Sodom en Gomorra zijn er nog als waarschuwing voor de menshe

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

06 apr 2016, 12:01

Wilsophie schreef:Het is afschuwelijk hoe toch nog tamelijk grote groepen religieuze mensen gebukt gaan onder de donderpreken die van de kansel "knallen".
Zij kennen geen blijdschap in het geloof en het begrip "genade" en vergeving staat ver van hun af.
Ze hebben voornamelijk geen zekerheid in hun leven, hier en nu, maar al helemaal geen hoop voor de toekomst.
Ze worden bedolven onder schuldgevoelens over zonden en oordelen.
Eigenlijk is dat wat bij mij opkomt als ik het woord "religie" hoor.
Of het nu het Christendom is of andere richtingen, de onderdrukking en het juk wat men moet dragen volgens de prediking die zij horen weegt heel zwaar.

Ik merk dat de kerk en haar gemeenschap een sociaal gebeuren is waar men zich veilig voelt, je hoort ergens bij en je bent samen met gelijkgestemden dus alles wat een beetje anders denkt of er zelfs anders uit ziet wordt dan ook geweerd en uitgesloten.
Dat is exact hoe ook ik hierover denk, maar ik zou het minder goed onder woorden kunnen brengen.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

06 apr 2016, 12:04

Wilsophie schreef:
Reini schreef:Wilsophie schreef.

Zij horen nooit een boodschap van verlossing en bevrijding en blijdschap en vrede en rust en toekomstverwachting.

OEI , u leeft dus op dit moment in een kerker ?
Of heb je misschien toch een vrij goed leven in vrijheid van denken .
Misschien al eens echt nagedacht aan de mogelijkheid dat dit het enige is dat je ooit ontving ?
Is het zo wreed te denken dat het na dit aardse leven gedaan is, zodat we, gelukkig maar, plaats kunnen maken voor anderen ?
Want een god in je bestaan meenemen heeft tenslotte slechts 1 doel : eeuwig leven.
Ik leef midden in de wereld hoor, als oma en moeder en vriendin en buurvrouw enz... Dus ik weet niet wat je bedoelt?
Ik heb zijnde in de avond van mijn leven over heel veel dingen nagedacht. Maak je geen zorgen.
Oja, Wilsophie??? U leeft nu ??? Daar lijkt het alleszins niet op, als ik uw onderstaand antwoord van een tijdje geleden, lees...
Wilsophie schreef:


Er is één beperking en dat is dat we nog steeds leven in een lichaam wat uit de aarde "aards" is. Maar daarvan weet je in ieder geval dat je ervan verlost wordt,

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 apr 2016, 13:47

ineke-kitty schreef:Ik zie hier voornamelijk veel opmerkingen als "heb je wel eens nagedacht over dit en over dat".
Alsof gelovigen niet in staat zijn na te denken over de dingen die in de wereld gaande zijn.
Dat zal geen probleem zijn , over het hier en nu .
Maar gelovigen denken ook zeer veel na over een after life, geleid en geïnspireerd door geschriften van duizenden jaren oud, dan nog gepikt van vorige beschavingen en daar een nieuwe figuur op geëtst, oa Jezus.
Die zeer waarschijnlijk wel een opvallende figuur geweest is, maar totaal geen goddelijke roots had.
Omdat de mensen geen kennis hadden van wetenschap zoals wij nu, was een geloof in god de beste kapstok om alle onheil dat hen overkwam , aan op te hangen.
Mooi voorbeeld zijn de "plagen" die god als straf op hen afstuurde.
Terwijl die allemaal perfect op natuurlijke wijze te verklaren zijn.
Dat je daar niet eens over nadacht ....liever de realiteit ontkennen om je fantasie van een eeuwig leven te blijven koesteren.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 apr 2016, 13:48

Dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Reini op 06 apr 2016, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 apr 2016, 14:10

Wiana schreef:Het hangt ervan af welke inhoud je geeft aan "religie": gebruik je het als machtsmiddel, dan kan het uiteraard een negatief en nefast onderdeel van ons leven worden. Zo denk ik nu aan de heksententoonstelling hier in Brugge. Niet te geloven hoe sommige mensen moesten lijden; hun leven soms verwoest werd! En dat, omdat er enkele geschifte machtshebbers zich de "goddelijke" alwetendheid én rechtvaardigheid toe-eigenden! Als iemand somber door het leven wil gaan; in alle tegenslagen de straf van God wil zien, dan doet die dat maar! Geef mij maar de positieve kijk op het leven: we hebben zeker niet alles zelf in hand, moeten nu eenmaal aanvaarden dat niet alles rozengeur en maneschijn is. Weten dat na regen altijd zonneschijn komt, maakt de tijd die we hier mogen verblijven toch zoveel aangenamer. Wiana
Dat we niet alles zelf in de hand hebben, is wel duidelijk vandaag. Het verhaal wordt iets dramatischer wanneer we niet eens weten wat er achter de hand gehouden wordt, dat zou je dan 'religie' kunnen/willen noemen?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 apr 2016, 14:16

ineke-kitty schreef:Ik zie hier voornamelijk veel opmerkingen als "heb je wel eens nagedacht over dit en over dat". Alsof gelovigen niet in staat zijn na te denken over de dingen die in de wereld gaande zijn.
Er zijn verschillende opties wat dat betreft, ofwel (1) denken ze hierover na en vertellen ze de bevolking er niets over, ofwel (2) begrijpen een aantal niet wat anderen al bedacht hebben waardoor de bevolking er ook niets over hoort?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

06 apr 2016, 14:19

Ik vind heksententoonstellingen en de brandstapel niet in verhouding om t.o. de huidige tijd te zetten en vergelijken met de positieve kijk op het leven.

