godsdienst

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

21 jun 2016, 20:26

*leah* schreef:Ja Socrates, dat kan zeker. Mijn dochter gaat om die reden van werk veranderen.

Ik ben zeer braaf, vandaar dat ik er vrij zeker van ben dat ik naar de hemel zal gaan. Ik wil echter niet naar de pijpen dansen van iemand, noch man, noch vrouw.

Ik hoop dat er een oplossing uit de bus komt eer dat het zo ver is, na het lezen van het berichtje van Ebenhaezer panikeer ik wel een beetje!

Leah , als je zo'n hekel hebt aan mannen , waarom trouwde je dan toch met een man ? Wees nou eindelijk eens redelijk ! In Gods ogen zijn vrouwen en mannen even gelijkwaardig , Hij heeft hen allebei even lief , dus zeker niet panikeren hé !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

21 jun 2016, 20:40

Ik heb helemaal geen hekel aan mannen Ebenhaezer! (integendeel!!!)

Maar wees nu toch eens redelijk.
Wie offerde zijn zoon op een brandstapel? Ik denk Izaak maar ben niet zeker. Wie doodde zijn broer? Kaïn, dat week ik nog.
Daar begon het geweld al en nu, nog steeds onder invloed van het patriarchaat: Orlando, politiekoppel vermoord, Engelse politica vermoord.
Dit zijn maar enkele feiten die ik mij herinner.
Patriarchaat zonder matriarchaat betekent geweld beste mevrouw.
Het wordt tijd dat het matriarchaat naast het patriarchaat komt te staan, het is de hoogste tijd!

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

22 jun 2016, 14:21

*leah* schreef:Ik heb helemaal geen hekel aan mannen Ebenhaezer! (integendeel!!!)

Maar wees nu toch eens redelijk.
Wie offerde zijn zoon op een brandstapel? Ik denk Izaak maar ben niet zeker. Wie doodde zijn broer? Kaïn, dat week ik nog.
Daar begon het geweld al en nu, nog steeds onder invloed van het patriarchaat: Orlando, politiekoppel vermoord, Engelse politica vermoord.
Dit zijn maar enkele feiten die ik mij herinner.
Patriarchaat zonder matriarchaat betekent geweld beste mevrouw.
Het wordt tijd dat het matriarchaat naast het patriarchaat komt te staan, het is de hoogste tijd!

Ho Leah , denk jij nu echt dat vrouwen minder erg zijn dan mannen ? Ik weet nu meteen geen voorbeelden , maar die zijn er echt wel hoor ! Alle mensen zijn immers zondaars :
Rom. 3 : 23 . " want ALLEN hebben gezondigd ..... " .
Marc. 7 : 21 . " want van binnenuit , uit het hart van de mensen , komen
voort kwade overwegingen ..... " .
Gal. 5 : 19 . " het is bekend wat de werken van het vlees zijn ,
namelijk ..... " .
Ook zonder de Bijbel kun je dat weten , we hoeven ons geen trapje hoger te plaatsen , dat weet je best wel !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 dec 2016, 21:38

ebenhaezer schreef:
Gal. 5 : 19 . " het is bekend wat de werken van het vlees zijn ,
namelijk ..... " .
In mijn jeugd, toen zomers nog zomers waren en, winters nog winters, -ze werden toen trouwens met hoofdletter geschreven- las ik in de etalage van de slager geregeld het volgende bericht:
TIJDENS DE HITTE WORDT HET VLEES NIET TENTOONGESTELD;
Waarschijnlijk deden de slagers dat om te beletten dat het vlees zou gaan "werken" ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

17 jan 2017, 15:55

fonzarelli schreef: Inmiddels is de wetenschap zo ver gevorderd dat de er geen "goden" meer nodig zijn om de wereld waarin wij leven grotendeels te verklaren.
GROTENDEELS, zeer juist gezegd Fonzarelli.

Overigens, God is er altijd geweest en zal er altijd zijn.
God is eeuwig, kent geen begin en geen einde.
Is niet onderhevig aan bewijsvoering.
God is immers een geloof.

Wetenschap en religie zijn twee verschillende dingen.

