ALLERHEILIGEN, ALLERZIELEN.

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

03 nov 2019, 02:42

Op 1 november wordt Allerheiligen gevierd, de dag ter ere van de zielen van “heiligen”, die volgens de katholieke leer reeds in de hemel zijn.
Anderzijds is Allerzielen vrijwel een wereldomvattend gebruik om de doden te herdenken. In veel katholieke landen worden rond die tijd de graven opgesmukt en versierd. In sommige landen wordt voedsel bij de graven gezet o.a. in Mexico.
De gebruiken om de doden te herdenken heeft de RRK overgenomen van heidense volkeren.
In de oudheid hielden de Babyloniërs een maandelijks Allerzielenfeest en werden op die dag door priesters offers gebracht. De Grieken hielden ook een herdenkingsfeest van Allerzielen op de laatste dag van de Anthesteria. Tijdens de Anthesteria, een feest ter ere van de wijngod Dionysos, werden de kruiken met nieuwe wijn geopend, maar ook een herdenking van de doden gevierd. Op de tweede dag van het feest kwamen de geesten van de overledenen de stad binnen en het kon dan ook flink spoken. Op de derde dag, Chytroi (‘dag van de potten’), ging het er dan ook om om de geesten gunstig te stemmen. In aardewerken potten zetten de Atheners maaltijden klaar voor de doden. Ook brachten ze offers aan een belangrijke god van de onderwereld: Hermes.
https://www.rmo.nl/museumkennis/klassie ... -kinderen/

De Romeinen vierden hun doden gedurende de Parentalia, op het einde van het Romeinse jaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parentalia

Er was ook het boeddhistische Dodenfeest dat werd gevierd op 15 april, de datum van de dood van Boeddha.
In China en Japan staat Allerzielen bekend als het ”Feest der Lantaarns”.
Allerzielen stemt bijvoorbeeld vrijwel overeen met het boeddhistische „Ullambana”-feest, een dag die opzij gezet is voor “het tot uitdrukking brengen van kinderlijk respect voor overleden voorouders en de bevrijding van geesten uit de gevangenschap aan deze wereld” (The New Encyclopædia Britannica)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geestenfeest

Nochtans leest men in geen enkele Oud-Testamentische passages waarin deze gewoontes worden aangehaald. “The Catholic Encyclopedia“ geeft aan dat er in geen enkele van de 66 bijbelboeken ( katholieke of protestantse) een duidelijke en uitdrukkelijke tekst staat waarin het bidden voor de doden wordt ondersteund.

Deze “feesten” werden niet door de eerste eeuwse christenen gehouden. Deze heidense gebruiken werden pas vele eeuwen later door de RKK aangenomen zoals zij vele heidense feesten introduceerden in de rooms katholieke kerk, “om zieltjes te winnen” zoals men zegt.

De bijbel leert dat de ziel niet iets is dat van het lichaam gescheiden wordt bij de dood, en na de dood voortleeft. Nee, de ziel is de persoon zelf, het is dus de ziel die sterft en vergaat tot stof.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

03 nov 2019, 21:32

Hallo beste Blue, danke voor het terug plaatsen van een diepzinnig draadje oftewel het opzetten van een boompje in dit forum . Hier luwde de laatste tijd maar een stille wind ..

Ik kan spijtig genoeg het niet eens zijn met je opvatting of stelling . Voor mij is de ziel de vonk van de schepper in al wat leeft . Het is met je ziel dat je verder evolueert in het grote Licht van liefde dat God is . De hindoe religie spreekt van het Atman in eenieder of het hogere Zelf . Als je overlijdt is het met je ziel onder de arm dat je voor het Oppergerecht staat die de "" min "" en " plus " gaat oordelen of je naar een hogere klas mag , moet overzitten of dat je zelfs van school gestuurd wordt .

Ik moet absoluut eens gaan snuisteren in mijn boekenrek naar een boek dat speciaal over de ziel gaat , van gevestigde religies tot natuur religies .

Tot dan,

mvg- werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

04 nov 2019, 01:57

Beste werewoef,

Het kan goed zijn dat je niet akkoord gaat met wat ik schrijf over de ziel. Jij baseert je op andere bronnen dan de bijbel neem ik aan.

Het is niet mijn stelling die ik hier neerschrijf, ik baseer me op wat de bijbel over de ziel schrijft.

Het Hebreeuwse woord nefesj en het Griekse psuche wordt in veel bijbels vertaald als ziel. Volgens de bijbel duidt nefesj, psuche en dus ziel op mensen, dieren of het leven van mensen of dieren, aardse wezens, die stoffelijk, tastbaar, zichtbaar en sterfelijk zijn.

