PC Windows 11 start niet meer op-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

02 apr 2024, 17:53

Gisteren na klikken op site via Google plots schermvullend Franstalige melding dat er "iets mis is".
Niets was aanklikbaar, ik heb dan via taakbeheer ALLE taken beëindigd.
Maar mocht dit wel? Nadien zwart scherm en PC die niet meer op te starten is.

Ik had enkel proefversie McAfee (niet verlengd) en geen herstelpunt gemaakt.

Automatisch herstellen en geavanceerde opties helpen niet. Nieuw herstelpunt maken lukt ook niet omdat de harde schijf vol is.

Mijn vraag: kan dit opgelost worden met behoud van de bestanden op de PC?
PC was geüpdatet naar Windows 11.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 apr 2024, 19:41

In "Kies een optie" het "Problemen oplossen" kiezen , en daar dan "Repair"

Hoe geraakt ge hier nog op het Sennet ? Als dat vanuit een andere PC/laptop is , download dan een Windows 11 intstallation USB stick en boot van die stick om Windows 11 terug te installeren. Tijdens de installatie kies je voor "Apps en instellingen" behouden.

USB installatie stick aanmaken : https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows11 en volg de instructies voor "Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) downloaden"

... en blijf weg van dubieuze sites .... 8) en gebruik Windows Defender in plaats van een McAfee rommel versie die wellicht al niet meer compatibel is met Windows 11.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 apr 2024, 08:44

Ik hoop dat ik geen gelijk krijg, maar als je schijf inderdaad vol is, dan vrees ik dat apps en instellingen behouden ook problemen gaat geven.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 apr 2024, 10:05

hviaene schreef:
03 apr 2024, 08:44
Ik hoop dat ik geen gelijk krijg, maar als je schijf inderdaad vol is, dan vrees ik dat apps en instellingen behouden ook problemen gaat geven.
Ik kan niet geloven dat zijn schijf vol is. Hij heeft een 512 GB SSD aan boord , en die geraakt niet zo maar meteen vol. Op mijn eigen C: schijf is slechts ongeveer 90 GB in gebruik , en ik heb wel een pak programmas geïnstalleerd.

Ik vrees eerder voor de SSD op zich , die gaan helemaal niet lang mee ....

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 apr 2024, 08:22

Fred1950 schreef:
03 apr 2024, 10:05
Ik vrees eerder voor de SSD op zich , die gaan helemaal niet lang mee ....


Das zoals een lamp hé Fred,
Een (klok) telt af tot 1000 branduren dan gaat het licht normaal uit :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

05 apr 2024, 10:57

Ik was plots zonder reden geblokkeerd op seniorennet, vandaar de late reactie. Het digitale tijdperk...

Ondertussen nog wat opzoekwerk gedaan. De harde schijf in een speciale behuizing plaatsen die kan aangesloten worden op andere pc via usb. Dan scannen op virussen en vervolgens de bestanden proberen te redden. Zou dat te doen zijn als leek?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 apr 2024, 11:33

_Jos_ schreef:
05 apr 2024, 10:57
Ik was plots zonder reden geblokkeerd op seniorennet, vandaar de late reactie. Het digitale tijdperk...

Ondertussen nog wat opzoekwerk gedaan. De harde schijf in een speciale behuizing plaatsen die kan aangesloten worden op andere pc via usb. Dan scannen op virussen en vervolgens de bestanden proberen te redden. Zou dat te doen zijn als leek?
Dat kan , die "speciale behuizing" noemt men "bay" en zijn in alle vormen en groottes te koop. Maar of een virusscanner het probleem gaat oplossen betwijfel ik ten zeerste. Waarschijnlijk zijn er onderdelen van het Windows operating systeem zelf beschadigd , en die kan je alleen maar oplossen door Windows opnieuw te installeren vanaf een USB installatie stick -- en met behoud van de applicaties en instellingen.

Via "Kies een optie" en "Een apparaat gebruiken" van het scherm dat je hiervoor hebt getoond zou het ook mogelijk moeten zijn om de Windows installatie USB stick te gebruiken en hiermee een herstelling door te voeren -- als die optie aangeboden wordt tenminste.

Een USB installatie stick voor Windows 11 aanmaken is niet zo moeilijk , zie wat ik voordien hierover al heb geschreven.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

17 apr 2024, 12:17

Ik heb ondertussen de bestanden op de harde schijf kunnen redden.
Eerst externe adapter gekocht en de harde schijf via usb aangesloten op een werkende pc. Gelukkig heb ik de installatie instructies genegeerd want anders was ik waarschijnlijk alsnog alles kwijt geweest. Dan heb ik eerst gescand op virussen en nadien alle bestanden verplaatst naar een andere externe opslag. Er is dus terug plaats op de harde schijf.

Bij de ene PC lukt het me niet om dat Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) te downloaden en word ik telkens geblokkeerd op dit forum, op de andere PC kan ik het bestand dan weer niet aanpassen/klaarmaken voor gebruik...

Kan ik niet ergens gewoon een kant en klare USB stick kopen met een Windows 11-schijfkopiebestand (ISO)?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 apr 2024, 15:24

_Jos_ schreef:
17 apr 2024, 12:17
....
Kan ik niet ergens gewoon een kant en klare USB stick kopen met een Windows 11-schijfkopiebestand (ISO)?
Helaas niet meer , toch niet van de officiële Microsoft website. Andere sites zijn niet betrouwbaar. Ge moogt ook geen ISO bestand downloaden omdat het niet meer op een 4,7 GB DVD geschreven kan worden. Dat ISO bestand is er te groot voor geworden. Rest dus dat je de installatie op een USB stick moet downloaden. Dat is een ietwat andere te volgen procedure met dat "MediaCreationTool" . Wat is daar het probleem mee ? Dat zou normaal zonder probleem vanaf iedere PC moeten lukken , zelfs met Windows 7 , 8 of 10 erop.

Samengevat : Ge moet dus het "MediaCreationTool_Win11_23H2.exe" van de site downloaden ( via "Installatiemedia voor Windows 11 maken" ) , en niet het "Win11_23H2_Dutch_x64v2.iso" . Beide opties worden gegeven op https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows11 . Dat "MediaCreationTool_Win11_23H2.exe" moet je nadien opstarten en de instructies voor USB volgen. Pas daarna begint de preparatie van je USB stick om hem bootable te maken en start de download van de bestanden naar die USB stick. In totaal wordt er meer dan 6 GB aan data naar de USB stick gedownload , dat kan dus wat duren ( wellicht uren ).

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

17 apr 2024, 17:59

Wat bedoel je met "MediaCreationTool_Win11_23H2.exe" moet je nadien opstarten

Openen of als administrator uitvoeren?
Bij het eerste (openen) zie ik "Windows 11 set up". Het is niet de bedoeling om Windows 11 op deze PC te installeren.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

17 apr 2024, 18:14

Ok, ik heb al "uitvoeren als adminstrator" gekozen want het lukte anders niet. Hij is nu aan het downlaoden.
Bij het verplaatsen van het bestand naar de usb kreeg ik de melding:

Afbeelding

Voorbode van een volgend probleem?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 apr 2024, 21:23

Waar komt dat Mediacreation tool terecht ? Toch in "Downloads" neem ik aan ! Je hoeft dat niet te kopieren naar ergens anders. Desnoods kopieer je dat in C:\Temp na het aanmaken van die Temp folder op je C: drive en dan ga je geen melding krijgen zoals je toont.

Klik "ja" om het laten downloaden. Ik weet dat "Edge" soms nogal paranoiaal doet. De gegevens die je toont zijn wel degelijk correct en die exe komt wel degelijk van Microsoft , geen paniek.

Gewoon opstarten , en niet eens als administrator. Dan krijg je als eerste dit scherm hierna. Het volgende scherm is de "Eula" die je moet accepteren , en bij het daaropvolgend scherm moet je de taal kiezen en nadien USB . Zorg dat er reeds een USB stick ingeplugd zit. De inhoud ervan gaat compleet gewist worden.

Untitled327.png
Untitled327.png (35.79 KiB) 187 keer bekeken
_Jos_ schreef:
17 apr 2024, 17:59
Wat bedoel je met "MediaCreationTool_Win11_23H2.exe" moet je nadien opstarten

Openen of als administrator uitvoeren?
Bij het eerste (openen) zie ik "Windows 11 set up". Het is niet de bedoeling om Windows 11 op deze PC te installeren.
Dat klopt ! Gewoon doorgaan zoals ik hierboven schrijf. Dat mediatool gaat de bestanden vanop een Microsoft server op je USB stick downloaden , dat tool bevat op zich geen Windows 11 installatie. Het "vullen" van die USB stick duurt tijd , dus wees geduldig. Er zal NIETS op je huidige PC geïnstalleerd worden , heb geen schrik.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

17 apr 2024, 22:17

Oei te laat, ik heb die Mediacreation tool al op de usb gezet en van daaruit geopend.
Maar alles lijkt gelukt.

Op de andere pc moet ik op een bepaald moment kiezen:

Afbeelding

Als ik het bovenste kies krijg ik dit:

Afbeelding

En bij het onderste dit:

Afbeelding

Wat nu? Er is ook nog een 6de partitie.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2024, 00:16

_Jos_ schreef:
17 apr 2024, 22:17
...
Wat nu? Er is ook nog een 6de partitie.
Oei ! ! ! Normaal zou je de eerste selectie "bestanden , programmas en instellingen behouden" moeten kunnen selecteren. Er is blijkbaar iets fundamenteel fout gelopen met die Windows installatie.

Heb je alles wat nodig was van die harde schijf van die PC kunnen kopiëren ? Als je echt niets meer nodig hebt van die vorige installatie kan je overgaan naar een complete herinstallatie.

Je ziet daar inderdaad een aantal partities. Verwijder die allemaal , de ene na de andere , tot wanneer er slechts één regel overblijft met "vrije ruimte" of zoiets. De grootte van die vrije ruimte zal overeenkomen met grootte van je harde schijf. Ga dan verder met de installatie zonder zelf een partitie te creëren. Windows zal automatisch de nodige partities aanmaken. Als er om een licentie sleutel gevraagd wordt , selecteer dan "ik heb geen sleutel" of geef de sleutel in die je oorspronkelijk bij je Windows kreeg. Als je echt geen sleutel hebt , of je sleutel wordt geweigerd om de installatie voort te zetten , ga dan naar https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... Cwindows81 en kies uit "Windows 11 and Windows 10 Semi-Annual Channel"' daar de gepaste KMS sleutel volgens de editie die je geïnstalleerd hebt. Eenmaal geïnstalleerd help ik je wel verder via PB om Windows te activeren.

Een goede raad , weiger alle toeters en bellen tijdens de installatie en koppel ook maar de PC af van het internet zodat er niet naar updates wordt gezocht. De installatie zal dan een pak sneller verlopen. Nadien kan je de PC met het internet connecteren om de updates te laten doorvoeren.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

19 apr 2024, 09:10

Het is gelukt :D

Eerst de partities verwijderd. Een licentie sleutel werd niet gevraagd maar ik moest wel de internetverbinding (wifi) instellen om verder te kunnen. Ik zie nu de updates klaarstaan als ik de pc wil afsluiten.

In ieder geval bedankt voor de hulp want zonder had ik dit niet kunnen oplossen.