Het is intellectueel oneerlijk om het ene boven het andere te plaatsen.
Het is niet omdat het "maar" een geloof is, dat het minderwaardig zou zijn aan wetenschap!
Ondank is 's werelds loon

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 jan 2017, 17:39

maior domus schreef:
Het is intellectueel oneerlijk om het ene boven het andere te plaatsen.
Het is niet omdat het "maar" een geloof is, dat het minderwaardig zou zijn aan wetenschap!
Je zou haast kunnen besluiten dat geloof boven wetenschap staat, menselijkerwijze bekeken, omdat het troost biedt aan vele sukkelaars , die
niet de intelligentie hebben om religie rationeel te benaderen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 jan 2017, 22:53

Reini schreef:
maior domus schreef:
Het is intellectueel oneerlijk om het ene boven het andere te plaatsen.
Het is niet omdat het "maar" een geloof is, dat het minderwaardig zou zijn aan wetenschap!
Je zou haast kunnen besluiten dat geloof boven wetenschap staat, menselijkerwijze bekeken, omdat het troost biedt aan vele sukkelaars , die
niet de intelligentie hebben om religie rationeel te benaderen.
Het toekennen van een "waarde" is een waardeootdeel en dus per definitie subjectief. De gelovige geeft zijn geloof een "hogere" waarde, maar dat is waard wat het waard is. Dé WAARHEID is nog niet ontdekt.
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Fazal

18 jan 2017, 12:23

Zal ook nooit worden ontdekt, omdat er gewoon GEEN waarheid is.
Tenminste NIET voor wat godsdienst betreft.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

18 jan 2017, 23:55

Het ware idealiter dat het Matriarchaat het Patriarchaat vervangt . In het boek van Merlin Stone - Eens was God als vrouw belichaamd- oftewel in het Engels - The Paradise Papers - Over de onderdrukking van de riten van de vrouw , stelt de schrijfster vast :

ik citeer "" Het opmerkelijke en tegelijkertijd schokkende van Stone's conclusie is namelijk dat de maatschappelijke positie van de vrouw in het verleden gelijke tred heeft gehouden met het godsbeeld ; in culturen waar God als vrouw wordt afgebeeld, waren het ook de vrouwen die belangrijke posities in de maatschappij vervulden ."" einde citaat .

Ook dit nog even ; mochten er geen talrijke vrouwen in de kerkgemeenschap zijn die de vele taken zoals bv voorlezer, kosters, bij ceremonies enz over genomen hebben , zouden de kerken nog meer leeglopen . Afijn, das toch iets wat ik vaststel .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

20 jan 2017, 11:18

Denemarken heeft haar eerste vrouwenmoskee. Sherin Khankan , de oprichter en een van de imams, zegt dat zij opkomt tegen de gevestigde patriarchale structuren van religieuze instituten, “niet alleen in de islam maar ook in het judaïsme en het christendom.”
Khankan vertelt dat zij zich nooit thuis voelde in de traditionele moskeeën: “Ik voelde mij nooit op mijn gemak binnen de door mannen gedomineerde en patriarchale plekken”, zegt zij.
Sherin Khankan zegt verder:"Mannen worden niet uitgesloten, maar het vrijdaggebed zal exclusief voor vrouwen zijn. De imams zullen allen vrouwen zijn.
Het was vroeger gebruikelijk dat vrouwen in de moskee konden voorgaan in het gebed en als imam mochten optreden, maar dat is weggegleden “door onwetendheid”.

Kijk eens aan... :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

29 jan 2017, 16:33

Godsdienst is : dienst aan God .

Voor een christen is dat dienst aan God de Schepper van hemel en aarde .

Voor de christenen vanaf jaar 1 , is dat de dienst aan Jezus Christus , Zoon van God , en Verlosser van de zonden voor ieder die gelooft .

Dienst aan God houdt in : aan zijn kant staan in liefde en gehoorzaamheid , daarvoor hebben wij zijn Woord , de Bijbel .

De oorzaak dat er zoveel godsdiensten zijn , is eenvoudig omdat men geen Schepper van hemel en aarde erkent , dat bewijzen de meeste Wetenschappers , die nog steeds zoeken maar tevergeefs het sluitend bewijs vinden ; terwijl de natuur en het heelal zelf daar open en duidelijk van getuigd !

Gelukkig zijn er ook Wetenschappers die wel in God of in een Schepper geloven en daar geen moeite mee hebben .
Zelfs een Plato , de Grykse Wijsgeer uit de vierde eeuw voor Chr. , geloofde in een volmaakte ziel , die de planeten in beweging houdt .
Wijsgeer Nieuwentijt zag aan de natuur zelf dat er een Schepper is .
Asa Gray , een Amerikaans christen Bioloog , wist dat God de oorzaak is voor de processen die de evolutie drijven !

