Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn

hier is plaats voor alle wereldreligies

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 okt 2022, 19:32

Of de wereld beter af was zonder godsdienst? Misschien wel, maar het is geen garantie. De situatie in Oekraïne heeft niet veel met godsdienst te maken. De dreiging van China t.o.v. Taiwan staat los van godsdienst. En beide conflicten hebben de mogelijkheid om de wereld totaal in de vernieling te rijden.

Anderzijds moet je eens voor het Lam Gods gaan staan en daar kop of staart aan proberen te krijgen als je geen enkele notie hebt van het katholiek geloof. Zo zijn er toch 100den kunstwerken, geschriften en muziekstukken die pas volledig kunnen begrepen worden als je ook de basis van het geloof erbij kunt betrekken?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

12 okt 2022, 12:35

Ik schreef: "Mensjes zullen altijd wel een motief vinden om oorlog te voeren".

En wat die godsdienstlessen betreft, die hebben geen enkel nut.
Kinderen zouden er van alles moeten bij denken, en kunnen hun fantasie de vrije loop laten.
Alles wordt hen verteld op een manier dat ze het zouden verstaan, maar absoluut niet op een manier dat ze het ook kunnen begrijpen. En daar doen ze het dan hun verdere leven mee. Het resultaat is dat men gelovigen creëert welke al helemaal niet weten wat o.a.' onbevlekte' ontvangenis betekent.
De middelen die worden gebruikt zijn gewoon bedoeld om hen iets wijs te make dat absoluut niet kan.
En kinderen denken daar niet verder over na. Ik heb het hier wel over godsdienstlessen voor kinderen, niet over volwassenen die zich geroepen voelen om zich in deze materie verdiepen. Voor kinderen, is het dus volkomen verloren tijd. Geef hen liever een beetje wetenschap mee. Daar kunnen ze tenminste iets meer mee na hun kindertijd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 okt 2022, 12:56

Aangezien hier werkelijk niemand enig benul heeft van wat de godsdienstlessen anno 2022 inhouden ( en niet in de jaren stilletjes) : https://www.kuleuven.be/thomas/page/leerplan-secundair/

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

12 okt 2022, 14:02

Zoals in mijn tijd, de godsdienstlessen werden gegeven, is het normaal dat niemand daar enig benul van heeft.
Ik weet natuurlijk niet hoe het 'nu' gebeurt. Maar het zou mij verwonderen indien daar iets zou zijn aan veranderd.
In ieder geval, godsdienst en heilige schriften, kunnen op allerlei wijzen worden geïnterpreteerd.
Zo heeft iedereen-, en eigenlijk niemand gelijk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 okt 2022, 14:17

frits1955 schreef:
12 okt 2022, 12:56
Aangezien hier werkelijk niemand enig benul heeft van wat de godsdienstlessen anno 2022 inhouden ( en niet in de jaren stilletjes) : https://www.kuleuven.be/thomas/page/leerplan-secundair/
1. Echt? :lol:

2. Dit draadje gaat over hoe wij vinden dat die lessen er zouden moeten uitzien.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 okt 2022, 18:30

Dit draadje gaat over hoe wij vinden dat die lessen er zouden moeten uitzien.
En dan even vergelijken met de werkelijkheid nietwaar. Geef toe, het gezemel alhier hoort ergens thuis in lang vervlogen tijden. En die tijd komt nooit meer terug.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 okt 2022, 19:00

Wat voor een atheïst gezemel kan zijn, kan voor een gelovige de basis van zijn wereldvisie zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

12 okt 2022, 21:01

frits1955 schreef:
12 okt 2022, 18:30
Dit draadje gaat over hoe wij vinden dat die lessen er zouden moeten uitzien.
En dan even vergelijken met de werkelijkheid nietwaar. Geef toe, het gezemel alhier hoort ergens thuis in lang vervlogen tijden. En die tijd komt nooit meer terug.
'Bijgeloof' is van àlle tijden, en zal àltijd blijven bestaan.
Die tijd hoeft dus niet terug te komen, die zal er altijd zijn.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

13 okt 2022, 11:08

"Geloof" zal wel altijd een dominante plaats innemen..
Maar toen ik als kind gedwongen werd om naar de zondagsmis te gaan
(terwijl mijn ouders dat allbei NIET deden)
en ook mijn communie moest doen, weet ik nog dat enkele jongeren, die catechese volgden,
zelfs fictieve zonden bedachten, omdat wij moésten gaan biechten...!

