Excel - fout voorwaardelijke opmaak
-
paco - Lid geworden op: 07 dec 2004, 15:03
Beste,
Heb een uitgebreid databestand en om uit te zoeken voor welk record ik nog een foto moet maken en welke ik al heb, heb ik een formule voor voorwaardelijke opmaak gemaakt om aan te duiden met een bepaalde achtergrond kleur indien ik de foto reeds heb of niet.
In bijlage zie je dat cel "J9" NIET groen wordt ingekleurd, hoewel ik die foto wel al heb in cel "P5257'. Daarentegen wordt de cel "K9" wel geel ingekleurd hoewel ik deze foto NIET heb ik kolom Q.
Wat heb ik fout gedaan??
Graag jullie hulp!
Heb een uitgebreid databestand en om uit te zoeken voor welk record ik nog een foto moet maken en welke ik al heb, heb ik een formule voor voorwaardelijke opmaak gemaakt om aan te duiden met een bepaalde achtergrond kleur indien ik de foto reeds heb of niet.
In bijlage zie je dat cel "J9" NIET groen wordt ingekleurd, hoewel ik die foto wel al heb in cel "P5257'. Daarentegen wordt de cel "K9" wel geel ingekleurd hoewel ik deze foto NIET heb ik kolom Q.
Wat heb ik fout gedaan??
Graag jullie hulp!
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Best geen verwijzing naar volledige kolommen gebruiken als er in die kolommen andere gegevens voorkomen als die waarmee je wil vergelijken (zoals bij jou het geval is in P1 en Q1).
Stel dat je gegevens van rij 2 t/m rij 1000 lopen, doe dan het volgende:
1. Selecteer J2:J1000 en gebruik bij voorw. opmaak als formule:
=VERGELIJKEN($J2;$P$2:$P$1000;0)
2. Selecteer K2:K1000 en gebruik bij voorw. opmaak als formule:
=VERGELIJKEN($K2;$Q$2:$Q$1000;0)
Stel dat je gegevens van rij 2 t/m rij 1000 lopen, doe dan het volgende:
1. Selecteer J2:J1000 en gebruik bij voorw. opmaak als formule:
=VERGELIJKEN($J2;$P$2:$P$1000;0)
2. Selecteer K2:K1000 en gebruik bij voorw. opmaak als formule:
=VERGELIJKEN($K2;$Q$2:$Q$1000;0)
-
paco - Lid geworden op: 07 dec 2004, 15:03
Bedankt voor de reactie Franç, maar krijg nog steeds dezelfde fouten.
zal verder zoeken zijn...........
salukes,
ps: dacht dat je vroeger kon aanduiden dat je - indien er gereageerd werd op je bericht - een mailtje ter kennisgeving hiervan ontving. Zie dat nu niet meer staan..........
Paco
zal verder zoeken zijn...........
salukes,
ps: dacht dat je vroeger kon aanduiden dat je - indien er gereageerd werd op je bericht - een mailtje ter kennisgeving hiervan ontving. Zie dat nu niet meer staan..........
Paco
-
De formules die ik vermeldde zijn juist (ik heb die getest met dezelfde gegevens als in de afbeelding die je in een bericht hierboven plaatste). Er moet dus in jouw blad iets fout zijn. Als je wil dat ik je Excelbestand bekijk, dan kan dat. Schrijf dan even een privébericht, dan kan ik je daarna een e-mailadres doorgeven.
Ik krijg al lang, zéér lang, geen melding meer via e-mail als er op een bericht van mij gereageerd is. Daar zal een reden voor zijn...
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
-
7000 rijen is geen probleem voor Excel (Excel 'kent' meer dan 1 miljoen rijen). Wel is het zo dat naarmate je meer formules gebruikt (duizenden) de werking van een blad trager kan verlopen, maar je computerconfiguratie kan daarbij ook een rol spelen.
Dat wist ik niet; dank voor je reactie E.T.
-
Naargelang de Excel versie die je gebruikt zijn er wel degelijk maxima, maar deze zouden dan bij overschrijding een foutmelding moeten geven.
In Excel 2007 bedraagt de maximale lengte van formules 8.192 tekens en is de maximale interne formulelengte 16.384 bytes. In eerdere versies van Excel was de maximale lengte van formules slechts 1.024 tekens en bedroeg de maximale interne formulelengte slechts 1.800 bytes. Wanneer alle formule-argumenten (inclusief waarden, verwijzingen en/of namen) de maximale limieten van eerdere versies van Excel overschrijden, leveren de formules de fout #WAARDE! op wanneer u de werkmap opslaat in een eerdere Excel-bestandsindeling.
