Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn

hier is plaats voor alle wereldreligies

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

06 okt 2022, 11:47

Ooit , ergens gelezen op internet

Een van de meest geliefde argumenten van religieuze mensen is:
"Religie in een of andere vorm is aanwezig in alle culturen.

Antropoloog Donald Brown stelde een lijst samen van menselijke universalia die ook in alle culturen aanwezig zijn. De lijst is vrij uitgebreid, ik zal slechts enkele punten citeren:
Angst voor de dood, kietelen, dansen, kapsels, decoraties, humor, muziek, kleuraanduiding, angst voor slangen, huwelijksritueel, pogingen om de toekomst te voorspellen, wederzijdse uitwisseling, waarzeggerij, rouw om de doden, groepsidentiteit, decoratieve kunsten, verdeling in goed en kwaad, nummer twee, afgunst, wraak, verbod op verkrachting, eigen namen, classificaties, speer, taalkundige redundantie, gezichtscommunicatie, liefde voor snoep, dagelijkse routine, hygiëne, ritme, hefboomwerking, seksuele jaloezie, droominterpretatie, eigendom, vaten, statussen en rollen, angsten en manieren om ze te overwinnen, taboes, taboevoedsel, taboewoorden, weven, lichaamsversiering, folklore, cycliciteit van tijd, Oedipuscomplex, vrijgevigheid roept respect op, etiquette, etnocentrisme, taal die wordt gebruikt voor verkeerde informatie, trots, veroordeling van hebzucht, speelgoed, mentale kaarten, man ouder dan vrouw, spreekwoorden en gezegden, anticipatie, het concept van risico, zelfbeheersing, rollenspel, streven naar een positief gevoel van eigenwaarde, roddelen

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 okt 2022, 12:01

Beste Marsupilami: een voorstel! Reageer nu eens op hetgeen hier geschreven werd en wordt (naar aanleiding overigens van uw posts) en plemp hier niet steeds opnieuw niet terzake doende lappen tekst neer. Dit is een forum - op een forum reageer je inhoudelijk op elkaars bemerkingen en meningen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

07 okt 2022, 15:26

Of het nu religie is of eender welk geloof dat men aan iets hecht...
Wie er zich goed of beter bij voelt kan er een houvast aan hebben...

Maar ik herinner me nog de hoefijzers op een boerenstee...
Sommigen zagen geluk in het bezit van een konijnenpoot.
En wie kent niet het klavertje 4 !?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 okt 2022, 17:16

Je vraagt je toch werkelijk af hoe het komt dat bijgeloof in de 21ste eeuw nòg altijd zó levendig is!?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

08 okt 2022, 09:21

De vertellingskes zoals o.a. het scheppingsverhaal
waarbij die GOD dan nog een EVA moest scheppen uit een rib van ADAM...!?

Diezelfde GOD was na 6 dagen moe en moest een dagje rust nemen....
De éne godsdienst heeft vrijdag als rustdag, de ander zaterdag en dan de anderen zondag; :!: :?:

Nu, ja, de éne heeft leentjebuur gespeeld bij de ander....

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 okt 2022, 10:19

Die verschillende rustdagen werd bedongen door de vakbonden en afgesloten in hun paritair comité. :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 okt 2022, 12:21

Hobo schreef:
08 okt 2022, 09:21
De vertellingskes zoals o.a. het scheppingsverhaal
waarbij die GOD dan nog een EVA moest scheppen uit een rib van ADAM...!?

Diezelfde GOD was na 6 dagen moe en moest een dagje rust nemen....
De éne godsdienst heeft vrijdag als rustdag, de ander zaterdag en dan de anderen zondag; :!: :?:

Nu, ja, de éne heeft leentjebuur gespeeld bij de ander....
De godsdienstles is tóch nodig, zie ik.

Voor de joden is de zaterdag de 7e dag van de week. Ze baseren zich op hun geschriften.

De christenen hebben zondag als rustdag omdat Jezus op die dag verrezen is. Als ze de rustdag gewoon hadden 'afgekeken' van de joden, dan zouden ze ook de zaterdag moeten nemen, maar dat is niet het geval.

De moslims hebben hun belangrijkste gebed op vrijdagmiddag, maar ze hebben in feite geen rustdag die met hun godsdienst verbonden is. Maar van vrijdag tot en met zondag is het in veel moslimlanden veel kalmer.


Ik vraag me af hoeveel kinderen in christelijke scholen weten waarom de zondag de rustdag is en niet de zaterdag. 'Wat heeft dat voor belang?' is dan de reactie. Het is kennis van de cultuur waarin je leeft en het besef dat je daarvan deel uitmaakt. Maar je kunt zonder. Ik ken iemand die niet kan lezen en schrijven en toch behoorlijk goed zijn brood verdient.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 okt 2022, 14:43

Situatie in de VS sinds 1971. Wat is belangrijk in het leven?
Filosofie en godsdienst zouden daarin een rol kunnen spelen, maar ...


