar 2016, 06:39

Alleen maar uit nieuwsgierigheid... of laten we zeggen: voor de statistiek (for the record)...

Is er echt geen enkel mens - oprecht geïnteresseerd in religieuze visies en cultuur - die op dit forum schrijft, of dit forum leest, die "A course in miracles" gelezen heeft?

Toch vreemd, als je bedenkt dat deze tekst beschouwd wordt als een van de belangrijkste religieuze geschriften uit de menselijke geschiedenis. En dan nog zéér recent ook: uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

Maar je moet het bekende durven loslaten om het nieuwe te onderzoeken. En dat blijkt uiterst moeilijk.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 mar 2016, 08:10

Vesselin schreef:Alleen maar uit nieuwsgierigheid... of laten we zeggen: voor de statistiek (for the record)...
Is er echt geen enkel mens - oprecht geïnteresseerd in religieuze visies en cultuur - die op dit forum schrijft, of dit forum leest, die "A course in miracles" gelezen heeft?
Bedoel je dit ?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_Cursus_in_Wonderen
Toch vreemd, als je bedenkt dat deze tekst beschouwd wordt als een van de belangrijkste religieuze geschriften uit de menselijke geschiedenis. En dan nog zéér recent ook: uit de tweede helft van de twintigste eeuw.
En dat noem ik op zijn zachtst ' van de pot getrokken '.
Maar je moet het bekende durven loslaten om het nieuwe te onderzoeken. En dat blijkt uiterst moeilijk.
Zeker als je in de verkeerde vijver zit te vissen. Al ooit eens een ernstig wetenschappelijk boek gelezen zoals ' Wie schreef de Bijbel ' van K. van der Toorn en ' Geschreven en toegeschreven ' van CH. Vergeer ? Toch nog wat anders dan de gaten van het onbekende met god op te vullen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 mar 2016, 08:57

Dat boek van "van der Toorn (alleen al de naam al :) ) zal ik proberen te pakken te krijgen.

De boodschap van "A course" is een antwoord op de duizenden jaren oude Schuldvraag binnen de Joods-christelijke godsdienst en lost deze op, op een totaal onverwachte manier.

Verder pretendeert het de visie op de realiteit van een "christus-bewustzijn" te laten aanvoelen.

Het is mij niet om "geloven" te doen, maar wel om deze totaal andere kijk op de werkelijkheid, die de cursus probeert aan te leren, onder de loep te nemen, en er verder het mijne van te denken.

De opzet van het boek doet mij sterk denken aan "De wereld als wil en voorstelling" van Schopenhauer, die dat ene idee in een paar duizend bladzijden eindeloos herhaalt en uitspint.

De "cursus" analyseert en becommentarieert/bekritiseert ook eindeloos onze voorstelling van de wereld, maar vervangt de totaal amorele "levenswil" van Schopenhauer door een absoluut liefhebbende "goddelijke" creativiteit.

Het boek is indrukwekkend door zijn consequent volgehouden logische gevolgtrekkingen op basis van deze premisse. Het is zeker geen gemakkelijke lectuur.

Ik wou alleen maar weten of het interessant was om er hier een "boompje" over op te zetten... maar ja... als niemand het gelezen heeft is dat natuurlijk pure tijdverspilling.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 mar 2016, 09:18

Vesselin schreef:Dat boek van "van der Toorn (alleen al de naam al :) ) zal ik proberen te pakken te krijgen.
Dit boek gaat enkel over het ontstaan van het O.T.
De werken van Vergeer ( volgen elkaar op : zie uitgeverij ) handelen enkel over het ontstaan van het christendom waar gigantische misverstanden over bestaan.
De opzet van het boek doet mij sterk denken aan "De wereld als wil en voorstelling" van Schopenhauer, die dat ene idee in een paar duizend bladzijden eindeloos herhaalt en uitspint.
Men moet het onderscheid kunnen maken tussen religie en filosofie.
Boeken die godsdienst geloofwaardig of waardevol proberen maken met filosofie en wetenschap zegt al genoeg dat geloof op drijfzand staat.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 mar 2016, 09:42

Vesselin schreef:Maar je moet het bekende durven loslaten om het nieuwe te onderzoeken. En dat blijkt uiterst moeilijk.
Zeg dat wel, het is namelijk enorm lastig om onze eigen domheid te moeten (h)erkennen bij een dergelijke oefening. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 mar 2016, 11:32

talisman schreef:Men moet het onderscheid kunnen maken tussen religie en filosofie.
Boeken die godsdienst geloofwaardig of waardevol proberen maken met filosofie en wetenschap zegt al genoeg dat geloof op drijfzand staat.
Ik máák dat onderscheid!
Ik ben geïnteresseerd in alle uitingen van het menselijk denken - als het tenminste kwaliteit heeft. En een "Course in miracles" hééft kwaliteit. Het is een echte "tour de force" wat betreft de consequent volgehouden logica. Daar kun je bewondering voor hebben. Om maar te zwijgen van de hoogstaande psychotherapeutische ideeën die het bevat.

