" Wat is de mens , dat Gij zijner gedenkt ! "

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 sep 2019, 22:01

Heb ooit eens in een verguld kaderke deze tekst gelezen :

-Het paradijs op aarde
wordt in den echt gevonden
Als liefde houdt man en vrouw met elkaar verbonden

Daarnaast was er een ander kaderke met het volgende :

-Beklaag toch nooit de morgen
die met zorg en last begint
Tis zo schoon te zorgen
voor het kroost dat men bemint .
AMEN en AUM

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

11 sep 2019, 11:29

Mooi Werewoef , zo zou het eigenlijk moeten zijn , maar ... misschien toch te mooi om waar te zijn ?
En is ook en mooi lied over DE Liefde , waarvan onze liefde slechts een schaduw is gebleken , terwijl het toch heel anders had kunnen zijn . De laatste twee regels tonen ons toch een hoopgevend nieuw begin !

Liefde was het , onuitputtelijk ,
Liefd' en goedheid , eind' loos groot .
Toen de Levensvorst op aarde
tot ons heil Zijn bloed vergoot .
Kom , laat ons zijn Liefde prijzen !
God geeft vreugd en danken's stof .
Eenmaal zingen wij voor eeuwig ,
In de hemel Zijnen lof !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

12 sep 2019, 00:28

Dees komt niet uit de bijbel , maar wel uit een gebedenboekje :

Kleine Getijden Ter Eere van JEZUS' HEILIG HART :

Heilig Hart, gewond door liefde,
Wond met liefde ook onze harten ;
Levensdrank der hemelingen.
Maak ons dronken van Uw liefde.
Door een ongekend mysterie
Geeft God Zijn vleesch tot spijze,
Geeft Hij ons Zijn bloed te drinken
In het wondervolle gastmaal,
Hem aanbidden knielende eng'len
Onder den geheimnis-sluier,
Als Hij 't licht der Godheid temp'rend, Voedsel wordt voor arme slaven,

Hart van Jezus, 't hemelsch zoete,
Vriendenhart voor reine zielen,
Liefde uit reine harten vragend,
Heersch als Vorst in aller harten . Amen

Dus Ebenhauser,

Je kan de rest van deze hymne googlen op het net en zo zie je maar dat niet alle mooie versen uit de Bijbel alleen komen , maar ook uit verhalen van de Heiligen levens bv het Zonnelied van den Heilige Sisse .

werewoef
AMEN en AUM

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

20 sep 2019, 09:55

Zo , ik laat deze topic maar even rusten , ben nu 87 j. en nog lang niet levensmoe , maar alleen de Heer weet wanneer mijn laatste uur hier gekomen zal zijn ! Paulus zei : dat het goed was hier te zijn , maar nog beter om straks bij Hem te zijn in Zijn heerlijkheid , en dat is ook zo voor elke gelovige . Er wacht ons een heerlijke toekomst bij onze machtige Schepper in Zijn nabijheid ! Maar tot dan wil ik het rustig aan doen , de Heer schonk mij een goeie gezondheid en daar ben ik heel dankbaar voor ! Ik wens jullie allen Gods rijke Zegen toe , en een hopelijk ' tot Wederzien ! '
Veel liefs van jullie EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

21 sep 2019, 21:02

Mooi ebenhaezer dat je op die ouderdom nog steeds onze Schepper in gedachte houdt.
Kijk wat de bijbel zegt in verband met ouder worden.

Spreuken 20:29 :

De pracht van jonge mensen is hun kracht
en het sieraad van oude mensen is hun grijze haar.


Psalm 71:9 :

Verstoot me niet op mijn oude dag.
Laat me niet in de steek nu mijn kracht het begeeft.


Ebenhaezer lees eens ook Prediker 12 : 1-7 :
Deze verzen geven een levendige beschrijving van “de ellendige”dagen waarmee ouder worden gepaard gaat.

Vers 1 zegt bv.
Denk aan je Grootse Schepper in de dagen van je jeugd, voordat de ellendige dagen komen en de jaren aanbreken waarin je zegt: ‘Ik geniet er niet meer van’.

Vers : 3
Op de dag dat de bewakers van het huis gaan trillen, de sterke mannen gebogen lopen, de maalsters ermee ophouden omdat er maar weinig over zijn en de vrouwen die door de vensters kijken het donker vinden.......

Grijs haar wordt met de bloesem van “de amandelboom” vergeleken. De benen worden vergeleken met “mannen van vitale kracht” die krom en wankel zijn geworden. Het achteruitgaan van onze ogen wordt erin beschreven als vrouwen die naar een raam gaan om licht te hebben maar alleen duisternis aantreffen. De maalsters die zijn opgehouden te werken, daarmede wordt bedoeld dat onze tanden of kiezen ontbreken .......