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

08 okt 2022, 18:11

frits1955 schreef:
06 okt 2022, 10:45
de christelijk-joodse

Dat je de "godsdiensles" zou nodig hebben om jongeren diets te maken waarom wij leven zoals wij leven is verder geheel voor Uw rekening en heeft allicht te maken met Uw gebrek aan kennis van het moderne onderwijscurriculum. :wink:
Het moderne onderwijscurriculum, zoals u het noemt, heeft me geleerd via de internationale onderzoekscentra zoals PISA, dat het niveau in Vlaanderen op onderwijsgebied al een paar decennia desastreus aan het dalen is.
Mijn vermeend gebrek aan kennis zal dan wellicht te maken hebben met valse cijfers van deze instanties. :wink:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

08 okt 2022, 19:25

Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn.

Afschaffen die handel.
Niets anders dan bedrog, toegepast op kwetsbare mensen welke voor bijgeloof vatbaar zijn.
Het is natuurlijk niet verboden om aan zelfstudie te doen voor degenen die het interesseert.
Maar dring het aan anderen niet op.
Laatst gewijzigd door Fazal op 08 okt 2022, 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 okt 2022, 19:31

Fazal schreef:
08 okt 2022, 19:25
Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn.

Afschaffen die handel.
Niets anders dan bedrog, toegepast op kwetsbare mensen welke voor bijgeloof vatbaar zijn.
Het is natuurlijk niet verboden om aan zelfstudie te doen voor degenen die het interesseert.
Maar dring het aan anderen niet op.
Ik geef je gelijk.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 okt 2022, 14:33

Het moderne onderwijscurriculum, zoals u het noemt, heeft me geleerd via de internationale onderzoekscentra zoals PISA
Een onderwijscurriculum heeft niets te maken met PISA - of andere leerresultaten maar wel met het AANBOD van vakken binnen een schoolstructuur. Jij stelt dat het vak godsdienst nodig is om de leerlingen de wereld waarin ze leven te leren kennen. Mijn antwoord daarop is dat - afhankelijk van de onderwijsrichting - er veel andere vakken zijn waar wereldwijsheid aan bod komt zoals maatschappelijke vorming, geschiedenis, de levensbeschouwelijke vakken, clustervakken zoals media & cultuur, mens & wereld, de richting cultuurwetenschappen en noem maar op.
Overigens staan de levensbeschouwelijke vakken stevig op de helling de volgende jaren...

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 okt 2022, 14:56

Volgens mij staat héél het onderwijs op de helling. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 okt 2022, 15:23

Ik heb zo'n vermoeden dat er en parallel te trekken valt tussen de achteruitgang in de 'echte schoolvakken' zoals wiskunde en begrijpend lezen enerzijds, en het vak godsdienst anderzijds.
Dat geldt voornamelijk voor de katholieke godsdienst. Hoeveel leerlingen die afstuderen in een ASO-richting kunnen uitleggen wat 'de Heilige Drievuldigheid' is? Waarom Paulus belangrijk is? Wat de onbevlekte ontvangenis betekent? Wat de inhoud en het belang is van de bergrede? Welke boeken in het Oude Testament thuishoren en welke in het Nieuwe Testament, indien ze dat in meerkeuzevragen zouden moeten aanduiden?
Als we hierover een test zouden organiseren onder de 18-jarigen die godsdienstles hebben gekregen, dan zouden we merken dat hun kennis quasi onbestaande is.

Het zijn nochtans basisbouwstenen van het christendom die men in het middelbaar zou moeten uitgelegd krijgen.
Leerlingen die talen studeren moeten toch ook weten wat onderwerp en lijdend voorwerp betekenen? Ze moeten toch weten wat lidwoorden zijn (en de soorten)? Die moeten toch het onderscheid kennen tussen lyriek en dramatiek?
Wie wiskunde studeert moet toch besef hebben van de stelling van Pythagoras? Van een hypotenusa en een asymptoot en zoveel andere zaken.

Waarom blijft en blijkt de kennis van de basis van het geloof dan zo achterwege? Ik ken het antwoord wel, maar degenen die er iets aan kunnen doen, blijven in gebreke.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 okt 2022, 17:08

Wat weten de jongeren zelfs aan de unif over het verleden . NIKS
Dat zie je bij Blokken. Vraag eens waar de Belgen stand hielden in WO I;; ge gaat nogal antwoorden krijgen Idem met het koningshuis.