Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 mar 2016, 20:29

Vesselin schreef:Achter de georganiseerde religiositeit zit angst verborgen. Dus is het echte probleem: angst! Hoe ziet de wereld eruit voor een onverschrokken mens? Er is een soort religieuzen waar ik wel van houd: de mystici. Dat zijn die mensen die zeggen: "God bestaat want ik heb hem ontmoet." Ze zijn meestal geen lang leven beschoren, want de priesterklasse haat hen. Ze komen op de brandstapel terecht, worden onthoofd of komen in het gekkenhuis terecht. Verder is wat ze zeggen, voor de doorsnee angstige, niet tot zelfstandig denken in staat zijnde, gelovige, totaal onbegrijpelijk.
Maar ook voor de onbevooroordeelde onderzoeker: omdat hun openbaringen nu eenmaal allerindividueelst en niet overdraagbaar zijn. Ik mag ze wel, die onbekommerde religieuze zotten! Zij zijn tenminste niet bang!
Angst is zeker een belangrijk element, niet zozeer een 'probleem' aangezien het ingebakken zit in het levensspel. Het zou anders veel te gemakkelijk worden. :wink:

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

28 mar 2016, 20:32

In de dagen van de Here Jezus waren er religieuzen die gewoon Farizeeërs werden genoemd of Sadduceeën of Herodianen. Dat waren die lui die op de hoek van de straat stonden te bidden en zichzelf op de borst sloegen en op de mensen neerkeken. De Here Jezus noemt hen witgepleisterde graven.
Dit soort religieuzen mensen bestaan nog steeds. Het zijn nu vooral die streng orthodoxe mensen die tegen mij roepen dat ik naar de hel ga omdat ik een lange broek dragen, die geen tv in de kamer hebben, maar in een kastje op zolder enz.... om maar eens iets te noemen en die hun hele leven wachten of God hun als uitverkorenen zal roepen en die dus uiteindelijk sterven "in de hope des eeuwigen levens". Ik heb er veel mee te maken en dit zijn uiterst onaangename mensen in het dagelijks leven.
Hun kinderen breken buiten de boel af omdat ze binnen niets mogen. Ze gaan op zondag naar een strandje een eind verderop om niet gezien te worden door geloofsgenoten.

Het zijn mensen die zeer wettisch leven, maar daardoor de grenzen van het toelaatbare vaak overschrijden. Dat zijn voor mij dus absoluut geen geloofsgenoten, integendeel. Ze branden me af omdat ik niet op hele noten zing maar ritmisch en make-up draag en vooral omdat ik zeker weet dat ik een kind van God ben en omdat ik dus zeker weet dat ik waar mijn toekomst ligt.
Zo even wat uit de losse pols om duidelijk te maken hoe ik tegen religie aankijk. Ik vind dat het niets maar dan ook niets met het geloof in Jezus Christus te maken heeft waar ik mag spreken van een persoonlijke relatie met God. Waar ik Hem zie als mijn Vader en waar ik dagelijks mee in gesprek ben. Maar zo beleven die religieuzen dat helemaal niet.
Ze kennen ook niet die blijdschap en die rust die ik mocht vinden in het geloof in de Here Jezus Christus.
Kort samengevat zeg ik altijd maar....: "Religie =wet" en ik leef onder de genade. Ik hoop dat ik duidelijk ben.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 mar 2016, 07:12

Je kunt alleen maar vaststellen dat mensen een leven lang getraumatiseerd blijven door wat een machtsinstituut, zoals bvb de katholieke kerk, hun geestelijk en/of lichamelijk heeft aangedaan.

Het is duidelijk dat sommigen rancuneus blijven over "wat de pastoor (dominee) hun heeft wijsgemaakt".
Dat kan in hun karakter liggen natuurlijk, maar voor mij ruikt het naar trauma, als het blijft duren.
Velen halen hun schouders op en zeggen: "Ach wat... ik heb in Jezus geloofd, zoals ik in sinterklaas geloofd heb, maar ik ben tot de jaren van verstand gekomen en dat is nu voorgoed voorbij."

Het ligt allemaal niet zo eenvoudig. De katholieke kerk bvb heeft als instituut een bijna grenzeloze macht kunnen uitoefenen over de levens van ontelbare mensen, en dat laat tot op de dag van vandaag zijn sporen na.

Er zijn er hier een paar die in hun reacties tonen dat referenties naar hun jeugd, via het "gezever" van anderen hier over "de here Jezus", op hen inwerken als een rode lap op een stier!
Ik denk dan met liefdevol begrip: "Een getraumatiseerde. Moge hij van zijn rancunes bevrijd worden."

Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, als hij/zij maar niet agressief en gewelddadig is tegenover niet- of andersgelovigen. Want dan is dat individu niet met goddelijke liefde bezig, maar met haat, geboren uit egoïstisch waandenken. En waandenken is altijd gebaseerd op angst.

Mensen liegen dat ze zwart zien, geloven hun eigen fantasieën, horen stemmen enz.
Op het internet kun je getuigenissen lezen van mensen die vertellen: "De here Jezus kwam gisterenavond in eigen persoon mijn keuken binnen en vertelde me dit en dat.... "
Allemaal zeer amusant misschien, maar ook zeer bedenkelijk wat het in de war brengen betreft van lichtgelovige zielen. Er is dan ook niets nieuw onder de zon.
Duizenden jaren lang hebben profeten/priesters beweerd: "Luister naar mij, want ik heb rechtstreeks contact met god!"
Die truc werkt blijkbaar nog altijd in de Texaanse "bible belt"!

Historisch, archeologisch en filologisch onderzoek heeft onomstotelijk aangetoond dat bvb de evangelies alles behalve biografieën van een historische Jezus zijn. Er is zelfs geen onweerlegbaar bewijs dat hij ooit bestaan heeft.

Als je toch in hem geloofd, is dat omdat hij misschien écht je kamer is komen binnenwandelen, of omdat je halsstarrig alle wetenschappelijk bewijs naast je neerlegt en de evangelies inderdaad als een "biografie van Jezus" blijft lezen.

Mij niet gelaten... Je kan natuurlijk van Jezus houden zoals je van een personage kan houden in een uitstekende roman van een groot schrijver.

Het gaat mij om de ideeën. Als die uitstekend zijn, zoals de "Gouden Regel" bvb, geeft het niet wie ze bedacht heeft.
Als je gelooft dat dat Jezus was. Oké! Als je die "gouden regel" maar toepast is alles in orde!

In ieder geval is de here Jezus nog nooit mijn kamer binnengewandeld. Ook al heb ik daar mijn hele kindertijd om gebeden! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

29 mar 2016, 08:16

Wilsophie schreef: Verschillende mensen hebben al afgehaakt en willen niet meer posten op dit forum zolang ze niet kunnen schrijven over wat hun overtuiging is zonder persoonlijk aangevallen te worden , en dit zowel gelovigen als anders gelovigen .Iets om extra over na te denken, niet?


met dank,
redpoppy
voor het moderatorteam
Ik haak ook af zolang jij, Ineke en YYZ hier nog posten. Doeiiii

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 10:47

Vesselin schreef:Je kunt alleen maar vaststellen dat mensen een leven lang getraumatiseerd blijven door wat een machtsinstituut, zoals bvb de katholieke kerk, hun geestelijk en/of lichamelijk heeft aangedaan.

