Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn

hier is plaats voor alle wereldreligies

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

11 mei 2022, 10:52

wat men hier leest is voorgekauwde brol van personen die denken dat ze iets betekenen. Doe zoals ik en verkleed jullie in paters en wandel zo door de straten zie foto


Afbeelding

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

11 mei 2022, 12:06

[attachment=0]60da82a746b242df917519320aed68ac.jpg[/attachment]
Bijlagen
60da82a746b242df917519320aed68ac.jpg
60da82a746b242df917519320aed68ac.jpg (65.18 KiB) 1320 keer bekeken

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mei 2022, 14:01

twistenopdemaan schreef:
11 mei 2022, 10:52
wat men hier leest is voorgekauwde brol van personen die denken dat ze iets betekenen. Doe zoals ik en verkleed jullie in paters en wandel zo door de straten
En? Helpt dat om de godsdienstles in de scholen te veranderen of te verbeteren? Daarover gaat het hier toch óók, nietwaar?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 mei 2022, 14:11

Lang geleden kwamen er tijdens de godsdienst les 2 Mormonen, in hun afgeborstelde kostuum, alles vertellen over HET ware geloof ... zeer interessant tot ze het over de ufo in de vulkaan hadden.
Ik was opslag genezen van ELKE godsdienstwaanzin 8O

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

11 mei 2022, 14:38

Er is blijkbaar plaats tekort bij de broeders van liefde
Al zou er , zonder ons belastinggeld weinig van die liefde overblijven
bij de grootste en oudste multinational in de wereld

[attachment=0]13107128_original.jpg[/attachment]
Bijlagen
13107128_original.jpg
13107128_original.jpg (75.17 KiB) 1309 keer bekeken

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

03 okt 2022, 17:03

Natuurlijk helpt het de samenleving niet vooruit als men
de oude bende idioten vervangt door een nieuwe bende :evil:

https://www.elitereaders.com/guangxi-new-media-center/

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

04 okt 2022, 18:57

URSULAMI schreef:
03 okt 2022, 17:03
Natuurlijk helpt het de samenleving niet vooruit als men
de oude bende idioten vervangt door een nieuwe bende :evil:

https://www.elitereaders.com/guangxi-new-media-center/
Ik begrijp niet goed wat dit te maken heeft met "hoe de lessen godsdienst er zouden moeten uit zien". Tenzij misschien een cryptische verwijzing naar de Toren van Babel. Maar dan nog...
Op blz 4 in dit item (van 9 mei, 18.04u) gaf ik hierover reeds mijn persoonlijke mening.
Wie zich thuis voelt in de westerse wereld met zijn waarden en normen en geen kennis heeft van de verhalen uit het Oude Testament, mist heel wat kennis. Onder die oude bende idioten, zoals jij ze noemt, moet ik dan ook Da Vinci, Rubens, Handel, Bach, Michelangelo en nog dozijnen anderen rekenen ?

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

05 okt 2022, 15:50

Beste Figaretto

U begint over kunst en cultuur
Daar heb ik niks tegen
Ik had het over de believers van het sprookje van God

U zag het gebouw : is dat het ideaal ?
Rembrandts "De vaandeldrager" is aangekocht door een Nederlands museum voor
175 miljoen euro
Is dat een mentaliteit die de wereld beter zal maken ?
Ik dacht het niet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2022, 16:00

Ik snap ook langs geen enkele kant waar het verband is met de godsdienstles.
Een gebouw in de vorm van een penis. OK, dat is wel apart. Ook de prijs voor dat schilderij is hoog, maar nu de stap naar godsdienst. 8O

A.u.b. kleine stapjes nemen, want tot nu toe kan ik niet volgen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 okt 2022, 16:39

Alle fabels rond religie zijn gebaseerd op bijgeloof en op leugens.
Maar de kassa rinkelt wel!
En dat is het uiteindelijke doel...

Het doel is een middel om invloed en macht te verwerven!
Die regelmatig wordt misbruikt.
Ofte "het doel heiligt de middelen" :idea:

Zeker nu de inflatie op hol is geslagen,
zou men beter heel die gesubsidieerde én verzonnen religie naar Fantasialand verwijzen.

