Blauw pop-up scherm

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

18 feb 2024, 12:08

Ik heb reeds een paar maal vastgesteld dat na het inschakelen van de laptop een blauw pop-up scherm verschijnt met daarop verschillende verzoeken tot inschakelen van verschillende zaken, zoals back-up, 365, e.a.
Onderaan staan twee mogelijkheden om op te klikken: "mij na drie dagen herinneren" en "doorgaan".
Ik vind dit eigenaardig. Wat moet ik hiervan denken ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 feb 2024, 17:31

kijk eens wat er in de opstart van de computer staat
rechtsklik in de balk vanonder en kies : taakbeheer
klik dan aan de linkerkant op : opstart apps
wat staat er dan allemaal op : ingeschakeld
misschien een printscreen hiervan plaatsen ? dan kan ik zeggen wat er op : uitgeschakeld mag staan

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

21 feb 2024, 13:34

verhaegen,

Ik kan het scherm "taakbeheer/opstart" oproepen en bekijken, maar verder weet ik het niet (printscreen en invoegen in een bericht). Ik heb ook gekeken bij computervragen, maar word er niet wijzer door.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 feb 2024, 13:46

printscreen maken :
duw op de toets van uw toetsenbord op de knop : prtscr
dan slaagt de computer dat beeld op in zijn geheugen
ge opent hier een nieuw antwoord , klikt rechts in het vak waar ge normaal in typt en kiest : plakken

of ge kunt het ook zo :
Met de sneltoets Windows+Print Screen kunt u de schermafbeelding maken en direct opslaan. Het screenshot komt dan in de map 'Schermopnamen' terecht. Deze map is te vinden in de map 'Afbeeldingen' in de Verkenner.
Je opent hier een nieuw antwoord , en klikt op : afbeelding uploaden (staat juist boven het antwoordvak)
bladerd dan naar de map schermopnamen , klikt die afbeelding aan en klikt op : openen
dan staat dat in het textvak (zoals een link er uitziet)
dan klikken op : versturen

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

21 feb 2024, 17:32

Ik heb beide methodes geprobeerd, maar het lukt niet. De voorgestelde acties uitvoeren lukt gewoon niet.
Ik werk met Windows 10 en Edge.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 feb 2024, 17:43

Zorg dat het venster waar je een screenshot van wilt duidelijk zichtbaar is.
Druk de Windows-toets tegelijk met de PrintScreen-toets in.
de schermafbeelding staat dan in de volgende map: /gebruikersnaam/afbeeldingen/screenshots/
het hier plaatsen is :
Je opent hier een nieuw antwoord , en klikt op : afbeelding uploaden (staat juist boven het antwoordvak)
bladerd dan naar de map schermopnamen , klikt die afbeelding aan en klikt op : openen
dan staat dat in het textvak (zoals een link er uitziet)
dan klikken op : versturen

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

21 feb 2024, 19:07

Beste verhaegen,
Bedankt voor jouw tips, maar weer lukt het niet. Ik heb weer gedaan wat je voorstelt, maar de map schermopnamen is leeg.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 feb 2024, 19:17


elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

22 feb 2024, 15:02

Afbeelding
verhaegen,
na wat geëxperimenteer en wat zoekwerk heb ik toch een schermafbeelding kunnen maken. Is ze zichtbaar voor jou ? Het is niet zo simpel voor een oudere senior.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

22 feb 2024, 15:52

elvee schreef:
18 feb 2024, 12:08
Ik heb reeds een paar maal vastgesteld dat na het inschakelen van de laptop een blauw pop-up scherm verschijnt met daarop verschillende verzoeken tot inschakelen van verschillende zaken, zoals back-up, 365, e.a. Onderaan staan twee mogelijkheden om op te klikken: "mij na drie dagen herinneren" en "doorgaan".
Ik vind dit eigenaardig. Wat moet ik hiervan denken ?
Dat is niet iets waar je je ongerust over moet maken, die verzoeken krijgt iedereen die met Windows werkt. Het gaat daarbij om zaken waarvan Microsoft graag zou willen dat je eraan voldoet, d.w.z. vooral de programma's van Microsoft gebruiken (Edge en andere). Je hoeft daar niet op in te gaan, dat kan door te klikken op Overslaan (niet vergeten, als dat er staat). En als dat er niet staat, door te klikken op Mij later eraan herinneren of Mij over 3 dagen er aan herinneren).

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 feb 2024, 17:55

het is je dan toch gelukt hé
volhouders winnen gewoonlijk , en je hebt ineens iets nuttig erbij geleerd

er staat niets echt onverwacht of verontrustend in het screenshot
ik weet niet welke browser jij gebruikt , maar eventueel kan je de edge aanklikken in die lijst en dan een klik op : uitschakelen
kan géén kwaad hoor
en voor de rest is het zoals Franç het al zei in zijn posting

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

23 feb 2024, 11:17

verhaegen en franç,

Bedankt voor de nuttige informatie. Het doet goed om geholpen te worden.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

13 mar 2024, 10:07

Ik vermoed dat - als het om Windows 10 gaat - je dit blauw scherm bedoelt: klik,
of - als het om Windows 11 gaat - dit scherm: klik.

Als je in die schermen op "Doorgaan" klikt, wordt de mogelijkheid geboden om:
- een pincode in te stellen;
- een Microsoft-account toe te voegen;
- de telefoon vanaf uw pc te gebruiken;
- en een Microsoft 365-Family-abonnement te nemen met 50% korting.
Je kunt per optie aanduiden of je dat wel of niet wil.

Als je dat allemaal niet wil, kies dan in het eerste scherm: "Mij later herinneren" en stel vervolgens in Windows in dat je dat scherm niet meer wil zien verschijnen. Dat laatste kan als volgt (dit geldt voor Windows 10):

- Klik links-onderaan op uw scherm op de startknop;
- Klik dan op Instellingen (tandwieltje-icoon) en in het daaropvolgende scherm op Systeem.
- Klik in de linkerkolom op Meldingen en acties.
- Haal aan de rechterkant het vinkje weg bij: Manieren voorstellen waarop ik mijn apparaat kan instellen om optimaal gebruik te maken van Windows.
Laatst gewijzigd door franç op 14 mar 2024, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

13 mar 2024, 10:59

@ franç

Als ik mag ..van elvee ook mijn vraagje stellen ?
Ik krijg ook dat scherm regelmatig te zien .
Maar klik op later herinneren .
Nu ben ik gaan zoeken en bij systeem vind ik nergens

Manieren voorstellen waarop ik mijn apparaat kan instellen om optimaal gebruik te maken van Windows.


Afbeelding

Klik ik verder op meldingen krijg ik helemaal iets anders te zien , maar alles staat uit.
Doe ik iets verkeerd ?
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

13 mar 2024, 12:03

Zou het kunnen dat je in het verleden de weergave van het actiecentrum volledig hebt uitgeschakeld (via het register)? Als je af en toe een blauw scherm krijgt (zoals hierboven weergegeven), dan is het actiecentrum in elk geval niet volledig uitgeschakeld en hoef je dat ook in het register niet te controleren. In dat geval zou het misschien kunnen dat je Concentratiehulp (Windows 10) of Focus (Windows 11) al dan niet (tijdelijk) hebt uitgeschakeld.