Verder ben ik volstrekt niet gelovig. Dwz: ik hang geen enkele godsdienst aan.

Maar de huidige deterministische materialistische visie van o.a. de wetenschap, wat betreft de bron van het bewustzijn, vind ik er volkomen naast zitten. Daar heb ik het hier vroeger uitvoerig over gehad.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

21 mar 2016, 12:48

talisman schreef:Zeker als je in de verkeerde vijver zit te vissen. Al ooit eens een ernstig wetenschappelijk boek gelezen zoals ' Wie schreef de Bijbel ' van K. van der Toorn en ' Geschreven en toegeschreven ' van CH. Vergeer ? Toch nog wat anders dan de gaten van het onbekende met god op te vullen.
Heel wat anders inderdaad, men is nog steeds op zoek naar een bewijs voor jouw bestaan. Knap lastig blijkt dat, toch blijk je in staat om hier de antagonist te spelen. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 mar 2016, 03:51

Zalig Pasen!

Voor de liefhebbers (die overduidelijk niet aanwezig zijn :lol: ):

Ik zit halverwege de lectuur van "A course in miracles".
Als ik het zou samenvatten, zou ik zeggen: Het is onder andere een uitvoerige, op duizend manieren verwoorde, verhandeling over twee uitspraken van Jezus:
1. "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld."
2. "Wedersta de boze niet."

Ik lees de tekst in de oorspronkelijke taal - Engels - en in course-kringen wordt al eens monkelend opgemerkt dat je er niet moet aan beginnen als je niet gewend bent om Shakespeare te lezen. Daar is iets van. In ieder geval is het mijn ervaring dat het alleen te lezen valt als je je honderd procent concentreert.
En je moet natuurlijk geïnteresseerd zijn. En daarvoor is het helemaal niet nodig dat je gelovig bent. Je kunt eenvoudigweg geïnteresseerd zijn in, en geïntrigeerd zijn door, het fenomeen van een zeer merkwaardige religieuze tekst van hoog literair niveau, uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

Maar als je dan toch een gelovige christen bent, heb je de volgende uitdaging:
Het auteurschap wordt ondubbelzinnig opgeëist door Jezus Christus en dan moet je je als christen toch afvragen: "Is het mogelijk dat Jezus de moeite genomen heeft om ons toe te spreken in de tweede helft van de twintigste eeuw?"

Als hij inderdaad de "verrezene" is en de "eeuwig levende", zoals gelovigen dat aanvaarden, zie ik geen enkele logische reden waarom dat niet zo zou zijn.

Kortom: lees "A course in miracles".
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

27 mar 2016, 11:30

eliana schreef:We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:
Omdat ik mij alleen wil bepalen, t.a.v. de vraag "waar ga ik naartoe".
Geef ik als eerste een misschien wat vreemd antwoord. Maar ik weet dat ik binnen niet al te lange tijd, "gewoon" zoals ieder mens naar het dodenrijk ga.
De vraag is alleen wat die "ik" is?
Een mens is één geheel en de mens is een levende ziel. De mens heeft geen ziel zoals vaak gedacht wordt, maar IS een ziel.
De mens bezit ook een geest. En een wedergeboren mens zoals ik, heeft een geest en een Geest. Dat is dus eigenlijk dubbelop.
Toch blijf ik één geheel. We zijn ook uit één bloede.
Toch wordt ik bij mijn sterven aan de aarde toevertrouwd en wacht mijn lichaam op een lichamelijke opstanding, niet op de Jongste Dag, wat voor de meeste mensen geldt, maar ik neem een uitzonderingspositie in als het Lichaam van Christus wat pas na de opstanding tot stand kwam.
Paulus noemt dat "een verborgenheid" en hij openbaart die verborgenheid in de brief aan de Thessalonicenzen, maar ook in de brief aan de Korinthe wordt deze gebeurtenis geopenbaard.