Ware Godsdienst brengt een mens dichter bij hun Schepper God .
Ik vraag mij af waarom dat zoveel moeite kost om dat te geloven ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

29 jan 2017, 17:45

Waarom dat zoveel moeite kost ?
Omdat het bewijs dat er een God is ook niet onomstotelijk bewezen is. Geloof je in god ok, geloof je er niet in wegens gebrek aan een wetenschappelijk bewijs dat hij werkelijk bestaat moet dat ook kunnen. Het is niet omdat je wetenschapper en gelovige bent dat je kunt zeggen ' god bestaat ' en dat dit dan als zoete koek moet geslikt worden. Onomstotelijk bewijzen moet je kunnen doen en dat kunnen deze wetenschappers ook niet. Daarom kost het zoveel moeite om het te geloven.
Fazal

29 jan 2017, 18:38

ebenhaezer schreef: Gelukkig zijn er ook Wetenschappers die wel in God of in een Schepper geloven en daar geen moeite mee hebben .
Zelfs een Plato , de Grykse Wijsgeer uit de vierde eeuw voor Chr. , geloofde in een volmaakte ziel , die de planeten in beweging houdt .Wijsgeer Nieuwentijt zag aan de natuur zelf dat er een Schepper is .
- Plato’s vader Ariston 'beweerde' zelfs af te stammen van de zeegod Poseidon.
https://sites.google.com/site/filosofievanplato/
Toen kon men de mensen natuurlijk nog veel meer wijsmaken dan nu.

- Bernard Nieuwentijt (1654-1718), zoon van een predikant, en bekend als de nr 2 v/d 10 grootste filosofische losers.
http://filosofie.be/blog/frans-existent ... he-losers/

-Asa Gray , een Amerikaans christen Bioloog , wist dat God de oorzaak is voor de processen die de evolutie drijven !

Een christen gelooft automatisch dat god de oorzaak is voor alle processen die de evolutie drijven, en nog veel meer.
Maar toch ..., bewonderde Asa Grey Darwin's theorie, en Darwin was trouwens een van zijn beste vrienden.
http://www.asa3.org/ASA/PSCF/2001/PSCF9-01Miles.html

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

30 jan 2017, 08:48

Wat een fantasies toch allemaal...... een mens heeft blijkbaar nood om in zijn geest die wereld te scheppen over alles wat boven zijn petje gaat en hij niet kan plaatsen, de krachten van de natuur zeg maar............. en die krijgt gewoon de naam GOD.

Die entiteit heeft het druk en veel te doen, maar het loopt niet altijd over een leien dakje, want er gebeuren ook boze enge dingen... en ja, dat is het werk van de DUIVEL dan..... die moet er ook bij zijn, anders blijkt het plaatje niet volledig !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

30 jan 2017, 18:13

Dicksy schreef:Waarom dat zoveel moeite kost ?
Omdat het bewijs dat er een God is ook niet onomstotelijk bewezen is. Geloof je in god ok, geloof je er niet in wegens gebrek aan een wetenschappelijk bewijs dat hij werkelijk bestaat moet dat ook kunnen. Het is niet omdat je wetenschapper en gelovige bent dat je kunt zeggen ' god bestaat ' en dat dit dan als zoete koek moet geslikt worden. Onomstotelijk bewijzen moet je kunnen doen en dat kunnen deze wetenschappers ook niet. Daarom kost het zoveel moeite om het te geloven.


Oké Dicksy , dat klopt , niets is onomstotelijk bewezen . Het is een kwestie van BEWUSTWORDING ( iets in de mens , waar de wetenschap nog niet uit is , hoe dat ontstaan is ) , geopende ogen om ergens van overtuigd te zijn ; vandaar : geloven of niet geloven . Geloof en Wetenschap hoeven idd. ook niet vijandig te zijn , want de hele schepping is op zich al buitengewone wetenschap !
Ik ben er trouwens van overtuigd dat een Schepper zich ook laat kennen in zijn scheppingswerk en daar zijn sommige Wetenschappers zich ook wel van bewust , als ze ontdekken dat ons universum werkelijk toegerust is voor een aards leven voor mens en dier .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .