tekst schrijven in Word in 2 kolommen .-opgelost
-
joerky - Lid geworden op: 18 jun 2012, 22:48
Hallo,
Ik wil een tekst schrijven in 2 kolommen in Word. In de 1ste staat wat ik zeg (mijn verhaal) en in de 2de staan de handelingen die ik doe op die tekst. Zo kan ik zien wanneer ik welke handeling moet doen, bij welke tekst. Ik zat reeds bij "Indeling" en "2 kolommen", maar aangezien er geen tussenlijn is, lukt het niet.
Joerky.
Ik wil een tekst schrijven in 2 kolommen in Word. In de 1ste staat wat ik zeg (mijn verhaal) en in de 2de staan de handelingen die ik doe op die tekst. Zo kan ik zien wanneer ik welke handeling moet doen, bij welke tekst. Ik zat reeds bij "Indeling" en "2 kolommen", maar aangezien er geen tussenlijn is, lukt het niet.
Joerky.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.
-
E.T. en hviaene,
Ik test dit uit. Bij succes laat ik het weten.
Joerky.
P.S. : zo geen succes, bekijk ik het wel, of hou ik het bij een geschreven exemplaar.
Ik test dit uit. Bij succes laat ik het weten.
Joerky.
P.S. : zo geen succes, bekijk ik het wel, of hou ik het bij een geschreven exemplaar.
HP / Windows 11 Pro / Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz / Ram 16,0 GB / 64-bits besturingssysteem, x64-processor / 1 TB / WinFirewall / Mozilla Firefox / Kaspersky.
-
hviaene,
Heb zonet iets geprobeerd met "tabellen". Is best leuk. Zo ga ik het doen. Bedankt voor de tip.
Joerky.
Heb zonet iets geprobeerd met "tabellen". Is best leuk. Zo ga ik het doen. Bedankt voor de tip.
Joerky.
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Om een tussenlijn te laten weergeven moet je - als je begint met kolomindeling via de menu-optie 'Indeling' -, niet meteen op het icoon 'Twee' klikken (als je 2 kolommen wil), maar kiezen voor: 'Indeling - Meer kolommen', en dan pas in het verschijnende venster het gewenste aantal kolommen aanduiden, waarna je er ook voor kunt kiezen om automatisch een lijn tussen de kolommen te laten plaatsen.Die tussenlijn verschijnt pas nadat je in de tweede kolom wat hebt ingevoerd en op Enter hebt gedrukt. De cursor verplaatsen naar die tweede kolom gaat pas als je in de eerste kolom een kolomeinde hebt ingevoerd (via 'Indeling - Einde markeringen - Kolom').joerky schreef: ↑07 dec 2025, 18:07Ik wil een tekst schrijven in 2 kolommen in Word. In de 1ste staat wat ik zeg (mijn verhaal) en in de 2de staan de handelingen die ik doe op die tekst. Zo kan ik zien wanneer ik welke handeling moet doen, bij welke tekst. Ik zat reeds bij "Indeling" en "2 kolommen", maar aangezien er geen tussenlijn is, lukt het niet. Joerky.
Zorg ervoor dat je in beide kolommen hetzelfde aantal regels (al dan niet leeg) aanhoudt.
Ook opletten dat als de kolommen niet een gehele pagina omvatten en je na de kolommen weer de volledige breedte van de pagina wil gebruiken, je na de kolommen een sectie-einde invoert (via 'Indeling - Einde markeringen - (en onder Sectie-einden) Doorlopend'). Hetzelfde moet je ook doen voordat je met kolommen begint en er bóven de kolommen tekst staat die de volledige pagina-breedte omvat.
Kolommen lijken mij voor jouw doel erg geschikt, maar gebruik maken van een tabel (zoals hierboven door hviaene voorgesteld) zou ook kunnen.
Als je niet gewend bent om met kolommen te werken, is het even wennen, maar moeilijk is het niet. Je moet uiteraard díe indeling kiezen die je zelf het prettigst vindt. Velen willen blijven gebruiken waaraan men gewend is en daar is niets op tegen. Smaken kunnen verschillen nietwaar.
Dat denk ik niet.
Tekstvakken zou ik voor het doel waar het bij de vragensteller om gaat, ten zeerste afraden. Dan moet hij er veel maken en dat is vragen om moeilijkheden.Wil je apart kunnen typen in beide vakken kan je beter een oplossing zoeken met twee tekstvakken.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Je hebt per pagina maar 2 teksvakken nodig ... het probleem bij gewone kolommen (voor niet geoefende gebruikers) is het typen in beide kolommen tegelijkertijd ... bv links een vraag van 5 regels, rechts het antwoord van 1 regel. Daarna links 8 regels en rechts slechts 2. Het gebruik van zachte en harde returns vraagt oefening en kan achteraf helemaal in de soep draaien bij het printen ...
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Problemen met afdrukken heb ik bij het gebruik van kolommen nog nooit ondervonden, en tekstvakken kunnen nogal makkelijk verschuiven. Maar ik wil je van het gebruik daarvan niet weerhouden. Zoals ik hierboven al schreef: je moet gebruiken wat je zelf het handigst vindt.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Ben al jaren op pensioen hoor en sindsdien heb ik nog weinig met teksten in kolommen, tabellen enzoverder moeten werken. Wat ik mij nog wel goed herinner is dat nogal wat collega's dachten dat hun tekstverwerker nog een schrijfmachine was (en hun rekenblad een rekenmachine).