Excel hulp gezocht
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Bedankt aan de raadgevers maar dit "vervult mijn droom niet", ik droomde ervan alles rechts van kolom I zodat dat gewoon blijft staan.
Nu ben ik iets anders aan het proberen, namelijk die tabel op een tweede rekenblad zetten, en daar dan verwijzen naar in de formules verwijzen naar dat eerste rekenblad, die zouden dan als volgt worden
=MAX(B$6:B$1000) wordt =MAX(Medicatie.xslm!B$6:B$1000)
Maar ik geraak aan die formule voor de bepaling van de datum niet aan uit, deze formule ziet er als volgt uit
=INDEX(A$6:A$1000;VERGELIJKEN(MAX(B$6:B$1000);B$6:B$1000;0))
Hoe moet die dan zijn om naar een ander rekenblad te verwijzen.
Bedankt en groetjes
Danny
Nu ben ik iets anders aan het proberen, namelijk die tabel op een tweede rekenblad zetten, en daar dan verwijzen naar in de formules verwijzen naar dat eerste rekenblad, die zouden dan als volgt worden
=MAX(B$6:B$1000) wordt =MAX(Medicatie.xslm!B$6:B$1000)
Maar ik geraak aan die formule voor de bepaling van de datum niet aan uit, deze formule ziet er als volgt uit
=INDEX(A$6:A$1000;VERGELIJKEN(MAX(B$6:B$1000);B$6:B$1000;0))
Hoe moet die dan zijn om naar een ander rekenblad te verwijzen.
Bedankt en groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
lode - Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14
Ook dat is mogelijk, wat is de naam van het werkblad waar uw dagelijkse gegevens in staan ?
Die heb je nodig om de gegevens in uw tabel met de min en max aan te passen.
Die heb je nodig om de gegevens in uw tabel met de min en max aan te passen.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17
-
lode - Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14
Waarom een nieuw werkblad openen om uw totalen in te zetten ?
Gemakkelijker werken in het zelfde werkblad maar met 2 bladen.
nl. dagelijks: waar al uw metingen staan
en totalen: waar uw tabel met al uw min en max staan
Zo kan je gemakkelijk switchen van het één naar het ander.
Wat denk je ?

Als je dan uw tabel op het blad "dagelijks" knipt en plakt in uw blad "totalen" dan zouden de formules zich aanpassen.
Gemakkelijker werken in het zelfde werkblad maar met 2 bladen.
nl. dagelijks: waar al uw metingen staan
en totalen: waar uw tabel met al uw min en max staan
Zo kan je gemakkelijk switchen van het één naar het ander.
Wat denk je ?

Als je dan uw tabel op het blad "dagelijks" knipt en plakt in uw blad "totalen" dan zouden de formules zich aanpassen.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
-
Lode, mijn droom is eigenlijk als volgt, ik open dat werkblad met mijn dagelijkse metingen en als ik gans bovenaan sta, dan zie ik links mijn dagelijkse metingen en rechts die kader met de gemiddelden.
Ik zie daar dat ik op een bepaalde dag een hoge bloeddruk had, ik wil uit nieuwsgierigheid weten hoe het de dagen ervoor en de dagen erachter was, ik scrol dus naar die bepaalde datum en intussen is ook die kader met gemiddelden weg, en dat dacht ik op te kunnen lossen met het beletten dat dat rechtse gedeelte zou mee scrollen, met die functie van blokkeren van lijnen of kolommen, maar blijkbaar kan ik die mogelijkheid niet gebruiken om te bekomen wat ik zou willen.
Mijn volgende gedacht was wat jij daar voorstelt, namelijk met bladen werken in dat werkblad, en daar kwam ik bij dat probleem bij die formule waar men verwijst naar de index, ik zat daar te sukkelen.
Als ik verder nadacht kwam ik tot de conclusie dat dit ook niet mijn droom zou kunnen vervullen, namelijk die kader met die gemiddelden steeds in beeld te hebben, ik zou moeten switchen.
Goed, het zal dus switchen worden, maar daar moet ik toch iemand vinden die mij de juiste schrijfwijze van die werkende formule die op blad1 staat, namelijk =INDEX(A$6:A$1000;VERGELIJKEN(MAX(C$6:C$1000);C$6:C$1000;0)) , op dat tweede blad te zetten, voor de max/min getallen is dit =MAX(Blad1!B$6:B$1000)
Zo Lode dit was opnieuw een lang epistel waarvoor mijn dikke sorry …
Groetjes
Danny
Ik zie daar dat ik op een bepaalde dag een hoge bloeddruk had, ik wil uit nieuwsgierigheid weten hoe het de dagen ervoor en de dagen erachter was, ik scrol dus naar die bepaalde datum en intussen is ook die kader met gemiddelden weg, en dat dacht ik op te kunnen lossen met het beletten dat dat rechtse gedeelte zou mee scrollen, met die functie van blokkeren van lijnen of kolommen, maar blijkbaar kan ik die mogelijkheid niet gebruiken om te bekomen wat ik zou willen.