Ga ik dan niet naar de hemel?
Dat wordt heel vaak zo geformuleerd, maar in feite is een wedergeboren mens al direct bij zijn wedergeboorte, getrokken uit deze wereld en geplaatst in het koninkrijk van de Geliefde Zoon, zoals Petrus zegt.
Paulus noemt dat: 'de positie van een hemelburger' en dat wil zeggen dat ik nu reeds geplaatst ben in de hemel. Dat is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld maar wel een realiteit, zodat de consequentie is dat ik bij mijn sterven niet ineens afdaal naar het diepste der aarde, maar dat alleen mijn lichaam wat een omhulsel is in de aarde wordt "gezaaid" om straks bij de komst van de Heer in de lucht, de levenden op aarde voor zal gaan maar dan in een veranderd lichaam aan Hem gelijk.
Een lichaam wat Hij ontving op de dag van Zijn opstanding zodat Hij in de avond van die dag door ramen en deuren kon verschijnen en verdwijnen.

Dus ik GA niet naar de hemel, ik BEN daar al qua positie.
Leef ik dan hier niet op aarde? Jazeker...en worden mijn voeten hier dan niet vuil? Jazeker. Maar dan heb ik een Hogepriester, Die mijn voeten wast zoals in Johannes 12 wordt geïllustreerd.
En word ik gereinigd elke dag zodat ik mag naderen tot de " Mercyseat".

En deze wetenschap, een zeker weten op grond van geloof en Zijn beloften maken de andere vragen van de TS ( met dank!) eigenlijk overbodig.
Want....."Het beste komt nog...."
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 mar 2016, 06:36

Wilsophie,
Gelooft ge dat allemaal of erváárt ge dat?
Met andere woorden:
Is dit "wishful thinking" of een feit?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

28 mar 2016, 09:35

Vesselin schreef:Wilsophie,
Gelooft ge dat allemaal of erváárt ge dat?
Met andere woorden:
Is dit "wishful thinking" of een feit?
Ik geloof het en daardoor ervaar ik het ook als een feit, maar ook als "de hoop die in mij is". En zoals eerder gezegd is het begrip "hoop" in de Bijbel synoniem aan toekomstverwachting.
Omdat ik geloof dat de positie in overdrachtelijke zin in mijn eerdere post bij mijn sterven echt in alle opzichten gestalte zal krijgen.

De GElovigen uit het Oude Testament danwel onder het oude verbond wachten in het dodenrijk danwel "de schoot van Abraham" op de opstanding op de Jongste of laatste Dag, tevens wachten daar, gescheiden door een kloof in verticaal opzicht alle ONgelovigen van alle tijden ook op het Laatste Oordeel op de Jongste Dag.
Zij verschijnen voor de Grote Witte Troon om daar geoordeeld te worden.
Er is echter één uitzondering op de regel en dat is de Gemeente van Jezus Christus, gevormd of tot stand gekomen nà de opstanding van Christus, zij worden in de Bijbel "de verborgenheid" genoemd en deze verborgenheid is groot "ziende op Christus èn de Gemeente". Daarvan staat geschreven dat zij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus alwaar men ontvangt "loon en kroon". Want wij Christenen van nà de opstanding, zijn reeds veroordeeld of geoordeeld in en door het lijden en sterven van de HEERE Jezus.
Dus staat er geschreven dat wij reeds geoordeeld ZIJN.

Onder het oude verbond gebeurde het wegdragen van de zonden door het jaarlijks offer van dieren. Echter onder het nieuwe verbond is dat geschied door het éénmalige offer van Christus, "once and for all".

Pas na Diens opstanding werd ook wedergeboorte mogelijk gemaakt en was er sprake van de uitstorting en vervulling van DE Heilige Geest. Daarom kunnen wedergeboren Christenen rechtstreeks bij hun sterven naar de hemel en zoudenen niet wedergeborenen maar wel door geloof gerechtvaardigden wachten op de wedergeboorte die zij ontvangen bij die opstanding op de Jongste Dag en daar wachten zij ook op.