In Genesis sprak God tegen Adam dat hij stof is en tot stof zal wederkeren.
Dát is wat wij dagelijks meemaken.
Nergens zegt God dat er na de dood iets is dat gescheiden van het lichaam elders voortleeft, hetzij in de hemel al wie goed geleefd heeft of in de hel al wie slechte dingen gedaan heeft, en er is ook geen sprake van een vagevuur waaruit men kan verlost worden.

Als men al bij de dood wordt veroordeeld naar gelang ons gedrag waartoe zou dan nog de opstanding van de doden nodig zijn waar de bijbel het later over heeft :?:

De leer over de onsterfelijke ziel die in katholieke landen onderwezen wordt is niet in overeenstemming met de bijbel.
Enkele bijbelteksten kunnen dit aantonen. In een volgende post meer duidelijkheid.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

04 nov 2019, 19:30

Enkele Bijbelse verzen die aantonen dat mens en dier zielen zijn.

Genesis 1 : 20 : En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen.
24 : En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
Genesis 2: 7 : En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Statenvertaling)
Er staat niet te lezen dat God de mens een onsterfelijke ziel gaf. Het is dus niet zo dat hij een ziel heeft maar een ziel is.
De bijbel zegt ook nergens dat er iets in Adam onsterfelijk was. Zoals ik al schreef, bij de dood vergaat de ziel of mens tot stof.

Wel honderden keren slaat het Hebreeuwse woord nefesj in de bijbel op mensen: een voorbeeld, in Exodus 1:5 : “ Al de zielen nu, die uit Jakobs heup voortgekomen zijn, waren zeventig zielen; doch Jozef was in Egypte.Een voorbeeld van een gebruik van psuche is 1 Petrus 3:20, waarin hij vertelt over de ark van Noach, waarin weinigen, namelijk acht zielen, werden gered.......

Het woord ziel wordt nog op vele andere manieren gebruikt : In Genesis 9:5 wordt van de ziel gezegd dat ze bloed heeft. In Exodus 12:16 wordt er van de ziel gezegd dat ze eet. In Deuteronomium 24:7 staat te lezen dat een man ‘een ziel van zijn broeders ontvoert’. Hoe kan men een onsterfelijke ziel ontvoeren ?
Van dieren wordt ook gezegd dat ze zielen zijn.

En zo kan ik nog wel doorgaan......

Van waar zou het idee gekomen zijn van een onsterfelijke ziel :?:
OF
Van wie zouden theologen dit denkbeeld kunnen overgenomen hebben :?:

Meer in een volgende posting.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

04 nov 2019, 23:25

Ziezo, ik heb het boek over zielen terug ontdekt :


De verborgen taal van onze ZIEL . Tittel
Een visuele reis door de wereld van de spiritualiteit .

geschreven door Jane Hope ; een boeddhist en auteur van Buddha for beginners .
Dit fraai boek is uitgegeven door Fibula/Standaard Uitgeverij . In het jaar 1997 .

Misschien kan je het ook terugvinden via de Website : Zout en Licht .

Verder verwijs ik ook graag naar het veertiende, glorierijke geheim van de H . Rozenkrans :

De opneming van Maria ten hemel :

"" De liefde van Maria verbreekt de banden , die Haar ziel aan het lichaam hechten . Maar dra wordt de ziel weder met dat zuivere lichaam verenigd, en wordt Maria ten hemel opgenomen, waar Zij in de reinste zaligheid met Jezus troont . ""

mvg-werewoef
AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

04 nov 2019, 23:42

Over dees fraai boek heb ik nog een linkje ontdekt :

https://www.amazon.com/Secret-Language- ... 0811818624

werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

05 nov 2019, 18:57

Werewoef, ik heb eens gegoogled naar “ziel” en er zijn wel meerdere boeken te vinden over dit onderwerp.
En zoals altijd zijn er die geloven en niet geloven in het bestaan van een onsterfelijke ziel, waaronder theologen, filosofen, wetenschappers......
Voor de enen is er leven na de dood en voor anderen stopt het leven na de dood.

Door de secularisatie en ontkerkelijking bestaat er een grote aantrekkingskracht voor het boeddhisme en ging de westerling op zoek naar een andere zingeving dan de christelijke mogen we wel stellen.
In onze hedendaagse maatschappij keren jongeren zich af van de christelijke traditie, en voelen ze zich vaak aangetrokken tot oosterse religies, zoals het hindoeïsme en het boeddhisme.

Volgens de leer van het boeddhisme en hindoeïsme is er leven na de dood (reïncarnatie) en dat zou dus heel aantrekkelijk zijn voor jongeren, maar ook voor ouderen.

Ik begrijp niet zo veel van de reïncarnatieleer, en of dat nu te maken heeft met geloven in de onsterfelijkheid van de ziel ........ :?:

Feit is dat lang vóór Jezus geboorte op aarde er al geloofd werd in de onsterfelijkheid van de ziel.
Deze ideeën werden verspreid door Griekse filosofen en werden later verweven in de christelijke leer en zo hun ingang gevonden hebben in de RKK.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 nov 2019, 13:45

Diverse religies leren dat de mens een onsterfelijke ziel heeft.
Hindoes, boeddhisten en anderen geloven in een zielsverhuizing: bij de dood reïncarneert de ziel,en wordt herboren als een ander mens of een ander levend wezen. Als iemand bv. slecht was geweest, zou hij herboren worden als iemand van een lagere stand of zelfs als een dier of een insekt....... ? (Boeddhisten zullen dan ook nooit bv. een vlieg of ander insekt doden, het zou wel eens een van hun voorvaders kunnen zijn..... :roll: :) )

Zoals ik al schreef heeft het geloof in een onsterfelijke ziel te maken met de griekse filosofie.
The Jewish Encyclopedia bevestigt dit : “Het geloof in de onsterfelijkheid van de ziel ontleenden de joden aan contact met het Griekse denken en in hoofdzaak via de filosofie van Plato” (4de eeuw v. Christus).
De ziel is onsterfelijk en onvergankelijk, en onze zielen zullen werkelijk in een andere wereld bestaan!”
(The Dialogues of Plato).

De leer van een onsterfelijke ziel gaat echter veel verder terug dan Plato.
Volgens de Babyloniërs was de dood een overgang naar een ander soort leven.
En voor de oude Egyptenaren was het leven na de dood een voortzetting van het leven op aarde.
Bij het ontdekken van oude graftombes wordt dan ook voedsel gevonden voor doden op hun “reis naar het hiernamaals”.
Een mengeling van deze oude religies gaven Plato het denkbeeld van een onsterfelijke ziel.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 nov 2019, 18:43

Bij het ontdekken van oude graftombes wordt dan ook voedsel gevonden voor doden op hun “reis naar het hiernamaals”.

Dat zal dan wel al over datum zijn geweest. :? :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 nov 2019, 11:22

De bijbel zegt niets over een onsterfelijke ziel, hel, vagevuur of voorgeborchte.
De Griekse leer heeft de onsterfelijke ziel al deze verschillende bestemmingen toegekend.
Door het gebruik van zulke leringen is het niet moeilijk voor religies hun “kudden” onderworpen te houden in vrees voor het hiernamaals, alsook giften en schenkingen van hen los te krijgen. De aflaat die wij kennen van de RKK is overgenomen van de Egyptenaren, die al een soort van aflaat toepasten.

Om dus aan de leer van de onsterfelijke ziel vast te houden, hebben religies de ideeën van heidense filosofen overgenomen.
Moest de RKK daar niet aan blijven vasthouden zouden bv. gebeden, begrafenisriten en al de religieuze daden voor de doden zinloos zijn of onbegrijpelijk. Ook het geldgewin is niet te versmaden, de begrafenisdiensten zijn misschien nog een van hun belangrijkste inkomens.

Ook de stola en andere kledingstukken van de heidense priesters, die in het heidense Rome gangbaar waren werden door de Kerk overgenomen, alsook het gebruik van wierook en water bij de reinigingen, het branden van kaarsen en het altijd brandende licht voor het altaar, de aanbidding van de heiligen....... Zelfs de titel van Pontifex Maximus, die aan de Romeinse keizer gegeven werd werd later op pausen toegepast.

Miljoenen mensen geloven in deze leerstellingen, zonder te weten of zelfs maar na te gaan of ze op waarheid berusten van Christus leer.
Het is belangrijk te weten wat de bijbel ons leert en niet wat mensen er van denken.
In Mattheus 15:9 staat :
”Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”

De Farizeeën en schriftgeleerden werden door Jezus meerdere malen terecht gewezen voor dergelijke praktijken.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 nov 2019, 12:38

Héwel werewoef, je hebt verwezen naar een boek maar wat denk je zelf over een onsterfelijke ziel ?
Geloof jij erin, en op wat baseer je u dan ?