Mijn volgende gedacht was wat jij daar voorstelt, namelijk met bladen werken in dat werkblad, en daar kwam ik bij dat probleem bij die formule waar men verwijst naar de index, ik zat daar te sukkelen.
Als ik verder nadacht kwam ik tot de conclusie dat dit ook niet mijn droom zou kunnen vervullen, namelijk die kader met die gemiddelden steeds in beeld te hebben, ik zou moeten switchen.
Goed, het zal dus switchen worden, maar daar moet ik toch iemand vinden die mij de juiste schrijfwijze van die werkende formule die op blad1 staat, namelijk =INDEX(A$6:A$1000;VERGELIJKEN(MAX(C$6:C$1000);C$6:C$1000;0)) , op dat tweede blad te zetten, voor de max/min getallen is dit =MAX(Blad1!B$6:B$1000)
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Danny. schreef: ↑25 mei 2020, 18:52Lode, mijn droom is eigenlijk als volgt, ik open dat werkblad met mijn dagelijkse metingen en als ik gans bovenaan sta, dan zie ik links mijn dagelijkse metingen en rechts die kader met de gemiddelden.
Goed, het zal dus switchen worden, maar daar moet ik toch iemand vinden die mij de juiste schrijfwijze van die werkende formule die op blad1 staat, namelijk
=INDEX(A$6:A$1000;VERGELIJKEN(MAX(C$6:C$1000);C$6:C$1000;0)) , op dat tweede blad te zetten, voor de max/min getallen is dit =MAX(Blad1!B$6:B$1000)
Groetjes
Danny
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Bij elk bereik dat je in een formule gebruikt, moet je vermelden op welk blad dat betrekking heeft als het niet het blad is waarin de formule staat. Als de gegevens waarop de formule betrekking heeft in Blad1 staan, dan wordt bovenstaande formule in Blad2 dus:
Code: Selecteer alles
=index(Blad1!A$6:A$1000;vergelijken(max(Blad1!C$6:C$1000);Blad1!C$6:C$1000;0))-
Nog 1 opmerking (een herhaling van wat ik al in mijn eerste bericht schreef): als je het maximum in blad2 al in een cel hebt staan, dan kun je in de formule voor de bijbehorende datum die hierboven staat, naar die cel verwijzen in plaats van het maximum ook nog eens in de datumformule op te nemen.
Voorbeeld: voor de datum van een maximum is je formule nu:
=index(Blad1!A$6:A$1000;vergelijken(max(Blad1!C$6:C$1000);Blad1!C$6:C$1000;0))
Stel dat het maximum in blad2 in cel P3 staat, dan kun je in de formule het vetgedrukte gedeelte vervangen door P3. De formule in blad2wordt dan:
=index(Blad1!A$6:A$1000;vergelijken(P3;Blad1!C$6:C$1000;0))
Voorbeeld: voor de datum van een maximum is je formule nu:
=index(Blad1!A$6:A$1000;vergelijken(max(Blad1!C$6:C$1000);Blad1!C$6:C$1000;0))
Stel dat het maximum in blad2 in cel P3 staat, dan kun je in de formule het vetgedrukte gedeelte vervangen door P3. De formule in blad2wordt dan:
=index(Blad1!A$6:A$1000;vergelijken(P3;Blad1!C$6:C$1000;0))
-
OK Franç, ik begrijp de voorgestelde wijziging, heeft dit enige invloed op de snelheid waarmede Excel de berekeningen doet, dat zal wel, maar ik geloof dat de tijdswinst miniem zal zijn, en nauwelijks merkbaar in wat ik hiermede doe, maar je hebt gelijk, wat met die berekening moet bereikt worden, staat reeds enkele cellen ernaast.
Ik wil hier nogmaals mijn bijzondere dank uitspreken naar de helpers toe, maar toch in het bijzonder jij Franç bij het opstellen van die formules, men moet toch toegeven, bij het schrijven van zo een formule moet uiterst voorzichtig zijn of het resultaat is niet wat men verwacht ...
Groetjes
Danny
Ik wil hier nogmaals mijn bijzondere dank uitspreken naar de helpers toe, maar toch in het bijzonder jij Franç bij het opstellen van die formules, men moet toch toegeven, bij het schrijven van zo een formule moet uiterst voorzichtig zijn of het resultaat is niet wat men verwacht ...
Groetjes
Danny
-
Nee, niet merkbaar.
Dat is waar. Bij gebruik van formules in Excel moet men nauwkeurig, zéér nauwkeurig te werk gaan.