Abraham verwachtte niet een hemel, maar hij verwachtte een stad met fundamenten. Het Jeruzalem op aarde dus.
Er is onderscheid in de Bijbel tussen drie groepen: "Israël, de Gemeente als het Lichaam van Christus en de overige volkeren".
Hun positie en toekomst wordt onderscheiden, maar is wel duidelijk.
Zodra de Gemeente van de Here Jezus van de aarde is weggevoerd, Hem tegemoet in de lucht, gaat het plan Gods met de natie Israël weer verder.
Er is een breuk in de heilsgeschiedenis en in die breuk leven wij nu.
Dan zal God de verloren 10 stammen genaamd het huis van Israël weer samen brengen met de 2 stammen, genaamd het huis van Juda en zullen zij het land uiteindelijk weer erfelijk bezitten met een Davidisch koningshuis gezeteld in Jeruzalem, maar helaas zal er voor die tijd over dat volk een grote verdrukking komen van 1260 dagen en zal bij die gelegenheid dit huidige Jeruzalem verwoest worden. Ze zullen allemaal het land uitvluchten.
God heeft voor de gelovigen uit die dagen en uit het land een veilige plaats bereid in het huidige Jordanië genaamd Petra, of Bosra .
De vluchtroute is "The Kingshighway" en deze route ligt al klaar, ik heb hem zelf met de bus gereden en ben ook in Petra geweest waar velen bewaard kunnen worden tijdens die grote verdrukking.

Dat zijn heilsfeiten die aangekondigd zijn in de profeten, o.a. Daniël maar vooral Jesaja en Jeremia.
Ik geloof dat dit allemaal binnen niet al te lange tijd staat te gebeuren.
Ik geloof ook dat de grootste dreiging t.a.v. deze gebeurtenissen vooruitlopend op het sluiten van een verbond van 10 staten in het M.O. veel heeft te maken met de opkomst van de Islam. Ik geloof ook dat hun god, de god dezer eeuw is en dat Allah niet de Schepper is van hemel en aarde, maar de grote tegenstander.
Het gevaar zit niet in Rome, Europa of Amerika, maar in het Midden-Oosten.
Ik zou ook de Paus en consorte niet bovenaan dat lijstje willen zetten, maar er is wel informatie dat deze paus banden aanknoopt of onderhoudt met de Islam. Maar dat kan ik niet controleren uiteraard, maar het zou me niet verbazen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

28 mar 2016, 10:06

Vesselin schreef:Zalig Pasen!

Voor de liefhebbers (die overduidelijk niet aanwezig zijn :lol: )
1. "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld."
2. "Wedersta de boze

Maar als je dan toch een gelovige christen bent, heb je de volgende uitdaging:
Het auteurschap wordt ondubbelzinnig opgeëist door Jezus Christus en dan moet je je als christen toch afvragen: "Is het mogelijk dat Jezus de moeite genomen heeft om ons toe te spreken in de tweede helft van de twintigste eeuw?"

Als hij inderdaad de "verrezene" is en de "eeuwig levende", zoals gelovigen dat aanvaarden, zie ik geen enkele logische reden waarom dat niet zo zou zijn.

Kortom: lees "A course in miracles".
Afbeelding
Voordat je het eventueel wil gaan lezen, lees ook deze recensie.
Een boek wat ik verre van mij houd. Het is opmerkelijk hoe men mensen op een bepaalde manier wegzet die de Bijbel lezen en geloven en men zelf de boekenkast heeft vol staan met dit soort boeken en daar dus kennelijk een bepaalde waarde aan toedicht.

http://www.stichting-sense.nl/page5.php

Kort gezegd, men maakt gelovigen in de Bijbel maar nog meer de Bijbel zelf ongeloofwaardig of belachelijk met allerlei omschrijvingen, van sprookjesboek tot mallotig geïnspireerd danwel verschillende schrijvers die....enz...
Maar men gelooft blijkbaar wel in een boek wat een vrouw heeft geschreven omdat ze een verschijning van Jezus heeft gehad ofzoiets.

Ik citeer uit de recensie:
"De Course is in de jaren 1965-1972 ontstaan doordat de Amerikaanse Joodse (atheïstische) klinisch psychologe Helen Schucman door middel van een innerlijke stem (die zich aandiende als "Jezus") de inhoud van het boek geïnspireerd heeft gekregen. Iets dergelijks was het geval met het ontstaan van de boeken, die Jacob Lorber (reeds eerder in het blad Promise besproken) onder inspiratie van een innerlijke stem schreef.

Als ik beweer dat de Bijbel geïnspireerd is door God Zelf en dat je het slechts begrijpt onder leiding van de Heilige Geest dan lacht men je uit, maar dit soort boeken gaan als broodjes over de toonbank en dat verbaast me niet want de tegenstander doet er alles aan om het Licht om te buigen en dat gebeurt in dit boek.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 28 mar 2016, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner