WORD : sjablonen ....

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

21 sep 2023, 11:21

Hallo iedereen,

Ik "werk" al jaren met 'WORD' (Windows 11 / Microsoft 365 Home) ... maar heb nog nooit een eigen gemaakt sjabloon gemaakt.
Nu ben ik van plan om een soort familieboek te maken.
Het grootste deel van het werk is al gedaan, en dan denk ik aan opzoekingen doen (en in diverse documenten verwerken), interviews afnemen (en in diverse documenten verwerken).
Momenteel zit ik zo aan een 250 bladzijden tekst met hier en daar een afbeelding.
Maar nu komt de 'opmaak' van het geheel (het boek) aan bod.
Uiteraard streef ik ernaar om het hele boek in een uniforme vormgeving te gieten, waarmee ik in eerste instantie bedoel dat de marges boven- en onderaan, links en rechts op alle pagina's dezelfde zouden zijn, zodat 'het tekstvlak' over heel het boek identiek zou zijn (wat niet het geval is bij de individuele 'documenten' die ik aangemaakt heb) :oops:
Ik besef NU maar al te goed dat ik daaraan eerder had moeten denken :(

Maar kan ik die stommiteit niet goedmaken door bv een sjabloon aan te maken en vervolgens mijn diverse documenten te kopiëren naar dat sjabloon ?
Zorgt dat ervoor dat de individuele opmaak/opmaken van de documenten wordt/worden overschreven door dat éne sjabloon waardoor het (hele) boek eenzelfde vormgeving heeft ?

Indien het antwoord op deze vraag "ja" is ... kan iemand mij (in eenvoudige stappen) uitleggen hoe ik een sjabloon aanmaak waar enkel de marges boven en onder, links en rechts 'vast staan' ?

Het zou de gewenste 'assemblage' van mijn documenten naar mijn boek enorm vergemakkelijken .... wat zoveel betekent dat ik jullie ZEER DANKBAAR zou zijn voor jullie hulp.

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 sep 2023, 11:42

Zeer belangrijk is om voor hier aan te beginnen je een copy(s) neemt van al je teksten. Het kan soms heel erg misgaan.

Ook altijd voorafgaandelijk een printer kiezen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 sep 2023, 12:57

Hoe zijn je oorspronkelijke teksten getypt?
Hopelijk niet met achter elke regel een "harde return". Zijn er alinea´s? Hoe uitgelijnd? Overal? Heb je "tabs" gebruikt?

Je nieuwe sjabloon moet dat met paginanummer? Recto-Verso? Hoofding?
Voetnoten? Tussentitels? Hoofdstukken? Inhouds opgave? Blanco pagina´s?

Let op met bv het samen houden van alinea´s of ook het voorkomen van wezen en weduwen. Er zijn - tig vele instellingen dus zeker eerst een deel testen en je originelen teksten apart opslaan.

Misschien zijn er in Word wel geschikte
modellen beschikbaar.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 sep 2023, 13:02

Oja leg bij/voor de start het lettertype vast en standaard lettergrote.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 sep 2023, 15:23

@Prutser
Mijn kennis van Word is ondertussen verouderd, maar ik ben vroeger nogal intensief met sjablonen bezig geweest. Er zijn een aantal stappen te zetten:
Kijk je huidig dokument na en zie welke stijlen je nu gebruikt (de naam ervan). Die stijlen moeten in je nieuwe sjabloon voorkomen.
Om zeker te zijn, maak een nieuw dokument aan met je nieuwe sjabloon en gebruik de stijlen die je nodig hebt, desnoods met maar één of een paar woorden.
Als nodig is dat je zaken verandert, doe dan deze stap opnieuw tot je zeker bent van je sjabloon.
En nu moet ik een beetje passen: je moet eens googelen hoe je een sjabloon op een bestaand dokument kunt toepassen. Deze stap is in de loop van de tijden verschillende keren gewijzigd. Het is ooit nodig geweest om daarna stap voor stap door elke alinea van je dokument te stappen om de betreffende stijl toe te passen. Ik heb geen idee of dat nù nog zo is.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 sep 2023, 16:27

Als je je familieboek (later) wil laten drukken of copieren in zo´n center, moet je zeker eens bij hun langsgaan misschien hebben zij wel een geschikt sjabloon liggen.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

