Als ik God was

hier is plaats voor alle wereldreligies

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

25 mei 2019, 11:37

Als ik God was bestond er geen pijn !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 mei 2019, 12:41

Dan zou ik mezelf per direct afschaffen uit pure schaamte vanwege alle miserie die in mijn naam bedreven werd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 mei 2019, 18:11

frits1955 schreef:
25 mei 2019, 12:41
Dan zou ik mezelf per direct afschaffen uit pure schaamte vanwege alle miserie die in mijn naam bedreven werd.
Waarom zou je jezelf, God zijnde afschaffen ? Zou het niet beter zijn dat als God zijnde de mensen "afschaft" die al deze miserie in Zijn naam veroorzaken ??

Ik heb hierover de volgende bedenking : stel dat een autoriteit, ouders, leraars, werkgevers, enz..... , verbieden iets te doen, en vooraf verwittigen dat als men het verbodene toch doet we pijn zullen hebben, veel pijn en niet alleen pijn maar ook dat we ons leven zouden verliezen ?
Maar....... men luistert er niet naar, houdt geen rekening met het verbod en doen het toch, dan zijn we wat men noemt opstandig toch ?
Ondanks het in de wind slaan van goede raad, komen de gevolgen van onze opstandigheid misschien niet direct opzetten, ook ons leven verliezen we niet direct ! Misschien denken we wel in onszelf, die autoriteit, ouders, leraars, werkgevers,..... enz. hebben het mis. Toch zal er een dag komen dat we pijn zullen lijden en misschien wel heel vroeg de dood zullen ondergaan als gevolg van opstandig gedrag en meteen ook gevolgen zal hebben voor het nageslacht.
MAAR...... feit is dat men niet geluisterd heeft naar goede raad, zelf beslist hebben wat men wil doen of niet wil doen, zelf beslist hebben wat goed of slecht is, kortom handelen naar eigen goeddunken ! Met fatale afloop als gevolg.
Als voorbeeld kunnen we iemand nemen die er een levenswijze op nahoudt van drank, roken drugs, enz.... schadelijk voor de gezondheid zowel lichamelijk als geestelijk.
Ondertussen heeft die nakomelingen verwekt, deze elk weer op hun beurt. Als gevolg van deze levenswijze, eet- en drinkgewoonten kunnen ongunstige, erfelijke gebreken, ontvankelijk voor ziekten en giftige stoffen worden overgebracht op hun nageslacht. Ieder heeft wel kennis over het feit dat van drugnemende zwangere vrouwen hun baby bij de geboorte al een "drugverslaafde" genoemd kan worden en serieuze zorgen nodig heeft om af te kicken. Anderen hebben bij de geboorte bv. een tere gezondheid, zijn misvormd, edm. door misbruik van medicijnen.....
Wie is dan verantwoordelijk voor zoveel lijden ? God ?

Om tot een belangrijk punt te komen verwijs ik naar het Genesisverslag waarin God, onze Schepper, het volgende gebod gaf : 16 ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten zo veel je wilt. 17 Maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven.
(Genesis 2 : 16,17).

Het heeft nog lange tijd geduurd voor het eerste mensenpaar stierf, maar zij hebben wel aan hun nageslacht wegens hun onvolmaaktheid, de erfzonde doorgegeven, waardoor wij ziek worden en uiteindelijk sterven comform het genesisverslag dat opgetekend werd zodat wij niet in het ongewisse zijn van wat er in Eden gebeurde en antwoord geeft waarom wij sterven.
Alle nakomelingen van Adam hebben de erfzonde, of het defect van Adam meegekregen.

Kunnen we er ooit van afkomen ?
De bijbel is daar positief over.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

25 mei 2019, 20:07

bluevelvet schreef:
25 mei 2019, 18:11
frits1955 schreef:
25 mei 2019, 12:41
Dan zou ik mezelf per direct afschaffen uit pure schaamte vanwege alle miserie die in mijn naam bedreven werd.
Waarom zou je jezelf, God zijnde afschaffen ? Zou het niet beter zijn dat als God zijnde de mensen "afschaft" die al deze miserie in Zijn naam veroorzaken ??

Ik heb hierover de volgende bedenking : stel dat een autoriteit, ouders, leraars, werkgevers, enz..... , verbieden iets te doen, en vooraf verwittigen dat als men het verbodene toch doet we pijn zullen hebben, veel pijn en niet alleen pijn maar ook dat we ons leven zouden verliezen ?
Maar....... men luistert er niet naar, houdt geen rekening met het verbod en doen het toch, dan zijn we wat men noemt opstandig toch ?
Ondanks het in de wind slaan van goede raad, komen de gevolgen van onze opstandigheid misschien niet direct opzetten, ook ons leven verliezen we niet direct ! Misschien denken we wel in onszelf, die autoriteit, ouders, leraars, werkgevers,..... enz. hebben het mis. Toch zal er een dag komen dat we pijn zullen lijden en misschien wel heel vroeg de dood zullen ondergaan als gevolg van opstandig gedrag en meteen ook gevolgen zal hebben voor het nageslacht.
MAAR...... feit is dat men niet geluisterd heeft naar goede raad, zelf beslist hebben wat men wil doen of niet wil doen, zelf beslist hebben wat goed of slecht is, kortom handelen naar eigen goeddunken ! Met fatale afloop als gevolg.
Als voorbeeld kunnen we iemand nemen die er een levenswijze op nahoudt van drank, roken drugs, enz.... schadelijk voor de gezondheid zowel lichamelijk als geestelijk.
Ondertussen heeft die nakomelingen verwekt, deze elk weer op hun beurt. Als gevolg van deze levenswijze, eet- en drinkgewoonten kunnen ongunstige, erfelijke gebreken, ontvankelijk voor ziekten en giftige stoffen worden overgebracht op hun nageslacht. Ieder heeft wel kennis over het feit dat van drugnemende zwangere vrouwen hun baby bij de geboorte al een "drugverslaafde" genoemd kan worden en serieuze zorgen nodig heeft om af te kicken. Anderen hebben bij de geboorte bv. een tere gezondheid, zijn misvormd, edm. door misbruik van medicijnen.....
Wie is dan verantwoordelijk voor zoveel lijden ? God ?

Om tot een belangrijk punt te komen verwijs ik naar het Genesisverslag waarin God, onze Schepper, het volgende gebod gaf : 16 ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten zo veel je wilt. 17 Maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven.
(Genesis 2 : 16,17).

Het heeft nog lange tijd geduurd voor het eerste mensenpaar stierf, maar zij hebben wel aan hun nageslacht wegens hun onvolmaaktheid, de erfzonde doorgegeven, waardoor wij ziek worden en uiteindelijk sterven comform het genesisverslag dat opgetekend werd zodat wij niet in het ongewisse zijn van wat er in Eden gebeurde en antwoord geeft waarom wij sterven.
Alle nakomelingen van Adam hebben de erfzonde, of het defect van Adam meegekregen.

Kunnen we er ooit van afkomen ?
De bijbel is daar positief over.

Hoe kon ik het vermoeden? De erfzonde zal er wel weer bij gesleurd worden om de pijn te verklaren.Wat voor onzin is dit! Als mijn vader een moordenaar zou geweest zijn, ben ik dan schuldig? Moet ik dan gestraft worden?

Trouwens, wat heeft bovenstaand epistel te maken met de realiteit? Dat mensen elkaar de duivel aandoen, daar kan je niet naast kijken. Maar hoe verklaar je dan de rechtmatigheid van de pijn bij b.v. natuurrampen, levenslange handicap, zware ziekte? En waarom de ene méér dan de andere?

Ik ben benieuwd.


.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

26 mei 2019, 02:34

Lukas, geloof je in God ? zo ja, kan jij je met je beperkte menselijke capaciteiten in God zijn plaats stellen ? Zo niet, heeft je zinnetje, “als ik God was......” geen enkele zin.

Het geloof in de erfzonde die op alle mensen van toepassing is past niet echt in het moderne denken. Velen zijn ervan overtuigd dat Adam en Eva nooit hebben bestaan, en dat er bijgevolg geen oerzonde is geweest.
Zoals ik al uitlegde zijn er twee aspecten verbonden aan zonde : als eerste, overgeërfde zonde, iets waarmee we geboren worden, of we het nu willen of niet, terwijl het tweede te maken heeft met ons gedrag, waar wij wel verantwoordelijk voor zijn.

Waarom denk je dat jij gestraft moet worden als je vader een moordenaar zou geweest zijn ?
Niemand wordt als moordenaar geboren me dunkt ! Dit gedrag is niet aangeboren en kan men het dan ook niet doorgeven aan zijn nageslacht, is GEEN erfzonde.

God kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor de oorlogen, genociden, geweld, criminaliteit, edm......, die de mensheid begaat, en is zelfs niet verantwoordelijk voor de natuurrampen die gebeuren.
Waarom niet verantwoordelijk voor de natuurrampen ? kan je opzoeken op het net en weten wetenschappers daar meer het fijne van. Logisch nadenken kan je ook vooruit helpen. Jaren geleden hadden we het hier op het forum over aardbevingen en ik maakte de opmerking dat er aardbevingen waren in Nederland (Groningen) door de schuld van gasontginning. Men nam me niet au sérieux. Recente gebeurtenissen aldaar geven me gelijk. Tja, geldgewin neemt dikwijls de overhand zonder naar de gevolgen te kijken.

Wil men graag weten waarom God dit alles toelaat dan is het goed dat men zich in de Schrift verdiept. Ik heb dat gedaan en doe het nog en heb bevredigende antwoorden gevonden op vragen die ik me stelde.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

27 mei 2019, 11:13

@ bluevelvet


Lukas, geloof je in God ? zo ja, kan jij je met je beperkte menselijke capaciteiten in God zijn plaats stellen ? Zo niet, heeft je zinnetje, “als ik God was......” geen enkele zin.

Ik weet het niet want ik begrijp het woord "God" niet echt. De straffende God van de bijbel is in ieder geval niet mijn God. Voor mij is God "Liefde". Of liever: Liefde is voor mij God. Hoe rijm je een eeuwig straffende God (erfzonde) met een liefdevolle God die almachtig en barmhartig is?

Het geloof in de erfzonde die op alle mensen van toepassing is past niet echt in het moderne denken. Velen zijn ervan overtuigd dat Adam en Eva nooit hebben bestaan, en dat er bijgevolg geen oerzonde is geweest.
Zoals ik al uitlegde zijn er twee aspecten verbonden aan zonde : als eerste, overgeërfde zonde, iets waarmee we geboren worden, of we het nu willen of niet, terwijl het tweede te maken heeft met ons gedrag, waar wij wel verantwoordelijk voor zijn.

Met de uitdrukking "overgeërfde zonde" heb ik het erg moeilijk. Dit zou oneerlijk, onrechtvaardig en onbarmhartig zijn.

Waarom denk je dat jij gestraft moet worden als je vader een moordenaar zou geweest zijn ?
Niemand wordt als moordenaar geboren me dunkt ! Dit gedrag is niet aangeboren en kan men het dan ook niet doorgeven aan zijn nageslacht, is GEEN erfzonde.

Hoe kan Adam de zonde doorgeven aan zijn nageslacht als zijn zonde niet aangeboren was?

God kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor de oorlogen, genociden, geweld, criminaliteit, edm......, die de mensheid begaat, en is zelfs niet verantwoordelijk voor de natuurrampen die gebeuren.
Waarom niet verantwoordelijk voor de natuurrampen ? kan je opzoeken op het net en weten wetenschappers daar meer het fijne van. Logisch nadenken kan je ook vooruit helpen. Jaren geleden hadden we het hier op het forum over aardbevingen en ik maakte de opmerking dat er aardbevingen waren in Nederland (Groningen) door de schuld van gasontginning. Men nam me niet au sérieux. Recente gebeurtenissen aldaar geven me gelijk. Tja, geldgewin neemt dikwijls de overhand zonder naar de gevolgen te kijken.

Wil men graag weten waarom God dit alles toelaat dan is het goed dat men zich in de Schrift verdiept. Ik heb dat gedaan en doe het nog en heb bevredigende antwoorden gevonden op vragen die ik me stelde.

Over de natuurrampen krijg ik geen duidelijk antwoord. De aardbevingen in Italië, de Balkan, Haiti, het verre Oosten hebben niets te maken met de gaswinning in Groningen. Stormen, orkanen, lawines, tsunami’s hebben (meestal) niets te maken met menselijk ingrijpen. En zou het wel, waarom houdt de goede en almachtige God dit niet tegen.

Ik verheug me voor u dat u bevredigende antwoorden vindt in de bijbel. Ik vind ze niet. En daarom nogmaals: “Als ik God was dan bestond pijn niet”.

Ik wil graag in een rechtvaardige, barmhartige, liefdevolle, almachtige God geloven, maar het sprookje van de erfzonde maakt het me zeer moeilijk.