Het is duidelijk dat sommigen rancuneus blijven over "wat de pastoor (dominee) hun heeft wijsgemaakt".
Dat kan in hun karakter liggen natuurlijk, maar voor mij ruikt het naar trauma, als het blijft duren.
Velen halen hun schouders op en zeggen: "Ach wat... ik heb in Jezus geloofd, zoals ik in sinterklaas geloofd heb, maar ik ben tot de jaren van verstand gekomen en dat is nu voorgoed voorbij."
Ik ben het met je eens en vrees dat dit heel vaak en meer aan de orde is dan ik als buitenstaander zal beseffen wat die frustraties van de RKK betreft, maar ook die beschadigigingen die van andere "ambtsdragers" komen.
Het ligt allemaal niet zo eenvoudig. De katholieke kerk bvb heeft als instituut een bijna grenzeloze macht kunnen uitoefenen over de levens van ontelbare mensen, en dat laat tot op de dag van vandaag zijn sporen na.
Absoluut.
Er zijn er hier een paar die in hun reacties tonen dat referenties naar hun jeugd, via het "gezever" van anderen hier over "de here Jezus", op hen inwerken als een rode lap op een stier!
Dat heb ik gemerkt inderdaad.
Ik denk dan met liefdevol begrip: "Een getraumatiseerde. Moge hij van zijn rancunes bevrijd worden."
Of ik daar begrip voor heb, kan ik zo niet zeggen, want dit trauma roept weer haat op naar mensen die hier niets mee te maken hadden of hebben.
Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, als hij/zij maar niet agressief en gewelddadig is tegenover niet- of andersgelovigen. Want dan is dat individu niet met goddelijke liefde bezig, maar met haat, geboren uit egoïstisch waandenken. En waandenken is altijd gebaseerd op angst.
Ik denk ook dat er veel angst in de reacties verborgen zit en dat uit zich in veroordelingen en scheldpartijen.
Mensen liegen dat ze zwart zien, geloven hun eigen fantasieën, horen stemmen enz.
Op het internet kun je getuigenissen lezen van mensen die vertellen: "De here Jezus kwam gisterenavond in eigen persoon mijn keuken binnen en vertelde me dit en dat.... "
Allemaal zeer amusant misschien, maar ook zeer bedenkelijk wat het in de war brengen betreft van lichtgelovige zielen. Er is dan ook niets nieuw onder de zon.
Ik heb altijd grote twijfels over mensen die "Jezus" hebben gezien en dat heb ik op grond van Hebr. 1 vers 1 waar staat dat God in deze dagen spreekt door Zijn Woord en dus niet door visioenen of verschijningen, dat zijn vaak oncontroleerbare waanideeën.
Duizenden jaren lang hebben profeten/priesters beweerd: "Luister naar mij, want ik heb rechtstreeks contact met god!"
Die truc werkt blijkbaar nog altijd in de Texaanse "bible belt"!
Ik heb veel te maken met Bijbelleraren, maar nooit met profeten of priesters dus ik herken dat niet. De leraren die ik ken, bestuderen de Bijbel en geven hun kennis door. Maar kijk eens naar die Amerikaanse zichzelf noemende profeten o.i.d. die zo tekeer gaan op die podia en mensen a.h.w. hypnotiseren, ik ben ervan overtuigd dat dit andere machten zijn en dat dit niet van God komt. Ik denk even aan die Benny Hinn om maar een voorbeeld te noemen. Het zijn zichzelf verrijkende bedriegers. Dat is algemeen bekend.
Historisch, archeologisch en filologisch onderzoek heeft onomstotelijk aangetoond dat bvb de evangelies alles behalve biografieën van een historische Jezus zijn. Er is zelfs geen onweerlegbaar bewijs dat hij ooit bestaan heeft.
Je begrijpt dat ik het hier niet mee eens ben.
Als je toch in hem geloofd, is dat omdat hij misschien écht je kamer is komen binnenwandelen, of omdat je halsstarrig alle wetenschappelijk bewijs naast je neerlegt en de evangelies inderdaad als een "biografie van Jezus" blijft lezen.
Geen van dit alles, maar elke getuigenis of ervaring die ik hier zou posten zou belachelijk worden gemaakt, dus dat houd ik maar tussen God en mij.
Mij niet gelaten... Je kan natuurlijk van Jezus houden zoals je van een personage kan houden in een uitstekende roman van een groot schrijver.
Dat kàn denk ik.
Het gaat mij om de ideeën. Als die uitstekend zijn, zoals de "Gouden Regel" bvb, geeft het niet wie ze bedacht heeft.
Als je gelooft dat dat Jezus was. Oké! Als je die "gouden regel" maar toepast is alles in orde!
Ik heb niet zo veel met regels, maar ik weet ook niet precies hoe je dit bedoelt.
In ieder geval is de here Jezus nog nooit mijn kamer binnengewandeld. Ook al heb ik daar mijn hele kindertijd om gebeden! :lol:
Ik denk ook niet dat dit ooit zal gebeuren. Het is bij mij ook niet gebeurd, maar ik ben niet de norm, dat besef ik wel.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 mar 2016, 10:54

Wilsophie schreef:Ik ben het met je eens en vrees dat dit heel vaak en meer aan de orde is dan ik als buitenstaander wat die frustraties van de RKK betreft, maar ook van andere "ambtsdragers" voorkomt.
Dat is zeker zo Wilsophie, bizar genoeg komt dit omdat we de 'mens' als dusdanig nog niet zo goed begrijpen. Niet dat deze informatie niet beschikbaar zou zijn, we hebben er alleen niet genoeg aandacht voor waardoor allerhande neveneffecten ontstaan die onze frustratie wekken. En zo kunnen we lang bezig blijven om naar schuldigen te zoeken, kan eeuwig doorgaan zoals we elke dag zien.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 mar 2016, 10:59

Met de Gulden Regel (lat. regula aurea; eng. golden rule) wordt een oude en wijdverbreide stelregel van de praktische ethiek aangeduid:

"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden"

(zie bvb https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_re ... efregel%29)
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 mar 2016, 11:19

Vesselin schreef:Met de Gulden Regel (lat. regula aurea; eng. golden rule) wordt een oude en wijdverbreide stelregel van de praktische ethiek aangeduid:

"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden"

(zie bvb https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_re ... efregel%29)
Zou die regel niet betekenen dat politiek de bevolking dient? Enig idee vanwaar m'n immense twijfel plots vandaan komt?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 11:49