Ik veronderstel dat het spijtig genoeg het geval is bij de meeste ouderen.
Maar de bijbel geeft ook hoop aan diegenen die in God en zijn zoon geloven.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

21 sep 2019, 21:26

bluevelvet schreef:
21 sep 2019, 21:02


Prediker 12 : 1-7 :
Deze verzen geven een levendige beschrijving van “de ellendige”dagen waarmee ouder worden gepaard gaat.

Vers 1 zegt bv.
Denk aan je Grootse Schepper in de dagen van je jeugd, voordat de ellendige dagen komen en de jaren aanbreken waarin je zegt: ‘Ik geniet er niet meer van’.

Vers : 3
Op de dag dat de bewakers van het huis gaan trillen, de sterke mannen gebogen lopen, de maalsters ermee ophouden omdat er maar weinig over zijn en de vrouwen die door de vensters kijken het donker vinden.......

Grijs haar wordt met de bloesem van “de amandelboom” vergeleken. De benen worden vergeleken met “mannen van vitale kracht” die krom en wankel zijn geworden. Het achteruitgaan van onze ogen wordt erin beschreven als vrouwen die naar een raam gaan om licht te hebben maar alleen duisternis aantreffen. De maalsters die zijn opgehouden te werken, daarmede wordt bedoeld dat onze tanden of kiezen ontbreken .......

Ik veronderstel dat het spijtig genoeg het geval is bij de meeste ouderen.
Maar de bijbel geeft ook hoop aan diegenen die in God en zijn zoon geloven.
De engelen zullen wel geholpen hebben bij die vertaling. :roll:
En dienen bijbel heeft al velen geholpen ..., vooral als bezigheidstherapie. :|

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

22 sep 2019, 02:17

Ho maar Fazal, ik kan nog even doorgaan hoor met de uitleg over het boek Prediker, dat de wijze koning Salomo schreef.
Misschien niet interessant voor jou maar wel voor ebenhaezer meen ik.

De schrijver bedoelde met het hoofdstuk 12 de dagen van ouderdom die er onvermijdelijk aankomen, wanneer men zwak wordt en organen in het lichaam het laten afweten of niet goed meer functioneren. Het is een symbolische beschrijving van de ‘wintertijd’ van het leven.

Aan vers 3 had ik nog het volgende moeten toevoegen : “op de dag dat de bewakers van het huis gaan trillen” , met ‘huis’ bedoeld hij het menselijke lichaam en de bewakers zijn de handen en de armen die gaan beven, kunnen zo goed niet meer voor hun eigen lichaam zorgen.

Bv. in vers 4 staat : “Als de deuren naar de straat zijn gesloten, het geluid van de molen zwak wordt, je al opstaat bij het geluid van een vogel en alle dochters van het lied klinken gedempt”
“De deuren”zijn de mond of de lippen aangezien er met de mond of de lippen nog weinig in het openbaar wordt gezegd zijn ze gesloten; of gaat de mond niet meer zo vaak open om te uiten wat er in het ‘huis’ of lichaam omgaat.
“Het geluid van de molen wordt zwak” omdat men zonder tanden niet goed meer kan kauwen.
“Men zal opstaan op het geluid van een vogel” omdat men niet meer zo vast slaapt.
“Alle dochters van het lied gedempt klinken” doordat het gehoor sterk verminderd om nog muziek of melodieën goed te horen en ook de stem zelf verzwakt.

Even nog deze die in vers 5 staat : “je bent bang voor hoogten en vindt het gevaarlijk op straat. De amandelboom bloeit, de sprinkhaan sleept zich voort en de kapperbes springt open”
“Bang voor hoogten” zullen bejaarden niet graag meer op een hoge trap staan, bang om te vallen. Zich op drukke straten begeven valt hen moeilijk.
“De amandelboom” ja, het haar wordt wit en valt uit, net als de witte bloemblaadjes van amandelbloesems, die op de grond vallen;
Een oude man kan er “als een sprinkhaan uitzien, hij sleept zich voort”, stijf en gebogen, met achteruitgestoken ellebogen.
“De kapperbes springt open”, (de kapperstruik komt veelvuldig in Israël voor) de kapperbes werd al sinds de oudheid gebruikt om de eetlust op te wekken. De verwijzing in Prediker 12:5 naar ’het openspringen van de kapperbes’ is ook deel van het verouderen van de mens omdat iemands eetlust op hogere leeftijd afneemt, de smaakzin gaat achteruit, eetlust neemt af .........
Zo kan de kapperbes het verlangen naar voedsel niet meer bij ouderen opwekken zoals weleer.

Salomo, zoon van David, wordt wel terecht een wijze man genoemd.