Dat iets of iemand aan de oorsprong van het leven ligt wil ik best geloven. Maar alle eigenschappen die aan dit beginsel worden toegeschreven blijven gissingen, verzinsels, fantasieën, mysterie
.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2019, 17:00

De erfzonde betekent eenvoudig dat de mens wel de neiging heeft naar het kwade.
Dit idee is volkomen tegengesteld aan de visie van Rousseau, die meent dat de mens van nature goed is.

Het gaat dus niet om iets dat 'overgeërfd' wordt, maar om een neiging die in elke mens aanwezig is, net zoals de neiging om te overleven ook in ons aanwezig is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 mei 2019, 19:53

Lukas schreef:
27 mei 2019, 11:13
@ bluevelvet

Lukas, geloof je in God ? zo ja, kan jij je met je beperkte menselijke capaciteiten in God zijn plaats stellen ? Zo niet, heeft je zinnetje, “als ik God was......” geen enkele zin.

Ik weet het niet want ik begrijp het woord "God" niet echt. De straffende God van de bijbel is in ieder geval niet mijn God. Voor mij is God "Liefde". Of liever: Liefde is voor mij God. Hoe rijm je een eeuwig straffende God (erfzonde) met een liefdevolle God die almachtig en barmhartig is?
Ik kan je standpunt begrijpen. Maar toch enkele opmerkingen.
Wij mogen niet te overhaast de conclusie trekken dat God een wrede God is.
Mensen zeggen soms dat de God van het O.T. en de God van het N.T. niet dezelfde God kan zijn.
Er zijn gevallen waarin God het nodig achtte een vonnis te voltrekken.
Laten we eens terug gaan in de tijd.

De Vloed
Is er gekomen omdat de aarde vol geweld en verdorvenheid was. Er was echter een kleine groep van mensen, Noach en zijn gezin, die eerlijk en rechtschapen waren. Zou God zomaar toezien hoe de goddelozen het laatste restje moreel gedrag op aarde zou uitroeien ? Nee ! God besliste om 'alle vlees' van de aardbodem te vernietigen, maar niet zonder de mensen vooraf te waarschuwen en niet zonder de rechtvaardigen te redden. Noach heeft hen wel 40 à 50 jaar gewaarschuwd* voor de komende vloed terwijl een liefdevolle God voorzag in de redding van mens en dier door aan Noach instructies te geven om de ark te bouwen. Mensen konden kiezen tussen overleven of sterven. Een wrede God zou toch nooit voor de ramp gewaarschuwd hebben ?
* In het N.T. wordt Noach "een prediker van rechtvaardigheid” genoemd (2 Petr. 2:5)

Sodom en Gomorra
De bijbel beschrijft hoe de inwoners van die steden verdorven waren, "van knaap tot grijsaard, het hele volk....." . Abraham trachtte de steden te redden, maar er waren zelfs geen 10 rechtvaardige mannen te vinden. God was van mening dat het gedrag van de Sodomieten een ernstige bedreiging vormde voor Lot en zijn gezin en redde hen uit de stad vóór de steden vernietigd werden.
Schrijvers van het N.T. verwijzen naar deze gebeurtenissen : Jud. 7; Romeinen 1:26, 27.
Zou een wrede God voorzieningen getroffen hebben om Lot en zijn dochters te redden ? of is het niet eerder een uiting van Zijn liefde ?

De Kanaänieten.
Werden door de Israëlieten aangevallen en vernietigd. Ze worden beschreven als volken met volslagen morele en religieuze ontaarding met demoraliserende gebruiken van die tijd, kinderoffers, gewijde prostitutie, en slangenverafgoding........ Gods volk moest van al deze gebruiken gespaard blijven toen ze het land introkken ten tijde van Jozua.
Nochtans werden om bepaalde redenen de Gibeonieten en inwoners van drie andere steden gespaard
(Joz. 9:17, 18). Een wrede God :?:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 mei 2019, 22:59

Lukas schreef:
27 mei 2019, 11:13
@ bluevelvet
Het geloof in de erfzonde die op alle mensen van toepassing is past niet echt in het moderne denken. Velen zijn ervan overtuigd dat Adam en Eva nooit hebben bestaan, en dat er bijgevolg geen oerzonde is geweest.
Zoals ik al uitlegde zijn er twee aspecten verbonden aan zonde : als eerste, overgeërfde zonde, iets waarmee we geboren worden, of we het nu willen of niet, terwijl het tweede te maken heeft met ons gedrag, waar wij wel verantwoordelijk voor zijn.
Met de uitdrukking "overgeërfde zonde" heb ik het erg moeilijk. Dit zou oneerlijk, onrechtvaardig en onbarmhartig zijn.
Waarom denk je dat jij gestraft moet worden als je vader een moordenaar zou geweest zijn ?
Niemand wordt als moordenaar geboren me dunkt ! Dit gedrag is niet aangeboren en kan men het dan ook niet doorgeven aan zijn nageslacht, is GEEN erfzonde.