Dat is zeker zo Wilsophie, bizar genoeg komt dit omdat we de 'mens' als dusdanig nog niet zo goed begrijpen. Niet dat deze informatie niet beschikbaar zou zijn, we hebben er alleen niet genoeg aandacht voor waardoor allerhande neveneffecten ontstaan die onze frustratie wekken. En zo kunnen we lang bezig blijven om naar schuldigen te zoeken, kan eeuwig doorgaan zoals we elke dag zien.
Ik heb juist wel ervaring van misbruik binnen een sektarisch gebeuren, want het is 3 van mijn 4 broers overkomen en gedurende die tijd dat zij zich daar aansloten hadden wij als familie ouders en grootouders 15 jaar lang geen enkel contact. In die tijd stierven de grootouders en ze waren op alle fronten onbereikbaar. En geloof me , ik heb ten behoeve van mijn ouders als oudste dochter alles geprobeerd om ze eruit te krijgen. Waren totaal gehersenspoeld.
Nu ze uit die groep zijn omdat de leiders verongelukt zijn en de groep is "opgelost" is er bij hen een enorm verdriet over gebleven hoewel alles vergeven is en is goed gekomen.
Ze hebben ook het pad in het geloof niet verloren en ik merk nooit iets van rancune vanuit een eigen frustratie of zoiets.
Integendeel zou ik bijna zeggen.
Het roept wel regelmatig veel verdriet op omdat die tijd nooit ingehaald kan worden.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 mar 2016, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 11:52

Vesselin schreef:Met de Gulden Regel (lat. regula aurea; eng. golden rule) wordt een oude en wijdverbreide stelregel van de praktische ethiek aangeduid:

"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden"

(zie bvb https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_re ... efregel%29)
Tja... ik kom die regel veel tegen op forums en het is bijna een cliché geworden wat gewoon in de praktijk niet werkt.
Ik wil namelijk door sommige mensen helemaal niet "behandeld" worden, noch negatief noch positief. En wat is "behandelen". En wie zijn die "anderen". Ik kan er in ieder geval niet zo veel mee.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 mar 2016, 12:28

Wel... bvb:

"Ik beschouw mezelf als een volmaakt veilig kind van een volmaakt liefdevolle god. Zo beschouw ik alle anderen en wil door hen ook zo beschouwd worden."
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 12:54

Vesselin schreef:Wel... bvb:

"Ik beschouw mezelf als een volmaakt veilig kind van een volmaakt liefdevolle god. Zo beschouw ik alle anderen en wil door hen ook zo beschouwd worden."
Ja kijk ... heel leuk, want nu haal je er een dimensie bij.
En je maakt van "behandelen" "beschouwen". Je schrijft liefdevolle god niet met een hoofdletter, maar ik permitteer mij om dat wel te doen en dan kom ik uit bij mijn trouwtekst. ( nu 46 jaar geleden gegeven door mijn vader).
Romeinen 15 vers 7 waar Paulus schrijft aan gelovigen dus die tekst geldt uitsluitend voor gelovigen of zoals de Bijbel het noemt: "de huisgenoten Gods">
"Daarom neemt elkander aan, gelijk ook Christus ons aangenomen heeft, tot heerlijkheid Gods".

Kijk hier staat ook het doel of het effect erachter en dat het is "tot heerlijkheid Gods".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

29 mar 2016, 13:19

Persoonlijk denk ik dat het God geen barst kan schelen welke godsdienst je aanhangt. Hij ziet zijn schepsels allemaal onvoorwaardelijk even graag. Hij heeft ze tenslotte geschapen!
En godsdiensten en sekten zijn een uitvinding van mensen, die zich nu eenmaal willen identificeren met een of andere groep. Anders denken ze dat ze zich niet veilig mogen voelen.
Terwijl net het omgekeerde waar is!
Als je je afscheidt van de rest van de mensheid veroorzaak je automatisch conflict: "wij en de anderen".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 13:27

Vesselin schreef:Persoonlijk denk ik dat het God geen barst kan schelen welke godsdienst je aanhangt. Hij ziet zijn schepsels allemaal onvoorwaardelijk even graag. Hij heeft ze tenslotte geschapen!
En godsdiensten en sekten zijn een uitvinding van mensen, die zich nu eenmaal willen identificeren met een of andere groep. Anders denken ze dat ze zich niet veilig mogen voelen.
Terwijl net het omgekeerde waar is!
Als je je afscheidt van de rest van de mensheid veroorzaak je automatisch conflict: "wij en de anderen".
Wat bedoel je met godsdienst? Kun je dat concreet maken? Want in je 2e zin zeg je dat godsdiensten en sekten uitvindingen van mensen zijn.

De dienst aan God is voor mij niet synoniem aan een sekte.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

29 mar 2016, 13:32

Rom 12 vers 1 : "Ik bid u dan broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende , heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is Uw redelijke godsdienst".

....Want wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner