Onedrive probleem

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

BIZON
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:19

07 dec 2023, 11:34

Beste forumgasten.
Ik ben pas overgestapt van Windows 10 naar Windows 11.
Gisteren heb ik dan een backup laten maken naar Onedrive, van mijn mappen Documenten, Bureaublad en Afbeeldingen.
Dat is allemaal redelijk gelukt maar nu is mijn vraag hoe ik een Word document kan opslaan zonder dat die One drive daar tussen komt.
De standaard bestandslokatie om op te slaan : C:/users/mijn naam/One Drive/Dokumenty/
Als ik deze locatie wil veranderen dan kom ik in de verkenner steeds uit in die One Drive.
M.a.w. naar welke locatie kan ik een bestand sturen zodat het enkel op mijn computer komt te staan?
Nu reeds dank.
PS : Mijn onderschrift zal ik nog aanpassen.
Dank voor alles aan iedereen!
Windows 11 Home 64 bit
DELL Intel Core i7
Office 365, Edge, Firefox, Chrome

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 dec 2023, 15:47

dan schakel je one drive gewoonweg uit
of je kan in one drive opgeven welke mappen die gelijkstelt , en vinkt de map downloads uit

normaal staat de computer ingesteld dat die dingen opslaat in downloads
maar als de map downloads ook ingesteld staat voor one drive dan hebt ge der dus 2 , 1 in de computer en 1 in one drive (zijn dezelfde , de one drive is eigenlijk een backup van uw computer navenant welke mappen der ingesteld staan

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 dec 2023, 18:24

Je kan in Word het "Opslaan als ... " selecteren en dan een locatie op je harde schijf kiezen , of is dat ook al niet meer mogelijk ?

Ik gebruik geen OneDrive ( en ook geen andere Clouds ) omwille van :
- het kost geld ( per maand of per jaar betalen als je boven de 5 GB gaat )
- als je internet wegvalt kan je niet meer aan je gegevens
- ik laat Microsoft niet in mijn gegevens snuffelen.

Een externe USB harde schijf van een paar Terrabytes ( TB ) is tegenwoordig al spotgoedkoop , en die kan je ook permanent aan een PC of Laptop hangen. Je kan die ook nog eens voor een Windows Backup gebruiken.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 dec 2023, 18:57

Een tekst bestand maken en opslaan waarvan je liever niet hebt dat andere dat lezen? Typ het op een pc ZONDER internet en sla zonodig op op een usb, beveiligd met een echt krachtig paswoord :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 dec 2023, 19:15

E.T. schreef:
07 dec 2023, 18:57
Een tekst bestand maken en opslaan waarvan je liever niet hebt dat andere dat lezen? Typ het op een pc ZONDER internet en sla zonodig op op een usb, beveiligd met een echt krachtig paswoord :lol:
Met "snuffelen" bedoel ik dat ze graag weten waarin je geïnteresseerd bent , je hobbies , je leefgewoontes , je politieke en godsdienstige voorkeuren , zelfs je welvaart ( vermogen ) en dat zijn meestal gegevens waar je niet "geheimzinnig" over doet of van een paswoord voorziet. Met wat AI erbij kan men bijna een foto van je maken als je die al zelf niet toont bij het maken van je MIcrosoft account :lol:

BIZON
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:19

07 dec 2023, 20:06

Bedankt voor de reacties.
De argumenten van Fred1950 hebben me doen besluiten om toch maar van die OneDrive af te raken en te werken met een externe schijf.
Zo heb ik meer controle over mijn bestanden want die instellingen van OneDrive doen mij een beetje flippen.
Hoe kan ik op een propere manier van die OneDrive afraken zonder mijn bestanden te verliezen.
Graag in een stappenplan want ik heb W11 nog niet goed in de vingers.
Hierbij een screenshot van mijn verkenner. Ik heb geen idee welk van de twee vakken de bestanden toont die wel degelijk op mijn harde schijf staan.

Afbeelding
Dank voor alles aan iedereen!
Windows 11 Home 64 bit
DELL Intel Core i7
Office 365, Edge, Firefox, Chrome

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 dec 2023, 20:31

Fred1950 schreef:
07 dec 2023, 18:24
Je kan in Word het "Opslaan als ... " selecteren en dan een locatie op je harde schijf kiezen , of is dat ook al niet meer mogelijk ?

Ik gebruik geen OneDrive ( en ook geen andere Clouds ) omwille van :
- het kost geld ( per maand of per jaar betalen als je boven de 5 GB gaat )
- als je internet wegvalt kan je niet meer aan je gegevens
- ik laat Microsoft niet in mijn gegevens snuffelen.

Een externe USB harde schijf van een paar Terrabytes ( TB ) is tegenwoordig al spotgoedkoop , en die kan je ook permanent aan een PC of Laptop hangen. Je kan die ook nog eens voor een Windows Backup gebruiken.
Soms ben ik het niet eens met Fred maar nu voor de volle 100%
Ik moet ook niet weten van OneDrive en zijn synchronisatie met je bestanden. 5Gb is snel vol en Microsoft wil geld zien. 2.99 Euro per maand voor 100 Gb opslag aan back-up enz....
1 persoon 2.99 €, in België laat ons zeggen 1 miljoen keer 2.99 €, in de wereld 3 miljard keer 2,99€.
Meer nog, een nieuwe computer met Windows 11, daar staat standard een proefversie van 30 dagen van McAfee op. Na die 30 dagen zou je naar hun betaalde AV moeten overschakelen van McAfee met domiciliëring, in mijn ogen oplichting in samenwerking met Microsoft.
Verwijder je die niet uit je programma's blijft die je steeds storen.
Ik gebruik OneDrive vanuit mijn Hotmail/Outlook.com maar voor echt bestanden die ik nooit wil verliezen maar niet in de synchronisatie met Windows. En die gegevens heb ik ook op een externe schijf.
Schakel die OneDrive uit in de opstart van Windows, schakel over naar een lokaal account en je bent weer baas over je computer.

BIZON
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:19

07 dec 2023, 20:36

Dag Sacho

Hoe raak ik aan de OneDrive in de opstart van Windows?
Dank voor alles aan iedereen!
Windows 11 Home 64 bit
DELL Intel Core i7
Office 365, Edge, Firefox, Chrome

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 dec 2023, 21:38

sacho schreef:
07 dec 2023, 20:31
....
Meer nog, een nieuwe computer met Windows 11, daar staat standard een proefversie van 30 dagen van McAfee op. Na die 30 dagen zou je naar hun betaalde AV moeten overschakelen van McAfee met domiciliëring, ....
Microsoft levert geen McAfee bij hun Windows. Het is het bedrijf of merk dat je die laptops verkoopt ( de zgn. OEM versies ) die daar McAfee bij zetten.
BIZON schreef:
07 dec 2023, 20:36
Dag Sacho

Hoe raak ik aan de OneDrive in de opstart van Windows?
Maak eerst een vooral een map aan op je PC ( bvb. "Mijn Kopies" ) waar je alle gegevens van je OneDrive naartoe kopieert. Op die manier ga je niets verliezen en kan je nadien alle bestanden ordentelijk naar de geschikte mappen verplaatsen.

Ga naar "Instellingen" en selecteer daar "Apps" en nadien "geïnstalleerde Apps". Je zou nu een lijst moeten zien met alle applicaties die op je PC/Laptop geïnstalleerd zijn. Daartussen zou je OneDrive moeten terugvinden , en als je erop klikt zou een knop "verwijderen" moeten verschijnen.

Als je daar niets terug vindt , ga dan naar https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... nverkenner. Bij sommige Windows versies kan je OneDrive niet eens meer verwijderen.

BIZON
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:19

08 dec 2023, 04:05

Ik ben er van af. Heb een kopie genomen van alle bestanden en daarna de PC ontkoppeld van de OneDrive die in mijn verkenner wel degelijk verdwenen is. Al mijn bestanden zijn in de verkenner ook blijven staan. Wel al een paar keer melding gekregen om een back-up te maken die ik dan gewoon weg geklikt heb.
Als ik via internet inlog in OneDrive staan daar wel nog al mijn bestanden. Zal er eens werk van maken om deze ook daar te verwijderen.
Bedankt allen voor de tips.
Dank voor alles aan iedereen!
Windows 11 Home 64 bit
DELL Intel Core i7
Office 365, Edge, Firefox, Chrome

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

08 dec 2023, 08:30

Uitschakelen in de opstart, Win 11
Ga naar taakbeheer via rechtsklik op de startknop
Klik op opstartapps, OneDrive selecteren en klikken op uitschakelen.

Afbeelding

BIZON
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:19

08 dec 2023, 11:16

Heb ik bij deze ook gedaan.
Bedankt Sacho.
Dank voor alles aan iedereen!
Windows 11 Home 64 bit
DELL Intel Core i7
Office 365, Edge, Firefox, Chrome