Zolang je niet in een vluchtelingenkamp leven vind ik dat makkelijk kletsen. Ga daar maar vertellen dat na regen altijd zonneschijn komt.
Ik zou die moed niet hebben.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

06 apr 2016, 14:26

Wiana schreef:Oja, Wilsophie??? U leeft nu ??? Daar lijkt het alleszins niet op, als ik uw onderstaand antwoord van een tijdje geleden, lees...

Wilsophie schreef:




Er is één beperking en dat is dat we nog steeds leven in een lichaam wat uit de aarde "aards" is. Maar daarvan weet je in ieder geval dat je ervan verlost wordt,
Nee, daar lijkt het niet op als je geen onderscheid maakt in de post waar ik het heb over een bepaalde afkomst en positie en onderscheid tussen, lichaam ( ziel) en geest en mijn leven nu, waar die beperking nog steeds relevant is. Beetje opklimmen naar een hoger niveau zou makkelijker communiceren zijn met jou.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 apr 2016, 14:49

Wilsophie schreef:Nee, daar lijkt het niet op als je geen onderscheid maakt in de post waar ik het heb over een bepaalde afkomst en positie en onderscheid tussen, lichaam ( ziel) en geest en mijn leven nu, waar die beperking nog steeds relevant is. Beetje opklimmen naar een hoger niveau zou makkelijker communiceren zijn met jou.
Laat een beetje denken aan het conflict tussen Es, Ich en Überich, iets waar Freud het nog over had. Sommigen hebben helemaal geen schaamte- of schuldbesef, vaak zitten ze wel in hoge posities maar dat lijkt me andere redenen te hebben.

Het Über-ich is ook verantwoordelijk voor gevoelens van schuld en schaamte. Het Über-ich is zowel met het Es als met het Ich in conflict. Het kan zowel op het bewust als op het onbewust niveau functioneren. Het Über-ich op het bewuste niveau is bijvoorbeeld dat je een bepaalde handeling niet doet omdat je van oordeel bent dat die in strijd is met je morele normen. Het Über-ich op het onbewust niveau is bijvoorbeeld dat een bepaalde begeerte niet in het bewustzijn komt omdat ze reeds door de gewetensfunctie van het Über-ich geblokkeerd werd in het onbewuste.

https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cber-ich

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

06 apr 2016, 14:51

Komt YYZ weer met haar Wikepedia.
Vind je het erg als ik jouw sprookjesfiguren niet eens ken?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

06 apr 2016, 15:05

Wilsophie schreef:Ik vind heksententoonstellingen en de brandstapel niet in verhouding om t.o. de huidige tijd te zetten en vergelijken met de positieve kijk op het leven.

Zolang je niet in een vluchtelingenkamp leven vind ik dat makkelijk kletsen. Ga daar maar vertellen dat na regen altijd zonneschijn komt.
Ik zou die moed niet hebben.
Ik kan alleen vaststellen dat u niet openstaat voor "ons cultureel erfgoed" en het liever gaat zoeken in wilde fantasieën over een ver verleden.
Daar hebben ze in een vluchtelingenkamp wél iets aan natuurlijk.

De meeste vluchtelingen zijn, zoals blijkt, wel naar hier gekomen om te "zonneschijn" te vinden... Bedrogen door mensensmokkelaars? Ook hun fantasie voor waarheid gehouden?

(Al hebben vele vreemdelingen hier het beter op dan vele Vlamingen! - en ja, dat is de waarheid! )

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 apr 2016, 15:05

Wilsophie schreef:Komt YYZ weer met haar Wikepedia. Vind je het erg als ik jouw sprookjesfiguren niet eens ken?
Vreemd, je schrijft er zelf altijd over. Velen zeggen hetzelfde, blijkbaar begrijpen ze elkaar niet omdat ze dat een andere naam gegeven hebben. Het laat vermoeden dat de samenhang totaal ontgaat, dubieus is het.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

06 apr 2016, 15:12

Wilsophie schreef:
Wiana schreef:Oja, Wilsophie??? U leeft nu ??? Daar lijkt het alleszins niet op, als ik uw onderstaand antwoord van een tijdje geleden, lees...

Wilsophie schreef:




Er is één beperking en dat is dat we nog steeds leven in een lichaam wat uit de aarde "aards" is. Maar daarvan weet je in ieder geval dat je ervan verlost wordt,
Nee, daar lijkt het niet op als je geen onderscheid maakt in de post waar ik het heb over een bepaalde afkomst en positie en onderscheid tussen, lichaam ( ziel) en geest en mijn leven nu, waar die beperking nog steeds relevant is. Beetje opklimmen naar een hoger niveau zou makkelijker communiceren zijn met jou.
Aha, u past uw manier van denken aan aan de situatie? Goed om weten...

Die smalende opmerking zal ik maar naast me neerleggen: niet iedereen heeft zo'n hoge opleiding als u .... ik sta liefst met beide voeten op de grond (lol)

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

06 apr 2016, 15:20

YYZ schreef: Dat we niet alles zelf in de hand hebben, is wel duidelijk vandaag. Het verhaal wordt iets dramatischer wanneer we niet eens weten wat er achter de hand gehouden wordt, dat zou je dan 'religie' kunnen/willen noemen?
Hahaha, goeie grap :-)

Juist, drama queens genoeg hier.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 apr 2016, 15:34

Wiana schreef:Hahaha, goeie grap :-) Juist, drama queens genoeg hier.
Ook weer afhankelijk van hoe je het bekijken wil, als je weet wat er achter die hand gehouden wordt dan komt die dag des oordeels met rasse schreden dichterbij. Een aantal zullen dan niet meer lachen, vrees ik.