In Excel 2007 bedraagt de maximale lengte van formules 8.192 tekens en is de maximale interne formulelengte 16.384 bytes. In eerdere versies van Excel was de maximale lengte van formules slechts 1.024 tekens en bedroeg de maximale interne formulelengte slechts 1.800 bytes. Wanneer alle formule-argumenten (inclusief waarden, verwijzingen en/of namen) de maximale limieten van eerdere versies van Excel overschrijden, leveren de formules de fout #WAARDE! op wanneer u de werkmap opslaat in een eerdere Excel-bestandsindeling.
-
Je hebt het over de lengte van formules; die zijn bij de vragensteller geen probleem. De vragensteller had het over het aantal rijen (en dus het aantal formules) dat hij kan gebruiken, dat is wat anders.
-
Hoewel die wijziging geen foutmelding zal geven, is die niet aan te bevelen omdat rij 1 een ander soort gegevens bevat als de rijen daaronder en waarop de berekeningen moeten plaatsvinden.
Het feit dat de fout bij de vragensteller er in bestaat dat een cel wel gekleurd wordt (en er dus een voorw. opmaak wordt toegepast) maar niet de juiste kleur, kan redelijkerwijs niet anders betekenen dan dat de ingestelde formule(s) bij voorw. opmaak niet juist is/zijn.
-
@Paco cel J9 en K9 is dat de enige fout die u is opgevallen? Is het de eerste van meerdere?
Wat gebeurt er als je de opmaak van J8 en K8 gewoon kopieert?
Zit er misschien een schrijffout in cel P5257?
Zijn de kleuren van J11 en K11 wel juist?
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Er wordt geen foutmelding gegeven omdat er geen fout is.
Het is juist dat de eerste rij niet moet worden meegenomen maar dat is in dit geval geen probleem als dat wel gebeurd.
Inderdaad de formule is niet juist. De vraagsteller gebruikt kolom verwijzingen (=vergelijken($J2;$J:$J;0) maar voor de te testen start cel begint hij bij 2 (=vergelijken($J2;$J:$J;0). Hierdoor wordt niet de inhoud van de cel die men wil testen gebruikt maar de inhoud van de volgende cel. bvb bij het testen van cel J9 word door excel de inhoud van cel J10 gebruikt. Verander $J2 naar $J1 en het is opgelost.franç schreef: ↑27 aug 2019, 21:07Het feit dat de fout bij de vragensteller er in bestaat dat een cel wel gekleurd wordt (en er dus een voorw. opmaak wordt toegepast) maar niet de juiste kleur, kan redelijkerwijs niet anders betekenen dan dat de ingestelde formule(s) bij voorw. opmaak niet juist is/zijn.
p.s. De formules die U voorstelt werken ook
-
Dat er geen foutmelding zal volgen, dat schreef ik ook. Maar het is tamelijk onzinnig om cellen in de berekening te betrekken die niets met die berekening te maken hebben. In programmeursopleidingen zal zoiets ook worden afgeraden.
Je vergist je wat de gebruikte formule betreft: het heeft voor het onderhavige probleem uiteraard geen zin om een celwaarde in dezelfde kolom te laten zoeken als die waarin de celwaarde staat. Als je J2 in de gehele kolom J zoekt, dan hoef je de formule niet te gebruiken, dan weet je op voorhand dat die waarde in rij 2 staat.hovel schreef: ↑28 aug 2019, 12:57De vraagsteller gebruikt kolom verwijzingen (=vergelijken($J2;$J:$J;0) maar voor de te testen start cel begint hij bij 2 (=vergelijken($J2;$J:$J;0). Hierdoor wordt niet de inhoud van de cel die men wil testen gebruikt maar de inhoud van de volgende cel. bvb bij het testen van cel J9 word door excel de inhoud van cel J10 gebruikt. Verander $J2 naar $J1 en het is opgelost.
Misschien wilde je hetzelfde zeggen voor het geval kolom P of Q als zoekkolom gebruikt wordt (wat de vragensteller wil). Wel, ook in dat geval is je redenering niet juist. Met wijzigen van $J2 naar $J1 zal dan ook het probleem van de vragensteller niet opgelost zijn.
Aan paco: op Seniorennet kun je via privéberichten geen Excelbestanden meesturen (althans niet voor zover ik weet). Ik stuurde je om 10.25 vanmorgen een privébericht, maar je hebt dat nog niet gelezen.