ALLERHEILIGEN, ALLERZIELEN.

hier is plaats voor alle wereldreligies

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

16 nov 2019, 14:56

Paca schreef:
16 nov 2019, 01:05
Het nijpend tekort aan priesters?
Leg mij eens uit hoe dit zou komen!
Ik wacht met extreem veel geduld! Een plausiebel antwoord aub.
Cherchez la femme???
Het is me niet duidelijk aan wie die vraag gericht is Paca, maar gezien de hoogdringendheid, want ik wil uw extreem veel geduld niet lang op de proef stellen, hierbij een poging tot antwoord. Over de plausibiliteit ervan kan ik mezelf moeilijk uitspreken.
Eerst is er de ontkerkelijking in de westerse landen. Minder gelovigen resulteert automatisch in minder priesterroepingen. Als gevolg daarvan worden priesters gehaald uit landen die vroeger het toneel waren van de bestemming van westerse religieuzen. De drijfveer van die vreemde priesters kan velerlei zijn : gevoelens van religiositeit, betere leefomstandigheden, zin voor avontuur, onverschilligheid t.o.v. het celibaat of een combinatie van meerdere van deze factoren.
En dan is er natuurlijk het item dat ge zelf al ten berde gooide : "Cherchez la femme". Het celibaat zou inderdaad voor velen een hinderpaal kunnen zijn. Persoonlijk denk ik toch dat dit minder doorslaggevend is dan de ontkerkelijking.

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

18 nov 2019, 11:15

kan men op voorhand weten wanneer onze lieve heer iemand tot zich roept?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

18 nov 2019, 19:34

Normaal krijg je een paar minuten vooraf, ongeveer zoiets op uw Smartphone, als je er eentje hebt natuurlijk!?
Afbeelding
Maar meestal is het al te laat, om het nog te kunnen zien.
En even nadien is het al weer weg, want dat heb je dan toch niet meer nodig.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

18 nov 2019, 21:36

Aan Twistenopdemaan,

Wat bedoel je met deze vraag ?

Is het enerzijds ; het kennis hebben van je "" Stervingsuur "" of anderzijds de roeping om priester te worden ?

mvg-werewoef
AMEN en AUM

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

19 nov 2019, 10:56

Afbeelding

Ik heb niets geen smartphone, geen nagel om aan mijn gat te krabben heeft er iemand een boterham met choco voor mij ik heb al 3 dagen niets gegeten.
Ja ik bedoelde men zegt altijd onze lieve heer heeft den die of den die tot zich geroepen , maar sommigen weten dat al op voorhand. Mijn grootvader legde tarotkaarten en die wist van te voren wanneer de heer hem zou roepen tot zich.

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

20 nov 2019, 10:59

Afbeelding

Ik gebruik mijn smartphone niet voor onnozeliteiten he. Toen ik vanmorgen met de hond buitenging zag ik een ster dicht bij de maan staan, ik ben nogal maniakaal op dat punt ik moet meteen weten welke ster of planeet dat is . Vroeger sms-te ik naar mijn vrouw om op haar ipad te kijken , maar nu gaat dat meteen met de smartphone. het was de ster Regulus uit het sterrenbeeld Leeuw. Ik had natuurlijk ook kunnen kijken naar de planeetstanden , de Maan staat in het teken Maagd en vermits de sterrenbeelden teruglopen(precessie) kon het enkel het sterrenbeeld Leeuw zijn en de helderste ster daarvan is Regulus

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

20 nov 2019, 13:46

Afbeelding

Deze avonden rond 17u als het niet bewolkt is, ondergang van Jupiter samen met Venus te zien in het Zuidwesten, meer in het zuiden ook Saturnus.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

20 nov 2019, 14:56

@twistenopdemaan,

gelieve on-topic te blijven aub. Het onderwerp is Allerheiligen , Allerzielen.

dus niets over sterren en dergelijke hiervoor kan u bijvoorbeeld een blog aanmaken, blijkbaar heeft u nu toch een smartphone?:-)
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

20 nov 2019, 16:12

Jaja natuurlijk maar het heelal en de sterren dat is het hogere he, als ik naar de sterrenhemel kijk dan ben ik onder de indruk van de immensiteit ervan
Laatst gewijzigd door twistenopdemaan op 21 nov 2019, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

20 nov 2019, 16:41

twistenopdemaan,

dan kan u beter daarvoor een aparte berichtenreeks opstarten bij Allerheiligen en Allerzielen hoort dat onderwerp niet thuis.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

20 nov 2019, 22:12

Misschien wil Twistenopdemaan hiemee bedoelen dat ; alles wat in de macro-kosmos is, ook in de micro-kosmos is . Eigenlijk zijn we allemaal gemaakt van sterrenstof . Iets anders nu ; in de hindoereligie is het " ongeveer kennen van je stervensuur " zee belangrijk gelet op je volgende incarnatie . Verder zijn er nog bepaalde heiligen die je kan aanroepen voor een goed en zalig stervingsuur . De H.Barbara is er zo eentje, gezien haar Litanie . En telkens als je het Weesgegroet bidt, zorg je ook al op voorhand (sic) voor een goed uur , zie het einde ervan - : Heilige Maria, Moeder van God bid voor ons , nu en in het uur van onze dood , Amen . -

In leven en welzijn, grotjes van werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

21 nov 2019, 00:04

werewoef schreef:
11 nov 2019, 21:54

Aan Blue: als christen geloof ik natuurlijk in de ziel, zoals ik hierboven al zeide . De geest beschouw ik als de spiegel die de ziel moet weerkaatsen , maar je kan deze spiegel door aardse " dingen " zo vuil maken dat er niks meer kan doorstralen en zo kan je mensen tegenkomen zonder enige empathie . Verder doet me dit ook denken aan een liedje van de goeie ouwen Bob D. I gave her my heart, but she wanted my soul; dont' think twice, its alright . Tis dan ook voor niets niet dat ie de Nobelprice gekregen heeft van litteratuur
werewoef
Werewoef, je schrijft “als christen geloof ik natuurlijk in de ziel...
Als je echt een christen bent dan kan je niet anders dan de ziel bezien zoals de bijbel beschrijft nl. dat mensen zielen zijn, en niet een ziel hebben, en ook dat dieren zielen genoemd worden !
Ik meen te weten dat jij in reïncarnatie gelooft, dat is geen bijbels gegeven. Men kan niet tegelijkertijd aan de tafel zitten van twee verschillende religies en dat doe jij wel als je hier aan vasthoudt.

De bijbel heeft het ook over de geest, je geeft hier wel een rare definitie van.

Sommigen denken dat ziel en geest hetzelfde betekenen, maar dat is niet zo.
In de originele teksten wordt voor elk van deze woorden een ander woord gebruikt.
Het woord geest in het Hebreeuws is roeach en in het Grieks pneuma, en kunnen een aantal betekenissen hebben.
Om een beter begrip te hebben omtrent het gebruik van ziel en geest dienen wij onderscheid te maken van de verschillende betekenissen. Hebreeën 4:12 geeft duidelijk aan dat er een verschil is : ”Want het woord van God is levend en oefent kracht uit en is scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt zelfs zover door dat het ziel en geest scheidt.” ( Zie ook 1 Thessalonicenzen 5:23).

In een volgende post wat meer begrip over wat geest betekent in Gods Woord.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

22 nov 2019, 22:28

Tav Bluevelvet,

Wilde eens effen wat weten beste Blue ...?

De laatste tijd voel ik me op het topic over de H. Maria MOEDERZIEL allene ...

mvg-werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 nov 2019, 20:57

Tja, werewoef er was een tijd dat er heel wat meer discussies waren op topic religie, omdat er meer geïnteresseerden waren om het een of ander onderwerp te openen. Ik heb dat vele jaren gevolgd, heb er velen zien komen en gaan, sommigen werden “weggepest” mag men wel zeggen, en dat is spijtig.

Nieuwkomers hebben er waarschijnlijk geen behoefte aan om onderwerpen over religie te openen of te volgen.
Ik heb wel altijd jouw bijdragen gelezen en soms commentaar gegeven.
Jij hebt veel devotie voor Maria, alhoewel ik het niet eens ben met jou, respecteer ik dat. Maar de bijbel is veel meer dan alleen maar Maria, moeder van Jezus ! Dat weet jij toch ook wel.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

23 nov 2019, 22:05

Tja Bluevelvet,

Het was in elk geval de afgelopen mei-maand ( Maria-maand) geen vette, hoor .
De gehele maand zelfs geen piepklein sikkepitje van een reactie .

Of het zou moeten zijn dat Ze nog eens van Haar hoogste wolk of maansikkel afkomt naar dees aarde om Zich nog eens te vertonen ... Who knows ...

mvg-werewoef
AMEN en AUM