Hoe kan Adam de zonde doorgeven aan zijn nageslacht als zijn zonde niet aangeboren was?
Wij moeten aan de bijbel geen menselijke gedachten opleggen, het boek verklaart zich veeleer zelf. Wij mogen echt geloven dat de "boom der kennis van goed en kwaad" een letterlijke boom was, er wordt uitgelegd waar die boom in Eden stond en dat Adam en Eva werkelijk van zijn vrucht at. Over welke vrucht het gaat is niet bekend, is ook niet belangrijk. (we zijn er mee bekend, men spreekt immers over een Adamsappel als lichaamsdeel, net zoals in mijn vorige posting over de stad Sodom wij het woord "sodomie" of "sodomieter op" gebruiken. Niet moeilijk te verstaan meen ik).
Adam en Eva leefden als volmaakte mensen in het paradijs. Door ongehoorzaam te zijn aan Gods wet werden zij uit het paradijs gezet, verloren ze hun volmaaktheid, werden ziek, oud en stierven uiteindelijk. Daardoor konden zij de volmaaktheid die ze in Eden hadden niet doorgeven aan hun nakomelingen en ondervinden wij allen de gevolgen ervan, worden wij oud, ziek en sterven we. Dat noemt daarom de Adamitische dood. Dát wordt bedoeld met de erfzonde. Daarbij nog verduidelijken dat ze nog geen kinderen hadden in het paradijs.
Als mensen zondigen, dan komt dat door onze aangeboren onvolmaaktheid. Als wij berouw tonen kunnen wij van God vergiffenis krijgen voor onze zonden. Adam en Eva verdienden die vergiffenis niet omdat zij in tegenstelling van ons volmaakt waren toen zij tegen God rebelleerden. Voor hen ook geen opstanding !
God had echter al vlug voorzien in een loskoopoffer zodat de mens terug volmaakt kon worden en verlost kon worden van de Adamitische dood. (Gen. 3:15) En hier komt Jezus in beeld, en ook de rechtvaardigheid de barmhartigheid en eerlijkheid van God komt er bij kijken.
Dat heeft eveneens alles te maken met het 'uitverkoren volk' die tot de geboorte van de Messias moest leiden.
Ik begrijp best als het allemaal wat ingewikkeld lijkt. Ik weet ook dat mensen niet altijd goed de handelingen van God begrijpen. Maar als je de puzzel beetje per beetje kan invullen komt er meer inzicht en begrip.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

28 mei 2019, 01:14

Ja mijn hondje ... sommigen hier leven nog in de veronderstelling (hen kwaadschiks opgedrongen) dat er een onfeilbare "baas" boven hen staat.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 mei 2019, 12:58

Lukas schreef:
27 mei 2019, 11:13
@ bluevelvet

Over de natuurrampen krijg ik geen duidelijk antwoord. De aardbevingen in Italië, de Balkan, Haiti, het verre Oosten hebben niets te maken met de gaswinning in Groningen. Stormen, orkanen, lawines, tsunami’s hebben (meestal) niets te maken met menselijk ingrijpen. En zou het wel, waarom houdt de goede en almachtige God dit niet tegen.
.
Wat in Groningen gebeurde heb ik aangehaald als voorbeeld. Volgens het knmi.nl, ik citeer : Sinds de jaren zestig wint Nederland aardgas uit de bodem van Noord-Nederland. Gaswinning is verantwoordelijk voor nagenoeg alle aardbevingen in het noordelijk deel van Nederland. De eerste aardbeving vond plaats vlakbij Assen op 26 december 1986...........
De aardbevingen in andere landen kunnen bv. ontstaan door het oppompen van grote hoeveelheden aardolie (petroleum) die de aardkorst destabiliseren.
De landen die dicht bij een breuklijn liggen worden het meest getroffen door aardbevingen. Als die regionen sterk bevolkt zijn dan is er ook veel meer schade en verlies aan mensenlevens. Mensen zouden daar eigenlijk niet mogen wonen !
Er ontstaan ook aardbevingen in de oceanen, en als die krachtig genoeg zijn volgt er een tsunami die grote verwoestingen kunnen teweeg brengen. (Indonesië, 2004).
In Japan tracht de overheid de schade te beperken door sterkere gebouwen neer te zetten waardoor er minder verlies aan mensenlevens zou zijn. Dat geldt spijtig genoeg niet voor de armere landen. De aanleg van stuwdammen veroorzaakt eveneens aardbevingen.
Ik ga hier niet te technisch worden, begrijp er ook niet alles van, maar volgens geologen en seïsmologen heeft alles te maken met plaattechniek. Zo hebben vulkaanuitbarstingen ook te maken met plaattechniek.
Zeer leerzaam : https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... aardbeving