Phishing is strafbaar dus valt religie daar ook onder....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 okt 2022, 18:37

Ik snap ook langs geen enkele kant waar het verband is met de godsdienstles.
Simpel toch. In China geven ze tijdens de godsdienstles ook al wel eens seksuele voorlichting en een erectie stelt men dan - vrij zedig - voor met zo'n geërecteerde skyscraper met futuristische ballen. En wat "De Vaandeldrager" betreft - misschien een potloodventer anno 1636? Het is wat duister om de details te onderscheiden. Zo is dat toch he Marsupilami ? :D

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

05 okt 2022, 23:23

En ondertussen zegent diene clowneske paashaas van een Kyrill de toekomstige Russ. strijders en vergeeft hij unconditional al hun toekomstige barbaarse daden en zelfs hun erfzonde .Is dees niet om bloed van te drinken ...? :twisted:

werewoef
AMEN en AUM

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 okt 2022, 00:48

Zoiets als de eerste kruistochten georganiseerd en gefinancierd door de katholieke kerk destijds. En natuurlijk waren die kruisvaarders de braafheid zelve want ze hadden de zegen van de katholieke kerk, ze stonden onder het gezag van de paus.
Conclusie: Rusland is pas aanbeland in de Middeleeuwen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

06 okt 2022, 10:25

Kijk Hobo, en ook wel Ursulami : waar ik heen wil is dit.
Volledig akkoord wanneer je schrijft dat alle religies ONzin zijn. Tenminste wat hun daarbijhorende verhalen betreft. Wat dat betreft, ben ook ik een ongelovige. Die verhalen uit het OT en het NT zijn grotendeels met de nodige hoeveelheid zout te slikken. (Hoewel ik van mening ben dat veel van die verhalen weliswaar echt gebeurd zijn – hiermee bedoel ik de verkeerd geïnterpreteerde natuurrampen – die aan goddelijke oorsprong worden toegeschreven.) Daar zit de fout waardoor heel wat mensen het feit zelf als nonsens beschouwen precies omdat een natuurlijke uitleg in die periode nog niet kon verklaard worden. Men verwerpt het feit omwille van de geforceerde uitleg die er aan gegeven wordt. Het kind met het badwater, zo je wilt.
Belangrijker echter vind ik het resultaat van de boodschap en kijk even om je heen : de christelijk-joodse en bij uitbreiding, de Griekse filosofie en het Romeins recht hebben zich genesteld in de “westerse wereld”. Dit zien we vandaag nog in diezelfde westerse wereld zoals West-Europa en het grootste deel van Noord-Amerika (Canada en de USA). In deze stukken van de wereld heerst nog een aanvaardbare vorm van democratie. Niet altijd perfect, dat weet ik ook, maar toch nog ergens min of meer beschaafd.
Wanneer we nu kijken naar andere delen, waar het bovengenoemde christendom en aanverwanten niet is doorgedrongen of anders verdreven zijn geweest door andere samenlevingsvormen (de islam bvb) dan zie je daar niets dan kommer en kwel. Hier hoeven geen voorbeelden van, kijk naar het nieuws.
Hoe men het ook draait of keert, ik stel vast dat vandaag de situatie voor de bevolking in de meeste landen een link heeft naar hun religieuze of non-religieuze achtergrond of geschiedenis. Zelf prijs ik me gelukkig om in de westerse wereld te mogen verblijven, ook al heeft deze een bloedige periode achter de rug. Maar ook niet-christelijke stelsels hebben deze eveneens achter de rug of beter gezegd, zijn nog gaande.
Daarom, en niet alleen om culturele redenen, denk ik dat het interessant is dat godsdienstonderwijs nuttig is voor jonge mensen om te beseffen hoe het komt dat wij hier leven zoals dit nu het geval is.
Het lijkt me dan ook nogal contradictorisch dat het Westen, zeker aan de linkse kant, uitmunt in christelijke naastenliefde bij de opvang van ontelbare schamele “vluchtelingen” terwijl zij op de eerste rij staan of stonden om die christelijkheid te vernederen en te verfoeien. Waarschijnlijk is het sediment van hun christelijk verleden nog ergens aan het sluimeren. :wink:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 okt 2022, 10:45

de christelijk-joodse
Dat blijft toch een merkwaardige combinatie- "christelijk-joods". Volgens velen is die combinatie een mythe om zich af te zetten tegen "andere" culturen en zich superieur te voelen. Verder ontgaat het de gebruikers van die "christelijk-joodse" visie dat het christendom doorheen de eeuwen zijn uiterste best gedaan heeft om het jodendom uit te roeien middels pogroms, ghetto's, stigmatisering , inquisitie en als kers op de taart: de holocaust.
Dat de impact van godsdienst niet te onderschatten is klopt natuurlijk wel. Het is zeer boeiend om het arbeidsethos van het protestantisme te koppelen aan economisch gewin en zo bij bv.de gouden eeuw van Holland uit te komen en bij uitbreiding het ontstaan van het kapitalisme en bijhorende handelsgeest in de Angelsaksische wereld. Mag ik u dienaagaande de lezing van de grote Max Weber aanbevelen die de zeer correcte band tussen het calvinisme/protestanisme en de opkomst van het kapitalisme uit de doeken doet.
Dat je de "godsdiensles" zou nodig hebben om jongeren diets te maken waarom wij leven zoals wij leven is verder geheel voor Uw rekening en heeft allicht te maken met Uw gebrek aan kennis van het moderne onderwijscurriculum. :wink:
Laatst gewijzigd door frits1955 op 06 okt 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.