Ik heb tevens een jeugdtrauma opgelopen wanneer ik in een godsdienstles heel die lijdensweg van de genaamde Jezus Christus moést aanhoren.
De leraar godsdienst genoot zichtbaar van zijn barbaarse retoriek, bij de beulemanstoestanden die de genaamde Christus moest ondergaan.
Wie ooit de film van "Mel Gibson" The Passion of The Christ kon bekijken zonder misselijk te worden heeft allicht sterke zenuwen!?

In heel wat kerken waar ik lang geleden een bezoek bracht om de historische waarde van het gebouw te aanschouwen, repte ik me voorbij de schilderijen van de kruisweg.
Veel teveel sadisme dan goed is voor een gevoelige maag

Vrijheid blijheid...maar er bestaan gelukkig heel andere zaken dan (bij)geloof om uw dag wat op te vrolijken.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

13 okt 2022, 12:36

Wil. schreef:
11 okt 2022, 11:12
God houdt zich enkel bezig met de originele software. Daarna is het aan de programmeurs om die intact te houden. Als ze ermee beginnen rommelen, dan vervalt de garantie :lol:
Schitterende vergelijking !
Doet me denken aan Tsjernobyl. Kernenergie houdt zich bezig met opwekking van stroom. Dan is het aan de programmeurs om die intact te houden. Als ze ermee beginnen te rommelen, dan vervalt de garantie.
Een broodmes is niet gevaarlijk, zolang je er brood mee snijdt. Wanneer je er wild mee rondom zwaait, wordt het gevaarlijk.
Voor het overige denk ik dat het met de lessen godsdienst ongeveer gelijklopend is, zoals je hierboven, net als ik, schreef. Vechten tegen de bierkaai. Men hoeft het niet eens te zijn met religies en hun zienswijze. Maar kennis van onze achtergrond en geschiedenis is, om het zacht uit te drukken, interessant om weten.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 okt 2022, 12:49

@ Hobo.

Er gebeuren tegenwoordig nog veel gruwelijkere misdaden.
Allemaal veel ergere dingen dan wat er destijds met die zgn Jezus is gebeurd.
Zie maar eens naar de daden van IS, Boko Haram, en nog andere bendes terroristen.
En dat gebeurt dan nog allemaal in de naam van god.
In de naam van een fictief wezen, dat zelfs helemaal NIET bestaat.

En dan hebben we het nog niet over de vroegere Christenen gehad.
Zie dan maar naar wat de bende van Columbus destijds, met de bevolking van in Zuid-Amerika heeft uitgehaald om hen tot het Christendom te bekeren. En dan die heksenverbrandingen, en nog véél méér ...!

Wat bijgeloof al niet vermag, en in groep, zijn mensen over het algemeen nog èrger dan beesten! . :twisted:
Laatst gewijzigd door Fazal op 13 okt 2022, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 okt 2022, 12:55

figaretto schreef:
13 okt 2022, 12:36
kennis van onze achtergrond en geschiedenis is , om het zacht uit te drukken, interessant om weten.
Hier ben ik het wel mee eens.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

16 okt 2022, 11:55

Ieder zijn/haar waarheid.
Ieder zijn/haar eigen gelijk.

N.B. Is dit voldoende woke zo?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

16 okt 2022, 13:22

Geloof het of geloof het niet, ik krijg liever ongelijk, dan heb ik tenminste iets geleerd.
Maar dan dienen er wel doorslaggevende (of toch tenminste aanvaardbare) argumenten op tafel te komen. 8)