22 sep 2023, 19:02

Prutser schreef:
21 sep 2023, 11:21
Uiteraard streef ik ernaar om het hele boek in een uniforme vormgeving te gieten, waarmee ik in eerste instantie bedoel dat de marges boven- en onderaan, links en rechts op alle pagina's dezelfde zouden zijn, zodat 'het tekstvlak' over heel het boek identiek zou zijn (wat niet het geval is bij de individuele 'documenten' die ik aangemaakt heb) :oops: …kan ik die stommiteit goedmaken door bv een sjabloon aan te maken en vervolgens mijn diverse documenten te kopiëren naar dat sjabloon ?
Ja, dat kan !
Elk Worddocument is gebaseerd op een sjabloon (template). Als je Word start wordt een nieuw, blanco document ge-opend en dat document is standaard gebaseerd op het sjabloon Normal.dotm (of Normal.dotx; het verschil tussen een m of x achteraan is dat in documenten gebaseerd op Normal.dotm macro's kunnen worden uitgevoerd, terwijl dat in documenten gebaseerd op Normal.dotx niet het geval is).
Het sjabloon Normal.dotm is opgeslagen in de map
C:\Users\Gebruikersnaam\AppData\Roaming\Microsoft\Sjablonen
(de naam van de map 'Users' kan ook 'Gebruikers' zijn, die van 'Sjablonen' kan ook 'Templates' zijn, en op de plaats van 'Gebruikersnaam' staat de naam waarmee je bij Windows bent aangemeld).
De map AppData en de submappen ervan (dus ook de mappen Slablonen en Templates) zijn alleen zichtbaar als je eerst de "Verborgen bestanden en mappen" zichtbaar hebt gemaakt.

In Worddocumenten die gebaseerd zijn of Normal.dotx en Normal.dotm zijn linker- en rechtermarge, boven- en ondermarge, allemaal ingesteld op 2,50 cm. Als er geen bijzondere redenen zijn om die marges te wijzigen, dan zou ik die zo laten staan. Misschien zijn er andere zaken waarvoor je andere- dan de standaardinstellingen wil en dan kun je eventueel een nieuw sjabloon aanmaken, maar je kunt (zonder het maken van een nieuw sjabloon) in een document ook altijd een heleboel zaken aanpassen.
Wil je zelf een sjabloon maken, dan start je een (leeg) Worddocument, pas je de standaardinstellingen aan, en sla je het document op als volgt:
Kies Bestand - Opslaan als…, kies in het venster dat verschijnt helemaal onderaan met het pijltje: Wordsjabloon(*.dotx) of Wordsjabloon met ingeschakelde macro's (*.dotm), geef daarboven het sjabloon een naam, en klik daarna rechts-onderaan op Opslaan. Wil je een nieuw document maken op basis van het gemaakte sjabloon, dan dubbelklik je op het sjabloon. Het document dat je dan maakt, sla je op zoals elk ander Wordbestand, dus als *.docx of *.docm. Aan Wordbestanden die in een map zijn opgeslagen kun je niet meteen zien op welk sjabloon ze zijn gebaseerd.
Prutser schreef:
21 sep 2023, 11:21
Zorgt dat ervoor dat de individuele opmaak/opmaken van de documenten wordt/worden overschreven door dat éne sjabloon waardoor het (hele) boek eenzelfde vormgeving heeft ?
Ja ! Als je de al gemaakte wordbestanden wil baseren op een ander sjabloon, dan zal de inhoud er anders uitzien (als marges in het nieuwe sjabloon groter of kleiner zijn gemaakt, dan zal de tekst noodzakelijkerwijs verschuiven (meer of minder tekens op 1 regel) en als er bv. foto's tussen de tekst staan, dan zullen die mee verschuiven.
Prutser schreef:
21 sep 2023, 11:21
Indien het antwoord op deze vraag "ja" is ... kan iemand mij (in eenvoudige stappen) uitleggen hoe ik een sjabloon aanmaak waar enkel de marges boven en onder, links en rechts 'vast staan' ?
Met mijn tekst hierboven heb ik een poging gedaan. Mocht het nog niet duidelijk (genoeg) zijn, meld dat dan hier.