Het geloof in een onsterfelijke ziel heeft menig mensenoffers geëist.
In de Bhagavad Gita, heilige geschriften van de hindoes, wordt bv. uitdrukkelijk vermeld dat de ziel niet sterft. Op die basis mocht men doden tijdens oorlogen.
Eigenlijk leefden de doden nog verder, zij waren slechts overgegaan van één fase in een andere...... :?:

In China werden bv. sommige Sjang-koningen begraven met zo’n honderd tot driehonderd menselijke slachtoffers, die hem in de volgende wereld moesten dienen.
In Egypte, Afrika, Japan, edm, werden eertijds soortgelijke offers gebracht.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

11 nov 2019, 20:30

bluevelvet schreef:
09 nov 2019, 11:22

In Mattheus 15:9 staat :
”Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”
Een van die voorschriften (er zijn er veel) is het celibaat voor priesters dat werd ingesteld in het eerste Lateraans Concilie in1123. Maar als gevolg van het nijpend priestertekort in Zuid-Amerika kwamen in Rome bisschoppen uit het Amazone gebied bijeen om zich te buigen over het probleem. Paus Franciscus moedigde ze weliswaar aan door hen te zeggen "vermetel" te zijn, maar of dit voldoende zal blijken of dat hij hen zal volgen om het celibaat af te schaffen, dat valt nog af te wachten. Er zijn namelijk luide conservatieve protesten tegen die Latijns-Amerikaanse nieuwlichterij.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

11 nov 2019, 21:54

Figgaretto, over deze kwestie kan je terecht op de vorige draadjes van Religie . Ik beweerde toens dat het celibaat een diepere oorsprong en betekenis heeft als de normale gedachtegang van de minsen ; namelijk door het zich onthouden van seks en de fantasies ( want dit zou veel energie verbruiken ) , zou men dees kunnen "" sublimeren " tot een hoger spiritueel doel .

Aan Blue: als christen geloof ik natuurlijk in de ziel, zoals ik hierboven al zeide . De geest beschouw ik als de spiegel die de ziel moet weerkaatsen , maar je kan deze spiegel door aardse " dingen " zo vuil maken dat er niks meer kan doorstralen en zo kan je mensen tegenkomen zonder enige empathie . Verder doet me dit ook denken aan een liedje van de goeie ouwen Bob D. I gave her my heart, but she wanted my soul; dont' think twice, its alright . Tis dan ook voor niets niet dat ie de Nobelprice gekregen heeft van litteratuur .



werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

12 nov 2019, 15:16

Het celibaat is een vereiste voor de RKK, alsook voor geestelijke leiders van andere religies maar werd al vanaf de tweede eeuw n.Chr. ingevoerd in de westerse kerken.
— Juist het verplichte celibaat kan de oorzaak zijn van een ware golf van seksschandalen de laatste jaren onder geestelijken — maar dit even terzijde.
Onder de eerste eeuwse christenen bestond dit gebruik niet. In 1 Timotheüs 4:3 schrijft de apostel Paulus (was vrijgezel) dat afvalligen en leugenaars het huwelijk willen verbieden en ook verbieden van voedsel dat door God geschapen werd te consumeren.......
Ca. 2000 jaar geleden stond het celibaat toen al ter discussie :idea:

Tijdens de tweede eeuw deed het celibaat wel al zijn intrede in de westerse ‘christelijke’ kerken.
De kerkvaders moedigden geestelijken aan tot het celibaat. Tot in de 10de eeuw konden priesters en bisschoppen toch nog trouwen.
De Lateraanse Concilies van 1123 en 1139 aangaande het verplichte celibaat die in Rome werden gehouden, zijn nog steeds van kracht. Allemaal met het doel te vermijden dat getrouwde geestelijken hun eigendommen aan hun kinderen zouden nalaten en dat de kerk hierdoor macht en inkomen zou verliezen...... De RKK heeft daardoor heel wat rijkdommen kunnen vergaren.
Wat een verschil met de discipelen van Christus. Paulus maakte tenten om in te staan voor zijn eigen onderhoud, om niemand tot last te zijn, om maar een voorbeeld te geven.

Zoals je schrijft figaretto “door het nijpend tekort aan priesters .....” afwachten of de paus inschikkelijker zal worden. Zou toch moeten kunnen, zoals voor geestelijke protestanten die wel mogen trouwen, en die dat doen op basis van de bijbel.
Volgens de bijbel heeft de paus geen recht om het celibaat te verplichten.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 nov 2019, 01:05

Het nijpend tekort aan priesters?
Leg mij eens uit hoe dit zou komen!
Ik wacht met extreem veel geduld! Een plausiebel antwoord aub.
Cherchez la femme???