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

13 jul 2019, 10:25

Als ik god was :arrow:

Ik ben geen god , maar wat er allemaal is gebeurd triest .

En neen zoals je hier aanhaalt is mijn vader moordenaar , een kind kan niet boeten voor wat ouder heeft veroorzaakt
Maar een stempel heb je voor gans u leven want je word aanzien voor kind van een Moorden....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 jul 2019, 15:58

Door ongehoorzaam te zijn aan Gods wet werden zij uit het paradijs gezet, v
Er klopt ergens iets niet in dat verhaaltje he. Enerzijds zou god de mens geschapen hebben naar "zijn eigen beeld en gelijkenis" - ik mag veronderstellen dat we dat mogen interpreteren als " naar lichaam en geest". Dus als een soort van wezen met vergelijkbare inherente kwaliteiten. Anderzijds trapt diezelfde god de veronderstelde eerste mensen het luilekkerland uit als die mens gaat handelen zoals zijn schepper ( zelfstandig denken, morele oordelen vellen over goed en kwaad) . Vreemd toch?
Het doet me wat denken aan een vader die - sigaret in de mond - zijn zoon gaat verbieden om te roken. Als die zoon op zijn beurt dat hypocriete verbod gaat aanvechten ("jij rookt toch ook?") wordt hij gestraft door zijn vader...
Kan iemand me verder eens uitleggen waarom hier voortdurend verwezen wordt naar de bijbel als het over de erfzonde gaat? Dat begrip komt namelijk helemaal niet voor in de bijbel - het is een bedenksel van latere tijden.
Fazal

13 jul 2019, 18:17

Je moet daar niets achter zoeken beste Frits.
Allemaal larie en apekool. God bestaat gewoon NIET!
En meelopers met om het even wat, bestaan al van in het begin der mensheid.
Vergaloppeer u dus niet en blijf met voetjes op de grond.

De bijbel is er om goedgelovige mensjes te beïnvloeden, meer is dat niet.
Dat is hetzelfde met àlle zgn bijbels, de Koran voor de Moslims, de Talmoet voor de Joden, enz enz ...!
Er bestaan honderden religies en aldus zgn bijbels, en allemaal hebben ze maar één god!???
En al de fanatieke volgelingen hebben allemaal de pest aan elkaar!
Vrede aan de mensen van goede wil ..., maar er kan geen vrede zijn zonder oorlog .

Dus ..., die zgn mensen met goede wil, zijn ook onbestaand.
Er moet maar een nieuwe Hitler opstaan, en iedereen is mee.
En wie NIET meegaat, gaat eraan.
Je MOET dus al, in dit geval, van goede wil zijn om nog even te 'MOGEN' blijven bestaan.
Laatst gewijzigd door Fazal op 13 jul 2019, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 jul 2019, 18:39

Je moet daar niets achter zoeken beste Frits.
Beste Fazal, een publiek forum als dit dient - wat mij betreft - voor het confronteren van meningen en daar horen vragen en argumenten bij. Ik respecteer mensen die oprecht geloven op voorwaarde dat ze capabel zijn om te argumenteren op een zinvolle manier en in kunnen gaan op vragen. Gelovigen wat zitten uitlachen of uitmaken is net iets te makkelijk en brengt ook maar weinig zoden aan de dijk.
Verder ben ik niet echt onwetend aangaande levensbeschouwelijke zaken , maar ik ben geen bijbelexegeet en stel mij dus vragen bij bepaalde meningen die hier gepost worden.
Verder moet je mij niet overtuigen aangaande het al dan niet bestaan van god(en) - de psychologie, psychiatrie en aanverwante wetenschappen tonen overduidelijk aan aan welke diepe menselijke behoeftes een concept als "god" ontsproten is. John Lennon wist het indertijd wel :" God is a concept by which we measure our pain" :wink: